
Re: Hur petiga är reläer?
David Wikström wrote:
Det är nog det som är mitt problem egentligen att jag inte fattar databladen. Men i det här fallet då, är det "Must Operate Voltage" som måste vara 75% av den angivna spänningen?
Men vad menas då med "Must release Voltage"?
Reläet släpper väl när man bryter strömmen, alltså 0V?
"Max Voltage" då?
Är det hur mycket ström man kan köra genom switchen, alltså det som kommer switchas?
Jag tänkte nämligen switcha en 9 volts källa från ett håll till ett annat.
För att reläet ska växla måste spänningen ligga inom 75%-120% av den angivna spänningen, för ett 12V relä blir det mellan 9V och 14,4V, detta gäller "Standard Models". Den modell som heter "High Sensitivity Models" verkar klara 180% av angiven spänning.
För "Standard Models" gäller:
Must operate voltage: (75%) minsta spänning för att relät ska växla pålitligt.
Max voltage: (120%) högsta spänning för att relät ska växla utan att ta skada av att spänningen är för hög.
Must release voltage: (5%) högsta spänningen som man kan ha och vara säker på att relät
inte växlar.