| Author |
Message |
|
Groth
|
 Nån annan som haft en SAAB tvåtaktare?
Jag hade en SAAB 96 årsmodell 1963 (men reggad som 1962) ett tag, användes året runt, startade alltid. Lite dåliga bromsar men inte värre än att man vande sig. Toppade 110 men skrek då som en gris på högsta växeln (3:an), man låg hyfsat i 90 utan att det varvade eller skakade för mycket. Den hade frihjul som kopplades i/ur med en spak vid pedalstället, men det är fan bäst att låta den frihjula när man släpper gasen för vad händer om man motorbromsar med en tvåtaktare som får smörjning via soppan? Jo, den varvar vidare men får ingen smörjning... Jag kvaddade en motor på det sättet; hade en ambulans bakom mig och skulle åka ur spår genom att raskt ta vänster i en korsning, varvade som fan på tvåan och motorbromsade när jag svängde. PANG, tvärstopp.  Bogsering hem medelst kamratlig kamrat, sen bytte jag motor själv på parkeringen utanför hyreshuset där jag bodde. Han en extra i förrådet som jag rullade ut på en skateboard..  Sån här modell var det, fast min var babyblå:  Nån annan? 
|
| 18 May 2012, 18:54 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Nån annan som haft en SAAB tvåtaktare?
De är charmiga, de gamla SAAB tvåtaktarna. Tyvärr har jag inte haft någon, det närmaste jag kommer är en SAAB 99 samt en skinnjacka med JAS 39 gripen och SAAB 900 (eller 9000?) på en ca 20 x 30 cm etikett fastsydd på fodret. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 18 May 2012, 18:59 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Jag övningskörde i en Monte Carlo 850 med trippelförgasare  Farsan var biltokig och hade bland annat en sån där vid tiden för mitt övningskörande (-71) Kul bil! skulle gärna kunna tänka mig en tvåtaktare igen. Obetalbart motorljud 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 May 2012, 19:03 |
|
 |
|
Telemann
|
Jag hade en 62-a som jag sålde för en massa år sedan. Jag renoverade den under första halvan av 90-talet, men sedan klarade jag inte av att se den stå ute och förfalla ute på gården så jag sålde den. Har även haft en 64-a, men den var lite skev efter att ha blivit påkörd av en bastant tall så den såldes i delar och plåtbitarna som blev kvar åkte på tippen. Just nu står en 66-a med trippelgasare på gården, men den är såld och väntar bara på att hämtas för jag har numera insett att jag inte har kvar intresset som krävs för en renovering. Och inte tiden heller... Men det är synd för det är roliga bilar.
|
| 18 May 2012, 19:26 |
|
 |
|
dimman
|
Jag fick en vinröd Saab -92 1952, 2 cyl, flickfångar dörrar, delad bakruta Den stackars bilen hade inte det lätt hos mig, den var i nyskick då jag fick den men det var knappt skroten vela ha den då jag (vi) var färdiga med den. Vi tog ut den på en öde skogsväg, vi var inte ens moppe lovliga åldersmässigt och körde med den som vårat förstånd tillät, och det var inte särskilt mycket kan jag berätta.  / 
_________________ Play it again Sam.......
|
| 21 May 2012, 16:23 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Min farfar och farmors granne i Skellefteå hade en röd SAAB 2-taktare av äldre modell (det här var runt 68-69 och bilen var lastgammal då). När han slog upp garagedörrarna rusade jag och mina kompisar och la oss i buskarna för att se det svarta rökmolnet som kom när gubben trampade gasen i botten.  Ljudet glömmer man dock aldrig - när motorn var kall, 4-taktade den ofta. Även det lät rätt kul! Själv hade jag en mellanblå SAAB V4 -71 som andra bil under några år. Även den hade frihjul som jag använde på sommaren, men aldrig på vintern. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 21 May 2012, 19:24 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
En jobbarkompis har den här, låter riktigt gott:  Han vann Le Mans med den för ett parår sedan! "– Att med en tvåtaktsmotor på endast 750 cc och ett team utan någon som helst tidigare erfarenhet av långlopp på Le Mans planera för att blanda sig i toppstriden med sådana extrema racersportvagnar och tvättäkta Le Mans-specialare som fanns i startlistan fanns inte på kartan" "Men redan direkt efter start började det stå klart att den lilla Saaben var något stort på gång. Publiken fick se Saab 93:a passera såväl Porschar som Lotusar och italienska hingstar." http://www.teknikensvarld.se/2008/07/25 ... a-le-mans/
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 23 May 2012, 06:12 |
|
 |
|
Joshunznera
|
jag hade en 59a med lilla bakrutan bredvid mig vid rödlyset på väg till jobbet i morse. Killen bakom ratten bar en tidstypisk bonn-mössa med texten "SlipNaxos". Han stod och varvade tvåtaktaren i väntan på grönt och for iväg som ett skott med ett härligt rökmoln efter sig jag blir lite SAAB-sugen av den här tråden. En sån här (Sonett II) skulle jag vilja ha 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 May 2012, 09:04 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: jag hade en 59a med lilla bakrutan bredvid mig vid rödlyset på väg till jobbet i morse. Killen bakom ratten bar en tidstypisk bonn-mössa med texten "SlipNaxos". Han stod och varvade tvåtaktaren i väntan på grönt och for iväg som ett skott med ett härligt rökmoln efter sig jag blir lite SAAB-sugen av den här tråden. En sån här (Sonett II) skulle jag vilja ha  Men... det där är ju en Volvo!? 
|
| 23 May 2012, 10:35 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Nope Däremot har jag haft 3 st V4:or -71 grå, -71 vit, -75 pärongrön jävla vad bra dom var!
Har fortfarande verkstadshandboken kvar
men en 2-taktare skulle vara coolt att ha...
_________________ tligen
|
| 23 May 2012, 12:59 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: jag hade en 59a med lilla bakrutan bredvid mig vid rödlyset på väg till jobbet i morse. Killen bakom ratten bar en tidstypisk bonn-mössa med texten "SlipNaxos". Han stod och varvade tvåtaktaren i väntan på grönt och for iväg som ett skott med ett härligt rökmoln efter sig jag blir lite SAAB-sugen av den här tråden. En sån här (Sonett II) skulle jag vilja ha  Sonetten gjordes ju aldrig i vuxenstorlek!
| 24 May 2012, 00:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Joshunznera wrote: jag hade en 59a med lilla bakrutan bredvid mig vid rödlyset på väg till jobbet i morse. Killen bakom ratten bar en tidstypisk bonn-mössa med texten "SlipNaxos". Han stod och varvade tvåtaktaren i väntan på grönt och for iväg som ett skott med ett härligt rökmoln efter sig jag blir lite SAAB-sugen av den här tråden. En sån här (Sonett II) skulle jag vilja ha  Sonetten gjordes ju aldrig i vuxenstorlek! Det finns väl inga sportbilar som har baksäte? 
|
| 24 May 2012, 06:09 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: Det finns väl inga sportbilar som har baksäte?  Helt rätt! Baksäte = familjebil. Gissar ett Kjell inte skulle uppskatta en SuperSjua heller.
|
| 24 May 2012, 07:50 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Oj vilka fina bilder! När jag kom till världen hade morsan och farsan en 96:a men det är denna jag kommer ihåg bäst:  SAAB 95:a stationsvagn!
|
| 24 May 2012, 08:29 |
|
 |
|
kjelle
|
Tobbe z wrote: Joshunznera wrote: Det finns väl inga sportbilar som har baksäte?  Helt rätt! Baksäte = familjebil. Gissar ett Kjell inte skulle uppskatta en SuperSjua heller. Det var inte baksäte jag var ute efter. När jag provsatt en Sonett för en herrans massa år sedan, slog huvudet i taket, ratten fick jag ha mellan knäna, och mina 45:or trivdes inte bland pedalerna. En Carrera har plats för en karl. En SuperSjua skulle säkert vara kul, om storleken passar 190cm och 45:or. 
| 24 May 2012, 13:13 |
|
 |
|
HRJ
|
Farfar körde ett gäng V4:or i olika orange-grön-röda kulörer så jag har främst upplevt dom från baksätet. Han hade även något så exotiskt som en VW 411... Minns att jag tyckte att rattväxeln i V4:an verkade fullkomligt livsfarlig av någon anledning. Såg halvt om halvt omöjligt ut att träffa rätt bland växlarna. Är Porsche 911 en sportbil? Baksäte har den.
|
| 24 May 2012, 13:36 |
|
 |
|
FenderBender
|
HRJ wrote: Farfar körde ett gäng V4:or i olika orange-grön-röda kulörer så jag har främst upplevt dom från baksätet. Han hade även något så exotiskt som en VW 411... Minns att jag tyckte att rattväxeln i V4:an verkade fullkomligt livsfarlig av någon anledning. Såg halvt om halvt omöjligt ut att träffa rätt bland växlarna. Är Porsche 911 en sportbil? Baksäte har den. Jag upplevde min V4:a som väldigt lättväxlad. Farsan hade en mörkgrön "Bullmerca" (180) när jag var grabb. Även den hade rattväxel. 
|
| 24 May 2012, 14:13 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Det var inte baksäte jag var ute efter. När jag provsatt en Sonett för en herrans massa år sedan, slog huvudet i taket, ratten fick jag ha mellan knäna, och mina 45:or trivdes inte bland pedalerna. En Carrera har plats för en karl. En SuperSjua skulle säkert vara kul, om storleken passar 190cm och 45:or.  Jag tänkte mera att du måste ha en fyrsits där du plockar bort förarstolen och placerar dig i baksätet för att få plats med benen... Men nu när jag ser att du inte är mer än 190 så inser jag ju att ditt problem snarare handlar om dina oproportionerligt stora fötter. Sånt går ju dock att korrigera med kirurgi och i ditt fall borde du ju få detta betalt av samhället 
|
| 24 May 2012, 17:02 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Det var inte baksäte jag var ute efter. När jag provsatt en Sonett för en herrans massa år sedan, slog huvudet i taket, ratten fick jag ha mellan knäna, och mina 45:or trivdes inte bland pedalerna. En Carrera har plats för en karl. En SuperSjua skulle säkert vara kul, om storleken passar 190cm och 45:or.  Jag tänkte mera att du måste ha en fyrsits där du plockar bort förarstolen och placerar dig i baksätet för att få plats med benen... Men nu när jag ser att du inte är mer än 190 så inser jag ju att ditt problem snarare handlar om dina oproportionerligt stora fötter. Sånt går ju dock att korrigera med kirurgi och i ditt fall borde du ju få detta betalt av samhället  Nja, så djävla stor är jag väl ändå inte? Men Sonetten var bland det minsta jag suttit i. Om det var något som behövde åtgärdas, var det nog min tjockskallighet, eftersom jag slog huvudet i taket, om jag inte körde i konvalescens-ställning. Om Sonetten ska klassas som sportbil, är väl en Carrera supersportbil. Jag skulle snarare klassa Sonetten som mopedbil, och hålla mig till typ 911 GT2 eller GT3 när det gäller supersportbil, fast då är det ju långt ifrån en gatbil. Är för övrigt ingen SAAB älskare, men det har ni kanske listat ut vid det här laget. 
| 24 May 2012, 18:05 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Nja, så djävla stor är jag väl ändå inte? Men Sonetten var bland det minsta jag suttit i. Om det var något som behövde åtgärdas, var det nog min tjockskallighet, eftersom jag slog huvudet i taket, om jag inte körde i konvalescens-ställning. Om Sonetten ska klassas som sportbil, är väl en Carrera supersportbil. Jag skulle snarare klassa Sonetten som mopedbil, och hålla mig till typ 911 GT2 eller GT3 när det gäller supersportbil, fast då är det ju långt ifrån en gatbil. Är för övrigt ingen SAAB älskare, men det har ni kanske listat ut vid det här laget.  det står en GT3 här på gatan, tomten bredvid. GT3 finns det väl inte så många av i Sverige? I alla fall påstår grannen det.. Låter fint gör den i alla fall
|
| 24 May 2012, 20:03 |
|
 |
|
R.K
|
_________________ // Ronny
|
| 26 May 2012, 16:18 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Nja, så djävla stor är jag väl ändå inte? Men Sonetten var bland det minsta jag suttit i. Om det var något som behövde åtgärdas, var det nog min tjockskallighet, eftersom jag slog huvudet i taket, om jag inte körde i konvalescens-ställning. Om Sonetten ska klassas som sportbil, är väl en Carrera supersportbil. Jag skulle snarare klassa Sonetten som mopedbil, och hålla mig till typ 911 GT2 eller GT3 när det gäller supersportbil, fast då är det ju långt ifrån en gatbil. Är för övrigt ingen SAAB älskare, men det har ni kanske listat ut vid det här laget.  det står en GT3 här på gatan, tomten bredvid. GT3 finns det väl inte så många av i Sverige? I alla fall påstår grannen det.. Låter fint gör den i alla fall Stämmer nog, dom går väl på > 1.5 MSEK, och ju knappt gatmässiga.
| 26 May 2012, 18:49 |
|
|