View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 16:31

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Allt om kondingar i signalvägen 
Author Message

Post Allt om kondingar i signalvägen
Startar en ny tråd om kondingar efter diskutionerna om boxkondingarna. Vad har ni att säga om kondingar i signalvägen, vad skall man tänka på, vad är skillnaden ljudmässigt mellan olika kondingar, plast, mica, keramiska. Kan man höra skilland mellan Orange drops och Mustader? Vad mer kan man diskutrera då det gäller kondingar i rörstärkare? Finns några myter att ta död på osv.

Själv har jag hittills bara använt Orange drops och Mica i mina byggen. Skulle vara kul att höra vad ni rutinerade har att säga.

14 Apr 2012, 22:59
Profile

Post Re: Allt om kondingar i signalvägen
En fundering jag har med signalkondingar.

Säg att jag har en konding på 10nF i serie med 470k och sedan kommer en till konding på 100nF innan nästa gain steg. Hur kommer den sista kondingen att påverka ljudet, kan man se det som 10nf parallellt med 100nF ?

15 Apr 2012, 08:45
Profile

Jag skulle nog säga så här...bygg två kretsar identiska med den billigaste plasten du kan hitta och sen en med de dyraste mojoplastisar du står att finna och se sen om korksniffarna kan avgöra i ett blindtest.
Min cheklista är 1:Hur behändiga de är för ändamålet, storlek, radiell eller axiell. 2:Priset. 4:Butik de säljs i, har de mer elektronik jag behöver tex. 4:Utseendet(mindre viktigt men står valet mellan ful och snygg så...)

Detta gäller enbart plast......

15 Apr 2012, 08:58
Profile

Mrcool wrote:
Säg att jag har en konding på 10nF i serie med 470k och sedan kommer en till konding på 100nF innan nästa gain steg. Hur kommer den sista kondingen att påverka ljudet, kan man se det som 10nf parallellt med 100nF ?

Menar du alla tre komponenter ligger i serie: 10nF-470K-100nF ? I så fall är detta samma sak som 9,09nF i serie med 470k. Detta förutsatt att kapacitanserna är exakta.
Har du bara plockat fram 2st kondensatorer från lådan med nominell tolerans på 10% så kan resulterande kapacitans hamna någonstans mellan 8.18nF när båda ligger på -10% och 10nF när båda råkar ligga på +10%. Med andra ord, det är ganska meningslöst att försöka greja till något exotiskt kapacitans värde genom parallel eller seriekoppling av kondensatorer med höga toleransgränser utan att ha mätt upp dem och korrigerat beräkningen. Först då kan man ge sig på att fixa 3050pF. Annars köper man en 3.3nF med 2.5% tolerans och en 33nF med 1%. Generellt sett tycker jag det är en ganska meningslös övning om man inte håller på konstruerar precsionsmätinstrument.

Så till korksniffartestet. Där beror mycket på vilken position i signalkedjan testkondensator sitter. Tar vi signalkoppling mellan två steg så tror jag att 10% skillnad i kapacitans mellan två kondensatorer blir svår att detektera med öronen oavsett plastmaterial. Tar vi istället diskantkondensator i tonstacken så blir 10% skillnad i kapacitans ganska iöronfallande även om båda kondensatorer är av samma fabrikat, material och från samma rulle.
Så gör gärna ett test men mät testkondensatorerna noga så att de inte skiljer mer än 1% i kapacitans. Blindtest, tack.

Själv har jag aldrig fattat det där med att först lukta på korken och sedan inte klaga att vinet saknar korksmaken. Varför lukta på korken över huvudtaget i så fall?

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

15 Apr 2012, 10:26
Profile WWW

Jamen visst Aleks.
Poängen e flerfald som jag ser det. En rörförstärkare är såpass komplex i antalet komponenter att mängden variabler blir vida förbi det som är meningsfullt sett ur perspektivet korksnifferi. Ser man det totalt talar vi ju exponenter som blir närmast barocka.
Som sagt,låter det bra så ÄR det bra och det ligger så extremt mycket mer till komponentval än modellval att det hela faller på eget grepp redan i insteget i min mening.

15 Apr 2012, 11:31
Profile

Just så. Därför kan komponentjämförelser möjligen ha berättigande i de allra enklaste förstärkarkretsar. Ju färre ingredienser desto större effekt har en ändring i proportioner eller byte av vit peppar mot rose t.ex.
Håll bara reda på kapacitans, spänningstålighet, tolerans och håll dig borta från exotiska dyra kondensatorer - de är oftast s.k. OEM versioner av standardprodukt. Det som är "custom design" är färgen på ytterfolien och trycket.
Men hur förklarar man för de som inte lyckas få fram Robbens politikerton ur sina humledumle kopior, oavsett vilka komponenter de byter kors och tvärs, att det kanske beror på blötvaran istället....när det inte är politiskt korrekt att göra någon medveten om dess brister?
Tror någon att byte av alla gula mot oranga eller tvärt om, uppmätta till samma kapacitans, på det här kortet skulle ändra ljudet?
Image

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

15 Apr 2012, 12:30
Profile WWW

Gå på utseendet, då klarar du alla blindtest.

http://kuhnamps.com

15 Apr 2012, 19:39
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]