| Author |
Message |
|
AxxChild
|
 Diverse tekniska husfrågor
Ska gjuta en husgrund snart och måste ha lite svar innan så man inte glömmer nåt i efterhand. Orkar inte regga mig på hundra olika forum när det finns folk här med koll. Fråga 1: Har borrat för bergvärme och har nu 2 slangar som sticker upp ur backen. Vad ska jag dra dom slangarna i för rör som ska gå upp genom plattan till bergvärmepumpen? Båda i samma eller en till varje? Dimension? Fråga 2: Nån gång i framtiden kanske jag vill sätta en pool ute som värms upp via värmepumpen och ev med solceller. Vill förbereda för slangarna i plattan redan nu. Sätter man en värmeväxlare bredvid bergvärmepumpen? (Nibe F1245). Vad ska jag dra för dimension på slangarna? Blir nog ingen stor pool, mer som en badtunna. Kanske inte behövs värme, men vill ändå förbereda... Fråga 3. Hur ska jag få tid till att lira gura innan julen 2013? 
|
| 07 May 2012, 14:08 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Diverse tekniska husfrågor
Fråga 1: Kan inte Fråga 2: Kan inte Fråga 3: Skit i alltihop och lira gura istället. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 07 May 2012, 14:26 |
|
 |
|
kjelle
|
Verkar ju som frågor som med lätthet besvaras av värmepumpsleverantören (Okej, kanske inte gitarrfrågan). Har du frågat?
| 07 May 2012, 15:26 |
|
 |
|
AxxChild
|
kjelle wrote: Verkar ju som frågor som med lätthet besvaras av värmepumpsleverantören (Okej, kanske inte gitarrfrågan). Har du frågat? Nej det har jag inte. Ska ta och försöka få tag i nån vettig människa som kan svara
|
| 07 May 2012, 17:01 |
|
 |
|
snutstrut
|
Vad jag förstått producerar bergvärme så mycket energi att du kan använda spillennergi till pool. Behöver ingen solcell alltså. Resten ska du nog ta med en bergvärmeinstallatör!
|
| 08 May 2012, 12:56 |
|
 |
|
Harvester
|
Rören som sticker upp är antagligen 42 PN6,3, du ska ha samma rör in till huset. De brukar oftast isoleras med en tunn rörisolering(42x9 el. 42x13).
Till poolen borde det räcka med en 32 PEM-slang, men det beror ju lite på hur bråttom man har med påfyllandet.
Du bör rådfråga en rörinstallatör, jag är ingen expert!
_________________ "Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997
|
| 09 May 2012, 19:06 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Jag skulle inte värma en pool med bergvärme, dels så "sliter" det på borrhålet som vinner på att återhämta sig under sommaren, sedan finns det enklare lösningar. Solceller änvänds inte heller till pooler men däremot solpaneler som består av rör som helt enkelt värmer poolvattnet. Ett annat alternativ före bergvärme är luftvärmeväxlare eftersom poolen används på sommaren.
/Ulf
|
| 09 May 2012, 23:17 |
|
 |
|
AxxChild
|
Abe Normal wrote: Jag skulle inte värma en pool med bergvärme, dels så "sliter" det på borrhålet som vinner på att återhämta sig under sommaren, sedan finns det enklare lösningar. Solceller änvänds inte heller till pooler men däremot solpaneler som består av rör som helt enkelt värmer poolvattnet. Ett annat alternativ före bergvärme är luftvärmeväxlare eftersom poolen används på sommaren.
/Ulf Okeej! Det svaret tackar jag för. Jag har inte satt mig in i det där än för jag har en miljard andra saker att tänka på just nu. Jag vet ju heller ännu inte om extravärme behövs eller ej, utan jag tänkte mest slippa vara efterklok och dra slang direkt.
|
| 10 May 2012, 00:00 |
|
 |
|
no16
|
Ett tips är "värmepumpsforumet" där jag fick en hel del hjälp innan jag installerade bergvärme i huset. De som hänger där är RIKTIGA pumpnördar och kan allt och lite till.
http://www.varmepumpsforum.com/
|
| 10 May 2012, 16:02 |
|
 |
|
Abe Normal
|
AxxChild wrote: Abe Normal wrote: Jag skulle inte värma en pool med bergvärme, dels så "sliter" det på borrhålet som vinner på att återhämta sig under sommaren, sedan finns det enklare lösningar. Solceller änvänds inte heller till pooler men däremot solpaneler som består av rör som helt enkelt värmer poolvattnet. Ett annat alternativ före bergvärme är luftvärmeväxlare eftersom poolen används på sommaren.
/Ulf Okeej! Det svaret tackar jag för. Jag har inte satt mig in i det där än för jag har en miljard andra saker att tänka på just nu. Jag vet ju heller ännu inte om extravärme behövs eller ej, utan jag tänkte mest slippa vara efterklok och dra slang direkt. Återkom gärna, jag har hållit på med min pool i femton år och värmer upp mitt hus med bergvärme (djupa hål). Ett gjutet tips när det gäller pooler är att få upp temperaturen utan att bli ruinerad, den största enskilda kostanden när det gäller pooler är uppvärmningen. Skall jag vara ärlig så är Svedala inget bra poolcountry...  . /Ulf
|
| 10 May 2012, 18:13 |
|
|