View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 17:44



Reply to topic  [ 14 posts ] 
B+ skjunker 100V med slutrören i 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post B+ skjunker 100V med slutrören i
Jag köpte en Carlsbro Top 50 och har staratat upp den och allt verkade bra men det är en konstighet. B+ ligger på ca 460V då standby är avslagen och stärkaren är obelastad men då jag slår på standby så skjunker B+ till ca 350V, enligt schemat skall B+ ligga på ca 440V. Om jag tar ur slutrören så ligger spänningen kvar på ca 460V så det verkar vara nåt i slutsteget, har testat med ett annat par EL34 men det är samma sak där spänningen skjunker ungefär lika mycket. Slutrören verkar gå kallt på 26mA och 16mA.

Har resistansmätt mellan B+ på standby switchen och jord men har ingen resistans till jord, utom den korta stunden då kondingarna ladda upp. Inget brum eller konstigheter i övrigt utan stärkaren låter bra.

Vad fasen kan det bero på att B+ skjunker så mycket med slutrören i?


08 Jun 2012, 10:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Extremt underdimmad nätrafo? Om du inte har något stort motstånd i linan? Vissa stärkare har man ju varit med om en 70V ner om man inte kör rören extremt kallt. Får jag nämna ENGL powerball tex.

_________________
Johan Hansson


08 Jun 2012, 10:55
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Men säger schemat 440V är det ngt som inte är schysst. Det är inte under belastning som spänningen sjunker utan redan när du slår på, utan signal?
Trasig OT. Sunkig e-lyt. Läckande signalkondingar.
Man skulle behöva lite mer mätningar. Finns det DC där det in ska vara det? Efter signalkondingar t.ex.?
/Gunnar


08 Jun 2012, 11:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Izzy wrote:
Men säger schemat 440V är det ngt som inte är schysst. Det är inte under belastning som spänningen sjunker utan redan när du slår på, utan signal?
Det kanske är så kass trafo så förstegsrörens ström och glöden till desssa drar ned plus några mA som läcker genom elytkondingarna :?

_________________
Johan Hansson


08 Jun 2012, 11:56
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Hade turen att jag hadde elyter hemma, enligt schemat skall det sitta 4 st 50uF och 20uF men det som satt i stärkaren var 4 st 68uF och en dubbelburk med 2X20. Jag hade ett gäng 47uF och 2 st 20uF så nu är alla elyter utom avkopplingskondingen på 1:a gainsteget bytta plus att jag har satt 220K motstånd parallelt med se seriekopplade elyterna.

Det som är förbryllande är ju det att jag inte har någon resistans till jord, kan kondingarna börja läcka till jord så dom utsätts för spänning men visa avbrott då man mäter med mulitmeter?

Nu jävar slog det mig en sak, är det 100W glödlampan i serie som kan spöka? Har den som säkerhet då jag inte vet i vilken kondition denna stärkare är i och den lampan sitter ju fortfarande inkopplad. Kan den änka spänningen på någon vis då den börjar små glöda?

Just nu är det prio på att rensa avlopp :evil: , sen skall jag löda ihop det sista.

Edit:
Skulle det inte vara för att spänningen sjunker så mycket skulle jag inte bry mig för stärkaren låter ju riktigt bra, så bra att jag funderar på att låta den vara som den är istället för som planerat bygga om den till nåt EF86 DrZ-aktigt.


08 Jun 2012, 13:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
busse wrote:
Nu jävar slog det mig en sak, är det 100W glödlampan i serie som kan spöka? Har den som säkerhet då jag inte vet i vilken kondition denna stärkare är i och den lampan sitter ju fortfarande inkopplad. Kan den änka spänningen på någon vis då den börjar små glöda?

Öh...ja. Det droppar spänning över en glödlampa precis som alla mostånd. Det är därför du kan ha 7 st 32V i din adventsljustaken kopplad till 230V.
Episkt fail där, no offence :lol:

_________________
Johan Hansson


08 Jun 2012, 13:33
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Tubis wrote:
busse wrote:
Nu jävar slog det mig en sak, är det 100W glödlampan i serie som kan spöka? Har den som säkerhet då jag inte vet i vilken kondition denna stärkare är i och den lampan sitter ju fortfarande inkopplad. Kan den änka spänningen på någon vis då den börjar små glöda?

Öh...ja. Det droppar spänning över en glödlampa precis som alla mostånd. Det är därför du kan ha 7 st 32V i din adventsljustaken kopplad till 230V.
Episkt fail där, no offence :lol:


Ja då är det nog där felet och man fått lära sig nåt nytt. Nå i vilket fall som helst har ju stärkaren fått ny kondingar och det kan jag ju leva med. Bara jag få ihop stärkaren så blir att testa utan lampan och se vad som händer då.


08 Jun 2012, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Biffa gärna upp de första kondingarna till minst 100µF. Kapacitansen halveras ju när de är seriekopplade.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


08 Jun 2012, 14:18
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Okej, det var lampa som ställde till det nu är B+ 454V.

Enligt schemat skall det ju vara 50uF i min stärkare satt det 68uF, nu hade jag hemma ett gäng med 47uF så jag tog dom jag hade flest av. Dock så sneglade jag på två 100uF som låg i lådan men tog 47uF istället som på schemat. Jag har son sagt två 100uF över men jag tänkte först testa med 47 låter det bra så får de nog sitta kvar. Borde inte stärkaren bli mindre stiff med lite mindre kondingar, jag tror inte att det gör nåt i sånt fall.

Nu tror jag dock att jag måste gör nåt åt bias för dom verkar ju gå rejält varmt 67mA och 61mA.


08 Jun 2012, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Ingen större risk att den blir för stiff med 50µF (2x100) som första filter, särskilt inte som den saknar drossel. Däremot är det risk för spöktoner med mindre. Jag har varit med om det i en 50 TOP.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


08 Jun 2012, 22:00
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Nu har jag ju redan satt i 47uF som första kondingar så kanske jag testar med de först och ser om det verkar funka. Annars så klappar jag i mina två 100uF som jag har liggades i källaren.


09 Jun 2012, 01:20
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Det bör väl funka det samma med att hänga på två seriekopplade 47uF kondingar till parallelt med de första två, tror det är enkare att göra så då jag slipper lossa på kortet.


09 Jun 2012, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
busse wrote:
Det bör väl funka det samma med att hänga på två seriekopplade 47uF kondingar till parallelt med de första två, tror det är enkare att göra så då jag slipper lossa på kortet.

Javisst, det går bra. Jag tror jag har så i min topp.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


09 Jun 2012, 10:25
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: B+ skjunker 100V med slutrören i
Sustain wrote:
busse wrote:
Det bör väl funka det samma med att hänga på två seriekopplade 47uF kondingar till parallelt med de första två, tror det är enkare att göra så då jag slipper lossa på kortet.

Javisst, det går bra. Jag tror jag har så i min topp.


Då får det blir så om jag vill öka glättningen. Nu måste jag bara få till biasjusteringen.


09 Jun 2012, 10:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.