View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:41



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Stärkare som dör och impedans.. 
Author Message

Joined: 09 Apr 2008, 11:22
Posts: 34
Location:
Post Stärkare som dör och impedans..
Kanske inte rätt forum, men det sitter faktskt två rör i försteget.. :wink: Och är det någonstans folk kan impedans, så är det här..

Min gode vän har haft 2st Bass Terror. Båda har mytiskt dött, dvs, dom slutar spela. Han har blivit tveksam till impedansen i sin låda. I den sitter två 8ohms element, kopplade parallellt. Dvs 4 ohm.
Tricket är att när jag mäter lådan, visar den 2.9ohm. Vet att värdet sjunker när man mäter såhär, så min fråga är: Varför visar multimetern ett drygt 25% lägre värde. Mina 16 lådor mäter runt 12, dvs samma minskning.

Och som en följdfråga, har någon annan sprungit på samma problem med Bass Terrorn?

Tackar!


22 May 2012, 09:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Stärkare som dör och impedans..
Istället för en halv utläggning om begreppet...

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_impedance

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 May 2012, 09:24
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Stärkare som dör och impedans..
När du mäter med en multimeter e.d. mäter du DC-resistansen (likspänningsresistansen). Alltså resistansen högtalaren har vid likspänning.

Eftersom högtalarelmenten har en spole och att ljudet inte är en likspänning, utan en växelspänning, blir det annorlunda. DC-resistansen finns, men när det är en spole och det är växelspänning blir det även, vad vi kan kalla, ett växelspänningsmotstånd. Detta heter egentligen induktans.

Resistansen (DC-resistansen, alltså) och induktansen adderas och blir impedansen. Alla tre mäts i ohm och är, så att säga, elektriska motstånd.

Induktansen (växelspänningsmotståndet), och därmed impedansen är beroende av frekvensen på växelspänningen. I en spole ökar induktansen (motståndet) desto högre frekvens på spänningen.

Kolla t.ex. här. Den nedre kurvan är impedanskurva för ett 8 ohms högtalarelement typ Jensen C12N:

Image

Mellan 200 - 500 Hz är impedansen ca 8 - 9 ohm, vilket antagligen är anledningen till att detta högtalarelement är klassat som att ha en nominell impedans på 8 ohm. Däremot vid 3 kHz ser vi att impedansen är 20 ohm. Puckeln som har en topp vid drygt 100 Hz är vid högtalarelementets resonansfrekvens. Som vi ser är impedansen där ca 45 ohm!

Man anger att detta högtalarelement har en nominell impedans på 8 ohm. Nominell för att man har bestämt att det är så, och troligen även för att impedansen är ungefär 8 ohm i frekvensområdet 200 - 500 Hz där de flesta grundtoner i musik ligger. DC-resistansen är alltid lägre. Impedansen vid andra frekvenser är högre eller betydligt högre...

Som kuriosa kan nämnas att lös ton på E6-strängen (tjocka E-strängen) på en normalstämd gitarr har en frekvens på drygt 82 Hz. Vid resonansfrekvensen (112 Hz) för Jensen C12N enligt kurvan ovan är impedansen ca 45 ohm. Ungefär vid tonen A (lös femte sträng eller E6-strängen på femte bandet på en normalstämd gitarr) känner alltså förstärkaren en impedans på 45 ohm (bortsett från övertoner)...

Ca 3 ohms DC-rsistan för en högtalare med en nominell impedans på 4 ohm känns helt normalt, tycker jag. Likadant med ca 12 ohms DC-resitans för en 16-ohmshögtalare.

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


Last edited by Sven-Johan on 24 May 2012, 20:58, edited 3 times in total.



23 May 2012, 16:33
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Stärkare som dör och impedans..
En utomordentligt föredömlig förklaring, Sven-Johan! Borde in i FAQ:en....

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


23 May 2012, 20:54
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.