 |
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Fender RI-trafo, helt ok eller ????
| Author |
Message |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Fender RI-trafo, helt ok eller ????
Ja hur var det nu.. Är dessa Fender RI-trafos ett fullgott alternativ till "äkta" gamla transformatorer, eller nya dyrare? http://www.ebay.com/itm/FENDER-EXPORT-POWER-TRANSFORMER-SUPER-PRO-BASSMAN-ETC-/250394088541?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a4ca6945dJag ska ännu en gång byta trafo på en importerad gammal Fender, tidigare har jag köpt från Heyboer etc, men RI-trafosarna är ju billigare.. (Oj vilket fult ord)
|
| 27 Jun 2012, 14:36 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
|
| 27 Jun 2012, 16:30 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
rudmark wrote: http://www.welter-electronic.de/bauteile/trafos/netztrafo/musiker/sonder_trans.htm
Använt dessa ngn gång Trevliga priser, är formfaktor och "utseende" rätt?
|
| 27 Jun 2012, 17:38 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
Ska vara "slot-in. Järn/silverfärg. Men de vill ha extra för trafohuvan....som man kan få i svart då.....
|
| 27 Jun 2012, 19:16 |
|
 |
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
Varför snåla några hundralappar när man ändå renoverar en av de finare förstärkare man kan äga??
|
| 28 Jun 2012, 12:36 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
woodstock wrote: Varför snåla några hundralappar när man ändå renoverar en av de finare förstärkare man kan äga?? Kloka ord trästocken! Skulle aldrig falla mig in att snåla här, men jag är nyfiken på om RI-trafosarna är att snåla, eller om de är full kvalitet.. De är ju lätta att få tag på, och man skulle ju kunna betrakta dom lite som Fender original mer eller mindre. Jag misstänker förståss att de är av lite lägre kvalitet... Men jag vet inte, har inte ens varit inne i en RI-förstärkare, får ångest av dem.
|
| 28 Jun 2012, 13:56 |
|
 |
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
Det är absolut inget original Fender Reissuetrafo på bilden i länken du hänvisar till. Fender '59 Bassman och Reissue '65 Super Reverb använder dessutom två olikt specificerade transformatorer: Ökända 760 vac B+ i Bassman, runt eller strax över 700 i '65 Super Reverb, även olika primärtrådar för olika nätspänningar. Fender reissuetrafon är ingen Superkvalitet. Ok, men inte toppkvalitet. Som pirattrafot du länkar till ungefär antagligen. TAD:s P5/P7 är ett bra alternativ. Blir mycket tråd att hantera med 100-240 primärer och två olika HT-tappar. Men helt ok kvalitet och Super Reverb på runt 400 vdc från 660 vac-tapparna ger ett bra ljud! Jag har annars ett nytt original '65 reissue Super Reverb trafo jag kan sälja om du vill testa, eller PM:a så sambeställer vi från Mercury Magnetics kanske?
|
| 29 Jun 2012, 00:47 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
Ok, du har förståss rätt Woodstock, jag kollade inte närmare på den rackaren på ebay. Tveksam kvalitet är ointressant för mig, jag siktar nog på att beställa från Mojo, de köper i sin tur från Heyboer fick jag info om. Jag kan PM:a när det blir aktuellt om du vill diskutera sambeställning, blir senare i sommar när jag fått semester.
|
| 29 Jun 2012, 14:57 |
|
 |
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
Hör avdig om och när det blir aktuellt. Jag har lite rabatt på M M :s trafon, plus delad frakt blir billigare. Heyboer är säkert lika bra, men MM har mer modeller att välja mellan.
|
| 29 Jun 2012, 15:09 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Fender RI-trafo, helt ok eller ????
Varför inte en Hammond ? Deras nättrafos håller väldigt hög klass, en av dom bättre på marknaden. Med deras nya "gitarr serien " så har dom även bra OT, vilket tidigare känndes lite mer för HiFi. http://www.edgaraudio.se/tubes/trafo.htm
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 29 Jun 2012, 15:46 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 91 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |