Joined: 09 Jun 2008, 15:15 Posts: 148 Location: Hässelby/Linköping
Re: Park 75 tidigt 70-tal
Ser ut som om det är monterat ett separat katodmotstånd + avkopplingskonding för andra halvan av V1 (V1b), och klämt in detta i krympslang (din övre röda ring). På Park original ser det ut som om det är ett gemensamt katodmotstånd + konding för V1a och V1b, vilket jag tror var vanligt på tidiga Marshallmodeller (JTM45?). På senare modeller (1987 och 1959) är det såvitt jag vet separata katodmotstånd + kondingar på de båda ingångsstegen på det sätt din Park är moddad. Vad som är gjort med low-inputen på kanal II (din andra röda ring) veti sjutton.
Jonas B
10 May 2012, 15:10
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
Re: Park 75 tidigt 70-tal
Sedan verkar den vara Marshall leadifierad (1987-krets) med brightkonding på brightkanalens volym, oklart värde. Och även diskant/mid-lyftande konding över mixermotståndet på brightkanalen (vanligen 500pF på 470k). Allt det där för att få diskant/midlyft och en aggressivare ton på brihgtkanalen. Låter det bra finns ingen anledning ta bort modifikationen. Det är vi vilket fall inte någon apart mod. Biaskretsen har fått timpot. Det är fiffigt om man vill kunna ställa bias... /Gunnar
10 May 2012, 15:47
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
Re: Park 75 tidigt 70-tal
Har inte bara skruvdelen ramlat av på ingången?
_________________ Johan Hansson
10 May 2012, 16:05
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
Re: Park 75 tidigt 70-tal
Tubis wrote:
Har inte bara skruvdelen ramlat av på ingången?
Jo, ser det ju ut som.
Sen sitter det skärmgallermotstånd i den, som inte fanns orginal, men detta lik biaspottten är en uppgradering som är bra.
Users browsing this forum: No registered users and 75 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum