View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:42



Reply to topic  [ 13 posts ] 
fördel med rör-tongenerator? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post fördel med rör-tongenerator?
Tjena! Jag såg en rördriven tongenerator på tradera.
Vad är fördel/nackdel jämfört med en vanlig liten rackare?


13 May 2012, 17:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
En rörgenerator är stor, tung och ascool.
En transistordito är liten, lätt och otroligt töntig.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


13 May 2012, 18:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
I en rördito kan finnas guldägg! Fina rör osv
+att de är ascoola. Bara analogratten är guld då man ser vad man gör.Har en, använder så lite att en transistordylik bara är i vägen. Använder den till att ställa in PA BTW


13 May 2012, 19:19
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Ja för fasen, de är ju hur coola som helst. klurar lite på vad jag behöver när jag ska fiffla lite med små förstärkare och lite rörförstärkare. brukar det vara mer krut i rörapparaterna föresten? Om det är det måste det ju vara bra om man bara ska testa ett steg i en förstärkare och damma in en stark sinus där?


13 May 2012, 20:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Man "dammar" inte in en stark sinus ... :lol:

"Mer krut" är inget du behöver tänka på - när du "dammar in" din signal i ett steg handlar det om millivolt i regel, och ibland volt - inte Watt. Och det kan ju kvitta om dom genereras av rör eller trissor.
Viktigare att generatorn har möjlighet att prestera rätt signalnivå in i flera olika impedanser.

Hur mår ditt förstärkarprojekt? Borde väl vara avslutat nu?


15 May 2012, 06:58
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Det beror på vilket projekt du menar.
Började ju med en liten rör-stärkare för något år sedan som nästan bara stått.
Sedan är det ju mitt skolprojekt med jfetar jag grejjar med nu. Jag bygger upp på labplatta för att testa hur det låter på riktigt.
(Vet inte om det är så smidigt men jag testar).

Jag tänkte med "damma på" eller vad jag skrev att man kanske kunde använda en stark signal från en tongenerator in i ett steg "långt in" i kretsen där
signalen ska vara högre. Detta för att bara testa att de sista stegen/steget fungerar som det ska. Så har jag gjort när jag har simulerat.
Fast jag är grönjöling så jag har inte riktigt koll på allt det praktiska. (som man borde)

tjoflöjt!


15 May 2012, 15:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Jodå, det var skolprojektet jag tänkte på. Nåja, du tänker rätt. Klart du kan mata ett slutsteg med den tänkta (ganska stora) signalen, men tänk på att impedansanpassningen mellan generatorn och slutstegskretsen kan vara så skev att slutsteget inte funkar som det ska. Det skadar alltså inte att ha en generator som kan leverera signaler som passar mot både hög- och lågimpediva matningspunkter. Och där du dessutom kan mata med uV, mV, V och kanske uppemot 100V sinus.


15 May 2012, 15:21
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Tackar för lärdomen!
Känns som jag lär mig mer saker nu under projektet än jag lärt mig på hela skoltiden.
Eller man fattar mer vad man har läst om nu. Har inte greppat det riktigt innan.
Känns bra. Mitt mål när jag började plugga var att lära mig hur man bygger en effektpedal ;)
Så jag har passerat målet i alla fall. Det är nu på slutet jag får försöka kräma ur det sista möjliga i skolan som jag vill ha nytta av i framtiden.
Sen kommer jag bli en ännu värre pain in the as här på bojen ;)


15 May 2012, 17:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Jag frågade en man på skolan om tips på jättebilliga tongeneratorer igår.
Jag fick svaret: Synd att du inte sa det förra veckan, då slängde vi massor av gamla sånna. (skit)
Fick gräva igenom lite elektronik-sopor idag och hittade 2 små gamla spänningsaggregat. Vad de slänger saker som är guld värda för en hemmatafflare som jag.


15 May 2012, 17:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Tokfan,

Rör-tongeneratorn du såg på Tradera tror jag kommer från en byggbeskrivning och byggsats som Jon Idestam-Almquist publiserade i tidskriften Radio & Television under tidigt 1960 tal.

Generator hade ganska låg distortion gämfört med dåtidens billigare typer, samt att den gav hög utsignal, nästan så att det går att få användbar ton i högtalarelement för att mäta på dom.

--Bosse

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


15 May 2012, 21:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
ok. man kanske ska leta reda på ett sånt schema och försöka bygga en egen någon gång i framtiden om man får tid.
Vore kul.


16 May 2012, 08:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Tokfan,

Byggbeskrivningen fanns i tidskriften Radio & Television årgång 1962 nummer 3 samt en uppgradering 1967 nummer 10.

Dessa tidningar kan du beställa från biblioteket i ditt närområde.

För övrigt finns det mycket matnyttigt gällande rörförstärkare och mycket annat i denna tidskrift som har funnits ända sedan 1930 talet, som då hette Radio Amatören, bytte namn under 1940 talet till Populär Radio , och som senare övergick till Radio och Television, och som idag heter Elektronik Världen.
(min första Radio & Television köpte jag som 10 åring 1961)

--Bosse

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


17 May 2012, 02:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: fördel med rör-tongenerator?
Man tackar. Då kanske man ska ner i arkivet i källaren på biblioteket å rota.
man brukar vara helt själv där och rota runt bland massa stora hyllor med massa gamla böcker och tidningar som inte är populära längre.
Men det känns som en evighet innan man får tid till det.


17 May 2012, 16:18
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 100 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.