| Author |
Message |
|
Radioman
Joined: 29 Dec 2007, 11:47 Posts: 104 Location: Stora Höga
|
 Re: Marshall 6100LM?
Kucera wrote: För den jag har här nu har 6L6 och det enda jag ser som är gjort är att man bytt (kan jag kalla det "BIAS range resistor) R213 till 11K. Det satt 5881 i från början. Finns det något mer man bör göra? Skall vi gå in på detaljer, och det gör jag nu eftersom jag grävt lite till, så är det motståndet som är ändrat på din förstärkaren inte ens med vid konvertering mellan EL34 och 5881/6L6. Det är däremot R212. Kanske har någon ändå ändrat för att ha bättre justeringsmarginal vid Bias inställning på just din förstärkare. Det är fler skillnader mellan EL34 och 5881/6L6 modellen. Det är flera komponenter runt splittern som är ändrade. Ser ut att ge mer gain på 5881/6L6. Kanske bara en anpassning för att få samma gain som med EL34? Kanske skall man googla lite mer innan man ger sig på att byta/modda/härja. Vad kan man vinna mer än att det är en rolig hobby som kan ta hur mycket tid som helst? 
|
| 15 Jun 2012, 11:38 |
|
 |
|
Radioman
Joined: 29 Dec 2007, 11:47 Posts: 104 Location: Stora Höga
|
 Re: Marshall 6100LM?
Ja byt du men bara till 6L6 typen. EL34 kräver ombyggnad, se mina andra inlägg.
|
| 15 Jun 2012, 11:43 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: Marshall 6100LM?
Nu har här grejats lite till. Och vipps en tjock Cu bit vinklades till för ett försök att skärma av det som stör. Satte jag vinkeln mellan rören och OT blev det ingen skillnad i brum. Men om jag satte den mellan OT och PT så minskades brummet drastiskt. Nu var den ju tyvärr lite för tjock så jag ska bocka till en tunnare bit och antagligen montera den där. Kul men brutal lösning 
_________________ //Kucera
|
| 06 Jul 2012, 12:38 |
|
 |
|
Radioman
Joined: 29 Dec 2007, 11:47 Posts: 104 Location: Stora Höga
|
 Re: Marshall 6100LM?
Intressant Nätrafon sitter helt klart en aning för nära utgångstrafon. En tunnare kopparplåt kanske inte är lika bra. Men eftersom du hade fri tillgång så är det ju bara att pröva. 
|
| 06 Jul 2012, 16:22 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: Marshall 6100LM?
Ja det är klart man måste pröva. Sen har jag fått för mig att bly ska vara ännu bättre när det gäller avstörning. Ska pröva med det åxå. Då kanske man inte behöver lika tjockt material. Ska se vad man kan skapa.
_________________ //Kucera
|
| 06 Jul 2012, 16:42 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Marshall 6100LM?
Kucera wrote: Ja det är klart man måste pröva. Sen har jag fått för mig att bly ska vara ännu bättre när det gäller avstörning. Ska pröva med det åxå. Då kanske man inte behöver lika tjockt material. Ska se vad man kan skapa. My-metall är det som är bäst, men kostar lite med, fast en så liten bit kan du nog få för en rimlig peng.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 06 Jul 2012, 17:50 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Marshall 6100LM?
Märkligt sätt att sätta trafon iom att de i massor med modeller innan lärt sig att inte sätta den så för det brummar. Antingen sätter man den på behörigt avstånd eller så vinklar man det rätt  Så brummar det inte ett skit........
_________________ Johan Hansson
|
| 06 Jul 2012, 18:57 |
|
 |
|
Dannä
Joined: 11 Jan 2011, 13:28 Posts: 619 Location:
|
 Re: Marshall 6100LM?
Quote: Ibland fungerar därför inte kanalvalsomkopplarna, vare sig knapparna eller via midi/fot omk. Framförallt inte om man bara har 220V i uttaget som jag har där jag bor. Man får bygga om lite i nätdelen och hämta spänning från annat håll så man får en ren 5 volt. Är det alltså därför kanalväljaren inte alltid funkar! Funkar alltid i repan men inte alltid på gig. Krånglar ofta vid utomhusgig...
|
| 12 Jul 2012, 21:13 |
|
 |
|
Radioman
Joined: 29 Dec 2007, 11:47 Posts: 104 Location: Stora Höga
|
 Re: Marshall 6100LM?
Dannä
Precis så är det.
|
| 12 Jul 2012, 22:25 |
|
 |
|
duz3B4G
Joined: 12 Jan 2011, 11:35 Posts: 28 Location:
|
 Re: Marshall 6100LM?
Radioman wrote: ren 5 volt.
Kanske ett litet tips på var man kan hitta denna rena spänning 
|
| 13 Jul 2012, 12:53 |
|
 |
|
Radioman
Joined: 29 Dec 2007, 11:47 Posts: 104 Location: Stora Höga
|
 Re: Marshall 6100LM?
duz3B4G wrote: Radioman wrote: ren 5 volt.
Kanske ett litet tips på var man kan hitta denna rena spänning  Min lilla hobbyfödkrok Där är ju en nätdel med andra spänningar i. Man "ordnar" så att man får en lagom spänning innan 5 volts stabilisatorn utan att bränna bort för mycket via motstånd eller att lasta de andra spänningarna så att man får problem där. Jag har provat ut ett par bra metoder som jag behåller för mig själv. Man kan göra på flera sätt. 
|
| 13 Jul 2012, 16:57 |
|
|