Re: P-böter så funkar det
P-böter - så här kan det också fungera:
Där jag tidigare bodde i Uppsala var parkering tillåten på den sida bostaden låg på men på den andra sidan gatan fanns en skylt 'Parkering 15 minuter'. Ingen förstod logiken bakom skylten och ingen blev bötfälld (i min fantasi trodde jag att det var en tyst överenskommelse mellan P-vakter och de boende

). På grund av skylten var att det alltid lediga platser att parkera bilen på.
En sommardag (juni), jag hade bott på adressen i bortåt fem år och parkerat bilen på gatan under lika lång tid, fick jag parkeringsböter!

(Jag trodde först att det var någon sommarjobbare som inte 'förstod' den tysta överenskommelsen.

) Betalade boten en skickade ett brev till kommunen och frågade vad det var för skylt och vilket beslut som låg bakom det. Efter en tid ringer en kommunjurist och förklarade att det enligt ett tidigare beslut fanns ett tillfälligt parkeringsförbud på grund av snöröjning som upphörde att gälla den sista mars två år tidigare (!).

Skylten gällde med andra ord inte och förklaringen till att den blev kvar var att den och skylten med snöröjning satt på två olika fästen på en lyktstolpe och man hade bara tagit bort den ena skylten när de inte längre gällde.
Det vara bara att begära att få tillbaka pengarna.

Även de senare böterna jag fick ar bara att gå till polisen och be dem riva boten i två delar.

Tyvärr togs 'Parkering 15 minuter' bort och allt fler parkerade på den delen av gatan.
/R