| Author |
Message |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
 Reverb, rör och Fender DRRI.
Vilken trevlig stärkare! Har bytt ett par förstegsrör och slängt i ett celestion gold. Bryggar kanalera och får då ett något fylligare ljud. Låter trevligt på alla sätt helt enkelt. Men jösses en sån massa reverb den har, mer än jag behöver. Kan jag byta ecc81 i v3 mot ecc82 eller något?
|
| 12 May 2012, 19:17 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
Finns ngn mod för att minska det "jättefylliga reverbet" som maxar vid ung 3-4..... Håller själv på att grejja det där. Länk senare ifall ingen annan hinner före
|
| 12 May 2012, 19:37 |
|
 |
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
Ställ ner efterklangstiden genom att löda ett 330k till 1meg motstånd över R26 på kretskortet. Man kan testa fram "rätt" värde praktiskt med en 1meg potentiometer över R26. Ersätter man R26 med en 1meg pot eller switch plus fasta motstånd får man motsvarande dwellkontrollen på Fenders fristående reverbenhet.
Man kan testa silverface reverbkoppling med 560 ohm på V3/12AT7:ans katod. Byt i så fall ut C15 (25 mfd) mot ett 1/2 watt motstånd på 820 ohm.
|
| 12 May 2012, 22:44 |
|
 |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
Tack woodstock, låter kanon! Skulle vara riktigt bra, men inget jag klarar själv...blirvdet lite bättre om jag byter ett rör eller kanske spänner åt fjädern eller ngt.
|
| 12 May 2012, 22:56 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
Lättast: Byt ut rör V3 (den som driver reverben) mot ett svagare ( 12AU7 tex)
|
| 13 May 2012, 10:27 |
|
 |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
Jag provar det, andra rör som funkar? Vill inte ha sönder stärkaren.
|
| 13 May 2012, 15:16 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
Har du 12AX7 i nu så är 12AT7 svagare, 12AU7 Svagast (i gain räknat) ECC81 är väl jämställd med AT'n se tex denna sida, finns fler - alla funkar. http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/ ... patgf1.htm
|
| 13 May 2012, 15:44 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
En sak till som man enkelt borde kunna göra utöver att byta rör att att fixa en tonkontroll till reverbet. Jag har laborerat en hel del med reverb i två av mina byggen var av det ena är just ett stan alone reverb, dock transistordrivet. Har tonkontroll för reverbet på dessa byggen och karaktären ändras ganska mycket om man skär bort diskant, reverbet blir mjukare med mindre spjoonnnggg.
Har en gång gjort en enkel tonkontroll direkt på sladden från reverbtankens utgång på en Earth Revival stärkare som hade väldigt skramligt reverb, dock var detta ett transistordrivet reverb. Detta var på den tiden jag inte visste och vågade göra så mycket inne i stärkare (inte för att jag kan så mycket nu heller men lite mer). Jag gjorde tonkontrollen av en pot och en konding som jag löde in på en avklippt RCA-kabel, kopplade sen ihop tonkontrollen med orginalkabeln från reverbtanken med en Y-adapter, kommer dock inte ihåg några värden men poten var nog 500K. Jag monterade det hela på en plåtbit som jag skruvade fast i kabinettet på baksidan, du hade kunnat få tonkontrollen av mig om det inte hade varit för att jag skrotade den för att ta poten till en tonkontroll i en gitarr förra sommaren. Räkna med att få labba lite med olika värden på kondingar till du hittat rätt så tonkontrollen skär lagom med diskant. Om man gör en sån här tonkontroll och kopplar den på utgången av tanken borde det inte kunna hända nåt, dock vet jag inte hur det blir om man skulle sätta den på ingången av tanken om man har ett rördrivet reverb med trafo.
Detta är en enkel mod som inte kräver att man är inne i stärkaren och man gör ingen skada heller och man kan ändra karatären en del, gillar man inte tonkontrollen så är det bara att dra ur sladdarna.
Annars så skulle jag låta någon som kan montera in en dwellkontroll och ton kontroll för reverbet i stärkaren för då kan man ändra reverbets karaktär en hel del.
|
| 13 May 2012, 17:27 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
Ett enkelt o simpelt sätt att få mer kontroll över reverbet är att helt enkelt byta nuvarnde reverbpot på 100KL till en 100KA, då får du det som händer mellan 0 och 1 att händra mellan 0 och 3.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 14 May 2012, 15:05 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Reverb, rör och Fender DRRI.
woodstock wrote: Ställ ner efterklangstiden genom att löda ett 330k till 1meg motstånd över R26 på kretskortet.. Perfekt, ca 330-400K Och David W, detta är lätt, man behöver inte plocka isär allt. Bara löda på över motståndet, inte ta bort ngt. Och motståndet sitter sas på ovansidan Tack Woodstock.
|
| 02 Jun 2012, 20:47 |
|
|