|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
Predictive Index, personlighetstest, nu med slutresultat.
| Author |
Message |
|
Blues66
|
 Predictive Index, personlighetstest, nu med slutresultat.
Hej!
Efter att spenderat de senaste 20 åren anställd av mig själv, lät jag mig för någon månad sedan lockas av en anställningsannons, jobbet som annonserades passade mig som hand i handske. Nu är jag en av tre kandidater till jobbet, över 100 sökande var kvalificerade, har första intervjun med företaget om några dagar, men....
Företaget vill att jag går igenom en PI-undersökning som kommer att utvärderas före intervjun, till min fråga;
Vad är detta, har någon gjort något liknande, gör det ont?
Tacksam för erfarenheter från panelen!
Blues66
Last edited by Blues66 on 02 Jun 2012, 09:46, edited 1 time in total.
|
| 25 Apr 2012, 16:34 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: Predictive Index, personlighetstest?!
Det är inget att oroa sig för. Du får ett otal frågor/påståenden, där du skall göra din bedömning eller rankning av vad du tycker eller värderar. Samma frågor/påståenden återkommer ett flertal gånger, men ställs då mot andra värderingar eller egenskaper. Det är inget du kan förbereda dig på, och målet är att skapa en bild av din personlighets typ. De flesta brukar visa en mix av diverse egenskaper. Företaget du söker jobb på har i regel ingen möjlighet att tolka resultatet, det är rekryteraren som gör det. Det ersätter inte på något vis ditt CV och din kompetens, utan är mer ett kompletterande verktyg för att försöka se sådant som inte står i CV:t. Det är bara att köra igenom det, och det är inte det mests avgörande för om får jobbet eller inte, om du inte får väldigt konstiga resultat. Får du det har du rätt extrema åsikter och värderingar, vilket jag inte gissar är någon större risk. Lycka till!
| 25 Apr 2012, 16:43 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
bra att tänka på också är att inte försöka "vara till lags" i dina svar, dvs att inte försöka svara ngt du inte tycker bara för att du tror att det gynnar dig i processen. Ett sånt här test avslöjar dig obönhörligen. Tipset är att du svarar intuitivt utan att fundera för mycket. Gå på magkänslan bara
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 25 Apr 2012, 19:01 |
|
 |
|
Blues66
|
Ok, då vet jag lite mer. Tack till er båda för svar och tips!
|
| 25 Apr 2012, 20:06 |
|
 |
|
Shoeshine
|
Tyvärr tror jag att många företag överdriver resultaten av test en smula och låter resultatet få för stor inverkan på valet av kandidat. Så ser det ut hos oss i alla fall.
H
|
| 25 Apr 2012, 21:55 |
|
 |
|
Blues66
|
 Re: Predictive Index, personlighetstest, nu med slutresultat
Hej! Trots ett säkerligen mycket begränsat intresse för denna tråd vill jag uppdatera den av tacksamhet till de som svarade. Testet och de efterföljande intervjuerna gick tydligen bra, jag blev erbjuden jobbet och accepterade, börjar efter semestern. Själva testet tog inte mer än 5 minuter för mig att göra online, men HR-personen som var med under intervjun lyckades dra ut analysen av det till 20 minuter, det mesta av den stämde mycket väl med hur jag själv tycker, märkligt Blues66
|
| 02 Jun 2012, 09:57 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Grattis! Och att det stämde med vad du själv tycker beror väl antagligen på att din grundpersonlighet (den du är med dig själv) ligger nära din anpassade personlighet (den du är när du är med andra). Sånt är bra, framförallt för din egen hälsa, på längre sikt 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Jun 2012, 10:13 |
|
 |
|
Blues66
|
Joshunznera wrote: Grattis! Och att det stämde med vad du själv tycker beror väl antagligen på att din grundpersonlighet (den du är med dig själv) ligger nära din anpassade personlighet (den du är när du är med andra). Sånt är bra, framförallt för din egen hälsa, på längre sikt  Tack! Och ja, jag förmodar att det är som du skriver, under alla omständigheter var det en intressant erfarenhet.
|
| 02 Jun 2012, 10:25 |
|
 |
|
Cabretta
|
Min erfarenhet av PI-test är att det är nonsens för en normalbegåvad människa. Dvs. är man inte väldigt naiv så ser man vart testet "är på väg", man kan alltså själv styra vilket utfall man vill ha.
Det är min åsikt, har bara gjort ett par test, tyckte det var uppenbart vad som avsågs och vilka slutsatserna skulle bli.
Ja, jag fick jobbet. Tycker jag att det är ett bra test, NEJ. Alla på firman garvade åt dessa test och de var allmänna skämtobjekt för alla utom HR-chefen och ägaren.
För egen del ställer jag mej tveksam till om jag vill jobba på ett ställe som använder PI-test, i mina ögon är det oseriösa kvasigrejer som ofta sägs vara moddade test med militärt ursprung. Ett PI-test ger betydligt mindre än ett vanligt samtal med en någorlunda skicklig rekryterare.
Dessutom drar de företag som använder dessa test ofta våldsamt överdrivna slutsatser av ett minimalt underlag, åtminstone det företag jag råkade på . Det fanns personer på företaget som i princip var uteslutna från vissa poster/tjänster för all framtid pga dessa Disney-test. Men alla visste efter att ha jobbat med dem i åratal att det var utmärkta medarbetare som lätt hade grejat dessa tjänster.
Förekom också det omvända, dvs personer som enligt PI-testet skulle vara utmärkta rekryteringar, men som fick "köpas ut" till stora kostnader då de av olika anledningar inte alls fungerade.
|
| 02 Jun 2012, 11:26 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Cabretta wrote: Min erfarenhet av PI-test är att det är nonsens för en normalbegåvad människa. Dvs. är man inte väldigt naiv så ser man vart testet "är på väg", man kan alltså själv styra vilket utfall man vill ha.
Det är min åsikt, har bara gjort ett par test, tyckte det var uppenbart vad som avsågs och vilka slutsatserna skulle bli.
Ja, jag fick jobbet. Tycker jag att det är ett bra test, NEJ. Alla på firman garvade åt dessa test och de var allmänna skämtobjekt för alla utom HR-chefen och ägaren.
För egen del ställer jag mej tveksam till om jag vill jobba på ett ställe som använder PI-test, i mina ögon är det oseriösa kvasigrejer som ofta sägs vara moddade test med militärt ursprung. Ett PI-test ger betydligt mindre än ett vanligt samtal med en någorlunda skicklig rekryterare.
Dessutom drar de företag som använder dessa test ofta våldsamt överdrivna slutsatser av ett minimalt underlag, åtminstone det företag jag råkade på . Det fanns personer på företaget som i princip var uteslutna från vissa poster/tjänster för all framtid pga dessa Disney-test. Men alla visste efter att ha jobbat med dem i åratal att det var utmärkta medarbetare som lätt hade grejat dessa tjänster.
Förekom också det omvända, dvs personer som enligt PI-testet skulle vara utmärkta rekryteringar, men som fick "köpas ut" till stora kostnader då de av olika anledningar inte alls fungerade. ett företag eller HR-chef som lägger för stor vikt på denna typ av tester är naturligtvis på fel väg, alla såna här tester ska användas som en del av en samlad bild av den sökande. Tyvärr finns den många HR-chefer som inte har ngn beteendevetar-bakgrund och som därför istället förlitar sig på tester. Jag har träffat många såna HR-chefer i mina dar. Ofta pga att HR-jobbet tidigare var en bisyssla till ekonomi-chefen eller kontorschefen, dvs att de "fyrkantiga" och logiskt tänkande personerna ska fatta mjuka beslut. Det förstår ju var och en att detta som regel inte kan bli speciellt bra Det finns många sammanhang där man lägger för stor vikt vid enskilda parametrar. Ta tex intagningen till läkarlinjen. Hur stor vikt lägger man vid personlighetstest och individuella intervjuer för att säkerställa att man får en läkare som kan kommunicera med människor på ett bra sätt och som har ett lämpligt mått av empati? Ingen alls faktiskt, trots att detta sannolikt är en två de viktigaste egenskaperna hos en blivande läkare Intervjuer och personliga bedömningar av sökande är naturligtvis det allra bästa, men ställer också stora krav på anställarens förmågor..
Last edited by Joshunznera on 02 Jun 2012, 12:44, edited 1 time in total.
|
| 02 Jun 2012, 12:39 |
|
 |
|
kjelle
|
Blues66 wrote: Hej! Trots ett säkerligen mycket begränsat intresse för denna tråd vill jag uppdatera den av tacksamhet till de som svarade. Testet och de efterföljande intervjuerna gick tydligen bra, jag blev erbjuden jobbet och accepterade, börjar efter semestern. Själva testet tog inte mer än 5 minuter för mig att göra online, men HR-personen som var med under intervjun lyckades dra ut analysen av det till 20 minuter, det mesta av den stämde mycket väl med hur jag själv tycker, märkligt Blues66 Grattis till jobbet! Fotofirman på is, eller lite på sparlåga?
| 02 Jun 2012, 12:43 |
|
 |
|
kjelle
|
PI tester och liknande måste ju ses som ett försök att upptäcka rejält avvikande personligheter i förtid, istället för att betala dyrt för att ha ickefungerande personer på en post, och senare kanske lösa ut dom för dyra pengar. Tolkat på rätt sätt, och med lagom stor eller liten betydelse, kan det fungera som ett av inslagen vid en anställning. Jag har gjort ett gäng sådana, har alltid fått "bra" resultat, och har inte sett några problem med testet. Ofta görs det av någon rekryteringsfirma, som ändå inte är en del av företaget.
Att dömma ut ett företag för att PI-tester används vid rekryteringar, är en rätt radikal ståndpunkt. Om man är en vettig person, klarar en vettig HR-person eller annan anställare av att se igenom det.
Utveckling av HR tekniken kan ju ses parallellt med utveckling av metodik för kvalitetssäkring, utvecklingsmodeller, LEAN i produktion m.m. Det finns kanske en övertro på dokumenterade metodiker, eller snarare att har man inte någon fancy, modern modell att jobba efter, kan det se ut som man saknar struktur... Man kan ju inte direkt klandra HR för att vilja förbättra sin profession, men om HR avdelningen fungerar som första sållande instans, blir det lätt fel, om dom tror sig överlägsna på att bedömma kandidaterna. En del större företag kanske lider av detta lite väl mycket.
Last edited by kjelle on 02 Jun 2012, 14:25, edited 1 time in total.
|
| 02 Jun 2012, 13:04 |
|
 |
|
pudas
|
kjelle wrote: PI tester och liknande måste ju ses som ett försök att upptäcka rejält avvikande personligheter i förtid, istället för att betala dyrt för att ha ickefungerande personer på en post. Eller så kan man ju sålla bort oduglingarna från produktionen och göra chefer av dom!
_________________ pudas
|
| 02 Jun 2012, 14:16 |
|
 |
|
Blues66
|
kjelle wrote: Blues66 wrote: Hej! Trots ett säkerligen mycket begränsat intresse för denna tråd vill jag uppdatera den av tacksamhet till de som svarade. Testet och de efterföljande intervjuerna gick tydligen bra, jag blev erbjuden jobbet och accepterade, börjar efter semestern. Själva testet tog inte mer än 5 minuter för mig att göra online, men HR-personen som var med under intervjun lyckades dra ut analysen av det till 20 minuter, det mesta av den stämde mycket väl med hur jag själv tycker, märkligt Blues66 Grattis till jobbet! Fotofirman på is, eller lite på sparlåga? Hej Kjell, och tack! Angående studion så, låt oss säga att jag kände mig beredd att prova nya sätt att jobba. Mina kundrelationer har oftast varit långa, mellan 4 - 8 år i snitt och 3 - 4 sådana kunder samtidigt. Till yttermera visso har jag de senaste 10 åren mestadels jobbat med dessa kunder direkt, utan att vilket är vanligast i min bransch, ha en reklambyrå som mellanhand, detta har passat mig jättebra! Men, för ca. 3 år sedan sålde mina två största kunder (stora börsbolag) sina verksamheter till utländska ägare med redan befintlig marknadsföring och andra kunder fick pga ekonomin skära ned betydligt. Inga problem, jag fick helt enkelt sälja mig till reklambyråer igen, men mindes snabbt att det var ju just detta sätt att jobba, med korta projekt där jag blir inkallad sent för att utföra jobb snabbt (för att hålla nere byråns kostnad för mitt arbete) inte var min kopp te. Jag gillar att engagera mig under längre tid, ha åsikter om strategi och mål med marknasföring jag är inblandad i, inte bara skyfflas in för att göra bilder eller film som redan är färdigskissade. Nu dök chansen upp att få jobba på det sättet jag gillar med det jag är riktigt vass på till villkor jag blev riktigt, riktigt nöjd med, skall bli kul att prova något nytt! (Eller rättare sagt något gammalt under nya former)
|
| 02 Jun 2012, 15:10 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|