|
Stenäggare från Wales och asfaltsnubbar från Irland?
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Stenäggare från Wales och asfaltsnubbar från Irland?
Det läggs sten som attan i våra kvarter dessa dagar. En firma från Wales åker runt i villakvarteren, knackar dörr och erbjuder sina tjänster. Snyggt blir det och vad jag kan se, korrekt utfört också. Funderar dock lite på de som är kritiska, varför är dom det? Firman har F-skattebevis och ser ut att vara i ordning. De anställda pratar engelska och har säkert skitlöner precis som de har därhemma i Wales. Dom är säkert heller inte med i stenläggarfacket eller vad det nu heter
För min del: om jag anlitar denna firma får jag arbetet gjort vindsnabbt, jag betalar först när allt är klart och jag är nöjd. Nackdelen är att jag stödjer en arbetsgivare som säkert betalar skitlöner till sina arbetare, men ska jag bry mig om sånt? Bryr vi oss om detta när vi åker utomlands? Vilka arbetsvillkor har han som tömmer mina sopor i NYC eller tjejen som tvättar mina skjortor i Malaysia?
Så vad är problemet egentligen? Var det inte det här vi som ville vara med i EU röstade för; en fri inre marknad där det råder fri konkurrens?
Nej jag har inte anlitat dom, jag har redan stenar på tomten så det räcker, är bara intresserad av företeelsen. Tidigare i våras gick man ut i radion och varnade för Irländska asfaltsläggare som tydligen var i farten. Varför då liksom? Är det sämre med irländska arbetare på uppfarten än svenska? Gör de irländska gubbarna ett sämre jobb?
Vad tycker ni om detta? Vad tycker facket? och varför?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 May 2012, 20:51 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Stenäggare från Wales och asfaltsnubbar från Irland?
Joshunznera wrote: Det läggs sten som attan i våra kvarter dessa dagar. En firma från Wales åker runt i villakvarteren, knackar dörr och erbjuder sina tjänster. Snyggt blir det och vad jag kan se, korrekt utfört också. Funderar dock lite på de som är kritiska, varför är dom det? Firman har F-skattebevis och ser ut att vara i ordning. De anställda pratar engelska och har säkert skitlöner precis som de har därhemma i Wales. Dom är säkert heller inte med i stenläggarfacket eller vad det nu heter
För min del: om jag anlitar denna firma får jag arbetet gjort vindsnabbt, jag betalar först när allt är klart och jag är nöjd. Nackdelen är att jag stödjer en arbetsgivare som säkert betalar skitlöner till sina arbetare, men ska jag bry mig om sånt? Bryr vi oss om detta när vi åker utomlands? Vilka arbetsvillkor har han som tömmer mina sopor i NYC eller tjejen som tvättar mina skjortor i Malaysia?
Så vad är problemet egentligen? Var det inte det här vi som ville vara med i EU röstade för; en fri inre marknad där det råder fri konkurrens?
Nej jag har inte anlitat dom, jag har redan stenar på tomten så det räcker, är bara intresserad av företeelsen. Tidigare i våras gick man ut i radion och varnade för Irländska asfaltsläggare som tydligen var i farten. Varför då liksom? Är det sämre med irländska arbetare på uppfarten än svenska? Gör de irländska gubbarna ett sämre jobb?
Vad tycker ni om detta? Vad tycker facket? och varför? Det har varit många radio och TV-program om asfaltsläggare med kontoret på fickan som gjort ett undermåligt jobb och bara försvunnit efter att 'jobbet är gjort'. Jag minns att det visades en mur där stenarna var lagda utan bruk (:shock:) och asfalt som 'smälte' Om de som finns i ditt område tillhör skojarna vet jag naturigtvis inte, de kan vara högst kompetenta. Vad vet vi om löner och arbetsvillkoren för dessa walesare/irländare? Jfr Laval-domen (Vaxholmsmålet) där ett lettiskt byggbolag tecknade kollektivavtal med det Lettiska fackförbundet och 65 % av arbetarna på plats i Sverige var anslutna till detta fackförbund. (Dock föll alla förhandlingar med det Svenska byggarbetareföbundet vilket ledde till blockad och sympatiåtgärder ifrån Svenska Elektrikerförbundet.) Se http://haag.se/juridik/lavaldomen-bra-f ... es-arbets/ Deras lön var 109 kr/timme vilket är betydligt mer än de skulle tjänat i sitt hemland. Är det inte en win-win situation mellan parterna då? Gör de ett bra jobb och verkar personalen inte fara illa och alla papper är klara skulle jag inte ha några principiella betänkligheter för att anlita dem. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 06 May 2012, 21:24 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: Det har varit många radio och TV-program om asfaltsläggare med kontoret på fickan som gjort ett undermåligt jobb och bara försvunnit efter att 'jobbet är gjort'. Jag minns att det visades en mur där stenarna var lagda utan bruk (:shock:) och asfalt som 'smälte' Om de som finns i ditt område tillhör skojarna vet jag naturigtvis inte, de kan vara högst kompetenta. Vad vet vi om löner och arbetsvillkoren för dessa walesare/irländare? Jfr Laval-domen (Vaxholmsmålet) där ett lettiskt byggbolag tecknade kollektivavtal med det Lettiska fackförbundet och 65 % av arbetarna på plats i Sverige var anslutna till detta fackförbund. (Dock föll alla förhandlingar med det Svenska byggarbetareföbundet vilket ledde till blockad och sympatiåtgärder ifrån Svenska Elektrikerförbundet.) Se http://haag.se/juridik/lavaldomen-bra-f ... es-arbets/ Deras lön var 109 kr/timme vilket är betydligt mer än de skulle tjänat i sitt hemland. Är det inte en win-win situation mellan parterna då? Gör de ett bra jobb och verkar personalen inte fara illa och alla papper är klara skulle jag inte ha några principiella betänkligheter för att anlita dem. /R Jo visst har jag sett och hört om irländska asfaltläggare som gjort skitjobb, men det innebär ju inte att alla irländska asfaltläggare är lurifaxar hoppas jag, tvärtom vad media insinuerade i sina varningar Nej fram för fler utländska hantverkare i Sverige, så kanske vi snart kan få ner priserna på hantverkstjänsterna till rimliga nivåer igen
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 May 2012, 21:43 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: Nej fram för fler utländska hantverkare i Sverige, så kanske vi snart kan få ner priserna på hantverkstjänsterna till rimliga nivåer igen
Å det tror du kommer att ske när byggjobb till 50% finasieras via dina och mina skatteinbetalningar - kallades visst ROT. Det har varit en hel del stök med dessa. Ett pris vid avtalets förhandling ett annat när det är dags att betala och då med de obligatoriska hoten. Okupation av mark för deras tillfälliga samhällen. Här ikomunen sätts det upp extra feta betongsuggor (vanliga suggor har dom bara flyttat på) på de vanligaste ställen. Dessutom se kan man lätt se var dom har bott för det inte bara ser ut uan är en soptipp när dom är klara.
|
| 06 May 2012, 21:56 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tobbe z wrote: Joshunznera wrote: Nej fram för fler utländska hantverkare i Sverige, så kanske vi snart kan få ner priserna på hantverkstjänsterna till rimliga nivåer igen
Å det tror du kommer att ske när byggjobb till 50% finasieras via dina och mina skatteinbetalningar - kallades visst ROT. Det har varit en hel del stök med dessa. Ett pris vid avtalets förhandling ett annat när det är dags att betala och då med de obligatoriska hoten. Okupation av mark för deras tillfälliga samhällen. Här ikomunen sätts det upp extra feta betongsuggor (vanliga suggor har dom bara flyttat på) på de vanligaste ställen. Dessutom se kan man lätt se var dom har bott för det inte bara ser ut uan är en soptipp när dom är klara. Nej det tror jag inte. Jag är inte förespråkare för ngn form av skyddad verksamhet som snedvrider konkurensen på arbetsmarkanden. ROTavdraget har ju dessutom bara inneburit att många företag har fördubblat sin timdebitering... Däremot tror jag att konkurens är bra för att hålla prishöjningar i schack Jag pratade med en av grannarna ikväll som fått lite nya murar och gångar fixade under den senaste månaden. Arbetet är avklarat och betalt, beställaren är nöjd och har inget att klaga på.
Last edited by Joshunznera on 06 May 2012, 22:24, edited 1 time in total.
|
| 06 May 2012, 22:23 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Det är alltid viktigt med underarbetet vid stensättning och asfaltering då överytan formas efter underlaget med tiden , och det är där kvaliten brister hos en del av dessa billiga firmor + att asfalten som läggs i många fall är alldeles för lite kilo/kvadrat , mycke pengar att tjäna då asfalt är dyrt och svårt att kontrollera för en som inte vet. Sen att det inte tas nån hänsyn till vårt kalla klimat på vintern med tjäle gör inte saken bättre med det dåliga underarbetet.
jag skulle aldrig anlita en sådan firma då jag sett alldeles för många exempel på skitdåliga jobb , snyggt kanske men inte så länge.
_________________ Rookie på de mesta men glad ändå.
|
| 06 May 2012, 22:24 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Gibson55 wrote: Det är alltid viktigt med underarbetet vid stensättning och asfaltering då överytan formas efter underlaget med tiden , och det är där kvaliten brister hos en del av dessa billiga firmor + att asfalten som läggs i många fall är alldeles för lite kilo/kvadrat , mycke pengar att tjäna då asfalt är dyrt och svårt att kontrollera för en som inte vet. Sen att det inte tas nån hänsyn till vårt kalla klimat på vintern med tjäle gör inte saken bättre med det dåliga underarbetet.
jag skulle aldrig anlita en sådan firma då jag sett alldeles för många exempel på skitdåliga jobb , snyggt kanske men inte så länge. jo jag tänkte lite i de banorna jag också. Well, time will tell som man säger Kom att tänka på när jag gjöt fast kantsten på uppfarten som nybliven villaägare för länge sedan. Grävde ner mig ca 10cm i gruset, smackade i betong och placerade mina kantstenar på betongen. Grannen Bengt Besserwisser gled över och meddelade att "det där går aldrig, du måste gräva frostfritt innan du gjuter, det där kommer att spricka redan efter första vintern". Nåväl jag hade varken tid eller råd att gräva djupa diken så jag körde efter min teori och än har det inte gått sönder, 22 år senare. Bra underlag var receptet, men bra underlag är det ju inte på alla tomter. Ska bli intressant att se hur det går med alla walesiska murar i trakten framöver 
|
| 06 May 2012, 22:31 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: <snip>
Nej fram för fler utländska hantverkare i Sverige, så kanske vi snart kan få ner priserna på hantverkstjänsterna till rimliga nivåer igen +1 Nåra släktingar har anlitat byggjobbare från Polen. De jobbade 8-20 (bodde själva i ett hus som används som sommarstuga när de byggde om/till den samt en vedeldad bastu vid stranden), allt material är på plats när de ska sättas upp och de lämnar ett utmärkt resultat efter sig. Inget maskande, inget 'ska bara svänga förbi kontoret' och sitta med kollegorna och fika för att man 'glömde' spiken och framför allt inga mobiltelefoner. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 06 May 2012, 23:05 |
|
 |
|
Cabretta
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: <snip>
Nej fram för fler utländska hantverkare i Sverige, så kanske vi snart kan få ner priserna på hantverkstjänsterna till rimliga nivåer igen +1 Nåra släktingar har anlitat byggjobbare från Polen. De jobbade 8-20 (bodde själva i ett hus som används som sommarstuga när de byggde om/till den samt en vedeldad bastu vid stranden), allt material är på plats när de ska sättas upp och de lämnar ett utmärkt resultat efter sig. Inget maskande, inget 'ska bara svänga förbi kontoret' och sitta med kollegorna och fika för att man 'glömde' spiken och framför allt inga mobiltelefoner. /R Ja, men helt ärligt, gillar du att jobba 12-timmarsdagar själv? Och bor du gärna i nåns sommarstuga när du är ute på jobb?
|
| 06 May 2012, 23:54 |
|
 |
|
bjoel
|
Josh, har du verkligen hört några riktigt bra historier om asfaltsläggare från UK/Irland? Det brukar väl vara ständiga varningar från polisen kring dessa....
Jag har själv absolut inget mot polska snickare eller vfsh, men de där asfaltsläggarna går det ju ständigt historier om.
|
| 07 May 2012, 00:08 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Irländarna ska väl funka klockrent sägs det sålänge du inte är missnöjd med något. Har varit mycket hot osv till följd av det. Nu är ju säkert inte alla sådana men det verkar hända rätt ofta att det blir tjaffs. Tog inte Uppdrag granskning upp detta för ett tag sedan? Men att de talar engelska är ju ett plus för det har ingen som levererat gods, dragit el, fixat med fastigheten, städat osv på jobbet gjort så länge jag kan minnas och det är ju alltid kul att kunna ställa en fråga och faktiskt få ett svar.
|
| 07 May 2012, 00:10 |
|
 |
|
Joshunznera
|
bjoel wrote: Josh, har du verkligen hört några riktigt bra historier om asfaltsläggare från UK/Irland? Det brukar väl vara ständiga varningar från polisen kring dessa....
Jag har själv absolut inget mot polska snickare eller vfsh, men de där asfaltsläggarna går det ju ständigt historier om. Nej det har jag inte, men det behöver ju inte bevisa att alla fuskar 
|
| 07 May 2012, 05:46 |
|
 |
|
Renegade
|
Cabretta wrote: Renegade wrote: +1
Nåra släktingar har anlitat byggjobbare från Polen. De jobbade 8-20 (bodde själva i ett hus som används som sommarstuga när de byggde om/till den samt en vedeldad bastu vid stranden), allt material är på plats när de ska sättas upp och de lämnar ett utmärkt resultat efter sig. Inget maskande, inget 'ska bara svänga förbi kontoret' och sitta med kollegorna och fika för att man 'glömde' spiken och framför allt inga mobiltelefoner.
/R
Ja, men helt ärligt, gillar du att jobba 12-timmarsdagar själv? Och bor du gärna i nåns sommarstuga när du är ute på jobb? Nu var ju inte det frågan utan om jag skulle anlita utländsk arbetskraft och svaret är tveklöst ja om jag får ett jobb gjort till bra kvalitet till ett bra pris. Att de bodde på plats betydde att en timme restid kunde användas effektivt till snickerier istället för resor, att material fanns på plats betydde att onödig tid att hämta saker undveks och likadant med mobiltelefoner. Jag vet inga summor men de betalades skäligt (absolut inga 'slavlöner') och med polska mått mätt mycket bra, win-win alltså. Så om jag fick lön med betydligt mer köpkraft genom att bo på annan plats och jobba hårt - ja, varför skulle jag inte ta ett sådant jobb? /R
|
| 07 May 2012, 07:24 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: För min del: om jag anlitar denna firma får jag arbetet gjort vindsnabbt, jag betalar först när allt är klart och jag är nöjd. En variant dom kört med är att precis efter dom brutit upp det gamla underlaget , eller mitt i själva asfalteringen så 'går bilen sönder' eller något annat inträffar som gör att dom 'inte kan fortsätta' utan dina resterande pengar. Då har du valet att vägra och dom bara drar med förskottet, eller lägga fram resten av stålarna och HOPPAS att dom inte drar sen. Om Du 'inte är nöjd' när dom är klara , vad tror du dom gör då? Säger OK och gör om alltihop?
| 07 May 2012, 08:25 |
|
 |
|
DrSlim
|
Sommaren 2010 anlitade en granne till mig ett av dessa team med kringresande irländare för att stenlägga hans uppfart för den nätta summan av 65.000 kr. Det så jättesnyggt ut när det var klart. Men redan kommande vår såg det förjävligt ut. Gropigt och jävligt, och stenar började lossna. Det är säkert så att en och annan av de där gör bra jobb också, men långt ifrån alla.
_________________ Gud finns inte.
|
| 07 May 2012, 08:42 |
|
 |
|
kjelle
|
Mina irländska släktingar menade att dessa "asfaltsläggare" är illa sedda redan på Irland. Oftast s.k. Resande (vilket inte är romer) som prövar lyckan utanför Irland, utnyttjande möjligheten att jobba i 6 månader utan tillstånd i annat EU-land.
Rent allmänt, helt OK med utländska hantverkare, men jobbar man i Sverige, och konkurrerar med svenska hantverkare, ska man konkurrera på lika villkor, d.v.s. Skatta i Sverige.
| 07 May 2012, 09:09 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
kjelle wrote: Mina irländska släktingar menade att dessa "asfaltsläggare" är illa sedda redan på Irland. Oftast s.k. Resande (vilket inte är romer) som prövar lyckan utanför Irland, utnyttjande möjligheten att jobba i 6 månader utan tillstånd i annat EU-land.
Rent allmänt, helt OK med utländska hantverkare, men jobbar man i Sverige, och konkurrerar med svenska hantverkare, ska man konkurrera på lika villkor, d.v.s. Skatta i Sverige. Kan man verkligen som utländskt företag /anställd skriven i ett annat land 'skatta i Sverige' ? Hur går det till? Finns ju iofs svenska företag som förmedlar tjänster åt utländska hantverkare , så gäller ju svenska regler för alla inblandade. Men de kineser jobb ex jobbade i Malmös hamn för 10:- /tim inte skattar de i Sverige?
| 07 May 2012, 09:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Joshunznera wrote: För min del: om jag anlitar denna firma får jag arbetet gjort vindsnabbt, jag betalar först när allt är klart och jag är nöjd. En variant dom kört med är att precis efter dom brutit upp det gamla underlaget , eller mitt i själva asfalteringen så 'går bilen sönder' eller något annat inträffar som gör att dom 'inte kan fortsätta' utan dina resterande pengar. Då har du valet att vägra och dom bara drar med förskottet, eller lägga fram resten av stålarna och HOPPAS att dom inte drar sen. Om Du 'inte är nöjd' när dom är klara , vad tror du dom gör då? Säger OK och gör om alltihop? något förskott skulle jag aldrig betala till ngn hantverkare, oavsett om det var den lokale stenläggaren eller den walesiska. Att betala i efterskott brukar vara ett bra påtryckningsmedel
|
| 07 May 2012, 09:47 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Mina irländska släktingar menade att dessa "asfaltsläggare" är illa sedda redan på Irland. Oftast s.k. Resande (vilket inte är romer) som prövar lyckan utanför Irland, utnyttjande möjligheten att jobba i 6 månader utan tillstånd i annat EU-land.
Rent allmänt, helt OK med utländska hantverkare, men jobbar man i Sverige, och konkurrerar med svenska hantverkare, ska man konkurrera på lika villkor, d.v.s. Skatta i Sverige. vilket ju många av dessa firmor gör. Svenskregistrerade och med F-skatt
|
| 07 May 2012, 09:50 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Mina irländska släktingar menade att dessa "asfaltsläggare" är illa sedda redan på Irland. Oftast s.k. Resande (vilket inte är romer) som prövar lyckan utanför Irland, utnyttjande möjligheten att jobba i 6 månader utan tillstånd i annat EU-land.
Rent allmänt, helt OK med utländska hantverkare, men jobbar man i Sverige, och konkurrerar med svenska hantverkare, ska man konkurrera på lika villkor, d.v.s. Skatta i Sverige. vilket ju många av dessa firmor gör. Svenskregistrerade och med F-skatt Är (var?) det inte tvärt om (fast ändå inte)? En svenskt bolag skattar i Sveirge (nja, koncernbidrag och räntesnurror undantagna  ) En utländsk näringsidkare skattar väl i sitt hemland? /R
|
| 07 May 2012, 10:04 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Är (var?) det inte tvärt om (fast ändå inte)? En svenskt bolag skattar i Sveirge (nja, koncernbidrag och räntesnurror undantagna  ) En utländsk näringsidkare skattar väl i sitt hemland? /R säkert så och det är ju ok. Sverige eller Polen eller Irland. Samma marknad nu för tiden, det var ju så vi bestämde
|
| 07 May 2012, 10:15 |
|
 |
|
Cabretta
|
Gnäll bara inte sen den dag era egna jobb outsourcas till något fattigt land i Asien, med välutbildade människor, typ Indien. En fri härlig global marknad som kommer att få hela systemet att paja till slut.
Det tror fan att alla vill sitta med svenska löner in och betala polska kostnader ut, men det kommer inte att fungera, vi blir det nya Grekland.
Företag har sedan länge slutat betala den "riktiga" skatten via räntesnurror och överförselpriser. Med regeringens goda minne ska nu privatpersoner fixa och trixa så mycket som möjligt. Skattepengar till sjukvård/skola försvinner via riskkapitalbolag till Bahamas.
Ja det finns en gradskillnad mot Grekland, men vi är på väg åt samma håll.
EDIT.) Dessutom är Irland ett myglarland av klass: de har fått enorma summor av EU för att bygga upp sitt land och tacken för det är att man i princip har noll i bolagsskatt. Snyggt jobbat när det gäller att skapa samma ekonomiska förutsättningar inom Europa. När sen deras ekonomi kollapsar pga överspekulation i fastigheter så gråter man igen och vill ha mer pengar av EU.
EU fungerar inte och det fungerar inte att själv kräva svensk lön men betala sina kostnader i polska priser.
|
| 07 May 2012, 11:01 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Quote: Det tror fan att alla vill sitta med svenska löner in och betala polska kostnader ut, men det kommer inte att fungera, vi blir det nya Grekland. +1 Det är väl inte helt utan anledning som Sverige spås hamna lååångt ner på världsrankningen om 20 år. En bortskämd generation där RUT och ROT bara är jobbiga förkortningar 
|
| 07 May 2012, 11:37 |
|
 |
|
kjelle
|
Mike Leaf wrote: kjelle wrote: Mina irländska släktingar menade att dessa "asfaltsläggare" är illa sedda redan på Irland. Oftast s.k. Resande (vilket inte är romer) som prövar lyckan utanför Irland, utnyttjande möjligheten att jobba i 6 månader utan tillstånd i annat EU-land.
Rent allmänt, helt OK med utländska hantverkare, men jobbar man i Sverige, och konkurrerar med svenska hantverkare, ska man konkurrera på lika villkor, d.v.s. Skatta i Sverige. Kan man verkligen som utländskt företag /anställd skriven i ett annat land 'skatta i Sverige' ? Hur går det till? Finns ju iofs svenska företag som förmedlar tjänster åt utländska hantverkare , så gäller ju svenska regler för alla inblandade. Men de kineser jobb ex jobbade i Malmös hamn för 10:- /tim inte skattar de i Sverige? Jag menar inte att det är så alltid, utan hur det borde vara. Önsketänkande från min sida, javisst, men man får ju ha en åsikt. Annars blir ju konkurrens på lika villkor inom EU ett skämt bara. Med Irländska bolagsskatter är det svårt för legala svenska bolag att konkurrera. Nu tror jag ju inte att de irländska "asfaltsläggarna" skattar någonstansn överhuvudtaget...
Last edited by kjelle on 07 May 2012, 12:18, edited 1 time in total.
|
| 07 May 2012, 12:11 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Mina irländska släktingar menade att dessa "asfaltsläggare" är illa sedda redan på Irland. Oftast s.k. Resande (vilket inte är romer) som prövar lyckan utanför Irland, utnyttjande möjligheten att jobba i 6 månader utan tillstånd i annat EU-land.
Rent allmänt, helt OK med utländska hantverkare, men jobbar man i Sverige, och konkurrerar med svenska hantverkare, ska man konkurrera på lika villkor, d.v.s. Skatta i Sverige. vilket ju många av dessa firmor gör. Svenskregistrerade och med F-skatt Inte de "irländare" eller liknande som nämns i tråden. De flesta utnyttjar 6-månaders fri företagsamhet (nåja, jag kan inte detaljerna) inom EU utan att skatta i annat land än hemlandet. Sen tror jag inte dessa frifräsare skattar någonstans...
| 07 May 2012, 12:13 |
|
 |
|
benny hill
|
Garageuppfart, ca 40m2  Irländarna låg 5' över det vita pris jag fick av en svensk firma med bra referenser.
_________________ ____________ Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...
|
| 07 May 2012, 13:57 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Cabretta wrote: Gnäll bara inte sen den dag era egna jobb outsourcas till något fattigt land i Asien, med välutbildade människor, typ Indien. En fri härlig global marknad som kommer att få hela systemet att paja till slut.
Det tror fan att alla vill sitta med svenska löner in och betala polska kostnader ut, men det kommer inte att fungera, vi blir det nya Grekland.
Företag har sedan länge slutat betala den "riktiga" skatten via räntesnurror och överförselpriser. Med regeringens goda minne ska nu privatpersoner fixa och trixa så mycket som möjligt. Skattepengar till sjukvård/skola försvinner via riskkapitalbolag till Bahamas.
Ja det finns en gradskillnad mot Grekland, men vi är på väg åt samma håll.
EDIT.) Dessutom är Irland ett myglarland av klass: de har fått enorma summor av EU för att bygga upp sitt land och tacken för det är att man i princip har noll i bolagsskatt. Snyggt jobbat när det gäller att skapa samma ekonomiska förutsättningar inom Europa. När sen deras ekonomi kollapsar pga överspekulation i fastigheter så gråter man igen och vill ha mer pengar av EU.
EU fungerar inte och det fungerar inte att själv kräva svensk lön men betala sina kostnader i polska priser. Grekland gjorde väl iofs tvärtom. Betalade med pengar de inte hade.. Japp, en fri marknad betyder att du och jag och vem som helst kan bli utkonkurrerade av ngn i Indien eller Kina. Sker varenda dag och är bara ett tecken på att marknaden fungerar. Men vad är alternativet? SAAB-arbetarnas jobb försvinner till Kina. Varför? Därför att det är billigare och effektivare att tillverka bilar i Kina utan VAB, karensdagar och rökpauser Jo jag vet att jag låter cynisk här men hårddrar man detta så blir resultatet det du fruktar. Å andra sidan kommer en svensk arbetare att bli attraktiv på världsmarknaden igen så snart lönen har sjunkigt till en nivå som får företagen att flytta tillbaka igen Du sitter antagligen själv med svensk inkomst och betalar löner till barnarbetare och underbetalda Rumäner. Det gör de flesta av oss konsumenter, men det är inget vi snackar om så gärna 
|
| 07 May 2012, 14:03 |
|
 |
|
Joshunznera
|
benny hill wrote: Garageuppfart, ca 40m2  Irländarna låg 5' över det vita pris jag fick av en svensk firma med bra referenser. Du bor inte i storstad då?
|
| 07 May 2012, 14:03 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Inte de "irländare" eller liknande som nämns i tråden. De flesta utnyttjar 6-månaders fri företagsamhet (nåja, jag kan inte detaljerna) inom EU utan att skatta i annat land än hemlandet. Sen tror jag inte dessa frifräsare skattar någonstans... Japp då så, då följer de reglerna. Frid och fröjd således Och om företagarna betalar skatt eller inte vet vi ju aldrig. Inte ens (eller särskilt då kanske) när vi äter en dagens lunch
|
| 07 May 2012, 14:06 |
|
 |
|
Joshunznera
|
och för att förtydliga:
nej jag vill inte anlita vare sig kringresande asfaltläggare eller stensättare. Men inte beroende på att de kommer från Irland eller Wales. Jag skulle inte anlita ngn med kontoret på fickan om de kom från Sölvesborg heller
Jag tycker att det är rätt bra att ingå avtal med svenska företag i sverige när det ska köpas hantverkshjälp. Mest beroende på att det är mindre svårt att klaga om man har att göra med väletablerade aktörer
Däremot skor köper jag dock från England, tillverkade av ngn med engelsk lön och med engelsk skatt. Då får jag bättre skor och slipper riskera barntillverkade skor från DinSko.
|
| 07 May 2012, 14:11 |
|
|