View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 21:38

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Endast två lysande slut-rör? 
Author Message

Post Endast två lysande slut-rör?
Upptäckte just att endast två av fyra slut-rör lyser, både i stand-by och i "på".
Har också ett 200hz-brum, eller ton, när jag slår på den.
Stärken är en Ampeg v4bh, har nyligen köpt den men den ska, enligt förra ägaren vara nyservad.

Vad kan vara fel? Något man vågar fixar med själv?
Jag har någorlunda ok el-kunskaper:)

/ Fredrik

24 Jun 2012, 17:25
Profile

Post Re: Endast två lysande slut-rör?
fisk wrote:
Upptäckte just att endast två av fyra slut-rör lyser, både i stand-by och i "på".
Har också ett 200hz-brum, eller ton, när jag slår på den.
Stärken är en Ampeg v4bh, har nyligen köpt den men den ska, enligt förra ägaren vara nyservad.

Vad kan vara fel? Något man vågar fixar med själv?
Jag har någorlunda ok el-kunskaper:)

/ Fredrik

Är du 100% säker på att de inte "lyser" ??? Ibland kan glöden vara svag.
Försvinner 200Hz ljudet?? När??
Funkar den för övrigt?
För att enklet kolla rören kan du MÄRKA UPP RÖREN (tuschpenna eller liten klisterlapp) och byta plats på rören.. Lyser samma rör eller lyser de på samma plats?
b

24 Jun 2012, 21:31
Profile

Har kollat i helt mörkt rum och ser ingen glöd från två av dom.
200hz brummet finns kvar men jag upplevde det som lägre efter ett långt rep, kan bero på att öronen är lite slitna...
För övrigt funkar stärken som ska, jag kan heller inte påstå att jag märkar av något tapp i effekt vilket känns lite märkligt om det nu är så att den går på "halvfart"...

Ska prova att byta plats på dom.
Tack för tipset! :)

24 Jun 2012, 21:51
Profile

fisk wrote:
Har kollat i helt mörkt rum och ser ingen glöd från två av dom.
200hz brummet finns kvar men jag upplevde det som lägre efter ett långt rep, kan bero på att öronen är lite slitna...
För övrigt funkar stärken som ska, jag kan heller inte påstå att jag märkar av något tapp i effekt vilket känns lite märkligt om det nu är så att den går på "halvfart"...

Ska prova att byta plats på dom.
Tack för tipset! :)

Som Gammelnalle skrev kan glöden vara svår att se. Kan du mäta om det ström till glöden? Kan vara oxid i rörhållaren också. Men börja med att byta plats på rören. :)

/R

25 Jun 2012, 00:28
Profile

Tack och bock för svaren!!

Nu har jag till slut hunnit kika lite på stärken.

Sett bakifrån på stärken så lyser rören på plats 1 & 2. 3 & 4 är helt döda och blir heller inte alls så varma som 1 & 2.
Provade att flytta rör 4 till plats 1 och då lyser det så det verkar inte vara rören det är fel på.

Hade ett väldigt kort rep men märkte inte av 200hz tonen som jag nämnde tidigare.

Hade heller inte möjlighet att mätta något. Hur / Vart ska jag mäta för se så det går ström till glöden?

11 Jul 2012, 00:01
Profile

Om rören är normalt placerade, så innebär detta att du kör Single End för närvarande.
Glöden är på stift 2 och 7 i rörhållarna. Ska vara c:a 6,3VAC, men det visste du nog redan. Mät mellan stiften, inte mot jord.
Men man måste troligen in i stärkaren för att lokalisera felet. Kan ev. vara en säkring, ifall det finns två för glöden.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

11 Jul 2012, 10:11
Profile WWW

Ok, och när alla rör funkar så är det en Push-Pull?

Har mätt mellan 2 & 7 på rör-hållarna och har ingen spänning där.
Har öppnat stärken och kollat alla säkringar som jag kan se och dom är hela.
Ser heller inget annat som verkar vara konstigt.

Provade lite idag och det finns definitivt en ton (ca 200hz) men även ett svagt brus...
Med tanke på att den nyss är servad på 4Sound så blir det nog så att dom får ta sig en titt igen om jag inte kan se något imorgon när jag har tid att kika lite noggrannare...

Och så en dum fråga... Vet att man aldrig ska dra igång en rör-topp utan låda eller effekt-motstånd men gäller det även om man bara knäpper på strömen och inte Stand-by???

11 Jul 2012, 19:24
Profile

Bumpar upp denna :)

15 Jul 2012, 11:16
Profile

Även om det e "fel" e det förhållandevis riskfritt att slå igång en maskin utan last så länge den inte ges signal.
Men egentligen skall där alltid kopplas nått i utgången. Egentligen.....

Jag svarar som så att jag mer sällan bryr mig om att koppla ngt i utgången när jag tex ställer bias.

15 Jul 2012, 11:35
Profile

Ok, så det är med andra ord ingen fara att slå igång så man ser om man får glöd när man håller på och testar?

Ska nog försöka ta hem stärken och mäta lite mer idag, förhoppningsvis hittar jag något...

15 Jul 2012, 11:52
Profile

Så där, nu har jag rivit isär stärken och hittat en resistor vid rören som inte såg så bra ut.
Den är bränd så nu är fyra nya beställda, tänkte att det var lika bra att byta alla när man ändå håller på...

Image
Image

Frågan är dock hur detta har hänt... Jag funderar på om det är så att dessa keramiska-resistorer är känsliga för smällar och om det kan vara så att den har åkt på en smäll och tagit skada av det vilket har lett till att den sedan har blivit bränd??

15 Jul 2012, 13:14
Profile

De där effektmotstånden är troligtvis skärmgallermotstånden. De kan ta stryk om röret får kortslutning ex. och för mycket ström går via skärmgallret. Det är ju inte alla stärkare som är avsäkrade med avseende på skärmgallrens strömförbrukning så det kan hända en del innan HV-säkringen går (en sån finns ju vanligtvis).

Och som kommentar till din tidigare fråga: Du kan köra utan last med slutrör i om du inte går ur StandBy (för att ex kolla biasspänningarna eller glödspänningen), om du ryckt slutrören kan du också gå ur StandBy.

LF Audioservice

15 Jul 2012, 14:13
Profile WWW

Och de där motstånden har nog inget med glöden att göra, så det problemet kvarstår.
När du nu har kortet löst, så passa på att resistansmäta glödkretsen till alla slutrören för att försöka hitta var den bryts till de som blir utan.

15 Jul 2012, 19:02
Profile WWW

Har nu mätt en del och kliat mig i huvet desto mer...

Om jag mäter från rör V1 o V2 så har kontakt fram för glödspänning. Den går från ben 9 & 4+5 på båda rören till något som i ritningen kallas H1( 9 ) och H2 ( 4+5 ).
H1 och H2 ligger sedan på olika ben i två kontakter som finns mellan Power-amp o själv kortet för rören.
H1 går in på ben 6 & 7 på ens kontakten och 3 & 4 på den andra. H2 ligger på 8 & 9 på ena, 5 & 6 på andra.

På den kontakt där det går in på 6-9 så har 6,3V om jag mäter mellan 6 & 8 eller 7 & 9.
På den andra kontakten fick jag noll.

Och nu händer något konstigt: Drar igång stärken igen för att kolla att det jag har skrivit hitills stämmer och då har jag helt plötsligt glöd i alla rör, ligger dock på 6,1V till dom rören som har funkat hela tiden nu, ligger ännu lite lägre, runt 5,7V, till dom rören som tidigare inte glöde...

Har inte gjort något emellan dessa mätningar. Känns som att jag har glapp / oxid någonstans eller vad tror ni?

Är grymt tacksam för alla svar som har kommit hitills och om någon vill hjälpa mig ännu mer så har jag alla scheman att maila över.

15 Jul 2012, 21:02
Profile

Kontakter är ett sattyg...saker ska lödas!

15 Jul 2012, 21:06
Profile

Ja, det känns inte helt ok... Mycket kabelskor och kontakter i denna stärk, känns som att man får gå loss och löda lite om man ska dra runt den på spelningar :)

15 Jul 2012, 21:26
Profile

Nu verkar det iaf som att det är ordning på glöden, även om spänningarna inte är 6,3V rakt över, ska prova att mäta dom imorrn igen dock.

Jag funderar dock på om det kan vara ok att repa med den trots den bräda resistorn, den har ju funkat och låtit som den ska trots att den antagligen var trasig.
Den ska ju givetvis bytas så fort jag får hem komponenter men jag har ingen back-up rigg att repa med tills dess...
Vad tror ni? Vi spelar inte jättehögt och jag ligger strax under 4 på mastern, om det nu påverkar hur hårt stärken får gå?

15 Jul 2012, 23:43
Profile

Nej.
Som flera e inne på e det högst troligt ett skärmgaller motstånd. Om det har driftat kraftigt alternativt brunnit av fungerar inte röret med allsköns elände som följd.
Bla en kraftig snedbelastning av slutsteget.

Jag höll på å säg att om du inte bor i en håla i skogen bör det ju rimligen finnas nån inom vettigt avstånd med ngr 5W resistorer liggande.?

15 Jul 2012, 23:53
Profile

Ok, tackar! Misstänkte att det inte var optimalt men nu tänker jag nog inte chansa :)
Bor ju i Örebro så det borde ju gå att ordna fram ett innan ELFA hinner skicka hit kanske...

Tack för all hjälp iaf!

16 Jul 2012, 00:00
Profile

Om skärmgallermotstånd vikit hädan borde väl det rimligen vara dax att byta rör med?
För att ens komma upp i märkeffekten på ett sånt där motstånd måste det rinna en 103mA genom det....det gör det ju liksom inte utan vidare....
Sen skulle jag verligen gått över kontaktdonet. Det kan ju vara en mer fatal sak som glappar än glöden som -50Vspänningen

16 Jul 2012, 07:46
Profile

Ok... Surt då den nyss är servad med nya rör :)

16 Jul 2012, 12:08
Profile

Mät resistansen på de där motstånden. Det är inte alls säkert att det är något fel på det som blivit lite missfärgat, men om det har ett annat värde än de andra så bör det ju bytas.

16 Jul 2012, 13:25
Profile WWW

Har mätt och får inget värde på den, får 470ohm på dom andra så den är bränd.

16 Jul 2012, 22:42
Profile

Tubis wrote:
Om skärmgallermotstånd vikit hädan borde väl det rimligen vara dax att byta rör med?
För att ens komma upp i märkeffekten på ett sånt där motstånd måste det rinna en 103mA genom det....det gör det ju liksom inte utan vidare....
Sen skulle jag verligen gått över kontaktdonet. Det kan ju vara en mer fatal sak som glappar än glöden som -50Vspänningen

Har gått över kontakten så förhoppningsvis bör inte den ge några mer problem...

Rören är i princip nya och knappt spelade så det vore ju gött att slippa byta, tror du man vågar prova och köra igång den och sen hålla koll på hur det går med resistorn?

17 Jul 2012, 23:00
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]