|
De nya sedlarna - hiss eller diss?
| Author |
Message |
|
fergusonanders
|
 Re: De nya sedlarna - hiss eller diss?
Ja jag trodde nog att gemene man/kvinna snubblat över fler än två av de låtar jag skrev ner. Kan det kanske vara så att du vet vilka de är när du hör dem men inte kan titlarna? Tror temat för de nya sedlarna var att de skulle varit aktiva under 1900-talet.
_________________ /Anders
|
| 28 Apr 2012, 10:12 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
Joined: 03 Feb 2012, 00:29 Posts: 131 Location: Helsingborg
|
fergusonanders wrote: Ja jag trodde nog att gemene man/kvinna snubblat över fler än två av de låtar jag skrev ner. Kan det kanske vara så att du vet vilka de är när du hör dem men inte kan titlarna? Tror temat för de nya sedlarna var att de skulle varit aktiva under 1900-talet. Inte för folk som är 30 eller yngre, det är jag väldigt säker på i alla fall. När skulle man höra hans musik liksom?
|
| 28 Apr 2012, 15:32 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Jag är 30 eller yngre.
|
| 29 Apr 2012, 21:01 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
|
Och visor av Evert Taube var väldigt vanligt i barndomen? 
|
| 30 Apr 2012, 00:14 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Niklas Nilsson wrote: Och visor av Evert Taube var väldigt vanligt i barndomen?  Du måste skoja, säg att du skojar.... Taube, tycka vad man vill om den mannens leverne, ÄR vår store nationalskald och tillhör definitivt en av de mest besjugna tonsättarna i Sverige. Visst snodde han melodier från jordens alla hörn, men spelar det nån roll? Att veta vem Taube tillhör inte bara allmänbildningen utan folkvett! Min favorit: Inbjudan till Bohuslän, på god andra plats Så skimrande var aldrig havet (lyssna på Janne Schaffers version!) EDIT: glömde...sedlarna var fula, men tycker nog valet av personer var rätt ok! Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 30 Apr 2012, 00:36 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Niklas Nilsson wrote: Och visor av Evert Taube var väldigt vanligt i barndomen?  Jag har tre barn födda mellan 84-91. Alla tre känner till Evert Taube och har kommit i kontakt med honom i skolan. Var gick du i skola? KNUTBY??? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 30 Apr 2012, 00:45 |
|
 |
|
eskil
|
FenderBender wrote: Niklas Nilsson wrote: Och visor av Evert Taube var väldigt vanligt i barndomen?  Jag har tre barn födda mellan 84-91. Alla tre känner till Evert Taube och har kommit i kontakt med honom i skolan. Var gick du i skola? KNUTBY???  Jo, Taube är ju faktiskt allmänbildning! Och dissa inte Knutby, där har jag ätit den bästa pizzan i sverige 
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 30 Apr 2012, 01:03 |
|
 |
|
dimman
|
Vi har ju haft Selma/en riktig flicktjusare på Tjugan länge...är det inte kanske dags för Tanten att abdikera nu, och i jämlikhetens tecken en Gardell eller Levengood som efterträdare, eller varför inte bägge två på varsin sida, om dom nu kan leva med det ?? Allvarligt..Per-Albin Hansson och Ernst Wigfors, folkhemmets grundare borde få en hedersplats på någon av dom nya sedlarna. 
_________________ Play it again Sam.......
|
| 05 May 2012, 02:22 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
|
Nej, jag skämtar inte. Jag kom aldrig i kontakt med Evert Taube i barndomen, inte heller mina vänner, sambo, syskon, släktingar kollegor etc under 30. Jag har såklart frågat dessa, för jag vill inte sitta och ljuga här  Hade släktkalas i helgen så jag passade på att fråga runt. Han är ingen nationalskald, och det tillhör inte allmänbildningen att veta vem han är. Jag säger inte detta för att provocera, jag är helt övertygad om detta bara genom att titta på min omgivning. Min sambo kommer från samma område som FenderBender, hon kom aldrig i kontakt med Evert Taube i sin skolgång, så det handlar nog inte om lokala avvikelser. Jag tror helt enkelt att folk som är lite äldre och känner till honom tror lite mer om honom än övriga  För de flesta i framtiden lär han bli "gubben på pengen" och inget mer. Som sagt, jag säger inget för att provocera, jag tycker bara det är otroligt märkligt att någon kan hävda motsatsen. DOCK, vet jag att dom som är lite äldre (tex min sambos föräldrar) hade "storsjung" i grundskolan där man träffades i aulan och sjöng gamla visor. Dock vet jag ingen ung som varit med om samma. I min grundskola sjöng man ALDRIG svenska visor, förutom "den blomstertid nu kommer "på skolavslutningen fram till 6an. That's it. På musiken när man var liten sjöng man annat, tex Tom Dooley, House of the Rising Sun och Love is all Around. Liknande var det för mina jämnåriga på andra skolor, både här i Helsingborg och längre bort.
|
| 06 May 2012, 18:24 |
|
 |
|
kjelle
|
Niklas Nilsson wrote: Nej, jag skämtar inte. Jag kom aldrig i kontakt med Evert Taube i barndomen, inte heller mina vänner, sambo, syskon, släktingar kollegor etc under 30. Jag har såklart frågat dessa, för jag vill inte sitta och ljuga här  Hade släktkalas i helgen så jag passade på att fråga runt. Han är ingen nationalskald, och det tillhör inte allmänbildningen att veta vem han är. Jag säger inte detta för att provocera, jag är helt övertygad om detta bara genom att titta på min omgivning. Min sambo kommer från samma område som FenderBender, hon kom aldrig i kontakt med Evert Taube i sin skolgång, så det handlar nog inte om lokala avvikelser. Jag tror helt enkelt att folk som är lite äldre och känner till honom tror lite mer om honom än övriga  För de flesta i framtiden lär han bli "gubben på pengen" och inget mer. Som sagt, jag säger inget för att provocera, jag tycker bara det är otroligt märkligt att någon kan hävda motsatsen. DOCK, vet jag att dom som är lite äldre (tex min sambos föräldrar) hade "storsjung" i grundskolan där man träffades i aulan och sjöng gamla visor. Dock vet jag ingen ung som varit med om samma. I min grundskola sjöng man ALDRIG svenska visor, förutom "den blomstertid nu kommer "på skolavslutningen fram till 6an. That's it. På musiken när man var liten sjöng man annat, tex Tom Dooley, House of the Rising Sun och Love is all Around. Liknande var det för mina jämnåriga på andra skolor, både här i Helsingborg och längre bort. Då är det väl min tur att säga emot dig!  Evert Taube är en nationalskald, och det är allmänbildning att veta vem han är. Din omgivning har rätt snäva kunskaper i ämnet, är min slutsats. Jag har kollat med mina söner, födda 87 och 89, och ett gäng kompisar till dom, från 20 till 39 års ålder, från Söderhamn, Stockholm, Uppsala, Örebro, Göteborg m.m. ALLA känner väl till Taube och ett flertal sånger han har skrivit, samt har "plågats" med att sjunga dessa i skolan. Svenska sånger har sjungits i skolan, blandat med annat. Kanske är det Helsingborg som inte är som andra ställen i Sverige?
| 06 May 2012, 19:17 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
|
kjelle wrote: Niklas Nilsson wrote: Nej, jag skämtar inte. Jag kom aldrig i kontakt med Evert Taube i barndomen, inte heller mina vänner, sambo, syskon, släktingar kollegor etc under 30. Jag har såklart frågat dessa, för jag vill inte sitta och ljuga här  Hade släktkalas i helgen så jag passade på att fråga runt. Han är ingen nationalskald, och det tillhör inte allmänbildningen att veta vem han är. Jag säger inte detta för att provocera, jag är helt övertygad om detta bara genom att titta på min omgivning. Min sambo kommer från samma område som FenderBender, hon kom aldrig i kontakt med Evert Taube i sin skolgång, så det handlar nog inte om lokala avvikelser. Jag tror helt enkelt att folk som är lite äldre och känner till honom tror lite mer om honom än övriga  För de flesta i framtiden lär han bli "gubben på pengen" och inget mer. Som sagt, jag säger inget för att provocera, jag tycker bara det är otroligt märkligt att någon kan hävda motsatsen. DOCK, vet jag att dom som är lite äldre (tex min sambos föräldrar) hade "storsjung" i grundskolan där man träffades i aulan och sjöng gamla visor. Dock vet jag ingen ung som varit med om samma. I min grundskola sjöng man ALDRIG svenska visor, förutom "den blomstertid nu kommer "på skolavslutningen fram till 6an. That's it. På musiken när man var liten sjöng man annat, tex Tom Dooley, House of the Rising Sun och Love is all Around. Liknande var det för mina jämnåriga på andra skolor, både här i Helsingborg och längre bort. Då är det väl min tur att säga emot dig!  Evert Taube är en nationalskald, och det är allmänbildning att veta vem han är. Din omgivning har rätt snäva kunskaper i ämnet, är min slutsats. Jag har kollat med mina söner, födda 87 och 89, och ett gäng kompisar till dom, från 20 till 39 års ålder, från Söderhamn, Stockholm, Uppsala, Örebro, Göteborg m.m. ALLA känner väl till Taube och ett flertal sånger han har skrivit, samt har "plågats" med att sjunga dessa i skolan. Svenska sånger har sjungits i skolan, blandat med annat. Kanske är det Helsingborg som inte är som andra ställen i Sverige? Sjunger man verkligen Taube i skolan? Som sagt, ingen jag pratat med har gjort det förutom min sambos föräldrar, och dom är i 60 års åldern. Det är full Twin Peaks på detta 
|
| 06 May 2012, 19:29 |
|
 |
|
snutstrut
|
|
| 06 May 2012, 19:47 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
|
Han är ju mer känd än Taube i alla fall, så varför inte? 
|
| 06 May 2012, 19:53 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Jag skrålade både samborombom, kalla den änglamarken och rönnerdahl han skuttar i grundskolan, och så även min sambo och hela arbetsstyrkan på min arbetsplats (tycker dessutom att imperiets version av Briggen Bluebird är en kalasdänga).
-Wikipedia: Taubes bidrag till den svenska visskatten får honom att räknas som en av Sveriges nationalskalder.
-Fasen, jag (och jag misstänker många med mig) vet tom vad Everts son heter som gjort sig känd genom att sjunga covers på Pappas bitar.
-Taube finns som staty på fyra ställen i Sverige varav två i sthlm och en i gbg.
Oavsett vad man tycker om svenska visor med saltstänk så, jo, jag tycker nog att det tillhör allmänbildningen att veta vem Evert är.
Jag får säga att mina förkunskaper om 1800-talssångerskan Jenny Lind var mindre i jämförelse.
|
| 07 May 2012, 11:51 |
|
 |
|
FenderBender
|
Niklas Nilsson wrote: Sjunger man verkligen Taube i skolan? Som sagt, ingen jag pratat med har gjort det förutom min sambos föräldrar, och dom är i 60 års åldern. Det är full Twin Peaks på detta  Nu tycker jag det alltmer verkar som om du verkligen sovit dig genom grundskolan. För såvitt jag vet har Skåne inte sorterat under Danmark på långliga tider! 
|
| 07 May 2012, 13:48 |
|
 |
|
FenderBender
|
Han är idag lika död som Palme - och om Palme aldrig hamnat på en sedel, så varför skulle KP?  Sossigt. Jag vet... 
|
| 07 May 2012, 13:52 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: Han är idag lika död som Palme - och om Palme aldrig hamnat på en sedel, så varför skulle KP?  Sossigt. Jag vet...  KP mer känd än Taube? 
Last edited by kjelle on 09 May 2012, 11:42, edited 1 time in total.
|
| 07 May 2012, 14:00 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
|
FenderBender wrote: Niklas Nilsson wrote: Sjunger man verkligen Taube i skolan? Som sagt, ingen jag pratat med har gjort det förutom min sambos föräldrar, och dom är i 60 års åldern. Det är full Twin Peaks på detta  Nu tycker jag det alltmer verkar som om du verkligen sovit dig genom grundskolan. För såvitt jag vet har Skåne inte sorterat under Danmark på långliga tider!  Vi sjöng som sagt ALDRIG Taube. Han fanns inte alls. Jag har redan nämnt vad vi brukade sjunga, och det var i stort sätt inga svenska visor alls (det närmaste var väl i så fall "Brevet från kolonien". Han nämndes heller inte under vanliga lektioner, inte en enda gång. Varken i grunskola, gymnasie eller högre instanser som jag gått på. Och han nämndes ungefär lika ofta som Jenny Lind utanför skolans värld (på tal om folk på sedlar). Därav att jag hävdade att han var relativt okänd för unga människor. Cornelis är väl den enda "visgubben" som yngre folk som jag känner som känner till. Att säga att jag sovit mig igenom grundskolan är verkligen inte sant (jag var väldigt duktig i skolan faktiskt). Han fanns helt enkelt inte under min skolgång. Varför kan jag inte säga, har otroligt svårt att tänka mig att det är rena sammanträffande att just jag och så många andra sluppit honom  Om det är någon annan som är 30 eller under som läser det här, sjöng ni verkligen Taube i grundskolan, eller dök han upp som en allmänt historisk person under andra lektioner? Skulle vara kul att veta. Jag tror fortfarande att Taube (precis som många andra figurer, både musikaliska och icke-musikaliska) sorteras bort av lärare etc när dom inte längre anses aktuella. Skolväsandet och materialet som lärs ut uppdateras konstant, något eller några måste bort om någon annan information ska in i läroplanen. Det finns förmodligen andra personer/händelser som för en eller ett par generationer sedan, ansågs som allmänbildning att känna till, som inte ens nämns i förbifarten i grundskolan för dagens barn. Nåja allting är såklart rena spekulationer. EN sak kan dock jag säga som absolut sanning. Det finns inte en chans att fler unga människor känner till Taube än Christer Pettersson. Pettersson var på löpsedlarna och nyheterna otaliga gånger under min uppväxt, redan som liten kände man till honom. Han var och är enormt känd för min generation. Dock skulle det inte förvåna mig om mina eventuella barnbarn (och kanske tom redan mina egna barn) aldrig kommer höras talas om honom. 
|
| 09 May 2012, 04:24 |
|
 |
|
Groth
|
Testade på inneboende tonåringen, tjej född -92 och främst intresserad av smink, kläder och Big Brother.
Hon hade INGEN aning om vem Christer Pettersson var, men full koll på Taube.
|
| 09 May 2012, 09:34 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Groth wrote: Testade på inneboende tonåringen, tjej född -92 och främst intresserad av smink, kläder och Big Brother.
Hon hade INGEN aning om vem Christer Pettersson var, men full koll på Taube. Ringde just och testade på dottern, född 83. Hon visste vem ChrilleP var och Evert Taube likaså. Frå¨gade om de läst om Taube i skolan, men det kunde hon inte påminna sig. Jag frågade "hur vet du vem Taube är då" varpå hon svarade med eftertryck -"men det vet väl alla?"
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 09 May 2012, 10:49 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
|
Groth wrote: Testade på inneboende tonåringen, tjej född -92 och främst intresserad av smink, kläder och Big Brother.
Hon hade INGEN aning om vem Christer Pettersson var, men full koll på Taube. Min egen syster är född 91, men gillar samma saker. Hon vet inte vem Taube är, men känner väl till Pettersson.
|
| 09 May 2012, 18:41 |
|
 |
|
FenderBender
|
Niklas Nilsson wrote: Groth wrote: Testade på inneboende tonåringen, tjej född -92 och främst intresserad av smink, kläder och Big Brother.
Hon hade INGEN aning om vem Christer Pettersson var, men full koll på Taube. Min egen syster är född 91, men gillar samma saker. Hon vet inte vem Taube är, men känner väl till Pettersson. Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska säga eller tycka, utan väljer att göra antagandet att du driver med oss... 
|
| 09 May 2012, 19:12 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
|
FenderBender wrote: Niklas Nilsson wrote: Min egen syster är född 91, men gillar samma saker. Hon vet inte vem Taube är, men känner väl till Pettersson.
Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska säga eller tycka, utan väljer att göra antagandet att du driver med oss...  Så du menar att alla bör känna till Taube, men Pettersson är ingen som folk vet vem det är? Nej, jag tycker fortfarande det är Twillight Zone på allting. Jag trodde verkligen inte jag skulle få minsta motstånd när jag gjorde mitt ursprungliga påstende (hade jag vetat det hade jag inte sagt något). Där hade jag fel!
Last edited by Niklas Nilsson on 10 May 2012, 04:25, edited 1 time in total.
|
| 09 May 2012, 19:36 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Känns konstigt att jämföra Pettersson och Taube då jag nog anser att båda tillhör allmänbildningen att känna till, Taube som en av våra stora nationalskalder och Pettersson som huvudmisstänkt under en lång tid i Sveriges mest mediaövervakade brottsutredningar. Att någon känner till den ena och inte den andra visar väl bara att personen i fråga har en kunskapslucka i det området? Antar att det ingår i grundskolans kursplan någonstans att lära sig vilka båda dessa är.
|
| 10 May 2012, 00:48 |
|
 |
|
Niklas Nilsson
|
fergusonanders wrote: Känns konstigt att jämföra Pettersson och Taube då jag nog anser att båda tillhör allmänbildningen att känna till, Taube som en av våra stora nationalskalder och Pettersson som huvudmisstänkt under en lång tid i Sveriges mest mediaövervakade brottsutredningar. Att någon känner till den ena och inte den andra visar väl bara att personen i fråga har en kunskapslucka i det området? Antar att det ingår i grundskolans kursplan någonstans att lära sig vilka båda dessa är. Jag tror faktiskt inte Christer Pettersson nämndes i min grundskola heller. Det var sånt man snappade upp utanför via media.
|
| 10 May 2012, 01:11 |
|
|