|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
 Bilskrället paj....
Hur göra med en bil värd c:a 45.000 i fungerande skick? Nu har den stått snart 2 veckor på 3 olika verkstäder , Tomgången rusar vilt och dom lyckas inte hitta felet , alla givare slangar mm är kollade, några saker chansbytta också... Hur mycket ska man lägga ner innan man ger upp? Nu vill den auktoriserade vst byta styrboxen också..... 12200:-  Tillverkaren har en 9-årig garanti på dom , den gick ut i Mars.... Dom har heller ingen 'goodwill' tyvärr, felet har funnits intermittent i bilen flera år, har redan betalt 10.000 i 2 omgångar för detta senaste åren , utan att det fixats , felet har försvunnit och kommit tillbaks. Som tur är så tar dom inte betalt för den tid dom lagt ned , totalt 12 timmar * 1750:- Därefter har jag också kamremsbyte och stift att ta tag i (8000:-) samt att däcken är dåliga. Att sälja i befintligt skick får man ju i princip ingenting för den, Och köpa en annan begbil , ja då hamnar man i samma sits igen.... Köpa nytt går ju inte heller , en ny volvo backar ju 200 tkr bara i värdeminskning första året. Så..... 
| 04 Jun 2012, 14:25 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Bilskrället paj....
Illa...  Men hur är det med konstaterade fel på bilar? Om de uppstått under garantitiden och sedan kommit och gått, betyder ju att de inte lyckats få bukt med det? Då borde du väl rimligen ha någon form av rättigheter? Jag vet inte hur det funkar, men det var ett frågetecken som susade upp framför mig direkt. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 04 Jun 2012, 14:32 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
FenderBender wrote: Illa...  Men hur är det med konstaterade fel på bilar? Om de uppstått under garantitiden och sedan kommit och gått, betyder ju att de inte lyckats få bukt med det? Då borde du väl rimligen ha någon form av rättigheter? Jag vet inte hur det funkar, men det var ett frågetecken som susade upp framför mig direkt.  Gått för lång tid mellan besöken, detta fel kom fram då och då och varade under en dag ungefär, jag hann inte lämna in bilen innan det försvann. Så det känns ju lite trist , alla försäkringar och garantier har gått ut, och det går inte att skaffa en styrbox från skroten då dom är låsta till det specifika fordonet.
| 04 Jun 2012, 14:38 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
och byter du styrboxen är det ju inte säkert att felet blir avhjälpt (?) Om nu inte verkstaden garanterar detta då iofs. Efterklok kan man ju alltid vara men det smartaste är nog att köpa en två år gammal bil med 2000 på mätaren och sedan sälja innan de viktiga garantierna gått ut (lite beroende på märke) surt, oavsett 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Jun 2012, 14:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: och byter du styrboxen är det ju inte säkert att felet blir avhjälpt (?) Om nu inte verkstaden garanterar detta då iofs.
: Dom lämnar 1 års garanti på reparationen , men lät inte 100% säkra på att det är styrboxen, 90% sa han... Och man kan inte ta en från en annan bil och testa , dom är öronmärkta för bilen. Jag sa OK i alla fall , så är et bara att hoppas att inte något annat rasar sen. Klart att det är bättre att köpa en nyare bil, denna var bara 3 år när jag skaffade den. Men det kostar ju en himla massa också varje år om man tittar på investeringen + värdeminskning Hur man än bär sig åt kostar det , har även haft tjänstebil i flera år , men det är inte gratis heller
| 04 Jun 2012, 15:05 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Mike Leaf wrote: Tillverkaren har en 9-årig garanti på dom , den gick ut i Mars.... Dom har heller ingen 'goodwill' tyvärr, felet har funnits intermittent i bilen flera år, har redan betalt 10.000 i 2 omgångar för detta senaste åren , utan att det fixats , felet har försvunnit och kommit tillbaks. Om du kan visa att det är samma fel, och att det alltså uppstått innan garantin gick ut och du dessutom reklamerade innan garantin gått ut, då omfattas felet rimligen av garantin.
|
| 04 Jun 2012, 16:29 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Ersmarker wrote: Om du kan visa att det är samma fel, och att det alltså uppstått innan garantin gick ut och du dessutom reklamerade innan garantin gått ut, då omfattas felet rimligen av garantin. Problemet är att det går inte att bevisa att det är 'samma fel' samt att det är nästan 3 år sen den reparerades på auktoriserad verkstad för detta, jag har ingen klar motpart heller som en återförsäljare eller dylikt , I deras sätt att se det är det 2 separata fel , men det är det inte. Kommer ingen vart med reklamation verkar det som. Jag har alla möjliga tillägg i försäkringen också, men det gäller bara till 8 år och 15.000 mil, bilen är 9 år och 2 månader samt gått 18.000. Bara surt att detta fel inte blev permanent i vintras , då hade dom tagit det på den 9-åriga 'elektronikgarantin' , jag ska i alla fall slå en signal till agenturen och diskutera detta med dom, men jag tror inte dom bryr sig om en så gammal bil och kund.
| 04 Jun 2012, 16:40 |
|
 |
|
Cabretta
|
Du måste hitta en verkstad som vet vad de håller på med. Verkstäder är som läkare, en del fixar saker och ting andra tar mest betalt.
Kan rekommendera BRAV bilverstad på Arsenalsgatan Sthlm. Inte billigast/inte dyrast, men han fixar grejer. Har hittills aldrig blivit besviken på honom.
Jag tycker du ska fixa bilen om du gillar den i övrigt. Varje gång jag köpt "ny" beg bil så har det inneburit mellan 5' till 10' SEK bara i dolda grejer som dyker upp direkt. Så skaffar du en ny begkärra så blir det förmodligen också verkstadskostnader rätt så omedelbart.
Last edited by Cabretta on 04 Jun 2012, 19:29, edited 1 time in total.
|
| 04 Jun 2012, 18:33 |
|
 |
|
Fullerton
|
Mike Leaf wrote: Ersmarker wrote: bilen är 9 år och 2 månader samt gått 18.000. ...och den tror du är värd 45000:- ? Dream on. 
|
| 04 Jun 2012, 19:14 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Fullerton wrote: ...och den tror du är värd 45000:- ? Dream on.  Ja, eftersom jag får det i inbyte om bilen är lagad , och dom ligger på det på Blocket så.. Du vet ju inte ens vad det är för bil.... 45 är LÅGT räknat
| 04 Jun 2012, 20:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Cabretta wrote: Du måste hitta en verkstad som vet vad de håller på med. Alla 3 verkstäder som haft bilen upplever jag som otroligt kunniga , och dom 2 första litar jag på också, men båda gav upp efter en hel dag var... Eftersom ingen av dom debiterade mig en krona ens så får jag säga att dom definitivt inte är ute efter att skinna folk. Samma med auktoriserade verkstaden, tar bara 1500:- för felsökningen trots att det tagit 2 dagar... Verkstäder i Stockholm drar jag mig annars lite för att anlita pga hög timtaxa Men tack ändå för tipset! Klåpare finns det i alla branscher , inte minst sjukvården 
| 04 Jun 2012, 20:26 |
|
 |
|
Fullerton
|
Mike Leaf wrote: Fullerton wrote: ...och den tror du är värd 45000:- ? Dream on.  Ja, eftersom jag får det i inbyte om bilen är lagad , och dom ligger på det på Blocket så.. Du vet ju inte ens vad det är för bil.... 45 är LÅGT räknat Vad är det för lyxbil du har då? Låter ju galet mycket för så gammal och långkörd bil. Har heller aldrig varit med om bilsäljare som erbjuder samma inbytespris som folk säljer motsvarande bil för på blocket.
|
| 04 Jun 2012, 20:45 |
|
 |
|
Cabretta
|
Mike Leaf wrote: Cabretta wrote: Du måste hitta en verkstad som vet vad de håller på med. Alla 3 verkstäder som haft bilen upplever jag som otroligt kunniga , och dom 2 första litar jag på också, men båda gav upp efter en hel dag var... Eftersom ingen av dom debiterade mig en krona ens så får jag säga att dom definitivt inte är ute efter att skinna folk. Samma med auktoriserade verkstaden, tar bara 1500:- för felsökningen trots att det tagit 2 dagar... Verkstäder i Stockholm drar jag mig annars lite för att anlita pga hög timtaxa Men tack ändå för tipset! Klåpare finns det i alla branscher , inte minst sjukvården  Verkar ju helt klart vara ärliga verkstäder precis som du säger. Är det en ovanlig/komplicerad bil? Han är erkänt bra på konstiga elfel etc. på BRAV. Som jag fattar det har Range Rover skickat bilar från märkesverkstan till honom för att dom inte grejade det själva. Kan vara värt att testa, i det här läget har du ju inget att förlora  . (Han mekar rätt mycket entusiastbilar typ 50-talare med moderna insprutningsmotorer och sånt. Så det är ingen vanlig "reservdelsbytare".)
|
| 04 Jun 2012, 21:43 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Quote: Vad är det för lyxbil du har då? Låter ju galet mycket för så gammal och långkörd bil. Har heller aldrig varit med om bilsäljare som erbjuder samma inbytespris som folk säljer motsvarande bil för på blocket. Finns för närvarande 3710st bilar på blocket som gått mer än 18.000 mil och är 03:a som nyast som kostar 50.000 och uppåt. Brukar själv få bilpriser.se`s "privatpris" som inbytespris på bilfirmor och då drar de ändå av de sedvanliga 7-8% på nya bilen beroende på utrustning. Säljer de märket du byter in brukar det gå rätt smidigt. Ryck upp dig nu och sälj skodan så ska du se att det är grönare på andra sidan. Och nu till trådskaparen. Tycker ja du ska försöka få ordning på bilen även om de kostar för som den står nu är den ju inte värd ett skit. Eller så parkerar du den på valfri mindre charmig plats över helgen såsom Södertälje, Hisingen, Norrby här i Borås eller valfri parkering i Malmö så ska du se att den brinner upp och problemet är löst 
|
| 04 Jun 2012, 23:02 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
BiTTeR wrote: Quote: Tycker ja du ska försöka få ordning på bilen även om de kostar för som den står nu är den ju inte värd ett skit. Eller så parkerar du den på valfri mindre charmig plats över helgen såsom Södertälje, ska du se att den brinner upp och problemet är löst  Den står redan i Södertälje , men inte i 'rätt stadsdel' Det är ingen lyxbil , men ingen Skoda eller Polo heller... Dom kostar 350-360 tkr nya så 10-15% av det återstår ju även om bilen gått en del , finns andra som kört över 40.000 på samma drivlina. Jag lagar den och kör slut på den fan på ett par år , och köper en ny sen... ,'nästan ny' i alla fall 11-12 år och 24-25.000 mil känns som max ålder på en bruksbil för min del.
| 05 Jun 2012, 11:14 |
|
 |
|
HRJ
|
Mike Leaf wrote: Dom kostar 350-360 tkr nya så 10-15% av det återstår ju även om bilen gått en del , finns andra som kört över 40.000 på samma drivlina. Jag lagar den och kör slut på den fan på ett par år , och köper en ny sen... ,'nästan ny' i alla fall
11-12 år och 24-25.000 mil känns som max ålder på en bruksbil för min del. Halvering av värdet var tredje år är en ganska rimlig tumregel som stämmer bra i ditt fall mao; 350/175/87,5/43,25. Det svider att se det uppställt så, men så är det tyvärr! 
|
| 05 Jun 2012, 12:36 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
HRJ wrote: Halvering av värdet var tredje år är en ganska rimlig tumregel som stämmer bra i ditt fall mao; 350/175/87,5/43,25. Det svider att se det uppställt så, men så är det tyvärr!  Det är brutalt att kliva in som ny privat ägare, jag klev in på 115 så det känns helt ok. Problemet för min familj är att vi ska kunna frakta en del saker på släp , även häst så det kräver lite större bil, vi är också 5 pers + ibland kompisar så andra en 7-sitsig är ett krav , därför blir det 2 stora bilar, som i sin tur drar rejält med bränsle. När jag bodde i stan och inga ungar och djur hade jag en golf  Man får budgetera för det om man flyttar till landet , å andra sidan är husen mycket billigare. Tror servicekostnaderna inkl reparationer hamnat på ca: 50-60 tkr senaste 5 åren , så det är ändå inte mer än en tusing i månaden utslaget över tid , eller strax under 10:-/mil. Lite högt men inte katastrofalt. Vad man VILL pricka in är ju köp av en begbil , köra 2-3 år helt utan fel och sälja med lite tapp, men min erfarenhet är att det blir fel på alla bilar , även prestigemärken , Saab och Volvos större bilar inte undantagna , Bmw och Merca också , ingen garanti för felfritt ägande. Inte japs eller asiater heller...
| 05 Jun 2012, 12:55 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Angående värdetappet så tappar man ju enormt under de första tre åren, oftast runt 50% men sedan avgör fabrikat och modell resterande värdeminskning. Ta märken som VW som anses vara driftsäkra och huffsat billiga att serva och därmed populära så planar de ut rejält i värdeminskning om man jämför med många andra märken. Vissa märken har ju horribla servicekostnader och därmed ofta en större värdeminskning.
|
| 05 Jun 2012, 12:59 |
|
 |
|
dimman
|
Garantin gick ut i mars  ....förmodar att du haft in den för garantiåtgärd medan garantin fanns kvar (?). Påbörjad reparation är inte avslutad förrän felet är lokaliserat och åtgärdat, vilket innebär att du ska kräva fortsatt felsök/åtgärd under gällande garanti med hänvisning till att felet kvarstår. Verkstan ska ju inte "äta" upp din garanti med att förbruka din garanti, som fabriken står för, med att ha den på verkstan oåtgärdad...den verkstan måste ju ge upp och be generalagentens serv. avd. om hjälp/support så att felet avhjälps. Har varit med om att generalagenten för VAG hämtat upp problemfordon för åtgärd i deras egen anläggning i Södertälje. 
_________________ Play it again Sam.......
|
| 09 Jun 2012, 22:46 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
dimman wrote: Garantin gick ut i mars  ....förmodar att du haft in den för garantiåtgärd medan garantin fanns kvar (?). Påbörjad reparation är inte avslutad förrän felet är lokaliserat och åtgärdat, vilket innebär att du ska kräva fortsatt felsök/åtgärd under gällande garanti med hänvisning till att felet kvarstår. Verkstan ska ju inte "äta" upp din garanti med att förbruka din garanti, som fabriken står för, med att ha den på verkstan oåtgärdad...den verkstan måste ju ge upp och be generalagentens serv. avd. om hjälp/support så att felet avhjälps. Har varit med om att generalagenten för VAG hämtat upp problemfordon för åtgärd i deras egen anläggning i Södertälje.  Jo i teorin så... problemet var att INGEN misstänkte databoxen, så att den garantin skulle gå in hade jag inte ens funderat på, den ha varit inlämnad några ggr , men inte på auktoriserad vst sen 2009 , så felet har funnits i 3 år det stämmer, men så pass intermittent att det inte gått att lokalisera , generalagenten kräver att den ska ha varit på verkstad inom 6 mån innan garantin går ut för att set det som en 'oavslutad reparation' oavsett det så strunt samma, bilen går som den ska nu, hämtade den i Fredags
| 10 Jun 2012, 11:21 |
|
 |
|
spindeln
|
Fullerton wrote:
Vad är det för lyxbil du har då? Låter ju galet mycket för så gammal och långkörd bil. Har heller aldrig varit med om bilsäljare som erbjuder samma inbytespris som folk säljer motsvarande bil för på blocket.
[/quote] Alla kör inte omkring i billiga sossebilar som ford focus.
|
| 10 Jun 2012, 20:52 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
Joined: 03 Feb 2012, 00:29 Posts: 131 Location: Helsingborg
|
45-50 tusen får du för en 10-12 år gammal VW Transporter som gått 18000, och det är i nederkant. 45000kr för en 9 år gammal bil som gått 18000 privat är defintivt inte dyrt.
|
| 12 Jun 2012, 20:56 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
ML. Förstår jag dig rätt i att det som felade var bilens sk ECU. Motorstyr enhet? Ovanligt idag isf. Mkt rent av.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 13 Jun 2012, 12:11 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Racing wrote: ML. Förstår jag dig rätt i att det som felade var bilens sk ECU. Motorstyr enhet? Ovanligt idag isf. Mkt rent av. Ja , den fungerade direkt när den byttes och allt annat var kollat. Det man kan ta med sig som erfarenhet är att databoxen aldrig ger felkoder på sig själv, så om du har ett skumt fel men inte får 'rätt' felkoder på givare eller inga felkoder alls så är den misstänkt... Ovanligt även på denna bil, men förekommer de lagerförs som reservdel i alla fall. Om givarna mäter rätt och inte felar ut och det inte är läckage eller glapp så återstod att mäta direkt ut från ECU och den gav klara open signaler till ISCA (Idle speed control assy) men oklara closepulser, ISCA byttes (vilken gav felkoden P0507) men utan resultat, då var eg bara styrenheten kvar.
| 13 Jun 2012, 13:21 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Jo,jag e med till mer än 100%  . Har varit del av att utveckla den formen av teknik. Nä,min reflektion var bara att det e mkt ovanligt. Oftast brukar det vara så på flashbara system att ngn GDS snubbe länkat upp sig med laptopen för att han "minsann kan själv" med resultat därefter,å är boxen flashbar -vilket de flesta mer avancerade systemen är idag- kan det många ggr vara värt att flasha om skrotet om man bara har tillgång till originalfilerna samt vet hur. Ta som i mitt eget fall. Du vet,skomakarns barn osv. Billigt e imperativet varför vardagsbilen för min del e en 01a 9-3a. Management systemet i en sådan e ett T7 å där finns då ngt som heter T7 suite...å där e mången vagn som strukit med pga att just T7 suite finns..det e i VART fall ingen överdrift. Däremot är det mkt mkt sällan jag varit med om att styrenheter som fått vara ifred ger upp.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 14 Jun 2012, 21:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Racing wrote: Jo,jag e med till mer än 100%  . Har varit del av att utveckla den formen av teknik. Nä,min reflektion var bara att det e mkt ovanligt. Oftast brukar det vara så på flashbara system att ngn GDS snubbe länkat upp sig med laptopen för att han "minsann kan själv" med resultat därefter,å är boxen flashbar -vilket de flesta mer avancerade systemen är idag- kan det många ggr vara värt att flasha om skrotet om man bara har tillgång till originalfilerna samt vet hur. Ta som i mitt eget fall. Du vet,skomakarns barn osv. Billigt e imperativet varför vardagsbilen för min del e en 01a 9-3a. Management systemet i en sådan e ett T7 å där finns då ngt som heter T7 suite...å där e mången vagn som strukit med pga att just T7 suite finns..det e i VART fall ingen överdrift. Däremot är det mkt mkt sällan jag varit med om att styrenheter som fått vara ifred ger upp. Det går inte att flasha om eller göra 'relearn' på denna styrenhet enl uppgift från generalagenten, sen vet jag inte om det stämmer... Hade jag inte haft dagligt behov av bilen skulle jag kanske forskat vidare i att försöka 'nolla' en beggad box och få dit med Immobilizer och hela paketet , eller gått in i ett 'tjafs' med generalagenten , men nu var det primära att få bilen i trafik.
| 15 Jun 2012, 08:26 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Prova att googla "problemet" på engelska. Gäller bara att hitta rätt ord/begrepp. För mig var det "wiring harness" och "w124". Sen kunde jag tala om för verkstan vad de skulle göra. http://www.peachparts.com/Wikka/M104WireHarnessTala om vad det är för bil förresten. Föhelvete!
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 16 Jun 2012, 04:11 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|