View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 21:37



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
En bild säger allt. Peavey Classic 30. Billig jävla enekelsidig PCB. Snåljåpar.

Image

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


21 Jun 2012, 13:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
Jag har gjort en ganska omfattande mod i en sån där Classic 30 en gång där jag bygge om preampen helt och även en del grejer i både slutsteget och i reverbet. Detta var den utösande faktorn till min pcb-fobi och det är därför jag själv bygger på PTP-kort...

Nu finns det ju pcb-kort av högre kvalitet men skräcken sitter i fortfarande efter denna Classic 30... :mrgreen:

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


21 Jun 2012, 18:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
Det där händer inte om man handlöder heller. Du kan hoppa på mina lödningar om du vill och jag lovar dig att kopparbanorna lossnar och inte lödningarna.......

_________________
Johan Hansson


21 Jun 2012, 19:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
emaushenric wrote:
Jag har gjort en ganska omfattande mod i en sån där Classic 30 en gång där jag bygge om preampen helt och även en del grejer i både slutsteget och i reverbet. Detta var den utösande faktorn till min pcb-fobi och det är därför jag själv bygger på PTP-kort...

Nu finns det ju pcb-kort av högre kvalitet men skräcken sitter i fortfarande efter denna Classic 30... :mrgreen:
Du kan inte jämföra att bygga ett pcb själv med handlödning och ett vågbadslött kretskort. Kolla tex Marshalls 70talare. Har du sett en lödning släppa på dessa kort? Skulle inte tro det. Anledningen är nog snarare att du är skraj att för att pröva så komplicerade saker som att etsa kretskort..... :D

_________________
Johan Hansson


21 Jun 2012, 19:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
Sen finns det ett trick för att rörsocklar inte ska släppa när man trycker i rör. Montera dem från andra hållet.....vik benen på icke kopparsidan och löd fast på kopparsidan.

_________________
Johan Hansson


21 Jun 2012, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
Tubis wrote:
Sen finns det ett trick för att rörsocklar inte ska släppa när man trycker i rör. Montera dem från andra hållet.....vik benen på icke kopparsidan och löd fast på kopparsidan.

Det blir ännu bättre om man viker benen på kopparsidan. Men sockeln skall sitta tajt utan glapp redan innan man löder.
Det hade PV kunnat kosta på sig. Sedan så skall våglödningslinan vara korrekt injusterad. Många kretskortmonteringshus spar på genomlöpningstid för att erbjuda lågt pris. Det blir gryniga kalllödningar då. :twisted: Men rätt inställ våglina slår handlödning alla gånger. Såvida man inte är en av de damer som vinner SM i handlödning varje år. :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


21 Jun 2012, 19:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
emaushenric wrote:
Jag har gjort en ganska omfattande mod i en sån där Classic 30 en gång där jag bygge om preampen helt och även en del grejer i både slutsteget och i reverbet. Detta var den utösande faktorn till min pcb-fobi och det är därför jag själv bygger på PTP-kort...

Det gör du inte. Du bygger på lödstödlister. Det är inte PTP. :wink:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


21 Jun 2012, 19:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
VacuumVoodoo wrote:
emaushenric wrote:
Jag har gjort en ganska omfattande mod i en sån där Classic 30 en gång där jag bygge om preampen helt och även en del grejer i både slutsteget och i reverbet. Detta var den utösande faktorn till min pcb-fobi och det är därför jag själv bygger på PTP-kort...

Det gör du inte. Du bygger på lödstödlister. Det är inte PTP. :wink:



Det kan väl hända :D

Vi får se hur det blir framöver, man kanske måste ge sig in i pcb-träsket nångång :)
Men än så länge fungerar det fint med lödstödslister, terminal strips och gamla förstärkares befintliga kort med lödtorn :D

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


21 Jun 2012, 19:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
VacuumVoodoo wrote:
Tubis wrote:
Sen finns det ett trick för att rörsocklar inte ska släppa när man trycker i rör. Montera dem från andra hållet.....vik benen på icke kopparsidan och löd fast på kopparsidan.

Det blir ännu bättre om man viker benen på kopparsidan. Men sockeln skall sitta tajt utan glapp redan innan man löder.
Det hade PV kunnat kosta på sig. Sedan så skall våglödningslinan vara korrekt injusterad. Många kretskortmonteringshus spar på genomlöpningstid för att erbjuda lågt pris. Det blir gryniga kalllödningar då. :twisted: Men rätt inställ våglina slår handlödning alla gånger. Såvida man inte är en av de damer som vinner SM i handlödning varje år. :mrgreen:

Jag är visserligen ingen dam men jag utmanar vilken våglödningsmaskin som helst i mina handlödningar. Men du har nog rätt i att vika benen på kopparsidan är en smart lösning det med.....men då måste man verkligen tryckt till dem tight som attans. Jag har aldrig någonsin fått lödsläpp på mina handlödningar så jag känner mig som en überlödare. Har ju fan svårt att få bort mina komponenetr om jag ska byta ut något................ :D

_________________
Johan Hansson


21 Jun 2012, 19:41
Profile
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
Shit en Peavy Classic 30 låter ju bra!

In med lite mera preamp-gain och några cascade-gainsteg till så...jäklar i mumma!...

Och sen ny trafo...och bara en ny högtalare så..;)

Synd att dom fulpassar sina kunder dock... :?


21 Jun 2012, 21:40
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
Öh....FWIW...våglödningsmaskiner e old news sedan en bra stund tebax....
Såväl 2 som 3 som 4 vågare... :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Jun 2012, 21:59
Profile

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
Det är som sagt viktigt med justeringen av maskineriet när det skall vågbadslödas kretskort.

Marshalls Valvstate serie var (är) ett skräckexempel på hur det går när det går fel :mrgreen:

De korten tilläts tydligen inte svalka av sig i lugn och ro varvid det bildades kristalliknande kallödningar,
i ett skikt mellan komponentbenet och ytan på lödningen varvid själva ytan av lödningen bildade en "tennstrumpa"
det gav som resultat att man kunde ta bort en komponent med handkraft, vända på kortet och se
lödningen sitta kvar, tillsynes helt intakt!

_________________
Tece


06 Jul 2012, 17:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Ljudeffektmaskin för jordbävningbuller
Jag tycker en del maskinlödningar ger en extremt tunn lödning, så tunn så den går av i en rund cirkel precis vid komponentbenet som man inte ser med blotta ögat. En lödning bör ju rimligen vara lite tjokare vid benet för att sedan i en snygg skidbacke plana ut längre ut. Inte vara som en platt damm. En bra lödning släpper inte hur som helst.....

_________________
Johan Hansson


06 Jul 2012, 18:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.