View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:44

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Beggade bilar: Ett upprörande barbari! 
Author Message

Post Beggade bilar: Ett upprörande barbari!
För ett drygt år sedan köpte jag en Ford Mondeo för att ha som "andrabil", "hundbil" och för att köra till och från jobbet med - en bruksbil, kort och gott. Den 15 februari i år, började nya regler att gälla för bilprovningen. Bland annat skulle indikatorlampan för airbag fungera och indikera vid motorstart. Naturligtvis hade min lampa aldrig indikerat... Så med en tvåa i protokollet, lämnade jag in bilen till Ford i Örnsköldsvik för att byta ut den lilla glödlampan i instrumenteringen. Trodde jag...

Det visade sig, att någon tidigare ägare antagligen haft en bilbarnstol i framsätet. För att förhindra att airbagen skulle utlösa, hade allt kablage samt en styrenhet avlägsnats. För att aldrig mer återställas.

Det kostade mig åtskilliga tusenlappar att få det fixat, för att få igenom bilen på besiktningen. Men det mest upprörande är att man kört omkring i tron om att det funnits airbag på såväl förarplats som passagerarplats i framsätet. Det som först skulle vara ett enkelt byte av en glödlampa blev något betydligt mer komplicerat - och kostsamt - litet äventyr.

Hur skulle ni göra om ni "rippat loss" en vital del för en säkerhetsdetalj i en bil när ni säljer den vidare? Hade ni återställt elektroniken för airbagen? Hade ni informerat om att airbagarna inte fungerar som de ska? Eller hade ni mörkat? Jag skiter i pengarna, omaket och allt det där. Men jag tycker att en så viktig "detalj" borde ha kommit fram vid ett bilköp. Ägaren före mig hade ett barn i tvåårsåldern - så det känns lite misstänkt. Men man kan ju aldrig veta...

29 May 2012, 10:47
Profile ICQ WWW

Post Re: Beggade bilar: Ett upprörande barbari!
Fördjävligt! Airbagssystemen är idag så komplexa typ som gardiner, även i sidan på stolen (har för mig det på min Volvo). Också en viktig faktor när man köper bil eftersom alla vill ha hög säkerhet. Om någon kopplar ur systemet så påverkas bilens säkert och jag tycker absolut att man skall informera den nya ägaren vid en försäljning, vilket också borde påverka priset.

/Ulf

29 May 2012, 11:18
Profile

nu blev du ju kollektivt avrådd från att köpa den där Mondeon iofs :wink:

Annars är det ju inte ok att sänka en bils säkerhetsnivå utan att informera nästa ägare om saken, det säger ju sig självt. Men köper man beggad bil är det ju också upp till köparen att kolla så att allt funkar som det ska och en slocknad indikatorlampa brukar ju vara ngt som bör undersökas innan man köper bilen..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

29 May 2012, 11:24
Profile WWW

Joshunznera wrote:
nu blev du ju kollektivt avrådd från att köpa den där Mondeon iofs :wink:

Annars är det ju inte ok att sänka en bils säkerhetsnivå utan att informera nästa ägare om saken, det säger ju sig självt. Men köper man beggad bil är det ju också upp till köparen att kolla så att allt funkar som det ska och en slocknad indikatorlampa brukar ju vara ngt som bör undersökas innan man köper bilen..

Om jag ska vara helt ärlig, så ägnade jag inte airbaglampan en tanke förrän jag besiktade bilen och fick en tvåa... :oops: För övrigt är det en mycket bra bil som jag är väldigt nöjd med - trots att jag blev "avrådd" att köpa den av Bojens expertpanel. :mrgreen:

29 May 2012, 11:27
Profile ICQ WWW
På min ford focus finns det en nyckelbrytare till passagerar-airbag. Men det är ett tillval och inte standard. Borde vara standard på alla bilar utrustade med airbag. Är ju livsfarligt att ha en unge framför en airbag i händelse av krock.

05 Jun 2012, 12:39

Fullerton wrote:
På min ford focus finns det en nyckelbrytare till passagerar-airbag. Men det är ett tillval och inte standard. Borde vara standard på alla bilar utrustade med airbag. Är ju livsfarligt att ha en unge framför en airbag i händelse av krock.

Finns olika teorier och tankar kring detta , Lika farligt att ha barnet där med nyckeln i fel läge. Likaså om du sätter en vuxen där och glömmer aktivera den kan någon stryka med.

Därför tycker många tillverkare att bilarna ska ha kuddar permanent i båda stolarna fram och att barn alltid åker i baksätet , bakåtvända första åren. Det är faktiskt bara vi svenskar/skandinaver som vill ha barnen bakåtvända i främre passagerarsätet , TROLIGEN för att föraren vill komma åt och stoppa tillbaka nappen lättare, alt ha bättre koll på barnet utan att behöva titta i backspegeln.

Bakåtvänd stol i baksätet torde vara den säkraste platsen i bilen för ett litet barn.

05 Jun 2012, 12:47
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Bakåtvänd stol i baksätet torde vara den säkraste platsen i bilen för ett litet barn.

+1 på den! :)

05 Jun 2012, 12:56
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Fullerton wrote:

Finns olika teorier och tankar kring detta , Lika farligt att ha barnet där med nyckeln i fel läge. Likaså om du sätter en vuxen där och glömmer aktivera den kan någon stryka med.

Därför tycker många tillverkare att bilarna ska ha kuddar permanent i båda stolarna fram och att barn alltid åker i baksätet , bakåtvända första åren. Det är faktiskt bara vi svenskar/skandinaver som vill ha barnen bakåtvända i främre passagerarsätet , TROLIGEN för att föraren vill komma åt och stoppa tillbaka nappen lättare, alt ha bättre koll på barnet utan att behöva titta i backspegeln.

Japp inga problem söderut. I utlandet sitter ju frun i baksätet och tar hand om barnet. Mannen kör bilen och vill inte bli störd 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

05 Jun 2012, 13:16
Profile WWW
Mike Leaf wrote:

Du har säkert rätt.
Jag har förvisso för mig att det kommer upp nån varning i färddatorn när man slår på tändningen, att airbagen är avaktiverad, men det kanske inte är tillräckligt.
Min 1.5-åring sitter bakåtvänd i baksätet. Det har funkat bra hittills.

05 Jun 2012, 13:27
Reply to topic   [ 9 posts ]