View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:16

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Eftersom alla datordiskussioner ballar ur - Appletråden 
Author Message

Post Eftersom alla datordiskussioner ballar ur - Appletråden
Det är bara att konstatera att alla trådar om datorer, surfplattor och telefoner förr eller senare urartar i en diskussion om Mac vs PC som bitvis är lika trist idag som det var när man tjötade Amiga vs Atari på 80-talet.

Ett enkelt konstaterande är dock att Apple är ett av 00-talets mest imponerande företag ur alla kategorier - som industriföretag, produkterna de gör, det ekonomiska resultatet.

Visst är produkterna imponerande. Man ligger ofta i framkant med tekniska specar (vårens ord är väl "retinaskärm") men man har också lyckats göra produkter som är snygga och lättanvända. Jag har sett barn som inte kan läsa som ändå lär sig hantera en iPad utan problem. Både på musik- och fotoforum säger man "köp Mac, det bara funkar". Man har skapat en havilja och en kundnöjdhet som inte är av denna världen. Och ändå - ska man hitta en konkurrent till iPhone, iPad eller Macbook Air som är lika bra tekniskt så - om det ens går, så är det lika dyrt. (jag har letat, jag skulle gärna ha en Air-liknande dator att köra Linux på men .... ). Produkterna ingår i hela system som skapat och förändrat stora ekonomier. iPod var kanske en dyr mp3-spelare, men iTunes förändrade hur musik säljs på nätet. iPhone skapade smartphone-marknaden som vi känner den idag - och tidigare giganter som Nokia och RIM (Blackerry) är förpassade till skuggor av sina forna jag och det spekuleras om när de går i konkurs.

iPad skapade en ny produktkategori - och den säljer som bara den. Om man skulle räkna iPad som en PC-tillverkare skulle de vara marknadsledare idag, senaste kvartalssiffrorna var 15,4 miljoner iPads mot 15,1 miljoner PC från HP. Lenovo och de andra kommer efter. Och då köps iPads främst av enskilda personer och inte i drivor till kontorsarbetare som andra PC.

Apple skapade också appmarkanden som vi känner den idag, och hittade då en förlagsaffärsmodell där de tjänar multum.

Inte att förglömma är de ett imponerande industriföretag - de har lyckats med att nå volymer och skalfördelar andra drömmer om. Beroende på vilka siffror man ser så köper Apple just nu mer än hälften av allt flashminne som tillverkas i världen, man köper hela produktionen från ett antal leveratörer. Samsung som är en jättefiende på konsumentmarknaden har fabriker som skickar hela sin produktion till Apple. De har lyckats med en produktionsapparat och en logistik som är i världsklass och de håller vad de lovar.

Ekonomin då? Tja, siffrorna talar för sig själv - de omsätter dubbelt så mycket pengar som Microsoft (TTM) och har en aktiekurs som verkar skyhög tills man inser att de har ett P/E-tal på under 15 samtidigt som omsättningstillväxten varit närmare 50% per år i genomsnitt de senaste åren utan att den verkar vilja stanna av. Det är ett hårdvarubolag som gör vinster som om de vore mjukvara...

00-talet var helt enkelt Apples årtionde - man skapade nåt fantastiskt.

Om du hade köpt Apple-aktier istället för en iPod när den kom hade du haft över 160.000 kr på aktiedepån idag.
Samma kalkyl vid iPhones lansering hade givit dig 20.000 kr i handen idag.

Visst finns det också baksidor... men det är ändå imponerande. :)

16 Jun 2012, 18:22
Profile

Post Re: Eftersom alla datordiskussioner ballar ur - Appletråden
själv är jag lite småbitter emallanåt att jag tackade nej till ett kanonjobb på Apple 2001...

visst är Apple outstanding när det gäller att lyckas med sin marknadsföring och framförallt när det gäller lönsamheten. Men lönsamheten betalas av kunderna som bekant. I Apples fall är kunderna ofta skolor och det gör mig heligt förbannad när Apple-kåta "IT-experter" på kommunerna väljer en Apple som är betydligt dyrare än motsvarande PC-alternativ. Det är du och jag som betalar skolornas datorer.

I Min hemkommun beslutade man i höstas att alla elever i mellan och högstadierna skulle ha en MacBook Pro. Jag betalar... och vet samtidigt att de hade kunnat köpa en PC istället för ett betydligt lägre pris men med minst samma nytta :x

Min hustru jobbar på ett statligt företag. Senast de upphandlade smartphones var det såklart iPhone som valdes (av IT-konsulterna...) Hustrun som hade HTC med Android som tidigare arbetstelefon är inte speciellt imponerad av iPhonen. Sämre på de flesta sätt faktiskt.

TV och tidningar kallar alla plattor för "iPad" och smartphones för "iPhones", precis som de ofta kallar alla SUVar för JEEP :roll: Bra för Apple och JEEP, men inte för samhället

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Jun 2012, 18:39
Profile WWW

Joshunznera wrote:
själv är jag lite småbitter emallanåt att jag tackade nej till ett kanonjobb på Apple 2001...

visst är Apple outstanding när det gäller att lyckas med sin marknadsföring och framförallt när det gäller lönsamheten. Men lönsamheten betalas av kunderna som bekant. I Apples fall är kunderna ofta skolor och det gör mig heligt förbannad när Apple-kåta "IT-experter" på kommunerna väljer en Apple som är betydligt dyrare än motsvarande PC-alternativ. Det är du och jag som betalar skolornas datorer.

I Min hemkommun beslutade man i höstas att alla elever i mellan och högstadierna skulle ha en MacBook Pro. Jag betalar... och vet samtidigt att de hade kunnat köpa en PC istället för ett betydligt lägre pris men med minst samma nytta :x

Min hustru jobbar på ett statligt företag. Senast de upphandlade smartphones var det såklart iPhone som valdes (av IT-konsulterna...) Hustrun som hade HTC med Android som tidigare arbetstelefon är inte speciellt imponerad av iPhonen. Sämre på de flesta sätt faktiskt.

TV och tidningar kallar alla plattor för "iPad" och smartphones för "iPhones", precis som de ofta kallar alla SUVar för JEEP :roll: Bra för Apple och JEEP, men inte för samhället

Och så diametralt tvärtom jag tycker. Vi borde starta ett band. Kan bli intressant :arrow:

16 Jun 2012, 18:44
Profile

Apple har varit duktiga på att varumärkesknulla främst ängsliga storstadsbor. Följden har blivit att en hel massa människor tror att de behöver just en iPhone, iPad, MacBook eller vad det nu kan tänkas vara. Sålunda kommer de undan med att ta ut sina överpriser.
Men visst; det är slicka prylar...

16 Jun 2012, 18:50
Profile

Den enda appleprodukt jag äger (och har ägt) är en iPhone (jag lånade dotterns iPhone när hon studerade utomlands och lånade tidigare min frus iPod) men övriga familjen har iPhones, iPads ocn iMacs och allt vad det heter. Jag gillar iPhonen (har ingen erfrenhet av någon annan smartphone) men jag är inte frälst.

Så fort det kommit en teknisk pryl över tröskeln, det gäller allt från resväskor med kodlås till windowsdatorer, har jag varit familjens 'support' och är den som får ordna med alla inställningar etc. :evil: Det som slår mig är att de aldrig hänt några appleprodukter! :shock: Och detta gäller apparater som levereras utan instruktionsbok! :shock: En iPhone packar man upp och ringer sin kompis på nolltid. Jag måste säga att jag är imponerad.

/R

16 Jun 2012, 19:04
Profile

Apple produkter är väl primärt modesymboler/inredningsdetaljer och sekundärt teknikprylar :P

Jag gillar deras touchpads.

17 Jun 2012, 03:06
Profile WWW

Apple är ett lysande exempel på att populäritet och faktiskt framgång/kompetens är 2 helt olika saker.

17 Jun 2012, 23:40
Profile

Niklas Nilsson wrote:
Apple är ett lysande exempel på att populäritet och faktiskt framgång/kompetens är 2 helt olika saker.

Hur menar du? Apples produkter är väl populära också? ( Även om "populäritet" inte är ett riktigt ord om man nu skall vara petnoga)

17 Jun 2012, 23:46
Profile

Niklas Nilsson wrote:

Är det? Utveckla gärna det där. :)

17 Jun 2012, 23:58
Profile

Som det redan sagts, Apple gör produkter för trendnissar som på sin höjd är medelmåttiga, men det är väl inget nytt? Det är liksom deras grej :mrgreen:

18 Jun 2012, 00:09
Profile

Niklas Nilsson wrote:
Som det redan sagts, Apple gör produkter för trendnissar som på sin höjd är medelmåttiga, men det är väl inget nytt? Det är liksom deras grej :mrgreen:

Trolleri trollera

18 Jun 2012, 00:21
Profile

pafal wrote:
Niklas Nilsson wrote:

Trolleri trollera

Och här har vi en Apple-användare :wink:

18 Jun 2012, 00:24
Profile

Niklas Nilsson wrote:
pafal wrote:
Trolleri trollera

Och här har vi en Apple-användare :wink:

Om du la fram lite argument för ditt påstående kanske folk inte skulle uppfatta dig som ett troll.

Personligen har jag alltid varit emot Apple och varit av åsikten att det bara varit något för Yuppies och de som jobbar med grafik. Men när jag sökte efter en ny laptop härom året föll valet till slut på en Macbook Pro. Visst betalade jag några tusenlappar extra för att det var en Apple-produkt, men kvalitén känns genomgående bättre än HP/Dell och andra färdiga datorprodukter. Som van PC-användare tog det tid att vänja sig vid OS/X men när man väl började hänga med i svängarna kändes det lättarbetat och betydligt mer användarvänligt än Windows, men inte riktigt i alla avseenden dock. Jag skulle dock aldrig köpa mig en stationär Apple-dator då jag vill kunna välja specifikationer själv och ha möjligheten till att uppgradera delar när jag själv vill.

När jag skulle köpa ny mobiltelefon i slutet på förra året stod valet mellan en HTC och en iPhone. Jag var sjukt trött på min Xperia(android) som var trög, inte alls surfvänlig och hade en massa små störande egenskaper. Som så många andra byter jag telefon nästan vartannat år, och valet föll på iPhone enbart pga det. Jag visste att om jag inte skulle bli nöjd så var det inte långt till nästa telefon skulle köpas. Men jag är väldigt nöjd. Extremt användarvänlig, surfa är en fröjd, kameran är helt ok, och jag har inte märkt av några av de problem som vissa iPhone-användare skriker sig hesa över.

Vad jag nu ville ha sagt med detta, ja det minns jag inte :roll:

18 Jun 2012, 01:30
Profile

Räckte inte det jag sa som argument? Det har redan lagts fram i tid och otid varför Apple gör leksaker jämnfört med konkurrenterna. Ta bara iPhone, som är mycket sämre än dom andra smartphone produkterna (man hör direkt när någon ringer från än iPhone, det är som att vara tillbaka på tidigt 90-tal när det gäller ljudkvaliten). Sen har vi iTunes som är skämt rent ut sagt, och macarna som strular hela tiden, trots att Apple-fansen hyllar som dessa magiska maskiner som aldrig krashar och varar i hundra år, samt är så himla logiska att använda.

Min egen erfarenheter av iPod summerar allt väldigt bra. Min iPod har krashat, hängt sig och strulat rent allmänt hela tiden sen jag skaffade den. Ingen av mina andra mp3-spelare har någonsin gett mig några bekymmer. Båda min sambos iPod har varit exakt samma strul-pellar, och macar har jag också bara haft problem med. Min erfarenhet är att dom är grymt ostabila jämnfört med en PC så fort man ska göra någonting annat än att surfa. Det finns en anledning till att man inte använder macar inom yrken där datorn verkligen får jobba, samt måste fungera alltid.

Så, nu orkar jag inte diskutera detta mer, för längre än så här kommer vi inte komma :wink:

Last edited by Niklas Nilsson on 18 Jun 2012, 06:06, edited 1 time in total.

18 Jun 2012, 05:49
Profile

Niklas Nilsson wrote:
Räckte inte det jag sa som argument? Det har redan lagts fram i tid och otid varför Apple gör leksaker jämnfört med konkurrenterna. Ta bara iPhone, som är mycket sämre än dom andra smartphone produkterna (man hör direkt när någon ringer från än iPhone, det är som att vara tillbaka på tidigt 90-tal när det gäller ljudkvaliten). Sen har vi iTunes som är skämt rent ut sagt, och macarna som strular hela tiden, trots att Apple-fansen hyllar som magiska maskiner som aldrig krashar och varar i hundra år, samt är så himla logiska att använda.

Min egen erfarenheter av iPod summerar allt väldigt bra. Min iPod har krashat, hängt sig och strulat rent allmänt hela tiden sen jag skaffade den. Ingen av mina andra mp3-spelare har någonsin gett mig några bekymmer. Båda min sambos iPod har varit exakt samma strul-pellar, och macar har jag också bara haft problem med. Min erfarenhet är att dom är grymt ostabila jämnfört med en PC så fort man ska göra någonting annat än att surfa. Det finns en anledning till att man inte använder macar inom yrken där datorn verkligen får jobba, samt måste fungera alltid.

Så, nu orkar jag inte diskutera detta mer, för längre än så här kommer vi inte komma :wink:

+1 på det där med ljudkvaliteten. Men det kanske inte är viktigt att det låter bra i en telefon. Bara man kan klämma på ett snyggt skal så spelar väl inte ljudet så stor roll, höhö

18 Jun 2012, 05:58
Profile WWW

Niklas Nilsson wrote:
Räckte inte det jag sa som argument? Det har redan lagts fram i tid och otid varför Apple gör leksaker jämnfört med konkurrenterna. Ta bara iPhone, som är mycket sämre än dom andra smartphone produkterna (man hör direkt när någon ringer från än iPhone, det är som att vara tillbaka på tidigt 90-tal när det gäller ljudkvaliten). Sen har vi iTunes som är skämt rent ut sagt, och macarna som strular hela tiden, trots att Apple-fansen hyllar som dessa magiska maskiner som aldrig krashar och varar i hundra år, samt är så himla logiska att använda.

Diskutera? Är det det du gör? Dina argument är inte bara löjliga och oseriösa, de är också osanna, du är ett troll!
Men det går vi inte på! 8)

18 Jun 2012, 07:11
Profile

Såna här trådar är alltid rolig läsning. :)

För min egen del så började jag använda Macdatorer långt tillbaka…det var i slutet av 90-talet när G3-processorn infördes och Macen blev en riktig dator att räkna med, åtminstone inom min bransh (musikproduktion). Jag kommer så väl ihåg den vackra sommardagen då jag satt med en Engelsk producent i studion och vi skulle mixa en platta med ett band…min PC hängde sig hela tiden och till slut orkade jag inte mer, tittade på producenten och sade att vi får ta ett break, jag måste fixa datorn. Jag drog ner på stan och köpte mig en ny G3-dator, installerade ny programvara och förde över allt ljud till detta system och körde vidare några timmar senare. Det var vändningen för min del. Jag har dock aldrig känt mig som en Macnörd, som många kallar det, utan har hela tiden valt produkter som funkar och som gör mitt jobb smidigare. På den tiden fanns det inga iPods, iPhone, iMacs etc etc…i:et var inte uppfunnet så att säga. :mrgreen:

Idag har jag själv bara Appleprodukter: En MacBook Pro som jobbdator (jag föreläser bl.a i ämnet ljud/musikproduktion), en Mac Pro (som jobbdator i studion), en iPod (som mediaspelare), en iPhone (som telefon). Jag har aldrig haft några som helst problem med mina Appleprylar genom åren och då använder jag dom mer än den genomsnittliga användaren. Jag gillar så klart att alla burkar "pratar med varandra", dom syncar utan problem och uppdateringar funkar också klockrent. Jag vet inte vad mer jag skulle kunna begära. För min del är det helt optimalt både på jobbet men även privat. Jag struntar dock helt och fullt i vad det står på burken bara det funkar.

Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken på att använda en produkt för att den ser ut på nåt speciellt sätt eller är "modern" etc. Det skulle aldrig funka i min värld…jag måste ha prylar som löser problem och funkar på ett bra sätt. Jag har kompisar som har PC som musikdator och dom har väldigt ofta problem. Några kompisar har bytt till Mac och dom har blivit förvånade över hur allt "bara funkar", nu slipper dom sitta och vara servicetekniker och kan fokusera på musiken istället. Macen kan också balla ur så klart, det är fortfarande bara en dator, men oftast så räcker det med att starta om och sen köra vidare. Det är i få fall som någon hårdvara har gått sönder, dvs "screen of death" uppstår…men det händer också, som med alla andra datorer.
På mitt ena jobb så har jag ansvaret för 10st iMacs och 2st Mac Pro och under snart 7års tid så har vi bytt ut datorerna i två omgångar och det är endast en iMac som har gått sönder, ett grafikkort som lade av efter nåt år. Annars har dom körts dygnet runt årligen utan problem. Vi hade PC-datorer innan med ett antal servicetekniker som servade dom kontinuerligt…idag är det jag som fixar hela datarummet själv med ominstallationer och den service som nu behövs. Det är en enorm skillnad i hantering måste jag säga så mina erfarenheter är att Macdatorer över lag håller väldigt jämn och hög kvalitet.

Det bästa av allt är ändå att morsan bytte bort sin PC mot en iMac för nåt år sedan...så nu slipper jag åka hem till dom varje vecka och fixa datorn, nu installerar jag om datorn nån gång per år, typ...sånt gillas. :mrgreen:

Ja vi stannar där tror jag...det var mina två kronor i debatten. :)

:: Emros Sound Production ::

18 Jun 2012, 10:19
Profile

Jag har en PC för spel och lek, en Mac mini som mediaserver, en iPad, en Samsung tab, en iPhone och en Samsung Galaxy S2.

PCn är den som kräver mest underhåll. Mac minin bara går. Startar om någon gång ibland annars inga problem alls.
Hade Macen haft större spelutbud så hade jag haft bara Mac här hemma. Jag har samma erfarenhet via jobbet också. Jobbade som IT-ansvarig i många år med både Mac och PC. Macarna gick och gick medan PC-na krävde mer underhåll. Oftare strul med både hård- och mjukvara. Nu gillar jag iofs båda systemen men vill man ha minimalt med strul och kan leva med bla mindre utbud på spel så är Macen enligt mig oslagbar.

iPaden och Taben funkar bra båda två. Det bästa med iPaden är att jag kan kolla mina serier och filmer via Plex utan problem alls. Det tråkiga är att det inte är 16:9-format.

Vad gäller telefoner håller jag min androidlur (jobbtelefon) högre än iphonen. Iphonen är bökigare att hantera på något vis, kan inte riktigt sätta fingret på det. Kanske är en vanesak iofs...

Pretty bubbles in the air.

18 Jun 2012, 10:57
Profile

alla har väl rätt egentligen, det som känns bäst för envar är också det som är bäst..

Kul att det alltid är så infekterat bara, PC-folk känner sig tvugna att dissa Aplle och vice versa, trots att väldigt få har en rejäl erfarenhet från bägge lägren

Lite som Expressen/Aftonbladet eller (tidigare) SAAB/Volvo :)

18 Jun 2012, 15:12
Profile WWW

I min bransch (översättning/teknisk dokumentation, främst för fordonsindustrin) funkar det inte med Apple/Mac utan det är PC som gäller.
Varför? Jo, kunderna och kundernas kunder kör PC och de verktyg jag behöver använda finns inte för Mac. Har kört PC sedan DOS och Windows 2.1.

Sedan är det ju litet roligt att det krävdes ett studiebesök till Xerox PARC (Palo Alto Research Center) för Steve Jobs innan han "fick idén" om mus och grafiskt gränssnitt.
Samma lär gälla för Bill Gates.

I slutet av 80-talet körde jag en PARC-produkt, Xerox Big Ben, med mus, stående A4-skärm, grafiskt gränssnitt, full WYSIWYG, laserskrivare, skanner och möjlighet att sätta olika tangentbordsspråk etc. En mycket bra produkt, men inte kompatibel med PC för fem öre.
Kostade, om jag minns rätt, en bra bit över 200 papp.

PARC:s avancerade produkter var dock inget som bossarna i New York förstod sig på, så de missade tåget och höll sig till sina ånglok.

Klas

18 Jun 2012, 16:24
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Kul att det alltid är så infekterat bara, PC-folk känner sig tvugna att dissa Aplle och vice versa, trots att väldigt få har en rejäl erfarenhet från bägge lägren

Alla som inte använder Linux är Lusers. ;)

18 Jun 2012, 21:59
Profile

bjoel wrote:
Joshunznera wrote:

och de som använder linux är L****users :lol:

18 Jun 2012, 22:14
Profile

Quote:
bjoel

Bra skrivet !

"Skrivet med in Macbook Pro"

"Redigerat med min Ipad"

"Läst med min Iphone"
:D :D :D

18 Jun 2012, 22:23
Profile ICQ WWW

bjoel wrote:
Joshunznera wrote:

de flesta använder väl Linux? Fat utan att veta om det då iofs

19 Jun 2012, 05:24
Profile WWW

Joshunznera wrote:
de flesta använder väl Linux? Fat utan att veta om det då iofs

Äsch då. Vi har redan tagit över världen, fast utan att det syns.

19 Jun 2012, 07:28
Profile

http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/d ... or=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

28 Jun 2012, 10:59
Profile

Niklas Nilsson wrote:
macarna som strular hela tiden, trots att Apple-fansen hyllar som dessa magiska maskiner som aldrig krashar och varar i hundra år, samt är så himla logiska att använda.

Jag hade en macbook i över 4år och det var aldrig ett enda problem med den, det var en markant skillnad mot alla PCs jag haft genom åren som ständigt krånglat på något sätt.

28 Jun 2012, 23:41
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]