View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:23

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Ett "kärt" återseende (tidigare Rööövjääävel!) 
Author Message

Post Ett "kärt" återseende (tidigare Rööövjääävel!)
Var på ICA Kvantum i Övik och handlade igår kväll. Jag kom dit vid 21:40 (alltså 20 minuter innan stängning), sprang in och provianterade, kom ut några minuter efter kl. 22. Låste upp bilen och lastade in matvarorna, när en man kommer fram till mig och frågar om jag sett att jag blivit påkörd.

Sen visade han mig på vänster framskärm som var inbucklad, lyset och grillen hade förskjutits och det var skrapmärken med vit färg överallt. Jag åkallade demoner vid åsynen - men som tur var hade den vänlige mannen sett allt. Han hade noterat bilnumret och hade signalement. Förövaren hade, efter kollissionen, först backat undan en liten bit. Sedan lite till och slutligen helt sonika kört därifrån.

Jag ringde polisen direkt - och fick sitta och vänta en timma på Kvantums parkering, helt själv...

Nåväl, nu får polisen göra sitt. De har alla detaljer och jag hoppas att de snabbt kan lösa den här soppan. Ägaren till bilen som knycklade till min, är född 1919 - vilket enligt polisen är "efter bäst före datum" för att ha körkort.

Nu har jag fått skriva av mig ilskan och tackar för att ni tog er tid att läsa. :D

Fortsättning följer...

Last edited by FenderBender on 20 Aug 2012, 14:40, edited 2 times in total.

06 Jul 2012, 13:51
Profile ICQ WWW

Post Re: Rööövjääävel!
Fan va trist... beklagar. Hoppas det hela löser sig..

06 Jul 2012, 14:32
Profile

FenderBender wrote:
Var på ICA Kvantum i Övik och handlade igår kväll. Jag kom dit vid 21:40 (alltså 20 minuter innan stängning), sprang in och provianterade, kom ut några minuter efter kl. 22. Låste upp bilen och lastade in matvarorna, när en man kommer fram till mig och frågar om jag sett att jag blivit påkörd.

Sen visade han mig på vänster framskärm som var inbucklad, lyset och grillen hade förskjutits och det var skrapmärken med vit färg överallt. Jag åkallade demoner vid åsynen - men som tur var hade den vänlige mannen sett allt. Han hade noterat bilnumret och hade signalement. Förövaren hade, efter kollissionen, först backat undan en liten bit. Sedan lite till och slutligen helt sonika kört därifrån.

Jag ringde polisen direkt - och fick sitta och vänta en timma på Kvantums parkering, helt själv...

Nåväl, nu får polisen göra sitt. De har alla detaljer och jag hoppas att de snabbt kan lösa den här soppan. Ägaren till bilen som knycklade till min, är född 1919 - vilket enligt polisen är "efter bäst före datum" för att ha körkort.

Nu har jag fått skriva av mig ilskan och tackar för att ni tog er tid att läsa. :D

Fortsättning följer...

Nu ska jag inte vara sån men du kan titta på detta inslag med Leif GW Person i progammet Veckans brott där han totalsågar svensk polis : http://www.youtube.com/watch?v=3DGkYd2RtTY

(Hela avsnittet: http://www.youtube.com/watch?v=IyaNpW8q ... re=related klippet börjar vid ca 27 minuter)

Inget gott betyg för polisen.

/R

06 Jul 2012, 14:45
Profile

Vad gäller att utreda mindre vardagsbrott så upplever jag en stor skillnad med hur det sköts på landet kontra storstaden, i Stockholm var det direkt i papperskorgen , men på mindre orter är man mer benägen att åka ut på inbrott och sånt....

Angående parkeringsskador kan det ibland vara bättre att INTE veta vem som orsakat det , och ta det via trafikförsäkringsföreningen, om den som körde på är oförsäkrad kan det vara svårt att få ut ersättning, eller om denne nekar, då blir det en rättssak.

06 Jul 2012, 15:14
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vad gäller att utreda mindre vardagsbrott så upplever jag en stor skillnad med hur det sköts på landet kontra storstaden, i Stockholm var det direkt i papperskorgen , men på mindre orter är man mer benägen att åka ut på inbrott och sånt....

Angående parkeringsskador kan det ibland vara bättre att INTE veta vem som orsakat det , och ta det via trafikförsäkringsföreningen, om den som körde på är oförsäkrad kan det vara svårt att få ut ersättning, eller om denne nekar, då blir det en rättssak.

Jo, men här finns ett vittne som givit signalement och som sett hela förloppet. Tror "förövaren" får svårt att neka faktiskt. Men det är klart. Kostigare saker har hänt... :roll:

06 Jul 2012, 15:26
Profile ICQ WWW

Det där brukar lösa sig automatiskt när det finns ett vittne, dvs du slipper vänta in polisen utan kan istället göra en anmälan i efterhand. Det som händer är att försäkringsbolaget skickar ut frågor till den åldrige gubben, som får svara på vad som kan ha hänt, nekar gubben så har du ett vittne. Det brukar aldrig vara något problem.

/Ulf

06 Jul 2012, 18:41
Profile

1919? Gubben är ju 93 bast då..... Better hurry up om du ska få ut nåt av honom!

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

06 Jul 2012, 19:08
Profile WWW

Borde inte rubriken ändras, var helt säker på att topic var hemmorojder :oops: :shock: .

12 Jul 2012, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Ja, som uppföljning på den här tråden kan då nämnas att Polisen (efter att ha haft semestrar mm) slutligen sammanfört mig och den person som körde på bilen. Polisen hade bett honom gå in på min arbetsplats och fråga efter mig.

Döm om min förvåning - och hans! - när mannen som står framför mig var ingen mindre än den gamle möbelhandlaren som hade sin rörelse tvärs över gatan från min restaurang. :shock:

Den förväntat spända ifyllningen av skadeanmälan blev en trevlig stund där vi pratade gamla minnen. Han tog på sig det hela och lovade att stå för eventuella självrisker. :D

Slutet gott, allting gott! :lol:

20 Aug 2012, 14:39
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Den förväntat spända ifyllningen av skadeanmälan blev en trevlig stund där vi pratade gamla minnen. Han tog på sig det hela och lovade att stå för eventuella självrisker. :D

Så Du polisanmäler inte honom för smitning då? För det var ju det han gjorde, kan ju inte påstå att han inte märkte
att han knölade hela nosen på din bil......

Pinsamt att sen bli påkommen.

:?

Hade en liknande incident också med en äldre farbror som krockade mig vid vänstersväng när jag stod still, sen bara fortsatte han utan att stanna , var en ganska rejäl smäll.... Jag körde efter och stoppade honom meddelst en snäll prejning.

påstod att han inte hade märkt att han smällde mig så hans framlykta small ...... :|

20 Aug 2012, 15:20
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Så Du polisanmäler inte honom för smitning då? För det var ju det han gjorde, kan ju inte påstå att han inte märkte
att han knölade hela nosen på din bil......

Pinsamt att sen bli påkommen.

Jag gjorde en polisanmälan direkt på plats, men ordningsmakten sa sig inte kunna "styrka uppsåt" och medlade istället mellan oss, då motparten hade uttalat vilja att göra rätt för sig. Jag har ingen önskan att klämma dit någon i onödan, så länge jag får bilen fixad utan att det kostar mig ett öre är jag nöjd. :)

20 Aug 2012, 15:32
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Ja, som uppföljning på den här tråden kan då nämnas att Polisen (efter att ha haft semestrar mm) slutligen sammanfört mig och den person som körde på bilen. Polisen hade bett honom gå in på min arbetsplats och fråga efter mig.

Döm om min förvåning - och hans! - när mannen som står framför mig var ingen mindre än den gamle möbelhandlaren som hade sin rörelse tvärs över gatan från min restaurang. :shock:

Det är sådana här charmiga beskrivningar ur vardagen som får mig att vilja flytta från den alltför ofta otrygga stora staden.

*noterar i minnet att samhället Sälviken verkar vara ett exempel på ett trevligt ställe*

24 Aug 2012, 18:05
Profile

Vinyljunkie wrote:
*noterar i minnet att samhället Sälviken verkar vara ett exempel på ett trevligt ställe*

Hahaha, ja Sälviken är svenska för Själevad (fornnordiska). Vi finns 8 km sydväst om Örnsköldsvik. Du är välkommen! :wink:

24 Aug 2012, 19:16
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Vinyljunkie wrote:

Hahaha, ja Sälviken är svenska för Själevad (fornnordiska). Vi finns 8 km sydväst om Örnsköldsvik. Du är välkommen! :wink:

Problemet är att man är född i betongen och får lappsjuka av att bara åka iväg och bada... :|

25 Aug 2012, 12:03
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]