|
|
Page 1 of 1
|
[ 25 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Ur EM, vilken flopp....
Hade bandat in matchen och efter Mellbergs två mål så kändes det gaanska bra, men f*n vilken oförmögen defensiv. Att spela på resultatet verkar inte finnas på kartan för Sveriges landslag. Är inte Hamren lite poseig? Kan sakna Lagerbäck utan svid och i gympakläder men bra känsla för hur det skall se ut.
Surt sa räven, hoppas bara att engelsmännen åker ut (så j***a kaxiga).
/Ulf
|
| 16 Jun 2012, 01:05 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Ur EM, vilken flopp....
Det verkar som om det svenska landslaget inte riktigt får ihop det, i synnerhet inte under lite press. Men det är väl bara svenskar som på allvar tror på medalj. Nu måste de vara färre. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 16 Jun 2012, 09:51 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Ja jag kan inte fatta varför dom inte kunde försökt sy ihop säcken efter 2-1 målet, håller med dig Ulf, var ju helt obefintligt försvar. Försnacket gick hela tiden åt att hoppas på att Elmander skulle va spelklar, men vad hjälper bra forwards utan försvar... stort suck är vad det är. Jag hade varken trott eller hoppats på medalj, men i alla fall en möjlig chans till en åttondels-match. Nu ser det snarare ut som ett poänglöst respass, för Frankrike lär vi inte ta med detta spelet...
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 16 Jun 2012, 10:13 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Att man blir förbannad och känner en viss sorg är ändå positivt för annars kan man ju inte bli riktigt glad när det går bra.
En fundering, Zlatan hade nog platsat i samtliga landslag, förutom kanske Spanien då av (Barca)princip, men skulle någon annan spelare platsa i något landslag? Kanske Källström och Svensson skulle kunna gå in på mitten i något lag, men i övrigt?
/Ulf
|
| 16 Jun 2012, 15:04 |
|
 |
|
kjelle
|
Lemmy wrote: Ja jag kan inte fatta varför dom inte kunde försökt sy ihop säcken efter 2-1 målet, håller med dig Ulf, var ju helt obefintligt försvar. Försnacket gick hela tiden åt att hoppas på att Elmander skulle va spelklar, men vad hjälper bra forwards utan försvar... stort suck är vad det är. Jag hade varken trott eller hoppats på medalj, men i alla fall en möjlig chans till en åttondels-match. Nu ser det snarare ut som ett poänglöst respass, för Frankrike lär vi inte ta med detta spelet... Det är kört även om vi slår Frankrike.
| 16 Jun 2012, 15:41 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Det är ingen flopp att de åkte ur EM. Däremot är det skandalöst att folk tror att de kommer lyckas år efter år efter år....
|
| 16 Jun 2012, 16:27 |
|
 |
|
klast
Joined: 29 May 2005, 11:28 Posts: 1376 Location: Eskilstuna
|
Flopp? Jag tycker Sverige spelade bra och satte rejäl press på England. Jag vill hellre se ett landslag som vågar litet än ett som bara försöker hålla nollan. Den som överraskade mest var faktiskt Anders Svensson, som i sin (näst?) sista landskamp levererade mycket säkra kortpassningar och tryckte till en och annan motspelare.
Nej, EMs stora svenska flopp är definitivt TV4, som skapar en ny betalkanal så man måste betala extra för en del matcher trots att man har både Viasat och Canal Digital.
I övrigt tycker jag de flesta EM-matcherna har varit underhållande, utan fegspel.
Klas
_________________ ...all the times I've had to play while people sat there drunk...
|
| 16 Jun 2012, 16:33 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Att åka ut ur EM behöver inte vara en flopp, men att efter två matcher i grundspelet ha 2 – 5 i målskillnad och inte komma upp i normalnivå måste betecknas som flopp, det är väl också ett allmänt omdöme för dagen. Om det efter nästa match står 0 - 3 i matcher så är väl ”floppen” ett faktum, eller?
/Ulf
|
| 16 Jun 2012, 17:02 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
BiTTeR wrote: Det är ingen flopp att de åkte ur EM. Däremot är det skandalöst att folk tror att de kommer lyckas år efter år efter år.... 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Jun 2012, 17:28 |
|
 |
|
dnaq
|
Lemmy wrote: Ja jag kan inte fatta varför dom inte kunde försökt sy ihop säcken efter 2-1 målet, håller med dig Ulf, var ju helt obefintligt försvar. Försnacket gick hela tiden åt att hoppas på att Elmander skulle va spelklar, men vad hjälper bra forwards utan försvar... stort suck är vad det är. Jag hade varken trott eller hoppats på medalj, men i alla fall en möjlig chans till en åttondels-match. Nu ser det snarare ut som ett poänglöst respass, för Frankrike lär vi inte ta med detta spelet... Det är inga åttondelsfinaler i årets EM. Så har jag förstått det iaf...
|
| 16 Jun 2012, 18:16 |
|
 |
|
Cabretta
|
Det gör mej inget att vi förlorar eller åker ur.
Det gör mej inget att vi var lite inkontinenta bakåt heller, det är det pris man får betala för anfallsfotboll.
Vi har det spelarmaterial vi har, inte mycket att orda om. Jag hade inte förväntat mej att vi skulle vinna EM, möjligen gå vidare från gruppspelet, resultat mässigt är det OK.
MEN vilka anfall, det gårt så långsamt och tveksamt att jag skriker rent ut ibland. Och Zlatan hör då sannerligen inte till de som höjer tempot. Att vi har bland Europas långsammaste uppspel/anfall irriterar mej till vansinne. Man kan inte spela 50-tals gåfotboll längre, glöm det. Det är OK att förlora men inte på detta mesiga sätt.
Skit i allt annat på träningarna, det ENDA de ska koncentrera sej på är snabba uppspel/anfall. Det är det som skiljer oss från topplagen. Fan vi skulle behöva typ Guus Hiddink eller nåt som tränare.
Zlatan är bra, men långtifrån så bra som prislappen/ryktet. I vart fall på landslagsnivå. Kan inte jämföras på samma dag som Torres, Messi eller Ronaldo. Vi snackar inte gradskillnader, vi snackar en helt annan division. Låt honom spela när han är i form, men bygg för guds skull ingen spelmodell runt honom, så stor är han inte. OCH våga plocka bort honom när han inte presterar. Det här är landslagsnivå, det är BARA prestation och dagsform som gäller här.
Den som inte springer ska plockas av efter en halvtimme, gäller alla, även Zlatan.
|
| 16 Jun 2012, 18:31 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
kjelle wrote: Lemmy wrote: Ja jag kan inte fatta varför dom inte kunde försökt sy ihop säcken efter 2-1 målet, håller med dig Ulf, var ju helt obefintligt försvar. Försnacket gick hela tiden åt att hoppas på att Elmander skulle va spelklar, men vad hjälper bra forwards utan försvar... stort suck är vad det är. Jag hade varken trott eller hoppats på medalj, men i alla fall en möjlig chans till en åttondels-match. Nu ser det snarare ut som ett poänglöst respass, för Frankrike lär vi inte ta med detta spelet... Det är kört även om vi slår Frankrike. Det vet jag. Jag menade bara att vi troligen får lämna EM utan en poäng eftersom vi inte lär slå Frankrike..
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 16 Jun 2012, 18:51 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Cabretta wrote: Zlatan är bra, men långtifrån så bra som prislappen/ryktet. I vart fall på landslagsnivå. Kan inte jämföras på samma dag som Torres, Messi eller Ronaldo. Vi snackar inte gradskillnader, vi snackar en helt annan division. Låt honom spela när han är i form, men bygg för guds skull ingen spelmodell runt honom, så stor är han inte. OCH våga plocka bort honom när han inte presterar. Det här är landslagsnivå, det är BARA prestation och dagsform som gäller här.
Kan Zlatans nivå påverkas av kvaliteten på dem han omges med? Den senaste Spanienmatchen jag såg slogs jag av att alla passningar satt 'på bladet' (medspelarens fot) - fruktansvärt bra precision i passningarna alltså. Det blir lättare att lyfta sin spelmässiga potential i ett sådan lag tänker jag. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 16 Jun 2012, 19:15 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Cabretta wrote: Zlatan är bra, men långtifrån så bra som prislappen/ryktet. I vart fall på landslagsnivå.
Håller inte riktigt med, en bra fotbollsspelare gör inte ett landslag, lite samma problem som Ronaldo i sitt lag, dvs Portugal är inte Real. Jag tror ingen av Sveriges spelare förutom Z skulle platsa i någon av Europas tio största klubbar om ens tjugo största, det skall väl vara Källström i så fall? Många klubbar är bättre än väldigt många landslag, så är läget och en del av problemet. Det är lätt att ta bort en spelare men svårare om det finns många bra. /Ulf
|
| 16 Jun 2012, 19:16 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Renegade wrote: Kan Zlatans nivå påverkas av kvaliteten på dem han omges med?
/R 1 + /U
|
| 16 Jun 2012, 19:17 |
|
 |
|
pafal
|
Sverige är bra vart 15-20.e år ungefär. Zlatans förbannelse är att han inte är i synk med det.
|
| 16 Jun 2012, 19:23 |
|
 |
|
Cabretta
|
Zlatan övertygar inte alls i man mot man situationer. Han tar sej knappt förbi 50% (lite ovetenskapligt höftat  ) . Går ej att skylla på bristande kompetens hos lagkamrater för sånt. Dessutom stannar han ofta upp spelet då han får bollen, går inte heller att skylla på någon annan. Men han är en bra targetplayer, har ett bra skott och på äldre dar har han blivit helt OK på nickar också. Hans fysiska storlek är ofta en tillgång. Så visst är han bra, jag kan personligen bara inte jämföra honom med typ Torres, men visst det är en smaksak också, vad man gillar hos en spelare.
|
| 16 Jun 2012, 19:34 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Cabretta wrote: Zlatan övertygar inte alls i man mot man situationer. Han tar sej knappt förbi 50% (lite ovetenskapligt höftat  . Går ej att skylla på bristande kompetens hos lagkamrater för sånt. Dessutom stannar han ofta upp spelet då han får bollen, går inte heller att skylla på någon annan. Det där stämmer inte, det är bara kolla hur Z har lirat i klubblaget och CL. Om vi placerade ut Sveriges landslag som ett klubblag utan Z, så skulle laget sannolikt vara ett bottenlag i tex Premier League iaf definitivt i den nedre halvan och även i Serie A, så hårt är det och därför borde man kanske vara mer tillåtande och inte säga flopp. Utan ”floppen” kommer väl mer av förväntningarna och haussen kring landslaget. /Ulf
|
| 16 Jun 2012, 19:38 |
|
 |
|
Cabretta
|
Min bedömning av Zlatan gäller enbart på internationell landslagsnivå. Där kan jag inte se att han imponerar man mot man. Landslagsfotboll är ett steg upp jämfört med vilken liga som helst, min åsikt  . EDIT.) Jag tycker inte att det var någon flopp resultatmässigt. Däremot gillar jag inte alls hur Sverige spelade. På tok för långsamma uppspel/anfall för min smak.
Last edited by Cabretta on 16 Jun 2012, 19:55, edited 1 time in total.
|
| 16 Jun 2012, 19:46 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Cabretta wrote: Min bedömning av Zlatan gäller enbart på internationell landslagsnivå. Där kan jag inte se att han imponerar man mot man. Landslagsfotboll är ett steg upp jämfört med vilken liga som helst, min åsikt  . Egentligen är ligorna mer speglande än sopiga landslag, och det talar för att omgivningen i landslaget inte håller speciellt hög klass, tyvärr får man väl säga. Fotbollsspelare på hög nivå är välutbildade och därför blir det förhållandevis lätt att ta bort en bra spelare som Z. Vi har ingen Cassano som kan ge understöd, f*n Rosenberg skulle inte platsa i något Italienskt serie A-lag, återigen fotboll är en lagsport.. /Ulf
|
| 16 Jun 2012, 19:53 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Cabretta wrote: Landslagsfotboll är ett steg upp jämfört med vilken liga som helst, min åsikt  . Det där stämmer inte alls, helt fel (såg att du hade lagt till en mening)... Vi får inte ta det så blodigt. /Ulf
|
| 16 Jun 2012, 19:56 |
|
 |
|
Cabretta
|
Ja fotboll är en lagsport, där är vi överens.
Men Hamrén har ju uttryckligen sagt att han vill bygga laget runt Zlatan, vilket då är fel enligt mej. Men det kanske visar sej vara rätt nån gång i framtiden, då får jag väl äta upp nåt skit som straff, alternativt dra ner byxorna och få ett hårt vristskott (rejält skruvat) i arslet.
|
| 16 Jun 2012, 19:58 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Cabretta wrote: Ja fotboll är en lagsport, där är vi överens.
Men Hamrén har ju uttryckligen sagt att han vill bygga laget runt Zlatan, vilket då är fel enligt mej. Men det kanske visar sej vara rätt nån gång i framtiden, då får jag väl äta upp nåt skit som straff, alternativt dra ner byxorna och få ett hårt vristskott (rejält skruvat) i arslet. Det lag som skulle klara sig bra i sin liga är förmodligen Spaniens lag som är halva Barca. Tex Premier League som anses som vara världens bästa är inte liktydligt med att England har världens bästa landslag (vilken engelsmännen alltid tror). Och som sagt Sveriges lag skulle med stor sannolikhet vara ett bottenlag i dom största ligorna som PL eller Serie A. /Ulf
|
| 16 Jun 2012, 20:09 |
|
 |
|
Cabretta
|
|
| 16 Jun 2012, 20:17 |
|
 |