| Author |
Message |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Lysdiod Boss
Har just fått hem en Boss-pedal där lysdioden inte fungerar, den är röd, 3mm... Men vet någon vilken spänning det ska vara? Och gärna var man köper.... 
|
| 05 May 2012, 00:15 |
|
 |
|
duz3B4G
Joined: 12 Jan 2011, 11:35 Posts: 28 Location:
|
 Re: Lysdiod Boss
Kolla med: Roland Scandinavia AS / Affiliate Sweden Mårbackagatan 31, 4tr, 123 43 Farsta Fax: +46 8 - 683 04 42 service@roland.se Har köpt mina delar där till bla DD-2:an
|
| 05 May 2012, 01:39 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Lysdiod Boss
Jamen det är ju strålande!!! Tack för tipset, de borde ju kunna ha de rätta grejorna. Beställde du, eller gick det att åka dit och köpa över disk??
|
| 05 May 2012, 09:57 |
|
 |
|
duz3B4G
Joined: 12 Jan 2011, 11:35 Posts: 28 Location:
|
 Re: Lysdiod Boss
Svullo wrote: Beställde du, eller gick det att åka dit och köpa över disk?? Jag körde över mailen funkade med viss "latency" från deras sida men sen gick det undan, funkar nog att ringa också. Över disk vet jag inte.
|
| 05 May 2012, 14:25 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Re: Lysdiod Boss
Svullo wrote: Har just fått hem en Boss-pedal där lysdioden inte fungerar, den är röd, 3mm... Men vet någon vilken spänning det ska vara? Och gärna var man köper....  För dioder behöver du inte bry dig om spänning, det regleras genom en resistor i serie med + eller - matningen, normalvärde är att resitorns kall vara så stor så du har mellan 10-20mA till dioden
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 05 May 2012, 14:31 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Lysdiod Boss
Har mailat dem nu.. blir nog bra.
Jo, jag kan förståss ändra resistor, men vill gärna ha samma diod som originalet.
|
| 05 May 2012, 16:16 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Re: Lysdiod Boss
Svullo wrote: Har mailat dem nu.. blir nog bra.
Jo, jag kan förståss ändra resistor, men vill gärna ha samma diod som originalet. Du behöver bara bry dig om att den är röd och 3mm det andra är klappat och klart i boss pedalen
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 05 May 2012, 18:09 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Lysdiod Boss
Mrcool wrote: Svullo wrote: Har mailat dem nu.. blir nog bra.
Jo, jag kan förståss ändra resistor, men vill gärna ha samma diod som originalet. Du behöver bara bry dig om att den är röd och 3mm det andra är klappat och klart i boss pedalen Alla vet att en Bosspedal låter bättre om man byter färg på LEDen. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 05 May 2012, 20:29 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Lysdiod Boss
Boss är ju ingen antikvitet från 1600talet så om det lyser snäppet mer eller mindre för att leden har 1.66V eller 2,1V spänning känns väl inte så viktigt eller?
_________________ Johan Hansson
|
| 05 May 2012, 20:43 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Lysdiod Boss
Av serienumret att döma är min från tidigt 1700-tal... Nä jag tänker mer, varför stoppa dit någonting som nästan är rätt om exakt rätt finns att få tag på.... Ingen stor fråga förvisso.
|
| 06 May 2012, 10:03 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Re: Lysdiod Boss
Svullo wrote: Av serienumret att döma är min från tidigt 1700-tal... Nä jag tänker mer, varför stoppa dit någonting som nästan är rätt om exakt rätt finns att få tag på.... Ingen stor fråga förvisso. Hur gör du om du byter glödlampa i bilen letar du tag på original eller köper du en likvärdig ?
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 06 May 2012, 18:00 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Lysdiod Boss
Mrcool wrote: Svullo wrote: Av serienumret att döma är min från tidigt 1700-tal... Nä jag tänker mer, varför stoppa dit någonting som nästan är rätt om exakt rätt finns att få tag på.... Ingen stor fråga förvisso. Hur gör du om du byter glödlampa i bilen letar du tag på original eller köper du en likvärdig ? Jadu, om jag skulle göra det som förväntas av mig skulle jag åka in till VAG och bli rånad. Men där byter jag själv till bra kvalitetslampor... Likvärdig säger du?? Det vill jag gärna ha, en som lyser nästan likadant ser jag inte som likvärdig.. Behöver absolut inte vara en originaldiod... Men pyssla med olika spänningar och få en som bara glöder el dylikt känner jag inte för.
|
| 08 May 2012, 13:12 |
|
|