View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 14:56

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Surfplatta???? 
Author Message

Post Surfplatta????
Min dotter som snart är 10 år vill hemskt gärna ha en iPad. Jag är inte alls hemma på tekniken och vet inte skillnaden mellan en surfplatta och en iPad.
Hon kommer inte få nåt abonemang och kommer bara få "surfa" hemma.

Vad skall jag tänka på vid ett eventuellt inköp? Kan den t.ex. ersätta en vanlig laptop?

15 Jun 2012, 20:31
Profile

Post Re: Surfplatta????
iPad eller tabletPC är ju mer en fråga om huruvida man är en Apple-snubbe eller ej. Förutom Apple så finns det Android eller Windows-tablets. Den senare är ju rätt lik en vanlig PC fast utan tangentbord. I oktober kommer Windows8 och då exploderar markanden för tablets (och spöar Apple)

klart dottern ska ha en platta!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

15 Jun 2012, 20:42
Profile WWW

Joshunznera wrote:
iPad eller tabletPC är ju mer en fråga om huruvida man är en Apple-snubbe eller ej. Förutom Apple så finns det Android eller Windows-tablets. Den senare är ju rätt lik en vanlig PC fast utan tangentbord. I oktober kommer Windows8 och då exploderar markanden för tablets (och spöar Apple)

Josh, jag är ingen Appleägare, men jag har bra lust att sätta upp ett litet vad kring om Windowsplattor verkligen kommer att "spöa apple". Jag är klart skeptisk utan tror tvärtemot att Apple kommer fortsätta vara ledare där. Problemet är väl att definiera vad "ledare" innebär - flest enheter, eller tjäna mest pengar på dem? ;)

Ersätta laptop? Beror på vad du använder laptoppen till. Att skriva på "virtuella skärmtangentbord" är inte så skoj men surfning går bra. Tänk på att du inte kan installera vanliga program på plattor med Android eller iPads utan du måste ha speciella appar. Oftast inget problem, men om det är nåt speciellt program eller spel du vill komma åt kan det kännas begränsande.

Jag skulle börja med att sätta en budget. Om du tänkt lägga uppåt 4000 skulle jag inte tveka att köpa en riktig iPad - rätt appar (samma som dotterns kompisar har), rätt märke (om det nu är viktigt för dottern) och trevlig hårdvara.

Ska det vara märkbart billigare skulle jag idag titta på en Androidplatta med mindre skärm. Finns ju rätt gott om fabrikat.

15 Jun 2012, 21:56
Profile

Köp en iPad. Annars kommer du att få köpa en ändå när hon klagar på att "alla andra har ju" ...

Själv kör jag iPad (som nu framför sverige-england) och är supernöjd, trots att det är 1a gen jag har.
Visst, den har lite tekniska nackdelar t.ex ingen USB men vafan... spela roll.

Kompisen har en Asus och den kommer ofta ut som bäst i test. Så där är ett alternativ till.

15 Jun 2012, 22:00
Profile

bjoel wrote:
Joshunznera wrote:

Josh, jag är ingen Appleägare, men jag har bra lust att sätta upp ett litet vad kring om Windowsplattor verkligen kommer att "spöa apple". Jag är klart skeptisk utan tror tvärtemot att Apple kommer fortsätta vara ledare där. Problemet är väl att definiera vad "ledare" innebär - flest enheter, eller tjäna mest pengar på dem? ;)

ledaren är ju rimligen den som säljer flest plattor. Handlar det om att tjäna mest pengar är det ju bra för tillverkaren, men knappast för den som ska betala :wink:

a bet you´ve got! jag är rätt säker på att W8 i tabletform kommer att ta tabletmarknaden framöver. Alla som provat W8 på en tablet mot iPad kommer att förstå samma sak.

Andriod-plattor däremot gillar jag inte. Och inte Androidtelefoner heller för den delen. De flesta som jämför förstår varför. Framförallt är ju GUI riktigt krycket jämfört med Apple och framförallt Windows8

och att ersätta en laptop med en tablet är väl som sagt inte helt optimalt, men köper du till ett tangentbord så blir det ju rätt likt..

Men visst, köp era iPads, tycker bara att ni har fel :D Att man vill ha det som andra har är ju inte så konstigt när man är 10-15 år. När min dotter var 5 år skulle alla ha Salomonryggsäckar, men var dom de bästa säckarna. Knappast :roll: Det är här föräldrarna kommer in, vi har ett ansvar att försöka påverka barnen att tänka själva 8)

15 Jun 2012, 22:34
Profile WWW

Joshunznera wrote:
jag är rätt säker på att W8 i tabletform kommer att ta tabletmarknaden framöver. Alla som provat W8 på en tablet mot iPad kommer att förstå samma sak.

Dom kan säkert ta en del, men kommer nog inte att bli ledande
vad har Apple i dag, typ 95 % av marknaden

jag förstår inte vitsen med Win 8 på en padda, det ser ju ut som skit
en massa fyrkanter till ikoner, förklara vad som är så bra tack :D

Själv har jag en ipad av senaste modell, men det är för att den funkar så bra ihop med min MBP och Iphone

16 Jun 2012, 10:38
Profile ICQ WWW

En del av de grejer mina ungar vill kolla på i iPaden funkar inte i och med att den inte stöder Flash. Kan ju vara värt att ha med i beräkningen.

16 Jun 2012, 10:49
Profile ICQ YIM WWW

För tillfället är det ju iPad som klart leder ligan för surfplattor. Om W8 slår eller inte får framtiden utvisa, men det är bra om Apple får värdiga konkurrenter, bra för oss konsumenter, och att Apple lär sig bli lite mer ödmjuka mot marknaden.

Men, ska det vara så djävla svårt att få in ett USB-interface i en iPad? Mikro-USB är ju standard på alla telefoner idag, ja inte Apple då förstås. Skärpning! Visst, man kan få USB ingång via "kamera-kitet" eller vad det heter, men kompatibiliteten med USB produkter är begränsad, och varför ska man behöva en omvandlare för något som är standard för mobila produkter (Ja, inte Apple då :roll: ).

Det är väl det som gör att jag är lite småtrött på Apple. Jovisst, har en iPad och iPod Touch 4th gen, men telefoner finns det bättre och mindre begränsade. Och Josh, Android telefoner har ett bra GUI. Det finns flera anledningar att Samsung är världsetta på telefoner, och en av dom är Android. Kör med HTC Sensation själv, och är helt nöjd.

16 Jun 2012, 11:08
Profile WWW

kjelle wrote:
Och Josh, Android telefoner har ett bra GUI. Det finns flera anledningar att Samsung är världsetta på telefoner, och en av dom är Android. Kör med HTC Sensation själv, och är helt nöjd.

Samsung är världsetta på telefoner för att deras modeller är billigare och mer mångsidiga än Apple, inte för att de har ett bra GUI. Jämför med en W7.5-telefon så förstår du. Smaksak såklart men faktum är att jag inte är ensam om att tycka att det nya Windows-interfacet är betydligt trevligare än Android på en telefon. Eftersom "alla" datorer är PC som kör Windows kommer ju dessa användare att vilja ha Windows även på sin tablet framöver. Och på telefonen, även om MS kom in ett år för sent i det racet

Jag har ett par tablets (Android 4) och en telefon med Android och det enda som är bättre med dessa jmfrt med de Windows-motsvarigheterna jag också använder är att det finns fler appar att tillgå vilket såklart attraherar ungdomar. Detta kommer ju dock att ändras vartefter marknaden för W8-produkter ökar

@disktanten: gillar du inte fyrkanterna kan du ju köra oldschool interface, det väljer du själv :wink:

16 Jun 2012, 12:03
Profile WWW

Joshunznera wrote:
kjelle wrote:
Och Josh, Android telefoner har ett bra GUI. Det finns flera anledningar att Samsung är världsetta på telefoner, och en av dom är Android. Kör med HTC Sensation själv, och är helt nöjd.

Samsung är världsetta på telefoner för att deras modeller är billigare och mer mångsidiga än Apple, inte för att de har ett bra GUI. Jämför med en W7.5-telefon så förstår du. Smaksak såklart men faktum är att jag inte är ensam om att tycka att det nya Windows-interfacet är betydligt trevligare än Android på en telefon. Eftersom "alla" datorer är PC som kör Windows kommer ju dessa användare att vilja ha Windows även på sin tablet framöver. Och på telefonen, även om MS kom in ett år för sent i det racet

Jag har ett par tablets (Android 4) och en telefon med Android och det enda som är bättre med dessa jmfrt med de Windows-motsvarigheterna jag också använder är att det finns fler appar att tillgå vilket såklart attraherar ungdomar. Detta kommer ju dock att ändras vartefter marknaden för W8-produkter ökar

@disktanten: gillar du inte fyrkanterna kan du ju köra oldschool interface, det väljer du själv :wink:

GUI är en smaksak som sagt, men eftersom telefonerna med Android fortfarande är klart överlägsna W-telefonerna (målar med bred pensel här 8) ), är valet fortfarande lätt, om man inte vill vara Apple-låst. Android 4 är trevligt för mig, och erbjuder fantastiska telefpner, lättaste från Samsung och rejälaste från HTC. Att det skulle vara billigt med deras topptelefoner stämmer tyvärr inte. Men att man blir världsetta med billiga telefoner, helt klart, det är ju där volymerna finns. Nu är ju Samsung världsetta bland smartphones också, med Galaxy 2/3 succen.

Att man skulle vilja ha W i surfplattan, för att man är van från laptoppen, tror jag inte stämmer. Apple har satt standarden, och det kommer att gälla länge. Det som jag ser fram emot är plattor med bättre prestanda och lägre pris, när Apples grepp om marknaden lättar.

16 Jun 2012, 12:16
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Definiera explodera och spöa :P

Microsoft släpper ngt totaltbloatat som för 34:e gången ska försöka hinna ikapp ngt annat. Men det funkade ju klockrent för Nokia så jag kanske har fel...

16 Jun 2012, 12:26
Profile

Tack för alla informativa inlägg. Jag som aldrig närmat mig en platta förut har fått mycken god information att kolla upp. Bojen rocks as always!

16 Jun 2012, 12:36
Profile

pafal wrote:
Joshunznera wrote:

Definiera explodera och spöa :P

Microsoft släpper ngt totaltbloatat som för 34:e gången ska försöka hinna ikapp ngt annat. Men det funkade ju klockrent för Nokia så jag kanske har fel...

Det behöver jag ju inte definiera, du förstår säkert vad jag menar. Du förstår säkert också att jag tillåter mig att gissa och att en gissning kan slå fel :wink: Det bästa behöver inte alltid vinna, det har historien visat gång på gång. Det gäller att skapa hype och lyckas med marknadsföringen också. Det har Apple gjort. Hittills

För övrigt har ju MS dominerat persondatormarknaden i snart 30 år så så jäkla efter har dom nog inte varit..

16 Jun 2012, 12:47
Profile WWW

Nokia är en svag samarbetspartner just nu , dom måste spara motsvarande 4 miljarder och sparka 40.000 pers.

deras Windowstelefoner har helt enkelt inte sålt

Aktien är i fritt fall just nu...

16 Jun 2012, 13:17
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

För övrigt har ju MS dominerat persondatormarknaden i snart 30 år så så jäkla efter har dom nog inte varit..

dom har varit efter på ALLT , sökmotorer (google?) , sociala medier, + mer eller mindre allt nytt som kommit . sanslöst EFTER trots att dom borde ha både pengar och kunnande tycker man

Mobila operativsystem ? :lol:

16 Jun 2012, 13:19
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Joshunznera wrote:

dom har varit efter på ALLT , sökmotorer (google?) , sociala medier, + mer eller mindre allt nytt som kommit . sanslöst EFTER trots att dom borde ha både pengar och kunnande tycker man

MS Messenger någon? ...fast nu diskuterade jag ju operativsystem. Finns det ngt os som har haft mer framgång än MS-DOS och Windows för sin tid?

Deras försök med Windows Phone har ju förvisso varit en flopp so far, ngt som ligger dom i fatet nu när de ska försöka sälja W8 för telefoner. Men som vanligt kommer ju användarna att fatta att det är bra skit och då säljer det. Hur mycket än experterna dissar och hävdar att Mumbuto 3.0.5.6 är det bästa systemet, hö hö. Nu har ju dessutom Samsung börjat sälja Windows-telefoner, vilket kommer att öka intresset och öppna ögonen på alla Androidioter som inte orkar testa ngt nytt

Ingen vet hur det kommer att gå, vi får alla gissa så gott vi kan, men om historien upprepar sig så kommer ju MS att vinna även denna gång

Jag kan ju tyckas vara en enfaldig försvarare av MS och Windwos. Så är det inte. Jag är daglig användare av såväl Android som Apple också. Men hittills tycker jag att Windows är det bästa OS´et m.a.p användarvänlighet, mångsidighet och spridning i kombination. Man får tycka annat, men då har man fel :wink:

16 Jun 2012, 14:15
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Joshunznera wrote:

Det där var en konstig slutsats:

MS är säljande:
1:a på dator OS, som nu även slår ut UNIX liknande i tekniska plattformar.
1:a på kalkylprogram + ordbehandlare
1:a på emailprogram
1:a på emailklienter för multianvändare
1:a på projektstyrningsprogram
Listan kan göras mycket längre, seerverrelaterade program, affärssystem m.m., sånt som vi vanliga användare inte ser. Kanske inte etta i alla kategorier, men typ 3 i topp mest överallt.

Att klassa MS som föredettingar är inte seriöst. Windows i mobiler ÄR bra, gäller bara att kombinera det med en tillräckligt bra telefon.

16 Jun 2012, 15:39
Profile WWW

Nu går jag lite religiöst off topic och jag var inte så surkukig i mitt första inlägg som det faktiskt lät inser jag nu när jag läser det. :arrow: :arrow:

Jag har en "kompis" som är konsultchef på en firma

De körde WinTel av kostnadsskäl fram till 2009 när konsulterna fick välja fritt

Idag kör "dom" Apple till 80%, främst av kostnadsskäl.

Ett exempel

OSX-användare kraschar hårddisk. Stillestånd, max 4 timmar med Time Machine
W7-användare kraschar hårddisk. "Nja, jag har väl kopior på mina dokument, men...." Ominstallation av burk med alla verktyg/miljöer/whatever ngn dag senare....

Ett till exempel

Appleanvändares maskin går sönder. Min "kompis" har en extra för dessa tillfällen. Lämna in maskien på applecare-reparation, bygg upp en temporär maskin med reservburken och bygg tillbaka den när din maskin kommer tillbaka, stillestånd 8 timmar

Windowsmaskin går sönder... Köp ny och installera allt från början. Även om du har maskiner som skall vara identiska så inte kan man ta en disk från en maskin och stoppa i en annan och tro att det fungerar. Det kan krascha på att det är annan firmware på dioden som visar att hårddisken snurrar :D

Den priskillnad som applemaskinen har äts upp direkt av det stilleståndet

Min "kompis" låter knappt sina konsulter köpa windowsmaskiner idag, detta enbart av kostnadsskäl

Jag hängde med Microsoft tills Vista som kan vara det värsta någonsin, W7 är väl helt OK och W8 har jag inte testat så där ska min "kompis" egentligen vara tyst.

Min "kompis" hävdar dessutom att det är ett kosmiskt slöseri med skattemedel att kommuner, stat och landsting får rulla runt med WinTel-maskiner men "han" är är rätt fanatisk...

"Han" dock inser att det är skillnad på IT-konsulter på en liten firma och 23 000 användare på försäkringskassan...

Windowsmaskiner måste tydligen dessutom ha en massa klisterlappar som visar vilken CPU och vilket grafikkort som finns i den, en Apple laptop vilar tryggt med sitt innandöme och låter dig tänka på annat :wink:

Nu ska min "kompis" dricka en bärs och fira att det blev dag denna dag med.

Skål på er

16 Jun 2012, 15:59
Profile

[quote="pafal"]Nu går jag lite religiöst off topic och jag var inte så surkukig i mitt första inlägg som det faktiskt lät inser jag nu när jag läser det. :arrow: :arrow:

Jag har en "kompis" som är konsultchef på en firma [quote\]

så då går jag också off-topic 8)

din kompis bör nog kolla upp sin vidareutbildning. Att jämföra Windows phone anno 2009 med dagens som finns i tex Nokias Lumnia är inte bara okunnigt utan också oproffesionellt, speciellt om det är en konsult som har en ambition att ge goda råd..

Jag har en mycket nära "vän" som har som arbetsmaskin en liten windows/Intel-maskin i notebookformat med SSD och extra allt. Den används till allt jobbrelaterat vilket för min "väns" del innebär i huvudsak Lotus Notes :oops: , IE9, Microsoft Office, Visio, Acrobat etc, dvs allt det vanliga. Min "väns" dator har aldrig kraschat, trots att den "aldrig" startas om och är ca 6 månader gamma. Om detta dock skulle ske, har min "vän" all backup i "molnet" och kommer på banan inom max 1 timme om det skulle skita sig

Intressanta de här Apple vs PC-diskussionerna f.ö. Det finns aldrig ngn vinnare. Förutom de som säljer mest då och där leder ju Microsoft överlägset :!:

16 Jun 2012, 17:04
Profile WWW

Joshunznera wrote:
[

Jo men vad är det som är så bra med Win8 ?
Jag har svårt att tro att det slår, vill man ha Win8 kommer surfplattan att bli ca 1000kr dyrare pga av licenskostnader
jämfört med en motsvarande med Android och det har jag svårt att tro att folk vill betala
om man nu inte får någon väldigt extra med Win8, och det är det jag undrar vad som är så specielt med 8:an ? :?

16 Jun 2012, 17:33
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
pafal wrote:
Nu går jag lite religiöst off topic och jag var inte så surkukig i mitt första inlägg som det faktiskt lät inser jag nu när jag läser det. :arrow: :arrow:

Jag har en "kompis" som är konsultchef på en firma [quote\]

så då går jag också off-topic 8)

din kompis bör nog kolla upp sin vidareutbildning. :

Nu pratar jag inte så mycket mobiloperativ som operativ i stort, men religionskrig har väl aldrig lett till ngt bra

Har Redmond kommit så långt att om din dator tokkraschar så kan du köpa en annan windowsmaskin och backa tillbaka operativ och program från molnet eller egen backup för den del?

Bill Gates ska dock ha en miljard kudos för sitt arbete som pensionär.

Dock är min "kompis" är starkare än din "vän". :lol:

Last edited by pafal on 16 Jun 2012, 18:50, edited 1 time in total.

16 Jun 2012, 17:52
Profile

pafal wrote:

troligen, men när det gäller hjärnornas kamp är han försvarslös :lol: :lol:

16 Jun 2012, 18:44
Profile WWW

Joshunznera wrote:
pafal wrote:

troligen, men när det gäller hjärnornas kamp är han försvarslös :lol: :lol:

ohhh, below the belt.

Nä men jag är glad att du är glad med ditt val.

Går det att återskapa en valfri windowsmaskin med annan valfri windowsmaskin från backup i molnet? Seriös fråga. Min "kompis" har inte benkoll på tekniken nuförtiden. Ägnar för mycket tid åt HR-frågor och annat ont... :|

16 Jun 2012, 18:48
Profile

pafal wrote:
ohhh, below the belt.

Går det att återskapa en valfri windowsmaskin med annan valfri windowsmaskin från backup i molnet? Seriös fråga. Min "kompis" har inte benkoll på tekniken nuförtiden. Ägnar för mycket tid åt HR-frågor och annat ont... :|

sorry för lågt slag 8)

Som svar på det sista; nej det gör det ju inte. Vilket ju är skit. Det borde standardiseras mer i datorvärlden

16 Jun 2012, 19:09
Profile WWW

Joshunznera wrote:
pafal wrote:
ohhh, below the belt.

sorry för lågt slag 8)

Som svar på det sista; nej det gör det ju inte. Vilket ju är skit. Det borde standardiseras mer i datorvärlden

Låga slag är de bästa för de gör mest ont :wink:

16 Jun 2012, 19:13
Profile

Joshunznera wrote:
pafal wrote:
ohhh, below the belt.

sorry för lågt slag 8)

En virtuell maskin i Win8 /Hyper-V kan man ju dra upp var som helst antar jag. 8)

16 Jun 2012, 21:53
Profile

kjelle wrote:

Det där var en konstig slutsats:

MS är säljande:
1:a på dator OS, som nu även slår ut UNIX liknande i tekniska plattformar.
1:a på kalkylprogram + ordbehandlare
1:a på emailprogram
1:a på emailklienter för multianvändare
1:a på projektstyrningsprogram
Listan kan göras mycket längre, seerverrelaterade program, affärssystem m.m., sånt som vi vanliga användare inte ser. Kanske inte etta i alla kategorier, men typ 3 i topp mest överallt.

Att klassa MS som föredettingar är inte seriöst. Windows i mobiler ÄR bra, gäller bara att kombinera det med en tillräckligt bra telefon.

Joshunznera wrote:
<snip>

Intressanta de här Apple vs PC-diskussionerna f.ö. Det finns aldrig ngn vinnare. Förutom de som säljer mest då och där leder ju Microsoft överlägset :!:

Med argumentet att det som säljer mest är bäst måste amerikansk Budweiser vara världens bästa öl. :roll: :wink:
(Eller kinesiska ölet Snow som är ännu bättre, jag menar säljer ännu mer. :) )

/R

16 Jun 2012, 22:28
Profile

Renegade wrote:
Med argumentet att det som säljer mest är bäst måste amerikansk Budweiser vara världens bästa öl. :roll: :wink:
(Eller kinesiska ölet Snow som är ännu bättre, jag menar säljer ännu mer. :) )

/R

vem har sagt att den som säljer mest är bäst?

16 Jun 2012, 23:48
Profile WWW

Vad är det som är så bra med windows 8? Jag har inte förstått det hela riktigt. Bygger den på samma koncept som nokia lumia 800 t.ex., eller är det ett fullskaligt windows nedstoppat i en tablet?

Jag själv ser fram emot en nexus-platta. Det kommer att rocka(förhoppningsvis)!

20 Jun 2012, 00:10
Profile WWW

christian-h wrote:
Vad är det som är så bra med windows 8? Jag har inte förstått det hela riktigt. Bygger den på samma koncept som nokia lumia 800 t.ex., eller är det ett fullskaligt windows nedstoppat i en tablet?

Jag själv ser fram emot en nexus-platta. Det kommer att rocka(förhoppningsvis)!

http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/n ... 270213.svd

20 Jun 2012, 05:50
Profile WWW
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next