| Author |
Message |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 3 stegare
Sitter å lurar lite på å bygga om min 18w clon å funderar på någon trevlig trestegs krets. Kan någon vänlig själ ge lite tips på scheman/stärkare man kan titta/lyssna på å få lite inspiration. Jag hade tänkt mig en ganska så dist rik kanal. Fick lite sug nu när Sirius la upp sin brödrosts tråd 
_________________ //Kucera
|
| 10 Apr 2012, 21:57 |
|
 |
|
R.U. Sirius
Joined: 12 Jun 2005, 04:28 Posts: 909 Location: Estocolmo
|
 Re: 3 stegare
JMP 2204 (såklart).
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 10 Apr 2012, 22:02 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
Absolut! Äger en 2203 redan så ja tänkte pröva något annat.
_________________ //Kucera
|
| 10 Apr 2012, 22:06 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: 3 stegare
Det sista har jag som kanske bekant lekt en del med 4,5 å 6 stegs kretsar. För gammaldags hederlig råkkändråll tycker jag faktiskt att just 4 stegarna har merit De ger när man sätter upp dem försiktigt rent "mu" mässigt en komplex distortion som i MIN mening e trevligare än man får ur 2 resp 3 stegare. Poängen e den att många ggr känns det som att topologin för div 2 alt 3 stegare känns lite som -" en traktor....en traktor...en traktor....5 år i Gulag,njet njet....jag menar en traktor..."  . Jag tycker man kan få till en bra labgrund genom att sätta upp en 4 stegare där man dels håller igen på antalet katodavkopplade steg samt hur tungt avkopplade de är. Den sista nu är en 4 stegare där endast 1a steg är avkopplat. Naturligtvis ger det en väldigt mellanregister fokuserad stärkare,men det är ju å andra sidan lite vad gitarr musik handlar om. Nu har jag ju sedan tidigare gjort 4 stegare där enbart 1a samt 4e och sista steg är avkopplat... Å vad jag gillar bäst,ja där e nog juryn ute fortfarande. Oavsett... Jag lägger ju gärna iaf en tonstack tidigt i serien,oavsett hur den nu ser ut. Vad avser railspänningar har jag landat lite inombords i att de två första noderna ofta hamnar på strax under 300VDC och de sista två kring 300VDC +/-. Det ger i en 4 stegare en avvägd balans mellan anslag och hur den bryter upp. Ljudet blir inte lidande med att bli FÖR hårt på så vis. 2204 i all ära,men det tycker jag genast blir lite ihjältjatat idag. Samma samma fast annorlunda på ngt vis. Det jag gör,fortfarande labbandes,är kanske framför allt att leka med katodmotstånd samt anod dito. Katoderna sätter jag gärna,utan ngn som helst evidens till varför bortsett från mina egna öron,lite "tripp,trapp,trull". Dvs,att jag blandar och ger lite halvsnävt och provar ofta att kasta om ordningen på dem. Men,med det sagt finns det inte ett enda steg som i så måtto är det andra likt å svaret låter som jag ser det inte vänta på sig. Katoderna brukar landa mellan 1.5k-6.8k allt beroende på hur jag vill att det skall lira men allt som oftast då med 1.5k som sista steg. Kanske framför allt om det är avkopplat. Jaja. Lite spridda tankar. Vet inte om du tycker de är av ngt värde...
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Apr 2012, 22:35 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: 3 stegare
Kika gärna på bright-kanalen på denna:  Med 2,7k/0,68uF på första och andra katoden. Kör sen ett symmetriskt tredje steg. Jag själv gillar att tighta till det mycket i basen direkt efter ingångsteget men det är ju en smaksak. Testa gärna med 18V Zenerdioder efter katodföljaren innan eqn, det kan låta bättre än man tror om man kombinerar det med rördisten, lyssna bara på Cameron och Freidman  Sätt på switch så hör du vad som händer och ta bort den om du inte gillar den.
|
| 10 Apr 2012, 22:56 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: 3 stegare
Henric. Vad e dina tankar kring det med relä direkt på ingången? Aldrig provat,e därför jag frågar.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Apr 2012, 23:30 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: 3 stegare
Racing wrote: Henric. Vad e dina tankar kring det med relä direkt på ingången? Aldrig provat,e därför jag frågar. Jag har aldrig byggt med reläer direkt på ingången. Borde bli knepigt att få smällfritt. Har inte byggt upp en krets exakt efter detta schema heller men det är en bra utgångspunkt om man vill ha rivig Marshall karaktär. Dock kan man strunta i att ha 5nF över gainpoten innan katodföljaren om man inte tänkt ha den på max/nästan max hela tiden. 
|
| 10 Apr 2012, 23:45 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Har switchat med optos på ingången...lite rampning så vart det "smällfritt". Behöver du 2 kanaler? Annars kan man ju börja här...fast prova med 2.7k på 2 första katoderna...
|
| 11 Apr 2012, 08:27 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: 3 stegare
farbrortäpp wrote: Har switchat med optos på ingången...lite rampning så vart det "smällfritt". Behöver du 2 kanaler? Annars kan man ju börja här...fast prova med 2.7k på 2 första katoderna... Attachment: chupacabrax.png Det där är väl Ceriatones variant på på Cameron Jose, eller hur? Bra utgångspunkt för het trestegare. Men kretsen reser Håller med om 2.7k på de första stegen i stället. Jag tycker sällan 820R/0.68uF blir kul. 430k på första anod är väldigt sär. Jag testar just nu fram och tillbaka i området 120-330k i min JMP med en hottad 2204-krets och tycker det är svårt få till det. Kör 270k just nu. Men det låter liksom oregerligt och skrälligt. Vet inte om det beror på att spänningen blir för låg, svinget för litet, om det är nästa steg som går i spinn? Eller om det helt enkelt är för dålig glättning i kretsen, att rippel och skit blir alltför påtagligt. Kanske måste man förbättra/öka glättningen? Höja matningsspänningen? Är det verkligen bra med 2.2nF rakt ned i jord efter första kopplingskonding, utan någon seriell resistor före? Blir inte första steget totalt nedlastat liksom? Tveksam till 0.68uF på tredje steget. Det blir onödigt aggressivt i övre mid/treble. Om man ska ha avkoppling här kan man mkt väl testa i området 2.2uF-22uF, eller utan. Det kan ändå krävas en del diskantavrullning. /Gunnar
|
| 11 Apr 2012, 09:35 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Izzy wrote: Är det verkligen bra med 2.2nF rakt ned i jord efter första kopplingskonding, utan någon seriell resistor före? Blir inte första steget totalt nedlastat liksom? /Gunnar Jag har ju aldrig provat detta Så jag tror Gunnar har en del poänger här... Angående första steget så är nog grejen att det skall lastas ned 
|
| 11 Apr 2012, 09:47 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: 3 stegare
farbrortäpp wrote: Izzy wrote: Är det verkligen bra med 2.2nF rakt ned i jord efter första kopplingskonding, utan någon seriell resistor före? Blir inte första steget totalt nedlastat liksom? /Gunnar Jag har ju aldrig provat detta Så jag tror Gunnar har en del poänger här... Angående första steget så är nog grejen att det skall lastas ned  Okej. Jag tror jag måste köpa mer uF och kasta in i slutsteget eller något sådant. Kanske upp med juicen några volt. Mer trebleavrullning någonstans (har bara en 500pf på andra anodmotstånd). Eller så är hela idén att anpassa kretsen för diodeländet? /Gunnar
|
| 11 Apr 2012, 09:59 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: 3 stegare
Annars finns det ju en del andra kretsar att kolla på. Till exempel Bogner Shiva och SLO:s crunchkanal som är varianter på 2204.
Undrar om det finns någon kul trestegare med tonstack efter första gainsteg? Eller det kanske genast blir bättre med fyrstegare då, typ Mesa Mark III. Men det är ju faktiskt en möjlighet om man nu har två rör/fyra steg att leka med. Har du det Kucera?
Fast då ramlar man ju in i fyrstegare med anoddriven tonstack. Och då vaknar väl Tubis... Carvin Legacy?
/Gunnar
|
| 11 Apr 2012, 10:11 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
Just nu läser ja bara era inlägg för jobbet kallar hela tiden  men det jag funderat på är vad man kan skapa med ceriatones original krets (18w). 2 kanaler varav en är TMB. TMB vill ja då bygga om och där finns bara 1&1/2rör att leka med. Jag ska sätta mig senare ikväll och kila igenom allting ni skriver och kommentera. Nu har jag inte koll på PT om den klarar att peta in ett steg till. Men då blir det genast en helt annan femma. Hade varit kul att behålla chassit original iaf.
_________________ //Kucera
|
| 11 Apr 2012, 10:35 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
Har legat och lurat lite på detta nu och de slutar nog med att vi får stoppa i ett rör till eftersom de flesta kretsarna använder sig av en katodföljare. Men José eller chupacabra låter ju som två roliga alternativ. Ska hem och rita lite å lägga upp här så får ni säga vad ni tycker. Det kommer bli en tvåkanalig historia iaf.
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 08:30 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Kucera wrote: Men José eller chupacabra låter ju som två roliga alternativ. Jose = Chupacabra = Friedman = mycket annat...med lite olika varianter!! Så jag tror att det är ett bra utgångsläge...
|
| 12 Apr 2012, 08:39 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
Är det någon som vet vart man kan hitta lite scheman på deras kretsar? Någon som sitter på några? Det är väl iof bara Fredmans som inte har nämnts här. Henric borde väl sitta på en del kul efter hanns PA varianter.
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 08:49 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Kucera wrote: Är det någon som vet vart man kan hitta lite scheman på deras kretsar? Någon som sitter på några? Det är väl iof bara Fredmans som inte har nämnts här. Henric borde väl sitta på en del kul efter hanns PA varianter. Henric har labbat/sökt/googlat en del och behåller nog det för sig självt... Alla dessa bygger på Jose...även Cameron... Bygg en Jose....labba, labba... Det finns inget schema som jag sett än som innehåller något fantastiskt...
|
| 12 Apr 2012, 08:57 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
Å kikade lite på shivas schemat å funderar på om man kan ta bort loop kretsen helt och gå från tonstacken till PI med en gång? http://freestompboxes.org/download/file ... &mode=view
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 08:58 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Posta schemat här istället....jag har ingen inloggning dit!!
|
| 12 Apr 2012, 09:02 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
farbrortäpp wrote: Kucera wrote: Är det någon som vet vart man kan hitta lite scheman på deras kretsar? Någon som sitter på några? Det är väl iof bara Fredmans som inte har nämnts här. Henric borde väl sitta på en del kul efter hanns PA varianter. Henric har labbat/sökt/googlat en del och behåller nog det för sig självt... Alla dessa bygger på Jose...även Cameron... Bygg en Jose....labba, labba... Det finns inget schema som jag sett än som innehåller något fantastiskt... Nej det är väl klart. Google är väl ändå en källa till all typ av information. Ja ska pröva lite olika i helgen å se vart man hamnar tillslut. Kan ju vara lärorikt iaf.
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 09:05 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
farbrortäpp wrote: Posta schemat här istället....jag har ingen inloggning dit!! http://m.flickr.com/lightbox?id=7070046009Lurigt att göra från en iPhone..
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 09:30 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Kucera wrote: Lurigt att göra från en iPhone.. Länk funkagera inte Kikade på ett jag hade...såg megaskumt ut efter första steget...det måste varit felritat... Annars...visst...bort med loopen...funkar klockrent...
|
| 12 Apr 2012, 09:40 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
Jävla länkar. Här kommer en drös: Untitled by AlexanderKucera, on Flickr
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 09:50 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Samma konstiga som jag hade...
Dessa 2 470k i serie verkar ju helknäppt...= felritat...
Skit i dem och kör med en switch över potten istället alá chupa...
|
| 12 Apr 2012, 09:59 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
farbrortäpp wrote: Samma konstiga som jag hade...
Dessa 2 470k i serie verkar ju helknäppt...= felritat...
Skit i dem och kör med en switch över potten istället alá chupa... Mailade dig en pdf med ett annat schema.
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 10:19 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: 3 stegare
Kucera wrote: farbrortäpp wrote: Samma konstiga som jag hade...
Dessa 2 470k i serie verkar ju helknäppt...= felritat...
Skit i dem och kör med en switch över potten istället alá chupa... Mailade dig en pdf med ett annat schema. (EDIT: Maila gärna mig också) Japp. Skippa 470k före gainpoten. Ton och gain-Packman, käkakäkakäka. Man kan överväga skippa 100k gridmotståndet till steg två och ev flytta 470pF/370k-filtret dit istället, direkt på griden. Diskantavrullningen på andra anod måste inte vara så stor som 1nF i en tre-stegare. Pröva från 250pF och uppåt. Vid 500pF är du kvar i trevligt grittigt Marshall-land, men har fått bort det värsta bruset och onödiga diskanten. Jag föredrar 470-500pF även över 470k efter andra steget samt då ingen 0.68uF på tredje stegets katod. Men det är typiskt labb-stället, switcha i och ur och se vad som händer. Det räcker nog annars med 220k in i tredje steg. 220k på första stegets anod. Pja, möjligen. Varför inte 120-150k på steg 1 och 2... Viktigt är att du har tillräckligt hög matningsspänning till anoderna på V1. Minst 300V, gärna 320-340V. Annars blir det bara fult och djävligt. Fattar inte hur Bogner får till det i Extacy med typ 265V till V1 och V2. Eller så får han inte det. Ja, du kan skippa loopen men behöver en master. Jaha. Då är det väl bara sätta igång och löda istället för att kleta i scheman /Gunnar
|
| 12 Apr 2012, 12:20 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
Izzy: mail skickat till eran band mail.
Men nu känns de som ja har fått lite mer kött på benen. Nu är ju bara problemet att ja är fast i Gbg till 4. Men sen ska de skapas nya PTP kort och montera nytt rör och börja löda ihop lite. Blev Inget kvar av "original" Marshallen. men sen lurar ja lite på PI hur man ska bygga den eftersom ja vill ha kvar den första kanalen (ton,volym) i stärkaren. Jag kommer inte ha en Precens pot utan något fast värde för det (intern pot mellan treble och master pot kanske, 1nf mot jord).
Så några förslag på PI?
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 12:44 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Kucera wrote: Jag kommer inte ha en Precens pot utan något fast värde för det (intern pot mellan treble och master pot kanske, 1nf mot jord).
Presence på pot är nog tvunget i denna typ av Hi-Gain!! Även Depth är tvunget tycker jag...men den kan man ha fast....
|
| 12 Apr 2012, 13:14 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
farbrortäpp wrote: Kucera wrote: Jag kommer inte ha en Precens pot utan något fast värde för det (intern pot mellan treble och master pot kanske, 1nf mot jord).
Presence på pot är nog tvunget i denna typ av Hi-Gain!! Även Depth är tvunget tycker jag...men den kan man ha fast.... Kan man lägga Precens som på Lead kanalen här:http://www.andyszeugs.de/projekte/slo_preamp/pdf/Schaltplan_SLO.pdf Eller ska den komma från PI svansen = bygga om PI. Ja bygger om PI till shivas/marshall typ så blir det riktigt.
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 13:23 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: 3 stegare
Kucera wrote: Kan man lägga Precens som på Lead kanalen här:http://www.andyszeugs.de/projekte/slo_preamp/pdf/Schaltplan_SLO.pdf Eller ska den komma från PI svansen = bygga om PI. Ja bygger om PI till shivas/marshall typ så blir det riktigt. Slo preamp presence'en fungerar lite bakvänt mot en "vanlig" presence kan man säga. Den skär mer och mer diskant ju mer du drar av den. Så den går bort i denna typ av krets, om du inte vill ha en diskant-tämjare på pot. Klassisk Marshall-presence och även en Resonance/Depth/Punch är viktiga byggstenar i denna typ av krets tycker jag. Cameron själv kör 2,7K/0,68uF på alla tre katoder i sin josé modd. Jag använder andra värden på katod 1 och 2 och kör tredje steget oavkopplat. Bygg en josé efter Chupa-schemat med 2,7K/0,68uF på de två första katoderna och minska eventuellt värdet på 2,2nF till 1nF som går till jord efter ingångssteget så har du en ypperlig grund  Sen är det bara att labba till det efter egna önskemål.
|
| 12 Apr 2012, 14:14 |
|
|