View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:43



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Sätta ihop själv? 
Author Message
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Sätta ihop själv?
Nu har jag kommit så långt i funderingarna att ja postar en eller ja flera frågor här...

Är sugen på en JTM45:a... har samtidigt trillar ner i pedalbyggsatsträsket :mrgreen:
Så jag tänkte: Finns det några vettiga inte allt för dyra byggsater på sånna? PTP är nog att föredra om man ändå ska på det.

Vad är det för skillnad på JTM45 och JMP?
Nåt med likriktrare har jag fattat... :roll:

Går det att bygga omkopplingsbar JMP-modd i en JTM eller tvärt om?

Tacksam för svar...


06 May 2012, 11:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Sätta ihop själv?
Beror nog mkt på hur anal man e det,men det korrekta svaret e nej.

Nej pga att de olika förstärkarna använder olika slutrör. KT66 vs EL34.

Har kikat lite på både det Ceriatone å Metro bla erbjuder å får säga enbart dömt ifrån bilder,instruktioner mm att det hela verkar hyggligt genomtänkt.

Helt rätt även att det skiljer i likriktning maskinerna emellan. 45;an med ett GZ34 likriktrarrör å JMP å framåt med kiseldioder. Ngt som även det har en imperativ effekt på hur maskinen beter sig när volymerna går upp.

Så mitt råd e nog att du provar både en 45a å en tidig JMP å bestämmer dig för endera.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 May 2012, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Sätta ihop själv?
Nu blev jag nyfiken på varför du vill ha just en JTM-45:a när du inte riktigt vet skillnaden mellan den och en JMP.. No offence.. Jag menar, vad är det som lockat dig från första början? :?:

Förövrigt håller jag med om att det är ett skönt projekt..


06 May 2012, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
En JMP har jag redan... en ´68 Superbass
Har snöat in på JTM45 för att jag vill ha nåt "anorlunda" mot JMP:n och inte så helvetes volymstarkt :lol:

Har haft 1987:or också innan... gillar dom med så tanken var väl om man kunde trycka in båda typerna i en stärkare...

Måste man tvunget välja så blir det nog JTM
Det går alså inte att "välja" likriktare... Har ju sett folk som har moddat sina JMP för KT66 och andra som moddat JTM för EL34

Då borde jag ju satsa på KT66...


06 May 2012, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Sätta ihop själv?
Visst går det att ha båda likriktartyperna i en å samma maskin. Går alldeles utmärkt. Laboga mfl har det ju redan som "feature" från fabrik.

Det jag vänder mig mot lite,å där kan hända att mitt antagande e fel,e att du e inne på att få allt i en å samma apparat. Det däremot e ngt som ingen lyckats med hittills. Iaf inte i min mening.

Just det med RLR e ngt som skapar karaktär i en röris. Det finns ju en uppsjö av olika RLR å alla då med sin karaktär å sina egenskaper.
Sen...rent kretsmässigt e det väl eg inga större konstigheter tycker jag.? Allt e ju redan klart...

Om du sedan tror att en RLR 45;a blir så mkt mindre högljudd än tex en 50w 1987,ja då tror jag lugnt sagt du skjuter dig själv i foten. E inte volymmässigt skillnaderna finns.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 May 2012, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Sätta ihop själv?
RLR :?
:idea: Really Lousy Rubbish :?:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


06 May 2012, 13:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Sätta ihop själv?
En sak till som skiljer mellan JTM45 och JMP är utgångsstrafon. Det "ska" vara 6,6k primärimpedans i en JTM, medan JMP väl ligger på 3,2k.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


06 May 2012, 13:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
Racing wrote:
Om du sedan tror att en RLR 45;a blir så mkt mindre högljudd än tex en 50w 1987,ja då tror jag lugnt sagt du skjuter dig själv i foten. E inte volymmässigt skillnaderna finns.


Ja... Det var ju jämfört med superbassen jag menade :wink:


06 May 2012, 14:32
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
Då får jag kanske koncentrera mig på JTM45...
Som sagt vill ju ha lite olika sound i topparna.

Denna lösningen var ju cool!
15W och 50W

http://www.dc-developments.com/cornell_plexi4550.htm

Sen har det ju varit dåligt med förslag på "kit" att bygga :mrgreen:


06 May 2012, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Sätta ihop själv?
Overdriver wrote:

Vad är det för skillnad på JTM45 och JMP?

Tacksam för svar...



Din fråga är lite som säga : vad är det för skillnad på en Saab 9000I och en Volvo?

När du säger JTM45 så är det en specifik modell, medan JMP är tidsperiod som innefattar många modeller, se:
http://www.webphix.com/schematic%20heav ... shall.html

Men det är vanligt att många bara säger just JMP eller JCM, varför har jag aldrig förstått :?:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 May 2012, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Sätta ihop själv?
En 45:a är ett litet snäpp mindre volymstark. Om det har någon betydelse när man väl står där i repan... osäkert.

Jag har kört mycket med och växlat mellan mina 30-50W-stärkare - en JMP 1987/2204, JTM45, två Bassmans mm. Helt klart upplever man min JMP 1987/2204 som den mest högljudda. Jag tror det har mycket att göra med vilka frekvenser den jobbar i. Såväl JTM45:an som mina Bassman känns rundare i botten och lite krispigare i toppen, varmare i tonen, även när man pressar dem hårt. JMP:n mer rakt i plytet. Det känns som om effekten används i de frekvenser som gör mest ont liksom, om du fattar vad jag menar (går fram i mixen brukar det heta ibland...).

Man kan mycket väl köra en 45:a med EL34 om man gillar det. Det finns inget rätt eller fel. Jag kör min 45:a med EL34 och ställer om impedansväljaren ett steg. Den går på rätt höga spänningar, B+ 460V, vilket också spelar roll både för effekt och hur den låter.

Hur som helst är det inget problem att ha switchbart mellan rörlikriktare och dioder. Men det kommer inte göra 45:an till en JMP eller vice versa. Mer intressant är vilken krets man väljer och hur man tweaker den samt möjligen vilka trafos man stoppar i.

Ceriatone levererar inte kit-från-scratch (kretskoreten är monterade) och håller på ta sig bort från byggsatser. Metro har dyra fina kit. Weber billiga och helt ok om man väljer att byta ut lite prylar.

Om du passar på att powerscala kan du ju ta vilken modell som helst och få ned effekten en bit. Frågan är alltså om det är karaktären eller effekten du är ute efter.

/Gunnar


06 May 2012, 18:48
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
Izzy wrote:
Ceriatone levererar inte kit-från-scratch (kretskoreten är monterade) och håller på ta sig bort från byggsatser. Metro har dyra fina kit. Weber billiga och helt ok om man väljer att byta ut lite prylar.

Om du passar på att powerscala kan du ju ta vilken modell som helst och få ned effekten en bit. Frågan är alltså om det är karaktären eller effekten du är ute efter.

/Gunnar


Karaktären... skulle jag säga i första hand

Är det ett sånt här du menar?
http://taweber.powweb.com/store/kits_60b.htm#6M45H

Vilka komponenter ska bytas ut??


06 May 2012, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Sätta ihop själv?
Min 45:a är byggd utifrån ett Weber-kit. Jag har successivt bytt ut en hel del grejor.

Det jag framför allt rekommenderar är att satsa på bättre trafos. Weber erbjuder numera en Heyboer utgångstrafo. Det är ett bra val.

Powertrafon skulle jag definitivt spola och satsa på någon bättre än de Kina-grejor Weber tillhandahåller. De blir säkert bättre och bättre, men jag brände ett par innan jag gav upp. TAD har en US-tillverkad som passar och som är mkt bra.

Man ska veta att Webers kit är uppbyggda på samma sätt som Fender-stärkare, dvs. med fiberkort och tygkabel osv. Inget för Mashall-talinbaner, men det funkar förstås lika bra som Marshalls sätt att bygga. Men av dessa skäl passar också TAD:s Fender-powertrafo.

Potar, jack och switchar är inte alltid av högsta kvalitet i Webers kit. Men sånt kan man ju byta senare om man vill.

Rören brukar vara Kina rakt igenom. De kinesiska KT66:orna är väl standard på marknaden idag. Förstegsrören tycker jag låter sådär i en 45:a. Men det kan man testa och leta efter senare.

Chassi och kabinett är helt okej.

Här är ett par bilder på min 45:a. Den har byggts om en del sedan dess, tweakts och komponenter har bytts. Ny utgångstrafo (Metro/Heyboer), choke och tredje powertrafon då...

Image

Image

/Gunnar


06 May 2012, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
Den ser ju riktigt bra ut!

Då kan man köpa en sån och uppgradera efter hand?

Vad hamnade frakten på?


06 May 2012, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Sätta ihop själv?
Overdriver wrote:
Den ser ju riktigt bra ut!

Då kan man köpa en sån och uppgradera efter hand?

Vad hamnade frakten på?


Och den låter dessutom riktigt bra... :wink: :)

Trafos hade jag köpt bra grejor redan från början.

Hm, minst inte riktigt men det blir nog en 250 dollar. Sedan får du räknar på 30% i tull och moms. Svårt komma förbi när man köper från staterna.

/Gunnar


06 May 2012, 23:55
Profile

Joined: 14 Jul 2009, 10:02
Posts: 20
Location:
Post Re: Sätta ihop själv?
Såg att TAD också har en hel del kit, bl a JTM45:

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Am ... evant_1078


09 May 2012, 15:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
westlake17 wrote:
Såg att TAD också har en hel del kit, bl a JTM45:

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Am ... evant_1078


Trevlig sida! Frakten var ju inte vansinnig heller...

Jobbigt att jag har fått för mig att jag vill ha en JTM45 i en Largebox (samma som Superlead)

De e väl bara att köpa en byggsats utan cabinet och ett chassi till en SL :roll:

Hur är kvaliteten i dessa kit? Man har ju hört mycket bra om TADs rör.


09 May 2012, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Sätta ihop själv?
Det är generellt hög eller högsta kvalitet på allt från TAD.
45:a i bigbox. Hm, så... inte rätt.
/G


09 May 2012, 17:59
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
Izzy wrote:
45:a i bigbox. Hm, så... inte rätt.
/G



Det är hela poängen :wink:


09 May 2012, 22:16
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
Verkar som att weber-kiten är i större låda... 26" men min SB mäter 29"


13 May 2012, 22:31
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Sätta ihop själv?
50-wattarna, 45:an, 36w osv är i klassisk liten låda. 100w förstås i stor låda.
/Gunnar


14 May 2012, 00:10
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Sätta ihop själv?
Izzy wrote:
50-wattarna, 45:an, 36w osv är i klassisk liten låda. 100w förstås i stor låda.
/Gunnar


Så långt är jag också me. Men det står att man kan beställa en 20" smallbox om man vill det... Då är den ju ännu mindre än en trad. smallbox, eller?


14 May 2012, 09:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 106 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.