View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:49

Reply to topic  [ 8 posts ] 
måla/lacka köpa spruta. 
Author Message

Post måla/lacka köpa spruta.
Ska måla lite, bla innerdörrar och innertak. Sponant tänkte jag köpa denna: http://www.bauhaus.se/bosch-sprutpistol-pfs-65.html den är väl lite av en klassiker. Sen insåg jag att snart ska garaget målas om.. kanske behöver lite mer kapacitet.. kikar på denna: http://www.bauhaus.se/webshop/farg/tillbehor/bosch-sprutpistol-pfs-105.html Sen kommer det att behöva lackas lite bilrelaterat, nån skärm osv. så då börjar jag grubbla på om man ska gå på en kompressor med spruta istället.. Funkar det för både "målning" och "billack". Eller är det helt olika krav och funktion? Jag har för mig att HVLP (High volume low preassure) ska vara en bra teknik då det blir mindre dimma och stänk, är det den tekniken man ska ha? En kompressor ärr alltid bra att ha, så jag har inget emot att köpa en kompressorbaserad utrustning som klarar allt.. Men tänker jag rätt? Eller är det smartare att bara köpa tex Bosch PSF-105 för att måla innertak, dörrar osv. Och senare skaffa kompressor/bil-lack-spruta för den typen av jobb?

Vore kul om någon bojare har tips på hur jag ska tänka.. Jag vill ha ganska bra grejor... Dvs gråta direkt när jag betalar, skratta sen. :D

29 May 2012, 22:10
Profile

Post Re: måla/lacka köpa spruta.
Nu har jag forskat vidare, blir man lycklig om man köper Q4-modellen nedan??? Eller finns någon nackdel som jag inte insett:
http://www.fujispray.com/hvlp_systems.html Den verkar ju ska klara i princip allt. Det som jag inte fattar är om man bör ha toppmatad eller bottenmatad spruta.. Nån som vet för/nackdelar med resp?

30 May 2012, 14:50
Profile

tveksam om bosch!(har ej testat den modellen) däremot Wagners sprutor! sprutor som har koppen under trivs inte när man riktar den upp i taket! suger dåligt då!

går det inte att rulla taket?? 30-40 min jobb för ett normalstort vardags rum (för en målare ) 1 timmes jobb för den händige kanske?

30 May 2012, 17:34
Profile

Utan att på något sätt vara expert på sprutmålning så är min personliga erfarenhet att handlaget med sprutpistolen är något som tar tid att lära sig. Det krävs en jävla känsla betr. ytan som ska målas, färgtypen som ska sprutas, trycket på luften, viskositeten på färgen, mängden e.v härdare, temperaturen i lokalen, storlek på munstycke och nål.
Sen får man räkna med en betydligt större färgåtgång.
Jag tror att HLVP systemen är bäst om man är oerfaren på sprutmålning.

30 May 2012, 20:57
Profile

För många många årsedan, sprutlackerade jag överbygget på min båt med Internationals 2 komp pur färg.
Först försökte jag med en bilig skitspruta (en sån som ingår i "billigt start kit för kompressor med massa kassa tillbehör") och en liten kompressor på 1,5Hk?, resultat inget, färgen orka inte ur sprutan.
Då använde jag en wagner som jag använt till teakinredningen, kan sammanfatta det så här: Appelsinskalslack med spottlåskor här och där.
Tiden gick och det var dax att lacka det nyligen moddade skrovet, då jag misslyckats med att hitta en lämplig lokal så lejde jag bort det till ett "profs", kan sammanfatta det så här: Hade gjort det bättre själv :evil:
Nu på äldre dar så har jag en lite kompressor och en sketbillig spruta från biltema (den med överliggande behållare), denna spruta har jag bara klarlackat med och till det duger den gott, men till färg är jag tveksam.

svammel :mrgreen:

30 May 2012, 23:14
Profile

hade du tunnat färgen??? ska man ju alltid göra ! :roll: :)

31 May 2012, 05:28
Profile

Tack för bra synpunkter. Verkar som att den där Fuji är bra ändå, har forskat vidare, blir nog en kopp ovanpå så man får ut sista slatten. Den har dock ingen kompresor utan nån slags 4-stegs turbin. Kompressor vore bra att ha, men fördelen med turbinen är att den är liten och går fint att bära runt inne i huset. Det gör man ju inte med en kompressor som klarar den luftvolym det är frågan om. Får se hur det går... Ska försöka hinna beställa snabbt innan jag blir snål.

31 May 2012, 13:17
Profile

spruta henne i ansiktet.
allt annat är mesigt.

09 Jun 2012, 07:24
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]