View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:55



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Humm och Brumm... 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 457
Location: Umeå
Post Humm och Brumm...
Brumm och Humm, låter lite som två kompisar som man inte vill ha i sin stärkare... :evil: Frågan är hur man motar bort dem? :twisted:

Har köpt en lite goding vid namn som Hughes & Kettner Crunch Master som jag tycker brummar väl så mycket. Jag tror mig ha kommit fram till att oljudet huserar någonstans efter sista förstegsröret, alltså i slutsteget (vrider jag ner mastervol så brummar det lika friskt ändå).

Det är ju en väldigt kompakt stärkare och slutröret, en el84, bor granne med PT. Har därför två uppslag för brumjakt så här långt (kan inte mycket om rörstärkardesign men jag har försökt läsa på lite åteminstone).

1. Brummet kommer från PT som ligger nära slutstegsröret.
- Frågan är om det är möjligt?

2. Brummet kommer från glödspänningen.
- Kan kretsförändring i form av "elevated heater supply" (vet inte vad det heter på svenska) göra skillnad?

Kan ju naturligtvis vara annat jag inte har koll på, kanske taskigt slutrör, taskiga kondingar i nätdelen, underdimensionerad nätdel/filtrering... etc etc..

Tar tacksamt emot råd och tips om var jag lämpligast börjar för att vara hyfsat systematisk i felsökeriet.

Vänligen / Mattias

Bifogar schemat på underverket nedan.


Attachments:
File comment: Schematic
hughes_and_kettner_crunch_master.gif [75.39 KiB]
Not downloaded yet
01 Jul 2012, 23:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Humm och Brumm...
Dom där är inte varken brusiga eller brumma orginal, testade en när dom kom på stenåldern ;)
Börja med byta rör, innan du gör nått annat, men visst det är en gammal stäkare och om den inte varit använd mycket(?) så kan det vara läge att byta E-kondingar.
Tröttnar du på den så köper jag den av dig, minns att den lät bra.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Jul 2012, 00:10
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 457
Location: Umeå
Post Re: Humm och Brumm...
Amp Healer wrote:
Dom där är inte varken brusiga eller brumma orginal, testade en när dom kom på stenåldern ;)
Börja med byta rör, innan du gör nått annat, men visst det är en gammal stäkare och om den inte varit använd mycket(?) så kan det vara läge att byta E-kondingar.
Tröttnar du på den så köper jag den av dig, minns att den lät bra.


Tack! Ja det är väl där jag ska börja, med ett rörbyte. Kondingar lär ju inte bli så dyrt att byta i den så det kan jag ju göra i samma veva.

Stärkaren låter absolut bra så jag håller nog på den ett tag till, men jag har ett gott minne så tröttnar jag så... :)


02 Jul 2012, 00:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Humm och Brumm...
toneking wrote:
Amp Healer wrote:
Dom där är inte varken brusiga eller brumma orginal, testade en när dom kom på stenåldern ;)
Börja med byta rör, innan du gör nått annat, men visst det är en gammal stäkare och om den inte varit använd mycket(?) så kan det vara läge att byta E-kondingar.
Tröttnar du på den så köper jag den av dig, minns att den lät bra.


Tack! Ja det är väl där jag ska börja, med ett rörbyte. Kondingar lär ju inte bli så dyrt att byta i den så det kan jag ju göra i samma veva.

Stärkaren låter absolut bra så jag håller nog på den ett tag till, men jag har ett gott minne så tröttnar jag så... :)


Jo det var väl denna Tommy F fick sina ide'r från ;)
Om mitt minne inte sviker mig, så var först efter denna maskin kom på marknaden som han började med sina classA monduler

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Jul 2012, 00:23
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 457
Location: Umeå
Post Re: Humm och Brumm...
Amp Healer wrote:
toneking wrote:
Tack! Ja det är väl där jag ska börja, med ett rörbyte. Kondingar lär ju inte bli så dyrt att byta i den så det kan jag ju göra i samma veva.

Stärkaren låter absolut bra så jag håller nog på den ett tag till, men jag har ett gott minne så tröttnar jag så... :)


Jo det var väl denna Tommy F fick sina ide'r från ;)
Om mitt minne inte sviker mig, så var först efter denna maskin kom på marknaden som han började med sina classA monduler


Där ser man, sicket sammanträffande! :shock: :lol:


02 Jul 2012, 07:12
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 457
Location: Umeå
Post Re: Humm och Brumm...
:D En uppdatering...

Kom att tänka på att jag för ett tag sedan tog ut en stor konding ur en kasserad platt-tv (en tv-jävel som kostade oss 17000 och höll i ganska exakt tre år och en dag... :evil: ), en sån där "bra att ha grej" tänkte jag. Rotade fram den idag efter jobbet och det visade sig vara en på 220uF som kunde ta 450volt, att jämföra med de som sitter i nätdelen till rören som är fyra stycken på 15uF. Ersatte den första kondingen efter likriktaren med lådfyndet på 220uF, och voila, brummet är ett minne blott.

Efter uppgraderingen upplever jag att ljudkaraktären förändrades till det bättre, mer sting och punch i ljudet, samt att den inte skiter på sig lika tidigt när man drar på lite på basratten.

Tack för hjälpen. 8)


02 Jul 2012, 19:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.