View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:12



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Ska driva två rörs glödström med sammanlagt 0.6mA med DC.
Kan man helt lätt bara köra med de 1N4007 man har gott om i lådan men koppla de parallellt i par eller kommer det ändå blir för varmt?
Något som har insikt?

Annars kör jag ned en 3A brygga för de brukar fungera med värmeutvecklingen till detta.

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 08:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
4007 e väl specat för 1A?
E det inte så? 1000V samt 1A.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jun 2012, 12:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Racing wrote:
4007 e väl specat för 1A?
E det inte så? 1000V samt 1A.
Jag tänker mest på värme, saker som tål en viss ström är inte säkert de tål värmeutveklingen i tex trånga utrymmen.

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Iofs,men om du är i tvivel så kan du ju alltid prova.?
Montera upp dioderna en liten bit från kortet eller stolparna å ta fram en IR pistol. Iom att vi snackar glöd torde ju lasten vara konstant å iom det handlar det som jag ser det bara om att dioderna skall nå märktemperatur av lasten.? Dvs det finns inga direkta variabler i det hela beroende på last utan den är mer eller mindre konstant.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jun 2012, 12:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Jag gillar inte heller när saker börjar närma sig specsen på halvledare. O.6mA blir ju trolivis betydlig mer innan glöden är varm så en singel 1N4007 litar jag inte på den hinner nog bli kokhet. Saken är den att jag försöker bränna av lite av alla tusentals komponenter jag har som samlar damm istället för att beställa nytt som tex en övedimmensionerad 3A brygga.
Sitter och löder loss från diverse skrotade kretskort och allt möjligt för att använda de saker jag redan har så långt det går. Ska i framtiden försöka köpa enbart komponenter för aktuellt bygge istället för att köpa på mig som jag gjort tidigare. Lutar att börja med ytmontering med och man har ju hålmonterade komponenter in absurdum som måste gå åt.

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Tror jag e med på vad du menar,men återigen...prova. Kan ju inte gärna bli mer än skit å en IR pistol gör som sagt processen ganska kort rent empiriskt.
Å andra sidan e det ju heller inget som hindrar att du lirar safe. 4007;or kostar som sagt inte många ören styck. Att i sin tur skottad ett par 4007;or e ju inte direkt farligt eller ngt liknande.

Men en fråga i sammanhanget.
Varför ytmonterat? I VEMS gänget lades just den biten på plats ganska tidigt,men där e som jag ser det stor skillnad i behov mellan digital elektronik vs det vi håller på med här. Vidare så e väl formatet för det vi håller på med mer eller mindre givet(läs-storlekar på cab mm). Kort sagt undrar jag vad som e vitsen med att gå ytmonterat istället för att hålla fast vid det som redan bevisligen fungerar att dängas omkring ute på vägarna mm.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jun 2012, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Du har själv besvarat frågan, Tubis.
Men för 0.6mA skulle ju en singel 1N4148 räcka mer än väl :mrgreen:
Om man kopplar dioder parallelt så blir det alltid en som blir varmare pga spridning i Vbe.
1N4007 tål 1000V i backspänning vilket just här är helt irrelevant.
Men titta på Ipk istället för Irms.
Datablad säger 1Arms genom dioden, skall du dra 0.6A från glättningkondensatorn så blir det nog nära 0.9A genom dioden.
Titta här: http://www.diodes.com/datasheets/ds28002.pdf anmärkning 1.
Kan du montera dioderna på långa ben så blir den varm men bör klara sig.
Annars kör du brygga eller 1N5408 dioder.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Jun 2012, 13:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Racing wrote:
Kort sagt undrar jag vad som e vitsen med att gå ytmonterat istället för att hålla fast vid det som redan bevisligen fungerar att dängas omkring ute på vägarna mm.

IMNSHO är vitsen att reta gallfeber på alla konserverade självutnämnda "amp techs" som vägrar lära sig hantera monteringsteknik introducerad efter 1958.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Jun 2012, 13:40
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
VacuumVoodoo wrote:
Men titta på Ipk istället för Irms.
Datablad säger 1Arms genom dioden, skall du dra 0.6A från glättningkondensatorn så blir det nog nära 0.9A genom dioden.
Titta här: http://www.diodes.com/datasheets/ds28002.pdf anmärkning 1.

Men nej, tubis hjärna fungerar inte alls idag...jag skyller på förkylningen. Räknade ju på DC strömmen och inte AC, "doe" som Homer skulle ha sagt. Sjävklart blir det 0.9A och innan rören blir varma kan jag bara fantisera om vad som flyter där. Tror jag ska trycka dit en brygga ändå på 3A......skulle behöva en större diod i hjärnan med.
Tack för inputen Alex.

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 13:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Racing wrote:
Varför ytmonterat? I VEMS gänget lades just den biten på plats ganska tidigt,men där e som jag ser det stor skillnad i behov mellan digital elektronik vs det vi håller på med här. Vidare så e väl formatet för det vi håller på med mer eller mindre givet(läs-storlekar på cab mm). Kort sagt undrar jag vad som e vitsen med att gå ytmonterat istället för att hålla fast vid det som redan bevisligen fungerar att dängas omkring ute på vägarna mm.

Det är inte för att reta konservativa som alex tror utan det är två anledningar.
1. Du skulle se hur jädra stora mina kretsar börjar bli som jag vill ha in i 19" rack. tex 7bands eq uppbyggd enligt denna modell http://www.wa4dsy.com/robot/index.php?p ... ilter-calc
Jag har även börjat bygga in fler saker som noisegate, kompressor, delay och annat smått så ja.....det börjar bli lite fullt på korten.
2. Lägg till sen att jag ska styra allt med digitala potar och annat smått och gott och hålborrandet i PCB börjar bli jädrigt tröttsamt. Ser fram emot att bara lägga komponenterna direkt på banorna och löda.
Alltså.
1 ytrymme
2 slippa borra i PCB.

Sen kommer vissa komponeter ju självklar att förbli hålmonerade som PSU och rördelen. Saker som utvecklar mycket effekt kräver ju även en större hålmonterad sak.

Sen att vissa blir lite ifrån sig när man inte monterar PTP på en kilometer för att göra en simpel rörkrets tar jag som en bonus. Där har jag sedan länge gått ifrån för PCB ger så mycket bättre prestanda när det kommer till ljud och störningar och man slipper dra så mycket kabel vilket jag hatar.

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 14:00
Profile

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
Vad menar du Alex? Är inte du en självutnämnd "Amp Tech"?

Kaj

_________________
Noice, Sound or Tone?


03 Jul 2012, 13:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Parrallela dioder för att sprida vämrmeytvecklingen?
ToneDream wrote:
Vad menar du Alex? Är inte du en självutnämnd "Amp Tech"?

Kaj


Nej kaj, Alek är ju en av få av oss som faktiskt har formel utbilding i ämnet. :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Jul 2012, 14:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.