| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 är jag fucked nu?
köpte en Morley Wah på Blocket för 600:- 700:- ink frakt betalades i förskott. Trodde jag, men ser nu att jag har betalt 7.000:-  Säljaren svarar inte på telefon sedan jag först ringde igår. Han har haft pengarna på kontot i två veckor och borde veta att han fått för mycket. Eller inte iofs, jag upptäckte det ju först igår... Numret går till ett kontantkort Vad gör man nu?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Jun 2012, 20:02 |
|
 |
|
Abe Normal
|
 Re: är jag fucked nu?
Fy f*n, det skulle jag aldrig komma över. Kolla vem det är och ring från en annan telefon. Skamligt om han försöker undkomma med pengarna.
Jag lider verkligen med dig och hoppas att det löser sig.
/Ulf
|
| 26 Jun 2012, 20:34 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Abe Normal wrote: Fy f*n, det skulle jag aldrig komma över. Kolla vem det är och ring från en annan telefon. Skamligt om han försöker undkomma med pengarna.
Jag lider verkligen med dig och hoppas att det löser sig.
/Ulf men kan man kolla vem det är via Blocket då eller hur menar du? Det är ju ett kontantkort
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Jun 2012, 20:35 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Men har inte girokontot någon ägare, pengarna måste ju ha betalts till ett fungerande konto?
Ett kontantkort för telefon blir sannolikt svårt att spåra, men samma där du kan testa att ringa från ett för honom okänt nummer.
/Ulf
|
| 26 Jun 2012, 20:43 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Abe Normal wrote: Men har inte girokontot någon ägare, pengarna måste ju ha betalts till ett fungerande konto?
Ett kontantkort för telefon blir sannolikt svårt att spåra, men samma där du kan testa att ringa från ett för honom okänt nummer.
/Ulf haha, tänkte inte på det.... Får gräva lite 
|
| 26 Jun 2012, 20:51 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Äh, lärdomspengar. Gilla läget och gå vidare.
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 26 Jun 2012, 20:55 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Äh, lärdomspengar. Gilla läget och gå vidare. jo, så blir det kanske. Inte mycket att göra om säljaren inte är en god människa 
|
| 26 Jun 2012, 21:05 |
|
 |
|
Blues66
|
Kan du be din bank om hjälp att på ngt sätt backa transaktionen? För din själsros skull skall du inte förutsätta att säljaren är en skummis bara för att han inte hört av sig, han kanske bara har samma koll på sina konton som du har på dina...  PS. Jag hoppas det löser sig! Jag hade inte varit lite tyken om jag inte trodde att du och ditt konto klarar smällen i alla fall, men jag håller tummarna för att säljaren vaknar till och ger tillbaka det som inte är hans. Peace out!
Last edited by Blues66 on 26 Jun 2012, 21:15, edited 1 time in total.
|
| 26 Jun 2012, 21:06 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Äh, lärdomspengar. Gilla läget och gå vidare. jo, så blir det kanske. Inte mycket att göra om säljaren inte är en god människa  Skulle vara om du anmäler det men samtidigt så är det du som har klantat dig och därför säger jag lärdomspengar 
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 26 Jun 2012, 21:10 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Blues66 wrote: Kan du be din bank om hjälp att på ngt sätt backa transaktionen? För din själsros skull skall du inte förutsätta att säljaren är en skummis bara för att han inte hört av sig, han kanske bara har samma koll på sina konton som du har på dina...  Absolut, jag förutsätter alltid att mina medmänniskor är goda tills de ev. har bevisat motsatsen. Det var också därför jag skrev "Han har haft pengarna på kontot i två veckor och borde veta att han fått för mycket. Eller inte"äh, det ordnar sig nog. Han bor antagligen i Gbg så jag får väl kalla ihop Racing, daffyd, dig och DropD och åka dit och hälsa på. Sen går vi ut och festar upp stålarna 
|
| 26 Jun 2012, 21:23 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Joshunznera wrote: Blues66 wrote: Kan du be din bank om hjälp att på ngt sätt backa transaktionen? För din själsros skull skall du inte förutsätta att säljaren är en skummis bara för att han inte hört av sig, han kanske bara har samma koll på sina konton som du har på dina...  Absolut, jag förutsätter alltid att mina medmänniskor är goda tills de ev. har bevisat motsatsen. Det var också därför jag skrev "Han har haft pengarna på kontot i två veckor och borde veta att han fått för mycket. Eller inte"äh, det ordnar sig nog. Han bor antagligen i Gbg så jag får väl kalla ihop Racing, daffyd, dig och DropD och åka dit och hälsa på. Sen går vi ut och festar upp stålarna  Göteborg? Då är det ju en 50/50 chans att han både fifflare och bedragare 
|
| 26 Jun 2012, 21:30 |
|
 |
|
Blues66
|
80/20!
|
| 26 Jun 2012, 21:35 |
|
 |
|
ralvejd
|
surt satan Fick du någon pedal då, eller blev säljaren så glad att han glömde bort den också?
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 26 Jun 2012, 22:57 |
|
 |
|
DrSlim
|
Win some, lose some...
_________________ Gud finns inte.
|
| 26 Jun 2012, 23:27 |
|
 |
|
Slinky
|
DrSlim wrote: Win some, lose some... It's all the same to me! Trist Josh, har lyckats med samma sak, satte in pengar på postgiro istället för bankgiro.. 25'.. Hamnade hos ett enmannaföretag i Stockholmstrakten. Det tog en vecka eller två sen satte han tillbaka pengarna. Forskade lite juridiskt i det då, hade han velat behålla pengarna hade jag inte kunnat göra ett skit..
|
| 26 Jun 2012, 23:49 |
|
 |
|
AxxChild
|
Skickar han inte wah wahn kan du ju testa anmäla honom för bedrägeri. Även om jag tror att du kommer gräma dig i all evighet för att du köpte en Morley...
|
| 26 Jun 2012, 23:59 |
|
 |
|
kjelle
|
Håller med Blues66, utgå för din sinnesfrids skull ifrån att det finns vettiga skäl för att han inte hört av sig. Sommar, midsommar, vem vet? Som sagt, annars är det väl bara att samla ihop GBG-gänget och knacka på, när du vet var han gömmer sig... 
| 27 Jun 2012, 00:49 |
|
 |
|
Joshunznera
|
ralvejd wrote: surt satan Fick du någon pedal då, eller blev säljaren så glad att han glömde bort den också? Absolut. Snabbt och snyggt levererad. Pratade dessutom med säljaren i telefon och fick ett mycket gott intryck. Så jag är hoppfull ännu så länge men inser att det är som Slinky anger rätt hopplöst läge rent juridiskt. Enda sättet är väl i så falla att stämma.. Äh, jag avvaktar lite till och kollar upp säljarens namn/adress så länge
|
| 27 Jun 2012, 04:49 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Joshunznera wrote: Så jag är hoppfull ännu så länge men inser att det är som Slinky anger rätt hopplöst läge rent juridiskt. Enda sättet är väl i så falla att stämma..
Att stämma förutsätter ju att läget inte är hopplöst juridiskt... Låter mycket underligt att det skulle vara svårt juridiskt att få tillbaks pengarna. Principen om condicio indebiti och så vidare, dvs att det man inte har rätt till ska gå åter. Han kan knappast hävda att han trott sig ha rätt till pengarna, men just därför är det också viktigt att du kan visa att du snabbt påpekat den felaktiga inbetalningen för honom. Men men, allt det där är juridik och den är oftast irrelevant. Banken kommer dock troligen inte hjälpa dig få tillbaka pengarna. Fortsätt istället försöka få kontakt med säljaren, och hoppas på det bästa. /D
|
| 27 Jun 2012, 09:34 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Ersmarker wrote: Joshunznera wrote: Så jag är hoppfull ännu så länge men inser att det är som Slinky anger rätt hopplöst läge rent juridiskt. Enda sättet är väl i så falla att stämma..
Att stämma förutsätter ju att läget inte är hopplöst juridiskt... Låter mycket underligt att det skulle vara svårt juridiskt att få tillbaks pengarna. Principen om condicio indebiti och så vidare, dvs att det man inte har rätt till ska gå åter. Han kan knappast hävda att han trott sig ha rätt till pengarna, men just därför är det också viktigt att du kan visa att du snabbt påpekat den felaktiga inbetalningen för honom. Men men, allt det där är juridik och den är oftast irrelevant. Banken kommer dock troligen inte hjälpa dig få tillbaka pengarna. Fortsätt istället försöka få kontakt med säljaren, och hoppas på det bästa. /D Det är knepigt , banken lämnar inte ut uppgifter utan polisanmälan , vilket inte är aktuellt pga att han inte begått något brott. privat stämning skulle ju gå, men då måste man veta vem det är Hur skickades wha whan? finns inget kollinr, eller annan avsändarreferens ? Man BÖR ju åtminstone ha ett riktigt telefonnr, riktig mailaddress samt namn /address på säljaren. Du känner ingen banknställd ? 
| 27 Jun 2012, 09:47 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Hur skickades wha whan? finns inget kollinr, eller annan avsändarreferens ? Man BÖR ju åtminstone ha ett riktigt telefonnr, riktig mailaddress samt namn /address på säljaren. Du känner ingen banknställd ?  Den gick som Jiffy-brev och det namn som står som avsändare finns på Hitta.se. Adressen stämmer med den som finns på kuvertet. Så nu har jag ett fast telefonnummer och en adress också och det känns genast lite bättre. Hade han velat blåsa mig så hade han ju inte skrivit en korrekt adress som avsändare antar jag. Sökandet fortsätter 
|
| 27 Jun 2012, 11:42 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Joshunznera wrote: Den gick som Jiffy-brev och det namn som står som avsändare finns på Hitta.se. Adressen stämmer med den som finns på kuvertet. Så nu har jag ett fast telefonnummer och en adress också och det känns genast lite bättre. Hade han velat blåsa mig så hade han ju inte skrivit en korrekt adress som avsändare antar jag. Sökandet fortsätter  Ooops... Lycka till. Hoppas snubben är hederlig. Men hur i h-e kan man överföra 7000 pix av misstag (tio gånger för mycket pengar!!!)? Misslyckad multitasking?  Annars får det väl bli en riktigt guldklimp på pedalbordet... 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 27 Jun 2012, 13:46 |
|
 |
|
Joshunznera
|
BOJen är fantastisk! Säljaren visar sig vara BOJare sedan ngt år tillbaka. Han läser BOJen regelbundet och visste vem jag var... men postar sällan. Fick se mitt inlägg och kände igen Morley, Mölndal och Jiffypåse. Kollade sitt konto och japp! Det visar sig att han är på semester i Spanien och har inte kollat sitt konto på ett tag. Han mailade mig ikväll och förklarade sig och meddelade samtidigt att pengarna kommer tillbaka snarast Så det hela ordnar sig nog snart som det verkar. Ska nog ta och fira med en gammal Calvados, det är ju i alla fall semester 
|
| 27 Jun 2012, 21:47 |
|
 |
|
Blues66
|
Fantastiskt, grattis! Kul att höra att det löste sig, verkar vara bra folk såna där Mölndalsbor, även om vi göteborgare vanligtvis räknar dem till skåningar och andra troglodyter. 
|
| 27 Jun 2012, 22:27 |
|
 |
|
leffje
|
Joshunznera wrote: BOJen är fantastisk! Säljaren visar sig vara BOJare sedan ngt år tillbaka. Han läser BOJen regelbundet och visste vem jag var... men postar sällan. Fick se mitt inlägg och kände igen Morley, Mölndal och Jiffypåse. Kollade sitt konto och japp! Det visar sig att han är på semester i Spanien och har inte kollat sitt konto på ett tag. Han mailade mig ikväll och förklarade sig och meddelade samtidigt att pengarna kommer tillbaka snarast Så det hela ordnar sig nog snart som det verkar. Ska nog ta och fira med en gammal Calvados, det är ju i alla fall semester  Underbart  Det finns hopp.
_________________ Bojen sponsor
|
| 27 Jun 2012, 22:40 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Joshunznera wrote: BOJen är fantastisk! Säljaren visar sig vara BOJare sedan ngt år tillbaka. Han läser BOJen regelbundet och visste vem jag var... men postar sällan. Fick se mitt inlägg och kände igen Morley, Mölndal och Jiffypåse. Kollade sitt konto och japp! Det visar sig att han är på semester i Spanien och har inte kollat sitt konto på ett tag. Han mailade mig ikväll och förklarade sig och meddelade samtidigt att pengarna kommer tillbaka snarast Så det hela ordnar sig nog snart som det verkar. Ska nog ta och fira med en gammal Calvados, det är ju i alla fall semester  Härligt att höra! Skål på dig!!! 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 27 Jun 2012, 22:45 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Kanon och va skönt att höra, nu kommer du sova bättre. Det finns hopp (jag hade det på känn)..  /Ulf
|
| 28 Jun 2012, 00:01 |
|
 |
|
ralvejd
|
en solskens historia
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 28 Jun 2012, 22:31 |
|
 |
|
mrock
|
Blues66 wrote: Fantastiskt, grattis! Kul att höra att det löste sig, verkar vara bra folk såna där Mölndalsbor, även om vi göteborgare vanligtvis räknar dem till skåningar och andra troglodyter.  Har ni inte samma geografiböcker som vi? Norr om åsen bor det ju bara norrlänningar  !!! Hur som helst är det underbart när det löser sig, det finns hopp för mänskligheten.
|
| 28 Jun 2012, 23:24 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Skön kontrast till den andra tråden...man blir glad av att läsa om när mänsklighetens goda och ärliga sidor lyfts fram, det mest effektiva sättet att mota bort bedrägligt beteende.
Pass the good deeds on!
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 28 Jun 2012, 23:35 |
|
|