 |
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
| Author |
Message |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
Har en Trace Elliot AH250(följt av tre bokstäver som inte går att läsa, kanske S*K) på bordet. Den har en voltswitch som switchar mellan 230V och 115V. Över den sitter en skivkonding som är helt sönderbränd. Ena halvan är helt förstörd, och utav det jag kan utläsa på andra halvan säger mig inget om vad det är för skivkonding: "HA 4 (halva texten borta följt av)30L10"
Hittar inget schema till denna pjäs heller.
Några tips? Det kanske inte är så jättenoga vilket exakt värde det är, bara man är någorlunda rätt och den klarar 230V? Frågan är i så fall vad någorlunda rätt är? Men det kanske experterna på bojen kan gissa sig till?
_________________ David
|
| 10 May 2012, 12:23 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
"For schematic diagrams, please email us at service@britishaudioservice.com 
|
| 10 May 2012, 13:34 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
OK. Jag kan testa den, men det är inte omöjligt att de inte delar med sig eftersom att jag inte är en authorized dealer/tech.
_________________ David
|
| 10 May 2012, 14:05 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
David Wikström wrote: Har en Trace Elliot AH250(följt av tre bokstäver som inte går att läsa, kanske S*K) på bordet. Den har en voltswitch som switchar mellan 230V och 115V. Över den sitter en skivkonding som är helt sönderbränd. Ena halvan är helt förstörd, och utav det jag kan utläsa på andra halvan säger mig inget om vad det är för skivkonding: "HA 4 (halva texten borta följt av)30L10"
Hittar inget schema till denna pjäs heller.
Några tips? Det kanske inte är så jättenoga vilket exakt värde det är, bara man är någorlunda rätt och den klarar 230V? Frågan är i så fall vad någorlunda rätt är? Men det kanske experterna på bojen kan gissa sig till? Om den sitter över voltswitch så är det ingen konding utan en MOV och dessa finner man i jänkestärkare fast är egentligen inkorekt komponent för jobbet, av just den andledingen som du råkat ut för Ta bort den och kör utan.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 10 May 2012, 16:10 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
Amp Healer wrote: David Wikström wrote: Har en Trace Elliot AH250(följt av tre bokstäver som inte går att läsa, kanske S*K) på bordet. Den har en voltswitch som switchar mellan 230V och 115V. Över den sitter en skivkonding som är helt sönderbränd. Ena halvan är helt förstörd, och utav det jag kan utläsa på andra halvan säger mig inget om vad det är för skivkonding: "HA 4 (halva texten borta följt av)30L10"
Hittar inget schema till denna pjäs heller.
Några tips? Det kanske inte är så jättenoga vilket exakt värde det är, bara man är någorlunda rätt och den klarar 230V? Frågan är i så fall vad någorlunda rätt är? Men det kanske experterna på bojen kan gissa sig till? Om den sitter över voltswitch så är det ingen konding utan en MOV och dessa finner man i jänkestärkare fast är egentligen inkorekt komponent för jobbet, av just den andledingen som du råkat ut för Ta bort den och kör utan. Nu är detta iofs en brittstärkare, men ändå. Jag testar. Tack.
_________________ David
|
| 10 May 2012, 16:12 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
Amp Healer wrote: David Wikström wrote: Har en Trace Elliot AH250(följt av tre bokstäver som inte går att läsa, kanske S*K) på bordet. Den har en voltswitch som switchar mellan 230V och 115V. Över den sitter en skivkonding som är helt sönderbränd. Ena halvan är helt förstörd, och utav det jag kan utläsa på andra halvan säger mig inget om vad det är för skivkonding: "HA 4 (halva texten borta följt av)30L10"
Hittar inget schema till denna pjäs heller.
Några tips? Det kanske inte är så jättenoga vilket exakt värde det är, bara man är någorlunda rätt och den klarar 230V? Frågan är i så fall vad någorlunda rätt är? Men det kanske experterna på bojen kan gissa sig till? Om den sitter över voltswitch så är det ingen konding utan en MOV och dessa finner man i jänkestärkare fast är egentligen inkorekt komponent för jobbet, av just den andledingen som du råkat ut för Ta bort den och kör utan. Är det en sån hära moj, AmpH ? http://www.diytube.com/cl.pdf
|
| 11 May 2012, 09:32 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
rudmark wrote: Amp Healer wrote: Om den sitter över voltswitch så är det ingen konding utan en MOV och dessa finner man i jänkestärkare fast är egentligen inkorekt komponent för jobbet, av just den andledingen som du råkat ut för Ta bort den och kör utan. Är det en sån hära moj, AmpH ? http://www.diytube.com/cl.pdfJapp.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 May 2012, 13:38 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
Det funkade som sagt att köra utan, men j*vlar vad illa den låter. Något mer måste gått sönder i samma veva. Det är som att man kör en billig distpedal. Jag är nog för mycket nybörjare i branschen för att felsöka en transistorstärkare. Vart börjar man? Det sitter ju såna där äckliga IC-kretsar överallt. ..och oscilloskopet blev magasinerat vid flytten till evakueringslägenheten. 
_________________ David
|
| 11 May 2012, 13:45 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
Amp Healer wrote: Om den sitter över voltswitch så är det ingen konding utan en MOV och dessa finner man i jänkestärkare fast är egentligen inkorekt komponent för jobbet, av just den andledingen som du råkat ut för Ta bort den och kör utan. Detta är ingen MOV utan begränsare av inrusningström vid tillslag.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 11 May 2012, 13:56 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
Vad är en MOV för något då? Vad gör den, vad är den till för? (Förutom att brinna upp och sedan utlösa mainssäkringar  )
_________________ David
|
| 11 May 2012, 18:09 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
David Wikström wrote: Vad är en MOV för något då? Vad gör den, vad är den till för? (Förutom att brinna upp och sedan utlösa mainssäkringar  ) Själva konceptet e ju klockrent!! -"Vi går då över till kursen -"komponenter vars uppgift e att brinna upp över tid"-,å dem som har frågor på det....?"- //James Watts..
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 11 May 2012, 18:39 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Bränd skivkonding och inget schema, vad gör jag nu?
_________________ Johan Hansson
|
| 11 May 2012, 18:40 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 105 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |