View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:40

Reply to topic  [ 10 posts ] 
pulled pork (igen) enkelt recept 
Author Message

Post pulled pork (igen) enkelt recept
i afton bjuds det till tex-mexafton här hemmavid. Tänkte att det kunde passa med pulled pork då, så jag skred till verket.

Då det var en del blandade omdömen om denna suberba rätt tänkte jag nu delge er mitt senaste recept eftersom den variant jag gjorde inatt i lergryta blev alldeles fantastisk god:

1kg fläskkarre (utan ben) i bit
2dl hickory smoke barbecue sauce
1dl Chilisås
Chipotlepasta och/eller Tabasco chipotle efter smak. (det ska vara fylligt och rökigt men inte för starkt)
3 skivade vitlöksklyftor

* Blötlägg lergrytan i vatten i ca 15 minuter

* lägg karren i grytan

* Blanda ihop alla ingredienserna och smaka av. Häll smeten över köttet

* Lägg på locken och ställ i ugn på 100grader
kolla efter ca 5 timmar. Köttet ska falla isär och spjälka sig utan problem. I mitt fall körde jag 6,5 timmar, då var det perfekt.

* Ta ut lergrytan och låt den stå med lockat på ngn timme innan mekandet börjar:

* Ta upp köttet och skrapa av vätskan (som nu är mer buljongliknande). På med kirurghandskarna och dela köttet i småbitar med händerna. Det ska vara trådiga småbitar av hela karreen.

* Lägg tillbaka köttet och mosa ner det i den ljumma vätskan

Nu är det klart att servera, tex i ett rostat hamburgerbröd, tillsammans med lite skivad lök, några tomatskivor och lite sallad. Funkar även bra att linda in i burritos

Till detta drickes såklart en Sierra Nevada från flaska

Smaklig spis!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Jun 2012, 10:49
Profile WWW

Post Re: pulled pork (igen) enkelt recept
Fan, nu rinner snålvattnet! Sierra Nevadan är inte så lätt att få tag på alltid. En lättare ale eller pils funkar också bra. Testa Lancaster Bomber, eller varför inte en klassisk pilsner, Gambrinus?

08 Jun 2012, 11:55
Profile WWW

Oj vad hungrig jag blev!
Sparar detta receptet till semestern om det finns tid över. Det är ju inte snabbmat direkt.

08 Jun 2012, 12:05
Profile

Ser kanon ut. Måste testas! :P Det där måste väl funka utmärkt även med fläsklägg, om man vill göra större laddningar och vill hålla kostnaderna nere? :?:

Edit: Nu går vi in i pilsnertider, grabbar. Har även fyllt på med ett gäng Corona, som funkar utmärkt i värmen. :P

08 Jun 2012, 12:21
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Ser kanon ut. Måste testas! :P Det där måste väl funka utmärkt även med fläsklägg, om man vill göra större laddningar och vill hålla kostnaderna nere? :?:

Edit: Nu går vi in i pilsnertider, grabbar. Har även fyllt på med ett gäng Corona, som funkar utmärkt i värmen. :P

det funkar säkert, å andra sidan är det ju karree-tider just nu med mycket extrapris. Just denna var "närodlad" och kostade bara 59:-/kg på storbit hos ICA MAxi

@glassfinger; visst är det snabbmat. Grejjen är ju att du stoppar in allt i ugnen runt midnatt, sedan går du upp vid 6-7 och tar ut köttet, då är det klart!

Vill ni köra lite långsammare är det bara att dra ned ugnsvärmen till ca 90 grader, då tar det 1-2 timmar längre än i mitt exempel ovan (och dessutom får du sova längre) :wink: Så visst tusan är det snabbmat!

@kjelle: Du får uppfostra din lokala Systembutik. "Min" butik ute på landet har numera oftast Sierra Nevada Pale Ale, Braspears Old Gold, Sam Adams Boston Ale, Fullers ESB, Seven Giraffes, Hobgoblin, Bombardier och några olika Oppigårds. För några år sedan hade de bara Sam Adams och Bishops Finger i Ale-sortimentet, men efter en diskussion med butikschefen kom han på bättre tankar :)
Tyvärr har de inte Gambrinus, ska ta och beställa ett gäng såna till semestern tror jag

08 Jun 2012, 12:44
Profile WWW

Joshunznera wrote:

@glassfinger; visst är det snabbmat. Grejjen är ju att du stoppar in allt i ugnen runt midnatt, sedan går du upp vid 6-7 och tar ut köttet, då är det klart!

Vill ni köra lite långsammare är det bara att dra ned ugnsvärmen till ca 90 grader, då tar det 1-2 timmar längre än i mitt exempel ovan (och dessutom får du sova längre) :wink: Så visst tusan är det snabbmat!

Du är en sån där "cup half full kind of guy" va? :wink: :mrgreen:

08 Jun 2012, 16:08
Profile

Joshunznera wrote:
@kjelle: Du får uppfostra din lokala Systembutik. "Min" butik ute på landet har numera oftast Sierra Nevada Pale Ale, Braspears Old Gold, Sam Adams Boston Ale, Fullers ESB, Seven Giraffes, Hobgoblin, Bombardier och några olika Oppigårds. För några år sedan hade de bara Sam Adams och Bishops Finger i Ale-sortimentet, men efter en diskussion med butikschefen kom han på bättre tankar :)
Tyvärr har de inte Gambrinus, ska ta och beställa ett gäng såna till semestern tror jag

Nja, så illa är det inte, men just Sierra Nevada brukar förekomma sporadiskt. De du nämner finns som standard. Seven Giraffes är en favorit, likaså ESB. Bombardier är lite blek för att vara ale, men väldigt fyllig för att vara lager. :wink:

Det brukar finnas lokala mikrobryggerier som Mohawk, ett Uppsalaöl i lite olika tappningar som är riktigt bra, Bedarö Bitter, olika Dugges (Mölndal), Jämtlands Pilgrim, Sigtuna, Skebo och givetvis Oppigårds och Nils-Oscar io olika tappningar, m.fl., m.fl.
Så jag kan inte klaga. Men det är stor skillnad på bolagen här i Uppsala, där jag handlade tidigare har sortimentet minskat till det som säljer bra, och på andra ställen ökat till ett bra sortiment på både öl och vin.

En låda Gambrinus (som fylls på efterhand) är ett måste på sommaren. Både bra smak och törstsläckande.

08 Jun 2012, 18:01
Profile WWW

Finns nog lika många recept på pulled pork som det finns kockar. Senast jag gjorde det hade jag i: ancho, chipotle, jalapeno, habanero, gul lök, puread rostad paprika (från burk), öl, coca cola, mald koriander och spiskummin. Käkade det med tomatsalsa och guacamole i majstortillas=vansinnigt gott!

10 Jun 2012, 15:28
Profile

Krippa wrote:
Finns nog lika många recept på pulled pork som det finns kockar. Senast jag gjorde det hade jag i: ancho, chipotle, jalapeno, habanero, gul lök, puread rostad paprika (från burk), öl, coca cola, mald koriander och spiskummin. Käkade det med tomatsalsa och guacamole i majstortillas=vansinnigt gott!

exakt, och det är ju det som är så bra. När man väl lärt sig hur det funkar kan man variera receptet efter vad som finns för dagen. som en pytt i panna fast från Amerikanska södern :)

10 Jun 2012, 15:52
Profile WWW

Spännande recept. Det ska faktiskt jag testa. Tack!

11 Jun 2012, 20:15
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]