View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 03:24

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Posten har långt påsklov? 
Author Message

Post Posten har långt påsklov?
Jag köpte en stratakropp alldeles i slutet av mars, och har naturligtvis trackat leveransen via myEbay. Kroppen skickades från Ebaysäljaren samma dag med USPS priority Intern. mail. USPS har tagit ett par dagar på sig för att sortera, skicka till lämplig flygplats o.s.v. Sen har den kommit till tullen, och Custom clearence gjordes 3 April. I USA, tänkte jag utan att reflektera över om US Customs egentligen skulle ha med det att göra.
Idag kollade jag för en gångs skull trackingnumret via USPS. Lite mer detaljer, och det visar sig att kroppen har gjort Custom Clearance i SVERIGE den 3 april och befinner sig i transit sedan 3/4, d.v.s. under transport. Beräknat leveransdatum är 13/4. Min slutsats är alltså att postens pakettransport mangrant har tagit påsklov hela förra veckan. :x Inte för att jag har så himla bråttom, men man höjer ögonbrynet en aning. Köpet gjordes alltså 29/3, och paketet tullades (tyvärr $$$) in 3/4. Sen har man uppenbarligen planerat leveranserna till nästan en vecka efter påsk. Vad sysslar dom med i 10 dagar :shock: ? Bygger ihop den och testspelar för att kolla att den inte har skadats? Nä, skulle inte tro det.

Ja, ja, jag vet. Gnäll, gnäll... :twisted:

09 Apr 2012, 12:40
Profile WWW

Post Re: Posten har långt påsklov?
Dom kanske läste fel i lagarna om husdjur och trott att det gällde även gitarrdelar - och satt den i karantän ett tag!? :lol: :wink:

09 Apr 2012, 13:03
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Dom kanske läste fel i lagarna om husdjur och trott att det gällde även gitarrdelar - och satt den i karantän ett tag!? :lol: :wink:

Visserligen ska det här bli ett riktigt vilddjur till bra strata, men dom behöver väl inte ta det så bokstavligt!

09 Apr 2012, 13:43
Profile WWW

kanske är dags att ngn annan aktör får ta sig an tullklareringen av småpaket från USA, långsammare än Posten lär det ju inte bli. Har ett liknande exempel där en gitarr låg i två veckor i Sverige innan jag fick hem den. Resan till Sverige tog två dagar...

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Apr 2012, 13:46
Profile WWW

Joshunznera wrote:
kanske är dags att ngn annan aktör får ta sig an tullklareringen av småpaket från USA, långsammare än Posten lär det ju inte bli. Har ett liknande exempel där en gitarr låg i två veckor i Sverige innan jag fick hem den. Resan till Sverige tog två dagar...

Jo, men tullklareringen var klar samma dag den ankom tullen, enligt USPS, nämligen 3/4. Sen övergår den till status "transit", fortfarande 3/4... Men den är fortfarande inte här, och är planerad leverans 13/4! Som sagt, jag har inte så fasligt bråttom, men man undrar vad dom pysslar med... :?

09 Apr 2012, 15:15
Profile WWW

De tänkte förstås att du har påsklov och inte kan ta emot paketet. :roll:

/R

09 Apr 2012, 16:08
Profile

Nu klarnar mysteriet lite. "Custom clearance"betyder på USPS språk att processen pågår. Idag blev statusen "Custom clearance processens computer". Det var alltså tullen som hade påsklov!
Nå, undrar vad dolska syssla med i tre dagar nu då!
Processen har haft det goda med sig att jag hunnit skaffa i stort sett allt inklusive stämmisar under tullens påsklov. Enbart här på Bojen, och utan en enda köpes annons!

10 Apr 2012, 22:04
Profile WWW

Och idag spände Posten sina muskler riktigt och levererade i förtid (2 dagar innan 13/4)! Det var ju tur att den inte kom fredagen den trettonde :wink: ! Slutet gott, allting gott, stratakroppen är fantastisk fin. Slänger upp bilder m.m. i en byggtråd, när jag har tid att plåta lite i dagsljus. Denna kroppen är det (leverantörens bilder):

ImageImage

Last edited by kjelle on 11 Apr 2012, 17:55, edited 1 time in total.

11 Apr 2012, 17:47
Profile WWW

Som grädde på moset är väl svenska posten rykte att de är bland de allra sämsta i hela europa för små leverantörer exempelvis från USA då grejerna ligger länge i svenska tullen för att sedan bäras ut till kund a min 100 spänn och så skall de ha momsen kontant vid dörren utan växelkassa annars ta tillbaka paket och hämta ut på postkontor. Man blir lite full i skratt!

11 Apr 2012, 17:51
Profile WWW

lillefar wrote:
Som grädde på moset är väl svenska posten rykte att de är bland de allra sämsta i hela europa för små leverantörer exempelvis från USA då grejerna ligger länge i svenska tullen för att sedan bäras ut till kund a min 100 spänn och så skall de ha momsen kontant vid dörren utan växelkassa annars ta tillbaka paket och hämta ut på postkontor. Man blir lite full i skratt!

Den här gången vart det direkt till utlämningsstället, COOP, som inte har några problem med kontokort. Jag vet att någon speditör tar kort vid dörren, är det UPS?

11 Apr 2012, 18:00
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]