Re: En gåta - mystisk tonstack
Alex,
Trevligt att du tog upp ämnet tonkontroll.
Ang. "Quad 12P bas/diskantkontrollerna som bara höjer, så har denna princip i några olika versioner beskrivits i ett antal tidskrifter från USA och England från mitten på 1940 talet, så det var väl någonting dom spånade på före James och Baxandall kontrollerna såg dagens ljus.
Men jag kom att tänka på ett annat intressant diskussionsämne med samma tema.
För 5-6 årsedan så spånade jag en del på var den så kallade "Fender tonstacken" eller "FMV" (Fender-Marshall-Vox) har sitt ursprung från.
Vad vi vet är att Marshall snodde den från Bassman 5F6A, och då den mid-pot versionen där det sitter en konding på wipern. (den tonstacken som inte går att tysta med alla pottarna på 0)
Denna versionen gick ju Fender själva i från, och använde istället den som har mid-potten till jord, och som går att tysta helt och hållet.
(Fender har tagit upp 5F6 stacken nu på senare tid i en hel del re-issue stärkare)
Jag tror inte att Fender började med den först, eftersom jag har sett tonstacken i gamla Gibson stärkare från 1954, och Fender verkar ha börjat med det vi kallar för "FMV" stacken omkring 1958, och kanske att Vox fick idén från Gibson eller Fender, så tonstacken kanske borde heta "GFVM" istället med något mer rätt tidsordning.
Jag har dessutom sett en liknande bas och diskant kontroll som tonstacken, men med diskant-potten kopplad med 250 pF kondingen in på wipern och ut på ovan sidan istället, men annars helt identisk i princip.
Denna tonkontroll var presenterad i en gammal tidskrift från USA som hette "Radio & Television News" från Juni 1952, och fanns med i en artikel "Front end control unit for Williamson amplifier" skriven av Artur. J. Rose.
Finns också en senare applikation från STC-Brimar omkring 1958, som hade en liknande bas och diskant kontroll i en "Grammphone Amplifier" beskrivning.
Clarence L. "Leo" Fender fick patent på en variant av tonstacken Sept. 1964, (filed Febr. 1961) patentnr: 3.147.447.
Denna har en modifierad diskatkontroll där potten har ett extra uttag på kolbanan tappad 280/70 kohm (kallades för basuttag på gamla radio volympottar) och i denna tappning är baskontrollens filter anslutet.
Fender använde denna tonstack på 6G4 - 16 serien samt re-issue 63 Vibroverb
(kanske i några fler som jag missat)
Men för att vara deras egen patenterade tonstack, så har dom själva inte använt den lika mycket som dom gjort med den vanliga "FMV" stacken av någon anledning ??
Det är så långt jag själv har kommit med denna efterforskning, jag har dessutom frågat en hel del snubbar ute på en hel del gitarrförstärkar-forum i USA, men där har inte funnits något matnyttigt att hämta, dom relaterar oftast bara till det som står i gitarrförstärkar-böckerna, typ att Leo Fender från början tog kopplingar från RCA och Radiotron böckerna, men vad jag har sett så finns där inget som liknar tonstackar.
Såg också i mitt arkiv att jag vidrört detta ämne under 2009 här på forumet:
viewtopic.php?p=217752#p217752Kanske du Alex eller någon av er andra har läst eller hört något om detta som kan få några mer pusselbitar att hamna på rätt plats.
PS! Alex, om du är ute och promenerar i Linnéstaden någon sommardag, titta in till mig på verkstan så kan vi tjöta lite grann, vi har ju aldrig träffats, fastän vi bor nästgårds runt hörnet, det vore kul att ses.
Slå en signal på 070-666 59 66 så kan vi bestämma något.
--Bosse