View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:07

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Husrenoveringar & fakturering? 
Author Message

Post Husrenoveringar & fakturering?
Innan man hamnar i Byggfällan på TV4....

Hur vanligt är det med skrivningar att tex:"Faturering med 50% av fastprisbeloppet kommer att ske vid start av uppdraget"?

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

13 Jun 2012, 14:24
Profile WWW

Post Re: Husrenoveringar & fakturering?
Det är nog inte helt ovanligt - men för mig ringer en varningsklocka. De få gånger jag anlitat byggfirmor har faktureringen skett månadsvis med på förhand uppdelade belopp. Att kräva halva summan vid byggstart skulle inte kännas rätt för mig. Men det är som sagt min subjektiva uppfattning. :|

13 Jun 2012, 14:30
Profile ICQ WWW

Jo det var det första jag reagerade med...
Iof vet jag att där jag jobbar fakturerar man faktiskt vissa kunder i förväg, om man misstänker dålig betalningsförmåga.

Nu är ju inte det fallet här direkt...

Sen är ju fakturering en sak, och när fakturan skall vara betald en annan...

13 Jun 2012, 14:36
Profile WWW

Burner wrote:
Jo det var det första jag reagerade med...
Iof vet jag att där jag jobbar fakturerar man faktiskt vissa kunder i förväg, om man misstänker dålig betalningsförmåga.

Nu är ju inte det fallet här direkt...

Sen är ju fakturering en sak, och när fakturan skall vara betald en annan...

Vad jag inte begriper är hur folk kan betala HELA byggkostnaden innan bygget är klart... Nästan alla "offer" i Fuskbyggarna har gått på den niten. :shock: Ta organisationsnumret och kör en kreditkoll på dom. Är dom clean, är det nog säkert. Annars vet du hur riskerna ligger. :)

13 Jun 2012, 14:40
Profile ICQ WWW

Det är vanligt, det är ju ofta en massa material som ska köpas in innan man ens kan påbörja nåt. Borde gå att skriva så att du står som ägare av materialet, då har du det som säkerhet.

Det är också vanligt att en betydande delsumma inte betalas ut förrän efter slutbesiktning, dvs din hållhake på honom.

Borde väl finnas rekommendationer om hur sånt här ska behandlas, jag menar nåt slag "Byggråd" eller branschorganisation, luska efter nån sån och se vad som är praxis.

Eller ring nån välrenommerad firma och hör hur de brukar göra, du får väl låtsas vara presumtiv kund.

En del banker borde kunna tala om för dej vad som är praxis också.

13 Jun 2012, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

En firma som behöver ha förskott för att köpa material skulle då inte jag anlita. En seriös firma med ordning på räkenskaperna har kredit hos byggmaterialleverantörerna och dessutom ngt sorts eget kapital i bolaget. Då behöver de inte ta ut förskott

Aldrig nånsin att jag betala förskott på ngt. Undantaget då när man köper gitarrprylar på BOjen :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Jun 2012, 15:58
Profile WWW

Joshunznera wrote:
En firma som behöver ha förskott för att köpa material skulle då inte jag anlita. En seriös firma med ordning på räkenskaperna har kredit hos byggmaterialleverantörerna och dessutom ngt sorts eget kapital i bolaget. Då behöver de inte ta ut förskott

Aldrig nånsin att jag betala förskott på ngt. Undantaget då när man köper gitarrprylar på BOjen :)

Det beror väl lite granna på vilket material som skall inhandlas. Min svågers byggfirma åkte på en smäll, då husägaren lyxrenoverade köket för 400KSEK, och totalt 1MSEK. Det visade sig att husägaren inte kunde betala... Precis som vi kanske gör en koll på de firmor vi anlitar, är det väl inte orimligt att firmorna gör en koll på privatkunder.

Annars är ju månadsvis fakturering ganska standard. Praxis är också att innehålla 10% av totalbeloppet från slutfakturan, tills bygget är besiktigat av en oberoende besiktningsman.

13 Jun 2012, 17:18
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Beror väl ofta på hur lång tid bygget tar. Ingen vill agera bank åt någon annan. Byggmaterialförsäljaren ger oftast 30 dagar, tar bygget längre tid kan det bli ansträngande för en liten firma att ligga ute med byggmaterialkostnader på flera hundra tusen.

Står man som ägare för materialet var det väl skit samma om man betalar i förskott.

Tar firman inget förskott får kunden ändå betala räntekostnader, de bakas naturligtvis in i priset, finansiella kostnader är som vilka andra kostnader som helst

Det behöver inte nödvändigtvis vara oseriöst av en firma att vilja ha materialet betalt i förskott, men som sagt, det finns heller ingen anledning att firman då ska stå som ägare av materialet. Det bör övergå i kundens ägo på en gång så fort det är betalt, så är det lugnt för alla parter.

13 Jun 2012, 18:00
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
Joshunznera wrote:

Beror väl ofta på hur lång tid bygget tar. Ingen vill agera bank åt någon annan. Byggmaterialförsäljaren ger oftast 30 dagar, tar bygget längre tid kan det bli ansträngande för en liten firma att ligga ute med byggmaterialkostnader på flera hundra tusen.

Står man som ägare för materialet var det väl skit samma om man betalar i förskott.

Tar firman inget förskott får kunden ändå betala räntekostnader, de bakas naturligtvis in i priset, finansiella kostnader är som vilka andra kostnader som helst

Det behöver inte nödvändigtvis vara oseriöst av en firma att vilja ha materialet betalt i förskott, men som sagt, det finns heller ingen anledning att firman då ska stå som ägare av materialet. Det bör övergå i kundens ägo på en gång så fort det är betalt, så är det lugnt för alla parter.

du (och kjelle) har naturligtvis rätt i detta. jag syftatde mest på kortjobb/småjobb so man gör på ngn vecka eller två. Är det längre och större jobb kan man såklart tänka sig förskott, men jag personligen skulle aldrig betala mer än vad jag fått levererat. Förskottet ska byggfirman stå för, inte kunden. I princip..

14 Jun 2012, 00:18
Profile WWW

Vet inte om jag skrev det, men skall lägga om taket..
Nya pannor, häng-rännor, vindskivor etc etc...

Ang 50%... säger dom:
Och 50% av fastprisbeloppet skall erläggas på 10 dagar, det betyder att Ni
får material samt arbete utfört under denna period som utgör Er garanti för
det Ni erlagt samt att jag får en garanti att kostnaden kan del erläggas.

Hur som.. just nu ligger offerten lite högt, så vi får se om det går att jobba fram nåt.

14 Jun 2012, 11:36
Profile WWW

Burner wrote:
Vet inte om jag skrev det, men skall lägga om taket..
Nya pannor, häng-rännor, vindskivor etc etc...
Ang 50%... säger dom:
Och 50% av fastprisbeloppet skall erläggas på 10 dagar, det betyder att Ni
får material samt arbete utfört under denna period som utgör Er garanti för
det Ni erlagt samt att jag får en garanti att kostnaden kan del erläggas.

Hur som.. just nu ligger offerten lite högt, så vi får se om det går att jobba fram nåt.

Fullständigt obegriplig formulering.

"Får" du materialet? Levererat? Eller äganderätten till det? Vilken är denna period? De tio dagarna? Får du arbetet utfört under de tio dagarna innan du ska erlägga betalning?
varför hänvisas det då till "garanti för det ni erlagt"?

Sjukt oklart. Blir alltid förvirrat när folk ska leka med formuleringar de inte riktigt hanterar.

14 Jun 2012, 12:12
Profile ICQ WWW

2 senaste gångerna jag anlitat företag till lite större jobb (helkakling av golv + väggar i badrum + takrenovering)
har jag haft det på fast pris , med ev tillägg på timme, inte betalt en enda krona i förskott , allt i efterskott på faktura när jobbet är klart.

Fönsterbyte i hela huset betalade jag 10% i förskott för att dom skulle tillverka fönstren, sen resten när allt var klart och besiktigat.

Har varit seriösa firmor , både STOR och liten (1-mans)

Vill dom ta krditupplysning på mig är det ok, och 10% kanjag tänka mig betala vid byggstart i alla lägen , men absolut inte 50%.

Ofta stirrar sig folk blinda på ett lågt pris , och då kommer alla dom här varianterna.

Många i 'byggfusk' har ju hamnat i den situationen att dom betalt löpande kanske 60-70% och hantverkaren vill ha mer i förskott annars hotar han att bara lägga ned hammaren
(och sätta sitt bolag i KK) varvid man som kund hamnar också i ett knepigt läge, speciellt om dom gör detta precis efter dom precis fått betalt, eller tom fått förskott innan.

14 Jun 2012, 12:25
Profile ICQ WWW

Jag driver egen firma och brukar fakturera 30% innan uppstart av projekt om jag jobbar mot ny kund. Detta är inte ovanligt ens i min bransch trots att material normalt inte ingår (sysslar med programvaruutveckling) utan det görs för att dela risken med kund. Har en kompis som kör egen grävfirma och han gör liknande, dels att kund får stå för materialutlägg och även att en delsumma av arbetskostnad faktureras innan projektsstart, lite beroende på hur kunden "känns".

Det viktigaste för dig är förtroendet för den du anlitar, men vad som kanske inte är lika självklart är att företaget måste kunna lita på dig också.

14 Jun 2012, 14:56
Profile

Stefan_E wrote:
Jag driver egen firma och brukar fakturera 30% innan uppstart av projekt om jag jobbar mot ny kund. Detta är inte ovanligt ens i min bransch trots att material normalt inte ingår (sysslar med programvaruutveckling) utan det görs för att dela risken med kund. Har en kompis som kör egen grävfirma och han gör liknande, dels att kund får stå för materialutlägg och även att en delsumma av arbetskostnad faktureras innan projektsstart, lite beroende på hur kunden "känns".

Det viktigaste för dig är förtroendet för den du anlitar, men vad som kanske inte är lika självklart är att företaget måste kunna lita på dig också.

rätt. Och som alltid gäller det att avgöra från fall till fall. Jag tror aldrig att jag har betalt ngt i förväg vad jag kommer ihåg. Har haft grävmaskiner som grävt upp hela tomten och lagt ned nya avlopps och vattenrör, vilket kostade rätt mycket. Faktura 30 dagar om jag minns rätt. VVS-firman har varit och gjort en del jobb, inte så dyra iofs, alltid fakturerat i efterskott.

Om ngn begär förskott av mig måste det ju antingen bero på att denne tvivlar på min betalningsförmåga eller att firman i fråga har usel ekonomi. Vet man att man har pengar och inga betalningsanmärkningar ska man ju aldrig behöva betala i förskott enligt min mening

Har man inte kassa så att man klarar ett par månaders drift ska man nog inte driva firma. Åtminstone ska man nog i så fall spara ihop till denna kassa asap

14 Jun 2012, 15:52
Profile WWW

När jag skulle byta fönster fick jag betala in 50% av summan innan de sattes in. Det förstår jag också, eftersom de var specialbeställda fönster och därmed omöjliga för byggaren att använda i ett annat hus om jag på något sätt hade dragit mig ur affären.

14 Jun 2012, 17:29
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
När jag skulle byta fönster fick jag betala in 50% av summan innan de sattes in. Det förstår jag också, eftersom de var specialbeställda fönster och därmed omöjliga för byggaren att använda i ett annat hus om jag på något sätt hade dragit mig ur affären.

Förståeligt , men om byggaren dragit sig ur då efter att han fått betalt?
Blivit sjuk, gått i kk etc... det är där problemet sitter.

Annars låter det helt rimligt.

Jag köpte mina från Mockfjärd , alla specialbeställda + dubbla altandörrar osv , dom tog 10% i Hp.

15 Jun 2012, 11:04
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]