View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:50



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Ser detta schema rimligt ut? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Ser detta schema rimligt ut?
Jag är lite osäker vilket håll på C2 och C10 ska sitta. De är till för att koppla av signalen men har negativ DC över sig mätt från source till jord.
Hur ska man tänka här?

Jag har byggt upp förstärkaren utan avkopplingar på plusmatningen och de på på source avkopplade till minusmatningen istället för jord.
Den blev då att självsvänga.
De parallella kondensatorerna elektrolyt/keramisk är för att jag hört att opolära är bättre på höga frekvenser.

otroligt tacksam för svar.


Attachments:
1forum.JPG
1forum.JPG [ 224.79 KiB | Viewed 737 times ]
01 Jul 2012, 16:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Ser detta schema rimligt ut?
ingen?

Det bara kliar i fingrarna på mig. Den är redo att bara slås på men jag är så rädd att kondingarna smäller.


01 Jul 2012, 18:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Ser detta schema rimligt ut?
Om du har negativ DC skall du vända en elektrolyt,under förutsättning att den inte e bipolär.
Jmfr tex biaskrets när man sysslar med rör.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jul 2012, 18:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Ser detta schema rimligt ut?
Negativ till vad måste man ju fråga sig. Den sidan som är mer negativ än den andra är ju minussidans rätta destination........

_________________
Johan Hansson


01 Jul 2012, 19:01
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Ser detta schema rimligt ut?
men signalen ska ju även avkopplas i detta steg.
vänder man kondingen med minus mot minusmatningen sätter det ju stopp för signalen mot signaljord??
tänker jag fel?


01 Jul 2012, 19:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Ser detta schema rimligt ut?
tokfan wrote:
men signalen ska ju även avkopplas i detta steg.
vänder man kondingen med minus mot minusmatningen sätter det ju stopp för signalen mot signaljord??
tänker jag fel?

Signalen passerar genom kondingen oavsett hur du vänder den.. Eftersom signalen växlar polaritet så skulle en blockering på den ena göra den till en diod och inte en konding.

_________________
Johan Hansson


01 Jul 2012, 19:59
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Ser detta schema rimligt ut?
haha. genant. men det hade jag faktiskt aldrig tänkt på måste jag säga.
Då är ju saken klar!!d
Då är det bara på med mätsladdarna å slå på spänningsagget direkt efter jobbet i morgon.
nu är det sovdags.

Tusen tack!


01 Jul 2012, 20:49
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.