|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|
ELFA Distrelec luras med rör-datasheet
| Author |
Message |
|
Axewall
|
 ELFA Distrelec luras med rör-datasheet
Gå in på https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-59&toc=0 och klicka på länken för att öppna PDF:en för datablad... Jag var ute efter Svetlana 12AX7 då jag läst en del goda recensioner om det röret. Dessutom så har röret inte "spiral filament heaters", det har jag läst dels ska vara bättre i kretsar med DC-heaters och dels inte är lika känsliga för hög katod-heater spänning (som det ofta kan vara i katodföljare). Jag gick på PDF:en och beställde glad i hågen 5 st rör för ett par veckor sedan. Ett par dagar senare kom paketet, jag öppnade och fann en påse med 2 st Sovtek 12AX7WA och 3 st Voskhod 12AX7VAK (!). Sovtek 12AX7WA har visserligen inte "spiral filament heaters" men det visade det sig att Voskhod 12AX7VAK har, enligt databladet i asken. Nämen, det här var ju inte vad jag beställt! Jag tog mailkontakt med ELFA och förklarade skillnaden mellan vad jag fått och vad jag ville ha. Och att PDF:en indikerar att det är Svetlana 12AX7 som säljs. Fick senare svar att de hade fel sort i sitt lager, hon på reklamationen/lagret bad om ursäkt och restade rören. Jag fick också ett mail med nytt ordererkännande, där jag som kompensation och kanske "tack" inte behövde betala nå't alls. Nu idag fick jag ett vadderat kuvert med... 5 st Sovtek 12AX7WA Jovisst, jag skulle kanske varit mer misstänksam när det hos ELFA står 12 AX 7 WA /ECC83, kanske jag också riktigt skulle ha försäkrat mig om att de rör som de skulle skicka verkligen var Svetlana 12AX7. Och hon på reklamationen/lagret var mycket tillmötesgående och så. Åsså blev jag med rör gratis. Men va' faan? /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 07 Jun 2012, 19:33 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: ELFA Distrelec luras med rör-datasheet
Axewall wrote: Gå in på https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-59&toc=0 och klicka på länken för att öppna PDF:en för datablad... Jag var ute efter Svetlana 12AX7 då jag läst en del goda recensioner om det röret. Dessutom så har röret inte "spiral filament heaters", det har jag läst dels ska vara bättre i kretsar med DC-heaters och dels inte är lika känsliga för hög katod-heater spänning (som det ofta kan vara i katodföljare). Jag gick på PDF:en och beställde glad i hågen 5 st rör för ett par veckor sedan. Ett par dagar senare kom paketet, jag öppnade och fann en påse med 2 st Sovtek 12AX7WA och 3 st Voskhod 12AX7VAK (!). Sovtek 12AX7WA har visserligen inte "spiral filament heaters" men det visade det sig att Voskhod 12AX7VAK har, enligt databladet i asken. Nämen, det här var ju inte vad jag beställt! Jag tog mailkontakt med ELFA och förklarade skillnaden mellan vad jag fått och vad jag ville ha. Och att PDF:en indikerar att det är Svetlana 12AX7 som säljs. Fick senare svar att de hade fel sort i sitt lager, hon på reklamationen/lagret bad om ursäkt och restade rören. Jag fick också ett mail med nytt ordererkännande, där jag som kompensation och kanske "tack" inte behövde betala nå't alls. Nu idag fick jag ett vadderat kuvert med... 5 st Sovtek 12AX7WA Jovisst, jag skulle kanske varit mer misstänksam när det hos ELFA står 12 AX 7 WA /ECC83, kanske jag också riktigt skulle ha försäkrat mig om att de rör som de skulle skicka verkligen var Svetlana 12AX7. Och hon på reklamationen/lagret var mycket tillmötesgående och så. Åsså blev jag med rör gratis. Men va' faan? /Mats Jag kan inte säga att jag är förvånad - det finns väl inga rörnördar på Elfa?  Ett 12AX7 är ett 12AX7 helt enkelt. Elfas pris på Svetlana-röret ("Winged 'C'") är lågt, på tube-town.de ligger de på det dubbla € 23,50. Om jag inte missminner mig har Svetlana slutat att tillverka dem och priset har stigit sedan jag beställde ett för några år sedan. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 07 Jun 2012, 21:04 |
|
 |
|
Tubis
|
Haha om man skulle beställa ett gäng och sen klaga och få ett gängt till gratis......låter ju suveränt. Sovtek låter ju mumma om man kan komma överens med det intermitenta poppandet och bruset....
_________________ Johan Hansson
|
| 08 Jun 2012, 08:28 |
|
 |
|
Axewall
|
Tubis wrote: Haha om man skulle beställa ett gäng och sen klaga och få ett gängt till gratis......låter ju suveränt. Sovtek låter ju mumma om man kan komma överens med det intermitenta poppandet och bruset.... Gör det! Kanske går två gånger? Nä, skämt åsido så tycker jag nu bara att det är underligt att de har så dålig koll. Åsså blev jag arg... De kunde väl för fasen ha en PDF med "generell" 12AX7 data istället. Hittade förresten Sovtek 12AX7WA "datablad" på nätet, och med tanke på hur det såg ut så fattar jag varför de valde Svetlana's snygga variant Och för att inte missförstås: jag skickade tillbaka de första rören jag fick (också gratis). Så jag fick inte 10 rör totalt. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 08 Jun 2012, 19:17 |
|
 |
|
ToneDream
|
Vi på GMF importerade från Svetlanafabriken i många år, så länge jag var där. 12AX7 fick dom aldrig nån ordning på, de var alldeles för mikrofoniska...EL34:orna(Winged C) krånglade mer och mer så vi släppte det till slut..
Kaj, fd gmf
_________________ Noice, Sound or Tone?
|
| 14 Jun 2012, 00:16 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
ToneDream wrote: Vi på GMF importerade från Svetlanafabriken i många år, så länge jag var där. 12AX7 fick dom aldrig nån ordning på, de var alldeles för mikrofoniska...EL34:orna(Winged C) krånglade mer och mer så vi släppte det till slut..
Kaj, fd gmf Jag läste någonstans att det var spiral filament heaters i 12AX7:orna som gjorde dem mikrofoniska men att de var mer lämpliga i andra ställen än gitarrförstärkare (pga vibrationer). Boogicats skrev på gamla planket att hans SED 6L6 driftade i värde efter en tids användande i hans Fender Hotrod Deluxe så att svepet på biaspoten inte räckte för inställning.  Har de stora problem med kvaliten på sina rör? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 15 Jun 2012, 12:42 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Renegade wrote: ToneDream wrote: Vi på GMF importerade från Svetlanafabriken i många år, så länge jag var där. 12AX7 fick dom aldrig nån ordning på, de var alldeles för mikrofoniska...EL34:orna(Winged C) krånglade mer och mer så vi släppte det till slut..
Kaj, fd gmf Jag läste någonstans att det var spiral filament heaters i 12AX7:orna som gjorde dem mikrofoniska men att de var mer lämpliga i andra ställen än gitarrförstärkare (pga vibrationer). Boogicats skrev på gamla planket att hans SED 6L6 driftade i värde efter en tids användande i hans Fender Hotrod Deluxe så att svepet på biaspoten inte räckte för inställning.  Har de stora problem med kvaliten på sina rör? /R Vill tro det finns stora problem med kvalitet generellt. Läste nyligen att DR Z får skicka tillbaka 50-70% av rören och vet att han inte är ensam om det, undrar vilka rör som blir över till oss 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 15 Jun 2012, 14:43 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Amp Healer wrote: Vill tro det finns stora problem med kvalitet generellt. Läste nyligen att DR Z får skicka tillbaka 50-70% av rören och vet att han inte är ensam om det, undrar vilka rör som blir över till oss  Det finns två sorter kvalitetsproblem: verkliga och påhittade. En rördistributör eller tillverkare lär inte få affärerna att gå ihop i längden om de akcepterar över 50% returer och sedan säljer dessa rejects vidare. Snygga röraskar i 4-färgstryck hjälper inte. De flesta blir ju returnerade för andra gången till sist om de verkligen var utanför spec. En del förstärkarhopsättare kör det som smart marketing: "Jag är så petig med mina rör att jag returnerar 50-70%. Dessutom får ni köpa nya rör från mig om ni vill att förstärkaren skall låta bra." Crap & Vomit. Läs gärna mycket men läs kritiskt.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 15 Jun 2012, 17:08 |
|
 |
|
Amp Healer
|
VacuumVoodoo wrote: Amp Healer wrote: Vill tro det finns stora problem med kvalitet generellt. Läste nyligen att DR Z får skicka tillbaka 50-70% av rören och vet att han inte är ensam om det, undrar vilka rör som blir över till oss  Det finns två sorter kvalitetsproblem: verkliga och påhittade. En rördistributör eller tillverkare lär inte få affärerna att gå ihop i längden om de akcepterar över 50% returer och sedan säljer dessa rejects vidare. Snygga röraskar i 4-färgstryck hjälper inte. De flesta blir ju returnerade för andra gången till sist om de verkligen var utanför spec. En del förstärkarhopsättare kör det som smart marketing: "Jag är så petig med mina rör att jag returnerar 50-70%. Dessutom får ni köpa nya rör från mig om ni vill att förstärkaren skall låta bra." Crap & Vomit. Läs gärna mycket men läs kritiskt. Kul att du tillbaka Alek, men i fallet i ovan har jag inte märkt att Dr Z kört grejen med : "köp bara rör av mig" , men jag kan ha missat?
|
| 15 Jun 2012, 17:24 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Har jag nämnt Dr.Z eller någon annan vid namn i mitt inlägg? Har Dr.Z själv skrivit det du läste om returer eller var det info från 3:e hand? Det är så enkelt att skapa rykten på nätet.....
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 15 Jun 2012, 18:55 |
|
 |
|
Tubis
|
Kan inte dåliga rör bero på dålig transport? Posten upplyste mig om att det inte finns något som heter ömtåligt gods utan alla paket ska tåla en fallhöjd på en och en halv meter. Så var det väl inte förr om jag minns.....
|
| 15 Jun 2012, 19:03 |
|
 |
|
Axewall
|
Skicka rör i vadderat kuvert då? Jag tänkte ju spontant att det MÅSTE vara något som krossats, men alla var hela. Utanpå i alla fall. Har inte testat något av dem ännu, kan nog ske i helgen.
/Mats
|
| 15 Jun 2012, 19:20 |
|
 |
|
Tubis
|
Axewall wrote: Skicka rör i vadderat kuvert då? Jag tänkte ju spontant att det MÅSTE vara något som krossats, men alla var hela. Utanpå i alla fall. Har inte testat något av dem ännu, kan nog ske i helgen.
/Mats Känns som kuveret måte vara innesluten i vatten för att tåla fall på det viset när det innehåller ömtåliga detaljer. Jag släpper inte ett vaderat kuvert från manshöjd med rör i och känner mig trygg. Det blir ju ändå en G-kraft det utsätts för pga av avaccelerationen(heter det så).
|
| 15 Jun 2012, 19:25 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Röret i asken, varje ask lindad löst i 3 lager bubbelfolie för sig, sedan allt i kartongbox och sist in i för stort kuvert vaderat med bubbelfolie. Packar man trångt förlorar bubbelfolien stötdämpande egenskaper. Det skall vara mycket löst förpackad luft runt det som skall skyddas. Byggcellplast är det sämsta förpackningsmaterialet, ingen dämpning av stötvågen vid fall osv. Det är retardation (eller deceleration) vid bromsande g-krafter, acceleration vid ökande hastighet.
|
| 15 Jun 2012, 19:49 |
|
 |
|
Axewall
|
VacuumVoodoo wrote: Röret i asken, varje ask lindad löst i 3 lager bubbelfolie för sig, sedan allt i kartongbox och sist in i för stort kuvert vaderat med bubbelfolie. Packar man trångt förlorar bubbelfolien stötdämpande egenskaper. Det skall vara mycket löst förpackad luft runt det som skall skyddas. Byggcellplast är det sämsta förpackningsmaterialet, ingen dämpning av stötvågen vid fall osv. Det är retardation (eller deceleration) vid bromsande g-krafter, acceleration vid ökande hastighet. Tack för det, Alex! Jag ska om nå'n vecka skicka tre par EL34 och 6CA7 till köpare och vill naturligtvis att de ska vara hela när de kommer fram. /Mats
|
| 15 Jun 2012, 20:15 |
|
 |
|
Tubis
|
VacuumVoodoo wrote: eller deceleration,,, var nog ordet jag sökte. Alltså när röret bromsar in men delarna inne i röret fortsätter med samma hastighet. Det går väl inte motverka om decelerationen inte bromsas in långsamt vilket väl inte lite vaddering kan göra fullt ut. Sen har vi ju även aspekten att att hundratals paket slängs in i en stor hög på varandra och de som kör ut paketen pga tidspress bara kastar in dem i lastbilen vilket jag hört från incide info från en som hållt på med detta..... Det bästa är nog att beställa så många rör så de sätter det på en pall tror ni inte? När jag har beställt rör från tex tubetown så har det varit en simpel låda med lite iopknycklat papper som bara fyllt ut tomrum i kartongen....känns sådär får jag säga. Vilken leverantör paketerar bäst enligt panelens erfarenhet?
|
| 15 Jun 2012, 21:02 |
|
 |
|
Tubis
|
Hur är det med skumplast? På jobbet får vi ofta våpra laptops i äggkartongsskumplast?
|
| 15 Jun 2012, 21:16 |
|
 |
|
ToneDream
|
Skicka rören i en kartong med skumplast. Om kartongen är skadad kan rören va skadade, annars inte. Om inte rören va dåliga från början. Om man skickar i brev får man skylla sej själv. Rörkvaliten beror väl på priset. Vill man inte betala så får man sämre rör. Tro inte att firmor som säljer billiga rör sorterar ut de dåliga, dom säljer allt, t ex klassat från nr 1 till 10....eller så står det ingenting, bara tejpat i par eller kvartetter. På GMF så dubbelmatchade jag rören med 550 volt, även 6V6. Ett dåligt rör blixtrade bara till, då slängde jag det. Jag grovmatchade 25 rör åt ggn i grupper om ca 3-4 mA skillnad. Senare satte jag i rör från en grupp och matchade ihop dom till mindre än en mA's skillnad. Dom som låg under ca 15 mA såldes ibland billigare, slängdes bort, eller jag ha att leka med...Dom som låg väldigt högt sparde jag åxå. Det är väldigt dyrt att skicka tillbaks rör till USA, Ryssland o s v, de e billigare å slänga bort. Den enda som e sjysst i branchen är Mike på New Sensor/Sovtek där kunde man ta med sej och returnera när man åkte till USA, New York eller nån mässa.. När det gäller matchning så matchade jag som sagt med 550 volt. Ruby Tubes kör bara med 450 volt och New Sensor/Sovtek/Electro Harmonix med bara 250 volt. Jag tycker inte det blir bra, dom ligger inte ens inom 5 mA, snarare 10 ibland. 2 kan vara väldigt lika i en kvartett men dom andra 2 helt åt helvete. Det var därför Börsen slutade sälja direktimporterade EH-rör. Dom höll inte måttet. Man går ju back om man ger kunden en ny kvartett. Om nån köpte rör av oss så skickade vi ett gratis om ett la ner eftersom jag märkte dom med den mA dom drog. Då kunde man skicka exakt samma siffra som ersättning. Det hände mindre än 10 ggr på ett år. Svetlana, Winged C blev bara dyrare och sämre för varje år, ointressant att hålla på med.
_________________ Noice, Sound or Tone?
|
| 16 Jun 2012, 12:56 |
|
 |
|
Amp Healer
|
VacuumVoodoo wrote: Har jag nämnt Dr.Z eller någon annan vid namn i mitt inlägg? Har Dr.Z själv skrivit det du läste om returer eller var det info från 3:e hand? Det är så enkelt att skapa rykten på nätet..... Detta var skrivet av Dr.Z själv på ett forum som vi bägge är medlemar på . Det var därför jag reagerade, han nämde även Micke M inte blev så glad, Dr.Z har ju alltid varit öppen o hjälpsam på detta forumet, så jag ser inte att han skulle börja med "draväll" helt plötsligt. Min personliga refelektion.
|
| 16 Jun 2012, 13:49 |
|
 |
|
Amp Healer
|
ToneDream wrote: Skicka rören i en kartong med skumplast. Om kartongen är skadad kan rören va skadade, annars inte. Om inte rören va dåliga från början. Om man skickar i brev får man skylla sej själv. Rörkvaliten beror väl på priset. Vill man inte betala så får man sämre rör. Tro inte att firmor som säljer billiga rör sorterar ut de dåliga, dom säljer allt, t ex klassat från nr 1 till 10....eller så står det ingenting, bara tejpat i par eller kvartetter. På GMF så dubbelmatchade jag rören med 550 volt, även 6V6. Ett dåligt rör blixtrade bara till, då slängde jag det. Jag grovmatchade 25 rör åt ggn i grupper om ca 3-4 mA skillnad. Senare satte jag i rör från en grupp och matchade ihop dom till mindre än en mA's skillnad. Dom som låg under ca 15 mA såldes ibland billigare, slängdes bort, eller jag ha att leka med...Dom som låg väldigt högt sparde jag åxå. Det är väldigt dyrt att skicka tillbaks rör till USA, Ryssland o s v, de e billigare å slänga bort. Den enda som e sjysst i branchen är Mike på New Sensor/Sovtek där kunde man ta med sej och returnera när man åkte till USA, New York eller nån mässa.. När det gäller matchning så matchade jag som sagt med 550 volt. Ruby Tubes kör bara med 450 volt och New Sensor/Sovtek/Electro Harmonix med bara 250 volt. Jag tycker inte det blir bra, dom ligger inte ens inom 5 mA, snarare 10 ibland. 2 kan vara väldigt lika i en kvartett men dom andra 2 helt åt helvete. Det var därför Börsen slutade sälja direktimporterade EH-rör. Dom höll inte måttet. Man går ju back om man ger kunden en ny kvartett. Om nån köpte rör av oss så skickade vi ett gratis om ett la ner eftersom jag märkte dom med den mA dom drog. Då kunde man skicka exakt samma siffra som ersättning. Det hände mindre än 10 ggr på ett år. Svetlana, Winged C blev bara dyrare och sämre för varje år, ointressant att hålla på med. Kaj, att jag visste att du gjorde just så, var andledingen till att jag tidigare alltid köpte rör på GMF, men nu sen du slutat så vet jag inte hur noga dom är numera?
|
| 16 Jun 2012, 13:55 |
|
 |
|
Tubis
|
Det här pratet får mig att vilja gå över till transistorer helt och hållet 
|