View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 17:59



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Vilka boxkondingar skall man ha 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Vilka boxkondingar skall man ha
Jag skall till och modda min Marshall Class 5 och tänker då byta ut lite kondingar i bla tonkontrollen. Orginal i denna stärkare sitter "boxkondensatorer" eller vad tusan dom kallas, små rektangulära plastkondingar. Vore ju enkelt att ersätta dom gamla med likadana med andra värden då det hela sitter monterat på kretskort.

Elfa verkar ha lite olika att välja på och det jag är ute efter är 22nF, 47nF med 10 mm och 5 mm avstånd mellan benen och ev 100nF med 10 mm mellan benen, kondingarna bör tåla 400V. Nån som har koll på såna här kondingar och om nåt fabrikat anses vara bättre?


13 Apr 2012, 05:34
Profile
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Dom enda "boxkondingar" jag ser överallt är ju Wima. Kan dock inte säga något om deras kvalité men de finns bara som alternativ hos de ja köper ifrån Tyskland.

Här kan du gotta dig:http://www.banzaimusic.com/WIMA-c-1501/

_________________
//Kucera


13 Apr 2012, 09:18
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Okej så i princip är det bara att ta de plastkondingarna som passar på kretskortet.


13 Apr 2012, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
ja tycker inte det borde vara krångligare. Men det finns säkert någon här som kan berätta mer om dessa och vilka man ska välja.

_________________
//Kucera


13 Apr 2012, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Kucera wrote:
ja tycker inte det borde vara krångligare. Men det finns säkert någon här som kan berätta mer om dessa och vilka man ska välja.


Köper man från Banzai och liknande så får man kondingar som är anpassade efter rörstärkare, slipper man hålla reda på så mycket om vilka som brusar osv
typ info
http://www.tubelab.com/AssemblyManualTu ... rs_TSE.htm


13 Apr 2012, 11:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Bosse.
Som det heter,ryktet om min död e vida överdrivet.

Har använt Wimas röda varianter vid ett otal tillfällen. E inga märkvärdigheter utan är bara att köra på. I gamla dagar hade en del av dem lite tvivelaktigt rykte,men idag..bara glöm den biten. Deras poly mfl varianter funkar lika väl som ngt annat.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Apr 2012, 13:34
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Om man resonerar som rudmark så skulle ju Wima kondingarna vara bra, för det är bara Wima boxkondingar som som Banzai säljer. Det får bli det som passar i kretskortet förmodligen de röda Wima.


13 Apr 2012, 15:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Jag tycker evox rifa är mycket mycket sexigare än Wima....använder dom alot.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25

_________________
Johan Hansson


13 Apr 2012, 19:17
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Röda eller blå kondingar, är det tänkt så man kan välja efter partifärg?


13 Apr 2012, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Jag brukar lägga alla signalkondningar jag skall till att använda i en hög utanför verkstan.
Sen,när det e fullmåne,så slår jag totalt sönder ngn billig stratta som jag sätter eld på....åsså dansar jag runt den samtidigt som jag besvärjer kondningarna jag skall använda och tillber kondningsguden Jim Marshall...
Fö.
Om ni skall till att göra ngt liknande så ge fan i att försöka få fyr på en stratta med briketter. Det funkar verkligen inge vidare.. Aceton däremot is da shit!!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Apr 2012, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Finns några här också:

http://www.musikding.de/index.php/cat/c ... itors.html
http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... itors.html

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


13 Apr 2012, 21:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
...och testa för f-n....

polyester och polypropylen kan låta väldigt olika!!!

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


13 Apr 2012, 21:34
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Nu har jag beställt från elfa, tog lite olika kondingar.

En fundering lite utanför ämnet, vad är den ljudmässiga skillnaden mellan keramiska kondingar och plastkondingar? I mitt fall blir det i hur som helst en keramisk konding i tonkontrollen, orginal i C5:an sitter det en keramisk 470p konding i tonkontrollen. Hur är det att använda keramiska kondingar i en tonkontroll på de lite storre värdena 22n-100n, jag har nämligen både 22n, 47n och 100n 500V kondingar hemma som keramiska. Är ju lite sugen på att testa i väntan på plastkondingarna, dock känns det som att man inte vill vara och löda och testa onödigt mycket på kretskortet.


14 Apr 2012, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Ja skillnaden mellan keramiska kondingar och plastkondingar är för oss flesta vara hörbart (mjukare med plast).

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Apr 2012, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Jag tycker att dela kondensatorer enbart i de tre generella grupper keramiska, polyester och polypropylen samt beskriva de senare med höljets färg är totalt meningslöst.
Redan när klickar på enskild kondensator i elfa så finns det en faktaruta längst ner i fönstret där det står klart angivet vilket användningsområde just den typen är avsedd för.
"Röd WIMA", "blå EPCOS" säger inget, det finns flera olika typer avsedda för en mängd specifika tillämpningar, vissa är direkt olämpliga som kopplingskondensator men kan vara bra som snubber över likriktardioden och tvärt om.

Det är ungefär om jag frågade vilken fyradörrars bil skall man ha och fick till svar: gul eller grön, stålkaross.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


14 Apr 2012, 16:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Olämpliga som i låter illa eller som i skadliga på något sätt?
Jag har lite svårt att tro att det är så stor skillnad inom audiospectrat.

Jag har länge använt denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =65-562-11
.....nemas problemas.

Köpte sådana här för elfa sålde ut för några ören st https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =65-448-52
.......inget märkvärdigt hände där heller.....

Min point med färger var dock att Wima är fula och Rifa är snygga...... :wink:

_________________
Johan Hansson


14 Apr 2012, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Tja, när det förs heta debatter om vilka kondensatorer "låter" si och så (det är förstärkaren som låter, inte kondensatorn i sig) så är det ju viktigt att man anger den konkreta typen.
Just den första du listar upp skulle kunna skapa problem om den användes som snubber över likriktardioder.
Att den duger som signalkoppling beror på diagrammet längst upp till höger på sidan 2 i datablad.
Den andra däremot är en typisk snubber/avstörningkondensator, får dock inte anbringas på t.ex,. nätspänningintaget. Dess självläkningmekanism är inte godkänd i säkerhetskritisk tillämpning.

Det jag tycker är förvånande är att medan gitarrmickarnas, högtalarnas ljud kan diskuteras in i minsta konstruktionsdetalj så blir det röd eller grön wima (finns minst 20 olika typer), när kondensatorer kommer på tal.

Fattar nada av det hela...

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


14 Apr 2012, 18:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Är det inte snarare så att alla duger till kopplingskondingar inom audio men när det kommer till en del andra applikationer måste man vara mer nogräknad......
Därav kan vi hålla oss till vilka som har snyggast färg..........

_________________
Johan Hansson


14 Apr 2012, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Nja... jag tycker inte keramiska enskiktkondensatorer eller glimmer har att göra i audio. De vill så gärna låtsas vara mikrofoner. Ibland låter de faktiskt hörbart precis som det där äckliga diskantläckaget från mp-spelararnas öronsnäckor.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


14 Apr 2012, 19:32
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
det där med glimmerkondingarna har jag inte hört förut brukar det inte vara så at en del stärkargurus brukar rekommendera detta, inte för jag har någon anledning att tvivla på Alex men det var inte det jag hört


14 Apr 2012, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Jo,men Michael...det e väl just det som e grejen. Det finns eg en enda sanning. Det som låter bra ÄR bra. Färdigt.
Kort sagt anser jag iaf att korksnifferi kan ha sin plats. Det är bra eftersom,ifall man tar ett par tre steg ut ifrån beteendet i sig,det ser till att vi som håller på försöker bibehålla nån form av skärpa i det vi gör.

Inget fel i det med korksniffandet i sig, å det skulle aldrig falla mig in att kritisera den grejen. När däremot korksnifferiet övergår till att vara någon form av påtagen eller vedertagen sanning,ja då e det i min bok dags att ironisera beteendet för DÄR har det blivit löjligt.

För att växla vidare på Aleks exempel...vi har en profil inom dragracingen här i Gbg som skulle prova den sista skapelsen i ind området mitt i natten,å det bär sig naturligtvis inte bättre än att våra vänner i blått dyker upp.
Våra vänner i blått då såpass perplexerade att den ene av dem kommenterar bristen på avgassystem(DOH!!! På en räserbil?!?!)....varpå denne får svaret av "profilen" i sammanhanget....
-"Spelar NOG roll om avgaserna kommer ut ur ett kort eller ett långt rör sn*tjävel!"- Ja..jo... :mrgreen: :mrgreen: . Förvisso sant.
Å mkt riktigt...avgaserna skiter ganska kapitalt i ifall de kommer ut i luften genom ett runt eller ovalt rör...eller hur långt det jävla röret nu råkar vara... :wink:

Med det sagt...jag tror vi alla utvecklar preferenser över tid. De signalisar jag kommit att använda mkt e iofs lite dyra...men jag har misshandlat dem styggt å det tar det med.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-456-44

Å vet ni vad? De "låter" bra åxå!! :lol: :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Apr 2012, 22:25
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Vilka boxkondingar skall man ha
Jag startar en ny tråd om kondingar där vi kan diskutera vidare.


14 Apr 2012, 22:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.