View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:55



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Fender Pro Junior-mini projekt 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Fender Pro Junior-mini projekt
Kom över en liten Pro Jr. Aldrig provat dem innan...å den jag fick i händerna var lite ledsen...men bytet ok iaf...så så fick det bli.

Den lät för kanske 3-4watt värt å vart platt som en pannkaka i ljudet. Kort sagt var den trasig.
Muttra isär den lilla maskinen å insåg snart nog att dels var lytarna mer än lovligt trötta,men vad vidare e hade den keram om 2200pF som sitter mellan noderna på rören kastat in handduken.

Bort till Elfa i rödaste å fick fatt i en omgång 33uF/450V;are samt en frisk keram om 2200pF/3000V samt lite trimpottar osv för att kunna modda till ställbar bias...å tebax till verkstan.

Image

Iom att detta e en halvtidig amerikan så vart det en klädd i tweed å tweeden...såg milt sagt insöpen ut. :mrgreen: Ngt som råddes bot på med lite vatten,rengöringsmedel samt en rotborste följt av mkt tryckluft.

Image

Den lilla blå 10" tratten fick sig en vända den med.

Image

Hela maskinen lödades om å som synes fick den ett gäng friska elektrolyter. I detta fallet då med lite mer kapacitans än schemat föreskriver.

Image

18k motståndet mot backen i bias kretsen skrotades till förmån för en reostat kopplad trimpott på 50k. Lika samma kapades jordbanorna på kortet för slutrören och där installerades ett par 1 Ohmare för att kunna mäta bias. Satte till att börja med potten på just 18k å döm om min förvåning när det indikerade att resp flaska gick på 14w i tomgång!!!
Detta justerades efter en 1a provkörning ner till mer normala 9w per pipa å tilltaget kan rekommenderas VARMT till ägare av Pro Jr då den ngt kallare biasen gav en ganska stor förändring i ton. Inte alls lika "grumlig" efter justeringen.(Som synes byttes även lytarna i bias kretsen)

Image

Å där stog då den lilla maskinen å lirade på kapp med sig själv. Mkt mkt högljudd för sina sketna 18w får jag säga och som sagt bra mkt klarare i ljudbild med den justerade biasen.

Väl hemkommen igår satte jag mig då å googla efter lite mods å där var ett par enkla dito som jag tänkte att de kunde vara värda att prova. Så..väl ute i verkstan idag började jag med att lossa kortet till rören igen..löda loss kablaget till glöden och tvinna detsamma samt lägga undan det från resten av kabelhärvan in mot chassiet så mkt det gick. Ngt som visade sig göra gott för brummet i den. Därefter bytte jag för det första kablaget till NFB kretsen till skärmad dito...å la det över en switch som jag hade gjort hål för intill högtalarjacket....
Provade det,å får säga att jag tycker att det gav...inte ett skit. :shock: :lol:

Så. Tillbaka till arbetsbänken i ambition att lägga en i å urkoppling av en avkopplingskondning för första stegets katodmotstånd. Läst på nätet att många använde en 10uF till det men tyckte nog att det var väl tilltaget i ljuset av dels hur liten maskinen eg är samt att det inte e speciellt produktivt som gitarr insats sett. Så..jag valde lite fegt istället en 1uF.
Den kopplades även den med skärmad kabel till den lilla microswitchen...å över "urkopplat" läge i sin tur lödde jag in en liten 1/4w 270k resistor.
Detta för att hålla kondningen laddad,om än "inaktiv" i urkopplat läge å på så vis ha den uppladdad å "klar" när man slår switchen åt andra hållet,dvs koppla in kondningen,å genom det slippa det mesta av spännings surge i kretsen å därmed "puffar" i ljudet.
Det hela visade sig funka helt kalas rent av och skillnaden i å ur på kondningen e faktiskt ganska påtaglig!
Detta sista här med kondningen e därför en mod jag VARMT rekommenderar till alla med en Pro Jr! Med kondningen inkopplad kommer det dels mera gain men kanske framför allt ett iom den relativt försiktiga kapacitansen på kondningen mera midfokuserat ljud. En ljudbild som den pyttelilla combon faktiskt fixar att arbeta med helt galant.

I det att jag hade isär maskinen så stog det snart nog klart att det mesta i skruvförband var lite halvlöst så samtliga förband sågs över. Ett antal av skruvarna till maskinens bakstycke saknades rent av varför dessa gjordes om till M5 samt försågs med rostfria M5*12 insex. En ganska smidig lösning i ljuset av förutsättning tycker jag.

Provade igen..å nog fan skallrade det mer än nödvändigt. Detta skallrande sökte jag en stund å insåg till slut att det hela bottnade i att man från Fenders sida monterat det "galler" som sitter framför rören i bakstycket såpass högt upp på bakstycket att när man började lasta maskinen lite..så började bakstycket fladdra...å då hoppade det där gallret omkring såpass att det tog emot i maskinens chassie-som ju e i stål det med.

ImageImage

Lösningen var lika skitenkel som snabb. Jag borrade helt resolut ett par nya hål för infästningen av gallret i bakstycket ung 5mm längre ner samt installerade själva gallret med vibrationsdämpande massa. Presto...så vart det knäpptyst å nu kunde man bokstavligt bottna reglagen utan ngr men.

Summa summarum får jag säga att jag imponerats mkt av lilla Pro Jr. Den låter helt fantastiskt både högt och bra för sin otroligt lilla storlek!
La ju denna maskinen till salu här på Bojen redan igår kväll,å den var borta innan jag åkte till verkstan idag :lol: . Den nye ägaren vart dock med på noterna att jag provade att göra dessa mods på den å jag hoppas att han blir nöjd med den lilla apparaten.
Med det sagt..springer jag på en sån här Pro Jr igen kommer jag klippa den utan att blinka. E en sammantaget förvånande ur alla aspekter bra liten förstärkare som nog lurat MÅNGA (iaf lurade den mig!!)
Har ju sedan tidigare ägt tex BluesDeville å Hotrod DL...å jag håller nog denna högre. Faktiskt. Naturligtvis e den inte lika högljudd,men att det lilla lilla å mycket enkla byggda paketet till de pengarna de betingar kan låta så bra..så högt...

Jaja. Som sagt. Om inte annat så...återigen rekommenderar jag VARMT att man provar den där "katodkondningsmodden" om man har en Pro Jr. Var värt varenda ögonblick å den går fort att göra,den e enkel å den fungerar verkligen svinbra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Apr 2012, 01:24
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Jag kommer att ge betyg om hur moddningen låter för munspelare! :wink:

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


19 Apr 2012, 08:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
:mrgreen:
E bra det!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Apr 2012, 11:57
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Just det att man kan switcha ur första katodkondingen och att du ställt ner biasen till normalnivå gör nog att Robban blir ganska nöjd tror jag. :D
Helt nöjd blir man väl aldrig? :twisted:


19 Apr 2012, 22:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Sant......sant... :wink:

Försöka duger dock. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Apr 2012, 00:32
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
arnenym wrote:
Just det att man kan switcha ur första katodkondingen och att du ställt ner biasen till normalnivå gör nog att Robban blir ganska nöjd tror jag. :D
Helt nöjd blir man väl aldrig? :twisted:


Ska återkomma med recension. Förresten är den blåa eminence alnicon som sitter i, densamma som sitter i ´59 Bassman från 90-talet?

Jag blir ganska lätt nöjd, för jag kan ju inte meka med stärkarn. :wink:

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


20 Apr 2012, 10:10
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Robert Blues Harp wrote:
arnenym wrote:
Just det att man kan switcha ur första katodkondingen och att du ställt ner biasen till normalnivå gör nog att Robban blir ganska nöjd tror jag. :D
Helt nöjd blir man väl aldrig? :twisted:


Ska återkomma med recension. Förresten är den blåa eminence alnicon som sitter i, densamma som sitter i ´59 Bassman från 90-talet?

Jag blir ganska lätt nöjd, för jag kan ju inte meka med stärkarn. :wink:


Men du gör högtalarbyten och förstärkarbyten och letar vidare 8)
Ja det är sammablå eminence 102 som sitter i Bassman.
Har du en Alpha eller en legend 1028k liggande så kan du prova den för en dovare ton.


20 Apr 2012, 10:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Tycker den blå som sitter i helt klart har förtjänster jag. Den låter...annorlunda bara vs en fullvuxen cab men aldrig på ngt sätt dåligt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Apr 2012, 14:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Tycker nog också att den blå hade sin charm. Tyckte inte den lät burkig i kombon utan snarare snärtigt och crunchigare än att köra den genom 412-lådan (g12h?). Jag gillade blåtratten, kanske tom mer än vad Jesper gjorde.

_________________
/Anders


20 Apr 2012, 15:43
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Arne: Jag trodde inte att mitt köpa/prova/byta/sälja platsade bland er "tubeampdoctors". Men kan väl kanske räknas som en hangaround. :lol: :wink:

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


20 Apr 2012, 18:24
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Jag kapar tråden lite då det gäller avkopplingskondensatorerna. Jag har använt mig av ungefär samma koppling som Jesper i två byggen, det första ett Vibro Champ bygge där jag har två fasta motstånd ett 1M och ett 1.5K på första gainsteget och dessutom fotpedal som kopplar förbi motståndet för fullt blås. På mitt andra bygge bytte jag motståndet med en 25K pot som även den kan kopplas förbi med en fotswitch, detta gör att jag kan reglera "gain" för att dämpa förstärkningen för att sen ha fullt blås då jag trampart på fotpedalen, lite som en omvänd boost. Fender har denna koppling på Vibro King som då kallas "fat" och kopplar då 25uF kondingen på första gainsteget i serie med ett 22K motstånd till jord i "inte fat läget" men det tycker jag dämpar förmycket.

Jag rekomenderar samma som Jesper att testa detta med avkopplingskondingen och jag rekomenderar även att testa med en pot i serie för då kan man juster hur man vill.

Nån som har koll på om det blir skillnad på ljudet och i sånt fall hur om man använder en stor avkopplingskonding i serie med ett motstånd mot att bara ha en lite avkopplingskonding direkt till jord? Borde väl påverka på nåt sätt? Jag har bara använt 25uF kondingar i mina kopplingar efter som jag utgått från Fender standard.


20 Apr 2012, 21:01
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Robban,, Vi äro alla sökare, Vi letar på lite olika sätt bara..


21 Apr 2012, 03:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Bosse. DC avkopplingen genom en lyt påverkar vad avser frekvenser neråt med ökad kapacitans. Dvs att ju högre kapacitans desto lägre ner i frekvensregister arbetar avkopplingen.
Nån av de mer rutinerade herrarna ombord här har garanterat koll på vilka frekvenser men jag använder iaf generellt det där med 22u eller 47u,som ju många ser som "standard",mera sällan i distande kretsar numera.

Bortsett från förstärkningsökningen i sig skapar det bottnat i mängden kapacitans åxå en form av filter skulle man iom det kunna säga. Rent praktiskt blir en resistor i serie i sin tur blir än mer så. Alltså ett sätt att dämpa effekten å därmed hur kondningen påverkar voicingen.

Nu skall samtidigt sägas att som i Pro Jr´s fall så är inte skillnaden i å ur himlaomvälvande. Det man märker,påtagligt,är dels då det med förstärkningsökningen,vilket bla skapar lite mer kompression,men framför allt är det som blir påtagligt i Pro Jr;s fall hur just voicingen ändrar karaktär. Men på inget sätt blir det en "annan förstärkare".
Utan kondningen inkopplad kan den gärna bli lite "bumlig" i botten i min mening på fulla ställ. Med kondningen,då på 1uF,så försvinner mkt av det. Eller rättare sagt allt av det. Å andra sidan,negativt sett,så tappar man åxå lite reaktion i det redan begränsade tonvredet.
Värt det?
Ja,utan tvekan eftersom behovet av tonkontrollen helt klart minskar på samma gång.

Säger det igen. Denna mkt enkla mod rekommenderar jag ALLA som äger en Pro Jr. De låter verkligen skitbra redan som de e när man använt dem å listat ut dem en liten stund å det denna modden gör e att bredda det beteendet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Apr 2012, 11:26
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Racing: Har provat dina råd om att byta/lägga till keramiska kondingar. Hade tyvärr ingen verkan på munspel. Moddet du hade satt dit med brytare hade tyvärr inte heller någon verkan på munspel. Får höra mig för hos bla Arnenym om vad som kan moddas för att Pro Jr:n ska passa munspel.

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


05 May 2012, 10:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Prova att isf göra om ingången för mick som det görs på rent riktade stärkare.
Dvs avkopplat samt med en 10M resistor mot gallret. Har kollat lite på det sedan vi snackades vid,å det verkar vara en gemensam nämnare för de som lirar akustiska instrument.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 May 2012, 11:39
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Racing wrote:
Prova att isf göra om ingången för mick som det görs på rent riktade stärkare.
Dvs avkopplat samt med en 10M resistor mot gallret. Har kollat lite på det sedan vi snackades vid,å det verkar vara en gemensam nämnare för de som lirar akustiska instrument.


Ska låta polarn kolla på det. Det är ändå han som har matrialet.

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


06 May 2012, 09:48
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Att göra om ingången tror jag inte på. Om det är ett "bluesigt" ljud man är ute efter så använder man högimpedans mikrofoner eller en transformator som gör om mikrofonerna till högimpedans.
Det är vanligt att öka gallerläckan R2 på ingången till 4.7M för att få lite bättre bas i kristallmikar.
Robban använder dynamiska eller CM/CR mikar och de nöjer sig gott med vanliga 1M. Men man kan öka stoppern R1 till 100K för att "mörka lite"
Jag skulle vilja prova att sänka NFB loopens värdeförhållande 100:1 till någonstans runt 20:1. Prova ett 27K parrallellt med R27. Det skulle gë en dovare ton och göra den mer lättstyrd för munspelsmiken.
Ta bort C2 och Kanske C3. Ev öka C4 till 0047?
Ett AU eller ett DW7 i fasvändaren kan hjälpa till..
Om man ändå har byxorna nere och kortet ur chassiet så kan man öka effekttåligheten till bra 1W resistorer på anoderna ( R3, 10, 17, 18 &19 ) för att de ska tåla den högre strömmen genom rören när man leker med AU och andra lågmuare.

Här är schemat
http://support.fender.com/schematics/gu ... _Rev-F.pdf


06 May 2012, 12:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Ja det med munspel (mick) ger helt klart andra förbehåll för handen. Till gitarr låter de ju enormt bra redan som de e...
Försöker lära mig mer om det med det specifika kring just munspel mm-i ambition att lära mer,så jag tycker det e skitintressant att se resultaten jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 May 2012, 13:03
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Re: Fender Pro Junior-mini projekt
Man kan säga att munspelen gärna vill ha så basiga, trötta och ineffektiva förförstärkare som möjligt. :lol: :lol: :lol:
plus att en kall bias i slutsteget gör att det spricker upp lättare..


06 May 2012, 18:26
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.