View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:53



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Slopa standbyswitchen? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Slopa standbyswitchen?
Bygger ett mindre slutsteg två el84 PP fixed bias. Jag funderar på att skita i den där nedras standbyswicthen. Kommer det att innebära något problem? Som jag tänker så hinner e-lyterna i biasspänningen laddas upp innan glöden värmter rören så de kan börja leda ström genom sig......eller?
Eller bör man ha slowstart på glöden?

_________________
Johan Hansson


16 Jun 2012, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Tja, hur många svenska Fender-stärkare från 60- och 70-talen har fått problem p.g.a. avsaknaden av standby?
Som jag ser det är din oro helt obefogad.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


16 Jun 2012, 21:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Jag har den på mina Zagray burkar enbart av estetiska skäl och för att slippa förklara varför den inte behövs.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


16 Jun 2012, 21:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: Slopa standbyswitchen?
VacuumVoodoo wrote:
Jag har den på mina Zagray burkar enbart av estetiska skäl och för att slippa förklara varför den inte behövs.


:mrgreen:

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


16 Jun 2012, 22:55
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Sustain wrote:
Tja, hur många svenska Fender-stärkare från 60- och 70-talen har fått problem p.g.a. avsaknaden av standby?
Som jag ser det är din oro helt obefogad.


En fråga lite utanför ämnet, varför togs standby switchen bort i Sverige?

Har en Bassman 50 silverface som saknar standby och en Carlsbro Top 50 där det också verkar som att standby switchen är borttagen. Carlsbron har nu fått en ny standby switch inkopplad.


16 Jun 2012, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Tubis wrote:
Bygger ett mindre slutsteg två el84 PP fixed bias. Jag funderar på att skita i den där nedras standbyswicthen. Kommer det att innebära något problem? Som jag tänker så hinner e-lyterna i biasspänningen laddas upp innan glöden värmter rören så de kan börja leda ström genom sig......eller?
Eller bör man ha slowstart på glöden?


Du var väl en av de sista jag trodde skulle fråga om en sån här sak.... :shock: :shock:
Finns det två hål sätt dit en standby. :) annars inte


17 Jun 2012, 00:31
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 14:04
Posts: 651
Location: Kungliga Hufvudstaden Southside
Post Re: Slopa standbyswitchen?
stby switch lite onödiga IMO
,,dock många vill fortfarande ha dom, Doh,, :mrgreen:

tips,, vill man ha dom och har hög spänning kan man lägga en gnistsläckare över dom ,

jag bygger själv en ny modell serie stärkare nu utan stby,, :idea:

ang fendrarna ,,dom togs mest bort i S märkning pga höga DC spänningar som switcharna egentligen ej var specade för,, enligt vad jag hört,

Cougar

_________________
-------------------------
TC s heaven


"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.


17 Jun 2012, 04:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:29
Posts: 506
Location:
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Gäller det alla rörstärkare det här? Man kan alltså slå på gamla marshalls utan att fundera så mycket på standby?


17 Jun 2012, 06:27
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Okej då kör vi ändå......denna är till mig själv så jag behöver inte förklara mig för någon :wink:

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 06:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Slopa standbyswitchen?
rudmark wrote:

Du var väl en av de sista jag trodde skulle fråga om en sån här sak.... :shock: :shock:
Finns det två hål sätt dit en standby. :) annars inte

Alla kan inte allt...anledningen var att jag funderar på tidskonstanten det tar för biasspänningen att nå sin fulla spänning när man har en resistor innan kondingarna. Är reristorn stor tar det längre tid och skulle glöden hinna värma röret tillräckligt först så...... kaboooooooooooom.
Trafons biaslindning lämnar 70VDC och jag ska ner till runt 12VDC så därav en stor rackare till resistor=längre tid.
Hade det varit katodbias hade jag inte behöft fråga. 8)

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 06:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Vem var det som började med det där med standby egentligen? Kan det vara så att stärkan förr förde ett sånt jädra oväsen när man inte spelade så därav kunna stänga av men ändå ha glöden igång så man smabbt kunde dra på igen? Jag menar....någon tanke måste ju legat bakom. Spara rörens livslängd köper jag inte för så jädra länge brukar väl inte folk hålla sina stärkare i standby?

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Med ett slutsteg med vattenkylt rör som drar 50A i glöd och tar en kafferast att komma upp i rätt arbetstemperatur vill man inte ha några kV på anoden från början. Alltså pratar vi radiosändare.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Jun 2012, 17:54
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Jo men till gitarrförstärkare....man hakade alltså bara på utan någon egentligt tekniskt kunnande om varför den skulle vara där? Och sen vågar ingen bryta trenden?

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 18:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Tubis wrote:
Jo men till gitarrförstärkare....man hakade alltså bara på utan någon egentligt tekniskt kunnande om varför den skulle vara där? Och sen vågar ingen bryta trenden?


Det är säkert som du säger Johan, man ville kunna dra igång snabbt efter paus etc. Dvs precis som namnet antyder "standby", "redo". Sedan kan man ju försvara det tekniskt åxå, att spara rören.

Satte själv i en standby för några år sedan i stärkaren, en Fender, den var då drygt 30 år. Rätt eller fel, det känns bra... Originalbrytaren, röd glimlampsbrytare kändes smått livsfarlig dessutom. :wink:

_________________
/Lennart


25 Jun 2012, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: Slopa standbyswitchen?
AxxChild wrote:
Gäller det alla rörstärkare det här? Man kan alltså slå på gamla marshalls utan att fundera så mycket på standby?


Gäller inte om spänningen är mycket hög, tex närmar sig 1000 volt. De gamla 200W Marshallarna är väl gränsfall?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Jun 2012, 01:16
Profile

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Slopa standbyswitchen?
Det kanske började med fixed biasstärkarna med högre spänningar...utan likriktarrör typ Marshall, även om det fortfarande satt i JTM-45:an. Eftersom det inte behövs i t ex en klass A-stärkare med likriktarrör...Undrar vad det var för pucko på VOX som började med stand-by-switch på 2000-talet? Hur många EL84:or har smällt av i dom i onödan? Marshallswitcharna tål ju lite mer eftersom dom ju är 2-poliga i motsats till Fenders 1-poliga... På Diekes Musik i Fruängen så sa dom att man skulle slå av båda switcharna samtidigt, men slå på dom, Power först och Stby efter en minut. Man trodde på allt då eftersom man spelade sönder Mullardrören på löpande band. Dyrt nöje i början på 70-talet...

Kaj

_________________
Noice, Sound or Tone?


03 Jul 2012, 13:33
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 118 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.