View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:42

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Echoplex Ep3 trasig kopparbana 
Author Message

Post Echoplex Ep3 trasig kopparbana
Jag håller på att serva en ep3 med serienummer 26378, det innebär att den har kompressor kortet installerat. Det var ju så att man i samband med att ep4 lanserades bestämde sig för att minska brusnivån i ep3 genom att lägga till en kompressor krets. Tanken var att om man kan hålla en så jämn och hög signal nivå som möjligt in på bandet så slipper man förstärka lika mycket efter läshuvudena och därmed minska bandbruset. Iden var bra på pappret men tydligen så utförde man den inte särskilt bra på fabriken då man efter många klagomål på dålig dynamik bestämde sig för att återkalla enheter. I manualen nedan så finns det till och med en sida som beskriver hur man skall ta bort kretskortet.

Efter diverse spänningsmätningar så förstår jag att man inte riktigt tänkt igenom kompressorkretsen. Den tar sin spänning från 22V linan som dock inte är designad för den extra strömmen som kompressorkortet kräver. Därför sjunker 22V till 17V och zenern på 22V gör ingen nytta. Faktum är att en zener skall ha en viss ström Iz för att reglera bra och även utan kompressorkretsen tycker jag Iz är snålt tilltagen.

Min tanke är att använda två zenerdioder 10v och 12v i serie och ta ut 10v till kompressorn på detta sätt. 22v---|<---10v---|<---0v

Finns här någon med erfarenheter kring kompressorkretsens vara eller icke vara? Jag får väl hur som helst testa både alternativen men fler erfarenheter kring ep3 mottages varmt.

Schemat finns på sidan 29 och 30 i manualen: http://frado.com.br/wordpress/wp-conten ... manual.pdf

Last edited by skumberg on 31 May 2012, 20:33, edited 3 times in total.

25 May 2012, 16:40
Profile

Post Re: Echoplex Ep3 TIS58?
Finns det någon som har en TIS58 fet i lager? Dessa senare ep3 verkar har fått en TIS98 bjt på ingången istället. En person på vintage amps hade tydligen problem med brus som försvann när han satte in originalet TIS58. Än så länge har jag inte kört igång apparaten utan mest kollat spänningar och bytt en del elektrolyter så det kan ju iof vara så att denna är tyst.

26 May 2012, 14:55
Profile

Post Re: Echoplex Ep3 jord fel?
Jag får in en signal som ligger kring 2-4khz. När jag jordar läshuvudena eller stänger av bias oscillatorn så förvinner den. Genom att sätta fingret mot den första tantalum kondingen på 1uf efter läshuvudena så försvinner den, men sätter jag andra handen mot chassit kommer den tillbaka. Jag kan ändra frekvensen på signalen genom att vrida upp sustain/repeats potentiometern. Flyttar jag på skriv/raderhuvudet får jag också viss förändring. Kör jag endast på dry signal så låter det ok, dvs ingen högfrekvent ton. När jag närmar mig med handen på oscillationtransformatorn eller kondingen på sekundärn får jag också viss tonförändring.

Alla DC spänningar verkar vara ok förutom att på den ena 2n3053 så har jag lite lägre än vad schemat visar, ca 2.1V istället för 2.7V. Mäter jag frekvensen på oscillatorn så är den 70khz vilket är rätt.

Någon som har någon idé varför denna echoplex blivit till en tongenerator mellan 2-4khz?

31 May 2012, 12:36
Profile

Post Re: Echoplex Ep3 trasig kopparbana
Ja det visa det sig vara en trasig kopparbana om någon nu läser i denna tråd. 8)

31 May 2012, 20:34
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]