| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Breivik rädd för att stämplas som psycho...
Breivik fasar över att hamna på hospital med risk för att bli medicinsk ”lobotomerad” utan vill förmodligen ha tidsbestämt straff i fängelse.
Just därför tycker jag att Breivik skall bli kemiskt behandlad på obestämt tid (hela livet) på ett hospital utan Internet eller annan kommunikation utåt.
/Ulf
|
| 25 Apr 2012, 14:21 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
 Re: Breivik rädd för att stämplas som psycho...
Men på rättspsyk får han väl starta en blogg i alla fall? Som dömda mördare i Sverige? 
| 25 Apr 2012, 14:28 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Just tillgången till Internet är ett j***a otyg bland dårar. Det där med att inte kunna kommunicera svider ofta riktigt, riktigt bra!
Mycket "mediciner" och ingen kontakt utåt…
/Ulf
|
| 25 Apr 2012, 14:33 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Om jag förstått saken rätt, så kommer Breivik - oavsett om han döms till fängelse eller till vård - aldrig mer att vara ute i frihet. Åtminstone inte så länge människor och rättsväsende minns vad han gjort. 21 år är "maxstraffet", men när den tiden går mot sitt slut, så fattas nytt beslut om ytterligare 21 år, osv. Är inte säker på att det är exakt på det viset. Hörde pratas om det på TV-nyheterna bara. Men om en "idiotförklaring" blir för mycket för hans narcissistiska ego, så tycker jag att han ska dömas till mentalvård. UTAN internet.  Kanske är det också läge att ytterligare utforska lobotomins skadeverkningar? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 25 Apr 2012, 14:43 |
|
 |
|
BiTTeR
|
I hans fall liksom andra liknande dårar handlar det väl om rädslan för att det ska stämplas som att han handlade under psykos, alltså att det inte var helt genomtänkta medvetna handlingar och det är ju det värsta som kan hända en kille som han. Om han sedan får sitta i 21 år eller 21+21+21 osv skiter han nog fullständigt i. Han fick ju också Aftonbladet att ta reda på och skriva vilket år etniska norrmän blir minoritet i Oslo vilket han säkert fnittrar över i sin cell än idag.
|
| 25 Apr 2012, 15:07 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Abe Normal wrote: Just tillgången till Internet är ett j***a otyg bland dårar. /Ulf Ja det kan man konstatera utan problem ....
| 25 Apr 2012, 16:15 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Breivik verkar inte vara den direkt känslosamma typen, men han skulle med stor sannolikhet må ”bra” av beundrarpost via Internet. Det finns tillräckligt många beundrare i världen som räcker till för att hålla hans ego igång. Så därför skulle jag om jag vore anhörig verkligen se till att Breivik inte har tillgång till sociala medier!
/Ulf
|
| 25 Apr 2012, 16:16 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
det är väl helt uppenbart att denna man inte är/var vid sina sinnens fulla bruk. Allt annat än sluten psykiatrisk vård borde vara uteslutet, men hämndens krafter är starka. Därmed kan det bli fängelse i alla fall om mobben får bestämma
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 25 Apr 2012, 16:53 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: det är väl helt uppenbart att denna man inte är/var vid sina sinnens fulla bruk. Allt annat än sluten psykiatrisk vård borde vara uteslutet, men hämndens krafter är starka. Därmed kan det bli fängelse i alla fall om mobben får bestämma Det där är intressant, dvs om mannen är medicinsk sjuk, alltså inte tillräknelig eller helt enkelt galen som andra krigsförbrytare. Hade det här varit 1945 i en viss stad i Tyskland så hade han helt uppenbart blivit anklagad för brott mot mänskligheten och därmed hängd. /Ulf
|
| 25 Apr 2012, 17:08 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Abe Normal wrote: Just tillgången till Internet är ett j***a otyg bland dårar.
/Ulf Det är bara att kolla igenom bloggvärlden för att konstatera att det är på det viset. De flesta dårarna är i alla fall inte kriminella eller straffade, de är bara knäppa i största allmänhet... Ett exempel är ju den där bruden i Big Brother......
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 25 Apr 2012, 22:22 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
som en person som själv under ett par kortare perioder levt med (visserligen svagare) psykofarmaka men mått rejält kasst av biverkningar så tycker jag inte att nån ska tvingas till sådana saker. inte ens en person som herr Breivik.
han vill väl knappast bli stämplad som psykopat heller eftersom han själv säger att han gjort sina handlingar för att få ut ett budskap.
|
| 26 Apr 2012, 02:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: det är väl helt uppenbart att denna man inte är/var vid sina sinnens fulla bruk. Allt annat än sluten psykiatrisk vård borde vara uteslutet, men hämndens krafter är starka. Därmed kan det bli fängelse i alla fall om mobben får bestämma Hittills har det verkat vara tvärtom, han hävdar sig frisk, men domstolen (åklagaren) jobbar starkt på att få honom idiotförklarad Varför kan man ju spekulera i , oavsett var dom sätter honom så får dom väl bygga nytt fängelse/dårhus så kostnaden kan det inte vara Kanske att det skulle kännas lättare för nationen framöver om han stämplas som sinnessjuk , och dom får möjlighet att stoppa i honom en massa mediciner. Har svårt att se någon klar motivering. Det är väl inte anhöriga eller någon 'mobb' som avgör hans öde? Tycker det varit väldigt lite tryck från media och anhöriga på vilket straff han ska få.
| 26 Apr 2012, 10:39 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Mike Leaf wrote: Hittills har det verkat vara tvärtom, han hävdar sig frisk, men domstolen (åklagaren) jobbar starkt på att få honom idiotförklarad Varför kan man ju spekulera i , oavsett var dom sätter honom så får dom väl bygga nytt fängelse/dårhus så kostnaden kan det inte vara
Kanske att det skulle kännas lättare för nationen framöver om han stämplas som sinnessjuk , och dom får möjlighet att stoppa i honom en massa mediciner.
Har svårt att se någon klar motivering.
Det är väl inte anhöriga eller någon 'mobb' som avgör hans öde?
Tycker det varit väldigt lite tryck från media och anhöriga på vilket straff han ska få.
Jag vistas rätt mycket i Norge och det jag hör av "gemene man" är att Breivik ska låsas in för gott. Direkt efter attentaten var tonen att han skulle ha dödsstraff.. Ole Norman vill att han ska låsas in i fängelse eftersom det är den bästa hämnden. Att klassa ngn som sjuk innebär ju per definition att vederbörande kan bli frisk, vilket i så fall skulle kunna få honom fri betydligt tidigare än vid ett interneringsstraff. Nej det är inte mobben som avgör Breiviks öde, däremot tror jag att det är ofrånkomligt att den allmänna opinionen påverkar utgången i ett sånt här ärende
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Apr 2012, 11:09 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Man kan mycket väl vara psykopat och utföra medvetna handlingar, det är ingen motsats. Sannolikt är Breivik psykopat i den meningen att han känner ingen som helst medkänsla med dom människor han skadar.
Man kan också vara ”sjuk” med insikten om att man aldrig kan bli ”frisk”, så där behöver det inte heller finnas någon motsättning. Det finns människor idag som bedöms som allmänt farliga och därmed aldrig kommer ut i frihet. Breivik säger ju själv att han hade till avsikt att döda ännu fler människor än vad som nu blev fallet, och därmed bör sitta inlåst.
/Ulf
|
| 26 Apr 2012, 12:35 |
|
 |
|
FenderBender
|
Abe Normal wrote: Sannolikt är Breivik psykopat i den meningen att han känner ingen som helst medkänsla med dom människor han skadar. /Ulf +1 Om Breiviks beteende bottnar i tex övergrepp under barndomen kan han till och med vara sociopat. De narcissistiska tendenserna är väl såvitt jag förstår mer eller mindre framträdande i båda fallen?
|
| 26 Apr 2012, 14:12 |
|
 |
|
malignatius
Joined: 13 Dec 2004, 23:22 Posts: 1264 Location: Helsingborg
|
Bara en liten funderare...Hur kommer det sig att det sällan (aldrig?) talas om psykiskt sjukdom när det gäller islamistiska extremister? Ta killen killen som sprängde sig i Stockholm som ex. Han överlevde iofs. inte, men jag kan inte påminna mig att det någonsin diskuterades om han var psyksjuk eller inte? - Han var "bara" terrorist... 
|
| 26 Apr 2012, 21:38 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
malignatius wrote: Bara en liten funderare...Hur kommer det sig att det sällan (aldrig?) talas om psykiskt sjukdom när det gäller islamistiska extremister? Ta killen killen som sprängde sig i Stockholm som ex. Han överlevde iofs. inte, men jag kan inte påminna mig att det någonsin diskuterades om han var psyksjuk eller inte? - Han var "bara" terrorist...  bra reflektion. det har väl att göra med att det är lättare att acceptera att en muslimsk extremist gör en sån här grej än "en av våra egna". jag tycker hursomhelst inte att man ska tvinga i honom några mediciner. det är enligt mig en av de hemskaste sakerna man kan göra med en människa och även en mördare har faktiskt rättigheter.
|
| 28 Apr 2012, 22:45 |
|
 |
|
Abe Normal
|
we_made_wor_history wrote:
jag tycker hursomhelst inte att man ska tvinga i honom några mediciner. det är enligt mig en av de hemskaste sakerna man kan göra med en människa och även en mördare har faktiskt rättigheter. Självklart kan man inte från samhällets sida ”medicinera” någon som straff, det förstår alla. Men samtidigt kan man tycka att det är provocerande att den oro Breivikger ger uttryck för är ett bokstavligt finlir i sammahanget om ser till det jävelskap han har ställt till med och alla människor han dödat och den sorg som måste drabba otroligt många anhöriga till alla dödade (79?). /Ulf
|
| 29 Apr 2012, 01:39 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
nåt som stör mig lite med allt som skrivs om de här sakerna nu är den hjälte-roll som tidningarna(iaf GP här i Gbg) har gett riks-kräket Ali Esbati som tydligen var med på Utöya men undgick Breivik.
själv minns jag Esbati ifrån för ungefär 10 år sen när han var ledare för Ung Vänster. han höll hetsiga Hitler-liknande tal och sen till slut blev han petad som ledare för att han systematiskt hade knullat på en massa små-tjejer som var medlemmar i ungdoms-partiet ifråga. jag träffade honom hastigt en gång på den tiden och minns att jag tyckte att han var en av de värsta idioterna jag träffat på.
vad gjorde han förresten på ungdomslägret påUtöya?
|
| 29 Apr 2012, 21:59 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
we_made_wor_history wrote: nåt som stör mig lite med allt som skrivs om de här sakerna nu är den hjälte-roll som tidningarna(iaf GP här i Gbg) har gett riks-kräket Ali Esbati som tydligen var med på Utöya men undgick Breivik.
själv minns jag Esbati ifrån för ungefär 10 år sen när han var ledare för Ung Vänster. han höll hetsiga Hitler-liknande tal och sen till slut blev han petad som ledare för att han systematiskt hade knullat på en massa små-tjejer som var medlemmar i ungdoms-partiet ifråga. jag träffade honom hastigt en gång på den tiden och minns att jag tyckte att han var en av de värsta idioterna jag träffat på.
vad gjorde han förresten på ungdomslägret påUtöya? Har du inte besvarat din fråga själv om vad han gjorde på Utöya? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 29 Apr 2012, 22:21 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
Han ska tydligen skriva en bok om det här nu och det kommer väl vara jättebra för hans karriär antar jag. Snacka om att "vara på rätt plats vid rätt tillfälle".
skitäcklig snubbe. inte samma sorts obehagligt men ändå inte en mycket bättre person än Breivik om du frågar mig iaf.
|
| 29 Apr 2012, 22:47 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
we_made_wor_history wrote: Han ska tydligen skriva en bok om det här nu och det kommer väl vara jättebra för hans karriär antar jag. Snacka om att "vara på rätt plats vid rätt tillfälle".
skitäcklig snubbe. inte samma sorts obehagligt men ändå inte en mycket bättre person än Breivik om du frågar mig iaf. Du har en story att sälja...!? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 29 Apr 2012, 23:40 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
haha nej hans svinerier med små-tjejer ur Ung Vänster stod det ju om i tidningarna i samband med att han blev sparkad som ordförande för dom för länge sen så det är ju väldigt gamla nyheter.
sen dom där Hitler-lika hetsiga talen han höll finns väl dokumenterade men är väl ingen som bryr sig om det där nu heller direkt.
oerhört fjantig artikel i GP nyss med han iaf tycker jag där han intervjuades om Breivik-sakerna.
|
| 30 Apr 2012, 01:17 |
|
 |
|
FenderBender
|
Hmmm... Börjar det inte mer likna en förtalskampanj som dessutom är OT nu?
|
| 30 Apr 2012, 09:55 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
Skulle knappast kalla det "förtal" men lite OT är det väl så visst tillbaka till huvudämnet då.
|
| 30 Apr 2012, 17:14 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
Såg just att man får upp en rad intressanta trådar när man söker på "Ali Esbati" på flashbacks forum.
verkar vara vissa som gillar han där iofs men de flesta som skrivit verkar ha samma uppfattning som mig om han och de är klart mer pålästa i fallet.
|
| 04 May 2012, 17:14 |
|
|