View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 05:13

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Intressekoll: Fender US Strata American Series -01 
Author Message

Post Intressekoll: Fender US Strata American Series -01
Trots vissa kritiker mot intressekollar, slänger jag ut en trevare:

Jag har för många strator, för närvarande 5 st. Någon eller några måste gå, eftersom jag inte hinner spela på dom alla.

En av dom är en Fender US American Series, av årsmodell 2001, d.v.s. det året toppmodellen (d.v.s. icke Custom Shop) gick från American Standard till American Series. Gitarrtidningarna var då smått lyriska över de små men ändå viktiga förbättringarna. Omarbetad skönare hals med rolled edges, hetare mikar, bättre tonkontroll och jämnare och högre kvalitet, lite mer vintagelik än tidigare Standard är väl mitt omdöme.
Min är personligen av undertecknad hämtad från Texas, ny från butik. Kvaliteten är genomgående riktigt bra, låter bra, lättspelad. Mikarna är lite fetare än tidigare American Standard. Nedre tonkontrollen är av no load typ, Delta Tone, och kopplad till stallmiken.
Gitarren är helt orginal och väljusterad. Bra skick, men spelad på både rep och gig. Några mycket små dings.
Det är en mycket fin och bra gitarr, för bra för att plockas isär och förlora orginalstatus enligt min mening. Det är bättre att den får en ny ägare som gillar helheten.

Den kan hamna på min säljlista, eftersom jag med tiden fått smak på fetare halsar, och börjat plocka ihop det jag vill ha på egen hand.
Jag slänger upp en tidigare bild, den högra guran såklart, och lägger upp fler nytagna om det visas intresse. PM:a eller maila via profilen vid intresse. Gitarren finns i Uppsala, och kan åka buss i sitt orginal HC. Alla kvitton, tags m.m. finns med. Bladen på bilden kan också hamna på säljlistan av exakt samma skäl, för fin och bra för att meka med, men har också hamnat i garderoben.

Image

06 May 2012, 12:55
Profile WWW

Post Re: Intressekoll: Fender US Strata American Series -01
Hmm, jag kanske är lite velig och vag i min framtoning. Gitarren skall säljas, har bara inte satt ett pris på den ännu. Bud beaktas tills jag satt nivån.

07 May 2012, 23:49
Profile WWW

Post Re: Intressekoll: Fender US Strata American Series -01
BUMP

11 May 2012, 13:31
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]