View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:53

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Slopa standbyswitchen? 
Author Message

Post Slopa standbyswitchen?
Bygger ett mindre slutsteg två el84 PP fixed bias. Jag funderar på att skita i den där nedras standbyswicthen. Kommer det att innebära något problem? Som jag tänker så hinner e-lyterna i biasspänningen laddas upp innan glöden värmter rören så de kan börja leda ström genom sig......eller?
Eller bör man ha slowstart på glöden?

16 Jun 2012, 20:26
Profile

Post Re: Slopa standbyswitchen?
Tja, hur många svenska Fender-stärkare från 60- och 70-talen har fått problem p.g.a. avsaknaden av standby?
Som jag ser det är din oro helt obefogad.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

16 Jun 2012, 21:15
Profile WWW

Jag har den på mina Zagray burkar enbart av estetiska skäl och för att slippa förklara varför den inte behövs.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

16 Jun 2012, 21:19
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Jag har den på mina Zagray burkar enbart av estetiska skäl och för att slippa förklara varför den inte behövs.

:mrgreen:

/R

16 Jun 2012, 22:55
Profile

Sustain wrote:
Tja, hur många svenska Fender-stärkare från 60- och 70-talen har fått problem p.g.a. avsaknaden av standby?
Som jag ser det är din oro helt obefogad.

En fråga lite utanför ämnet, varför togs standby switchen bort i Sverige?

Har en Bassman 50 silverface som saknar standby och en Carlsbro Top 50 där det också verkar som att standby switchen är borttagen. Carlsbron har nu fått en ny standby switch inkopplad.

16 Jun 2012, 23:19
Profile

Tubis wrote:
Bygger ett mindre slutsteg två el84 PP fixed bias. Jag funderar på att skita i den där nedras standbyswicthen. Kommer det att innebära något problem? Som jag tänker så hinner e-lyterna i biasspänningen laddas upp innan glöden värmter rören så de kan börja leda ström genom sig......eller?
Eller bör man ha slowstart på glöden?

Du var väl en av de sista jag trodde skulle fråga om en sån här sak.... :shock: :shock:
Finns det två hål sätt dit en standby. :) annars inte

17 Jun 2012, 00:31
Profile

stby switch lite onödiga IMO
,,dock många vill fortfarande ha dom, Doh,, :mrgreen:

tips,, vill man ha dom och har hög spänning kan man lägga en gnistsläckare över dom ,

jag bygger själv en ny modell serie stärkare nu utan stby,, :idea:

ang fendrarna ,,dom togs mest bort i S märkning pga höga DC spänningar som switcharna egentligen ej var specade för,, enligt vad jag hört,

Cougar

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

17 Jun 2012, 04:02
Profile

Gäller det alla rörstärkare det här? Man kan alltså slå på gamla marshalls utan att fundera så mycket på standby?

17 Jun 2012, 06:27
Profile ICQ WWW

Okej då kör vi ändå......denna är till mig själv så jag behöver inte förklara mig för någon :wink:

17 Jun 2012, 06:29
Profile

rudmark wrote:

Du var väl en av de sista jag trodde skulle fråga om en sån här sak.... :shock: :shock:
Finns det två hål sätt dit en standby. :) annars inte

Alla kan inte allt...anledningen var att jag funderar på tidskonstanten det tar för biasspänningen att nå sin fulla spänning när man har en resistor innan kondingarna. Är reristorn stor tar det längre tid och skulle glöden hinna värma röret tillräckligt först så...... kaboooooooooooom.
Trafons biaslindning lämnar 70VDC och jag ska ner till runt 12VDC så därav en stor rackare till resistor=längre tid.
Hade det varit katodbias hade jag inte behöft fråga. 8)

17 Jun 2012, 06:36
Profile

Vem var det som började med det där med standby egentligen? Kan det vara så att stärkan förr förde ett sånt jädra oväsen när man inte spelade så därav kunna stänga av men ändå ha glöden igång så man smabbt kunde dra på igen? Jag menar....någon tanke måste ju legat bakom. Spara rörens livslängd köper jag inte för så jädra länge brukar väl inte folk hålla sina stärkare i standby?

17 Jun 2012, 17:40
Profile

Med ett slutsteg med vattenkylt rör som drar 50A i glöd och tar en kafferast att komma upp i rätt arbetstemperatur vill man inte ha några kV på anoden från början. Alltså pratar vi radiosändare.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

17 Jun 2012, 17:54
Profile WWW

Jo men till gitarrförstärkare....man hakade alltså bara på utan någon egentligt tekniskt kunnande om varför den skulle vara där? Och sen vågar ingen bryta trenden?

17 Jun 2012, 18:06
Profile

Tubis wrote:
Jo men till gitarrförstärkare....man hakade alltså bara på utan någon egentligt tekniskt kunnande om varför den skulle vara där? Och sen vågar ingen bryta trenden?

Det är säkert som du säger Johan, man ville kunna dra igång snabbt efter paus etc. Dvs precis som namnet antyder "standby", "redo". Sedan kan man ju försvara det tekniskt åxå, att spara rören.

Satte själv i en standby för några år sedan i stärkaren, en Fender, den var då drygt 30 år. Rätt eller fel, det känns bra... Originalbrytaren, röd glimlampsbrytare kändes smått livsfarlig dessutom. :wink:

25 Jun 2012, 22:09
Profile

AxxChild wrote:
Gäller det alla rörstärkare det här? Man kan alltså slå på gamla marshalls utan att fundera så mycket på standby?

Gäller inte om spänningen är mycket hög, tex närmar sig 1000 volt. De gamla 200W Marshallarna är väl gränsfall?

28 Jun 2012, 01:16
Profile

Det kanske började med fixed biasstärkarna med högre spänningar...utan likriktarrör typ Marshall, även om det fortfarande satt i JTM-45:an. Eftersom det inte behövs i t ex en klass A-stärkare med likriktarrör...Undrar vad det var för pucko på VOX som började med stand-by-switch på 2000-talet? Hur många EL84:or har smällt av i dom i onödan? Marshallswitcharna tål ju lite mer eftersom dom ju är 2-poliga i motsats till Fenders 1-poliga... På Diekes Musik i Fruängen så sa dom att man skulle slå av båda switcharna samtidigt, men slå på dom, Power först och Stby efter en minut. Man trodde på allt då eftersom man spelade sönder Mullardrören på löpande band. Dyrt nöje i början på 70-talet...

Kaj

03 Jul 2012, 13:33
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]