View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:47

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Var hittar jag dröm-mopeden? Yamaha DT50 MX. KÖPT! 
Author Message

Post Re: Var hittar jag dröm-mopeden? Yamaha DT50 MX.
Har precis kommit hem - med en moped! :mrgreen: Allt känns bra, rimligt slitage, startade lätt och låter bra i motorn.

Återkommer med mer info när jag hunnit köra den lite.

03 May 2012, 21:36
Profile

Groth wrote:
Har precis kommit hem - med en moped! :mrgreen: Allt känns bra, rimligt slitage, startade lätt och låter bra i motorn.

Återkommer med mer info när jag hunnit köra den lite.

Kul ju, grattis :)

och det blev DT'n på bild?

04 May 2012, 12:40
Profile

Ja precis den.

Har varit ner o skruvat lite med den nu, dragit åt lite skruvar, justerat vajrar och kollat lite rent allmänt. Satt i nytt tändstift fast jag egentligen inte vet om det behövdes. Har också fixat skarven mitt på avgassystemet (under kåpan), det sitter en gummimuff där med en enkel klamma i varje ända, men det läckte som ett såll så jag satte dit slangklämmor istället. Fyllde på en skvätt 10w30 i lådan också.

Den e kul att köra, men den går för fort. 8)

04 May 2012, 16:23
Profile

Även om den går för fort så är det kul med entusiasm :D . Grattis till köpet!
Groth wrote:
Ja precis den.

Har varit ner o skruvat lite med den nu, dragit åt lite skruvar, justerat vajrar och kollat lite rent allmänt. Satt i nytt tändstift fast jag egentligen inte vet om det behövdes. Har också fixat skarven mitt på avgassystemet (under kåpan), det sitter en gummimuff där med en enkel klamma i varje ända, men det läckte som ett såll så jag satte dit slangklämmor istället. Fyllde på en skvätt 10w30 i lådan också.

Den e kul att köra, men den går för fort. 8)

04 May 2012, 23:22
Profile

Har fått tag på originalcylinder men saknar originalförgasare. Om nån har en, eller vet nån som kanske har, hör gärna av er! :D

06 May 2012, 19:49
Profile

Groth wrote:
Har fått tag på originalcylinder men saknar originalförgasare. Om nån har en, eller vet nån som kanske har, hör gärna av er! :D

Prova du 16,5:an först, det blir ganska lagom med en originalcylinder om man vill att den ska hålla 40-50.
Edit: kolla denna om du ändå vill ha en http://www.tradera.com/akta-orginalforg ... _155525144 fast det verkar dyrt.

06 May 2012, 21:14
Profile

Ha ha ha, blir riktigt glad när jag läser den här tråden. För övrigt är det fantastiskt kul att skruva, i allt möjligt... :D

11 May 2012, 18:19
Profile

mrock wrote:
Groth wrote:

Prova du 16,5:an först, det blir ganska lagom med en originalcylinder om man vill att den ska hålla 40-50.
Edit: kolla denna om du ändå vill ha en http://www.tradera.com/akta-orginalforg ... _155525144 fast det verkar dyrt.

Jao, visst skulle det funka med 16.5-mikunin men jag vill ju hålla mig hyggligt "original" så det måste nog bli en 12mm-förgasare ändå. Har köpt två Teikei (som satt original) på Blocket för 170 spänn styck, de var inte riktigt kompletta, lyckades nästan få ihop en hel (men inte riktigt) så jag köpte en till på Tradera. Nu ska det nog lyckas.

Jag har svurit och beklagat mig en del över hur sönderskruvat allt är som man lyckas få tag på, men man måste ju komma ihåg att dessa maskiner varit i åtskilliga 15-åriga "mekanikers" ägo... och ärligt talat, 15-åringar är fan inte riktigt kloka.

11 May 2012, 21:16
Profile

Groth wrote:
Jag har svurit och beklagat mig en del över hur sönderskruvat allt är som man lyckas få tag på, men man måste ju komma ihåg att dessa maskiner varit i åtskilliga 15-åriga "mekanikers" ägo... och ärligt talat, 15-åringar är fan inte riktigt kloka.

Där håller jag med. Grabben avstod moped för att få en EPA-traktor. Sagt och gjort, vi införskaffade ett renoveringsobjekt som sonen och farsgubben tillsammans renoverade till perfektion. En månad innan grabben fyllde 16 åkte vi bort över en helg. Då tog han EPAn och körde rakt in i vardagsrummet hos ett äldre par. Kåken kostade en förmögenhet att fixa och EPAn blev bara skrot. Man kan lugnt säga att förhållandet mellan min far och hans sonson blev ansträngt ett tag efter den incidenten... Själv skruvade och trimmade jag mopeden som en vettvilling och hade nog fått vänta länge på körkortet om jag åkt dit. Så frågan är vem som var bättre eller sämre - har hört mina fastrar och farbröder berätta om farsans galna MC-upptåg också. Så jag antar att äpplet inte faller långt ifrån trädet. :oops:

11 May 2012, 21:34
Profile ICQ WWW

Groth wrote:

Ocjh hur ska man annars lära sig :D . Men jag håller med dig. Köpte en moppe som jag i efterhand fått reda var tillhört en pundare och jag önskar jag att den tillhört 7 skruvsugna 15-åringar för det var inte så snyggt, kanske innovativt men inte snyggt.

11 May 2012, 22:00
Profile

mrock wrote:
Ocjh hur ska man annars lära sig :D

Givetvis e det så. Jag var likadan själv, men jag svär ändå. :mrgreen:

11 May 2012, 22:37
Profile

Post Re: Var hittar jag dröm-mopeden? Yamaha DT50 MX. KÖPT!
Hur går det, har moppesäsongen kommit igång än?
Dottern har fått sitt moppekort och värmen är på väg så jag behöver inte köra bil lika ofta som förr nu!

10 May 2013, 18:14
Profile

Post Re: Var hittar jag dröm-mopeden? Yamaha DT50 MX. KÖPT!
Jag åkte frenetiskt under sommaren, sen sålde jag den i september eftersom jag kände mig rätt klar med "uppdraget". :mrgreen: Det var jättekul, men inget jag långsiktigt vill hålla på med tror jag.

Nya projektet är gammelmorfars Autoped från 1954 som jag åkte på när jag var 14-15. Den har stått i ett sjul hos mormor sedan 1992, jag har inte sett den sen dess och ingen annan har rört den. Ska hämta hem den i slutet av maj!

10 May 2013, 18:23
Profile
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2