|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
Lördagsskål + "vad blir det för mat?" vecka 11
| Author |
Message |
|
Groth
|
 Lördagsskål + "vad blir det för mat?" vecka 11
Puh! Kom nyss hem från jobbet och är trött i fötterna, sitter o slappar med en enkel whisky innan jag ska börja med maten. Av någon anledning tycker jag det är kul att laga mat när jag är ensam hemma, men inte alls så jäkla roligt när det ska lagas åt hela familjen. Jag kan egentligen inte så mycket, men tycker det är roligt när det blir gott. Nu är jag ensam; frun i huset är på möhippa i Sthlm och nittonåringen är på nån jävla danstillställning i Visby. Så vad gjorde jag tidigare idag? Jo, jag köpte potatis (nån vanlig sort av fast modell), ett par pepparbiffar från charkdisken (hälsingekött), en charlottenlök, och halloumiost. Sen gick jag på bolaget och köpte 3 st Carlsberg Hof på glasflaska med smal hals, en halvflaska Jacobs Creek (rödvin) samt en 20-kronors rödvinstetra a´la Festispaket som säkert duger till rödvinssåsen. Följande scenario kommer nu att utspela sig: jag ska dricka upp min sexa whisky och på tom mage bli lite behagligt luddig i huvet. Sen öppnar jag en Hof, skalar potatis, klyftar den, torkar klyftorna med kökshandduk. Det är ju ett hårt arbete, så redan här tror jag Hof nummer 2 kommer att öppnas, och så steker jag några skivor halloumi som får agera förrätt på stående fot. Mycket gott tillsammans med öl. Sen hackar jag charlottenlöken och läser på lite om hur man gör en bra rödvinssås ty det har jag glömt. Långpanna med lite olja + margarin in i ugnen på 225 grader, sen i med potatisen när panna och fett blivit varmt. (Ett vanligt misstag jag alltid gjort tidigare är att jag lagt potatisen i kall panna, det blir sällan bra.) Här nånstans är det inte helt osannolikt att Hof nummer 3 kommer att öppnas. Sen snurrar jag ihop såsen och steker mina pepparbiffar. Jag tror ca 3 minuter på var sida blir bra, sen får de ligga i folie och gotta sig i sina egna köttsafter istället för att den rinner ut nån annanstans. Köttet ligger givetvis i rumstemperatur redan nu, och vinet kommer att öppnas för luftning inte alltför lång tid in i matlagningen. Sitter och funderar i bakhuvet på vilken musik-dvd som ska få snurra i bakgrunden. Rainbow eller Purple tror jag. Kanske Gary Moore. Jag önskar mig själv lycka till och skrider till verket inom kort! SKÅL!
|
| 17 Mar 2012, 19:52 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Lördagsskål + "vad blir det för mat?" vecka 11
Stuvade makaroner (med svartpeppar, muskot och sirap) med bräckt falukorv. Toppat med erforderlig mängd Heinz Ketchup.  Dryck till anrättningen: mjölk (så klart). Ett stycke Norrlands Guld under själva matlagningen - och kanske en till efter maten. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 17 Mar 2012, 20:04 |
|
 |
|
Groth
|
Hof 1 slut, potatisen skalad, klyftad och torkad. Steker halluomi i detta nu. Dagens musik blev Rainbow från '82, en klart underskattad period med fantastiska Joe Lynn Turner på sång. edit: youtube, samma konsert som jag har på dvd: http://www.youtube.com/watch?v=pZLT7wV9l6UBender: hur stuvar du dina makaroner, du som kan din sak? Jag gjorde alltid en redning förr för att få tjockman, men nu kokar jag alltid i mjölk tills jag tycker konsistensen blir rätt.
|
| 17 Mar 2012, 20:26 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Groth wrote: Hof 1 slut, potatisen skalad, klyftad och torkad. Steker halluomi i detta nu. Dagens musik blev Rainbow från '82, en klart underskattad period med fantastiska Joe Lynn Turner på sång. edit: youtube, samma konsert som jag har på dvd: http://www.youtube.com/watch?v=pZLT7wV9l6UBender: hur stuvar du dina makaroner, du som kan din sak? Jag gjorde alltid en redning förr för att få tjockman, men nu kokar jag alltid i mjölk tills jag tycker konsistensen blir rätt. Beror på var jag är. På restaurang gör jag en separat stuvning. Det är bra, för man kan spara av stuvningen och pytsa in i kantinen eftersom (det tar ju ihop extra under värmning...). Men hemma tar jag en liter mjök, 5 dl gammeldags makaroner och sedan stuvar jag ihop skiten - precis som mormor och morsan gjorde/gör. Börja med att piska in luft i mjölken ordentligt då och då under uppkokning, så "puttrar" den som vatten istället för att hissa och svämma över. Det bränner inte fast i botten heller, om man gör på det viset. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 17 Mar 2012, 20:58 |
|
 |
|
texas
|
Hemgjord pizza(mozzarella:)) med en grym botten,kommer ifrån Jamie O,innehåller mannagryn. Sedan har jag gjort en chokladtårta,tog tre timmar.... Den blev ca 20 cm hög med en jävla massa olika fyllningar med olika choklader. Den var jävulsk,jag kräktes(som I Boring skulle sagt). Så fin och god,två olika bottnar,en med marzipan och en choklad. Nu är jag proppmätt,barnen är ännu mättare och frun mättast. Trodde jag skulle hålla mig vaken till Crossroads,jo tjena ! Pepparrot,jätteräkor och nån rolig fisk,blir nästa veckasrecept. Skål i nått röttvin...
|
| 17 Mar 2012, 21:07 |
|
 |
|
kjelle
|
Groth wrote: Puh! Kom nyss hem från jobbet och är trött i fötterna, sitter o slappar med en enkel whisky innan jag ska börja med maten. Av någon anledning tycker jag det är kul att laga mat när jag är ensam hemma, men inte alls så jäkla roligt när det ska lagas åt hela familjen. Jag kan egentligen inte så mycket, men tycker det är roligt när det blir gott. Nu är jag ensam; frun i huset är på möhippa i Sthlm och nittonåringen är på nån jävla danstillställning i Visby. Så vad gjorde jag tidigare idag? Jo, jag köpte potatis (nån vanlig sort av fast modell), ett par pepparbiffar från charkdisken (hälsingekött), en charlottenlök, och halloumiost. Sen gick jag på bolaget och köpte 3 st Carlsberg Hof på glasflaska med smal hals, en halvflaska Jacobs Creek (rödvin) samt en 20-kronors rödvinstetra a´la Festispaket som säkert duger till rödvinssåsen. Följande scenario kommer nu att utspela sig: jag ska dricka upp min sexa whisky och på tom mage bli lite behagligt luddig i huvet. Sen öppnar jag en Hof, skalar potatis, klyftar den, torkar klyftorna med kökshandduk. Det är ju ett hårt arbete, så redan här tror jag Hof nummer 2 kommer att öppnas, och så steker jag några skivor halloumi som får agera förrätt på stående fot. Mycket gott tillsammans med öl. Sen hackar jag charlottenlöken och läser på lite om hur man gör en bra rödvinssås ty det har jag glömt. Långpanna med lite olja + margarin in i ugnen på 225 grader, sen i med potatisen när panna och fett blivit varmt. (Ett vanligt misstag jag alltid gjort tidigare är att jag lagt potatisen i kall panna, det blir sällan bra.) Här nånstans är det inte helt osannolikt att Hof nummer 3 kommer att öppnas. Sen snurrar jag ihop såsen och steker mina pepparbiffar. Jag tror ca 3 minuter på var sida blir bra, sen får de ligga i folie och gotta sig i sina egna köttsafter istället för att den rinner ut nån annanstans. Köttet ligger givetvis i rumstemperatur redan nu, och vinet kommer att öppnas för luftning inte alltför lång tid in i matlagningen. Sitter och funderar i bakhuvet på vilken musik-dvd som ska få snurra i bakgrunden. Rainbow eller Purple tror jag. Kanske Gary Moore. Jag önskar mig själv lycka till och skrider till verket inom kort! SKÅL! Några nörd kommentarer: 3+3 minuter är för länge, snarare 2+2 och sedan vila i egen saft. Rödvinssås är en läckerhet, och ska tas med stort allvar. Hur gör du potatisen? Luftning i flaskan gör inte så mycket till eller från faktiskt, bättre att hälla upp i ett stort glas, eller dekantera. Smaklig måltid i alla fall, och SKÅL. Välj en av kvällens drycker, skumpa, rött, vatten, Oban, bärs. Jorå fullt kalas ikväll!
| 18 Mar 2012, 02:23 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
var på fest igår och just nu lockar det oerhört med dom där stuvade makaronerna och falukorven Kul att laga mat i ensamhet ibland. En paradrätt jag gör när jag är ensam och har tråkigt är lasagne. I min version varvas även in färsk spenat och ricotta åsså kör jag köttfärs bestående av 50% lamm och 50% nöt
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 Mar 2012, 09:05 |
|
 |
|
musiknörd
|
Fortsätter med temat! hade lite lammfärs hemma så kör på lite wallenbergare special med basilika,rosemarin och lite vitlök utöver receptet! och så lite hemmagjorda klyftpotatisar i ugnen.. och lite rödvinssås på det! blir fint det här  ska dra fram ngn kall ur kylskåpet strax.. SKÅL!
_________________ /Rickard
|
| 24 Mar 2012, 17:27 |
|
 |
|
leffje
|
Här blir det strax en musselsoppa Moules Marinière på DeKlomp samt ngn trevlig öl. Skål i förväg då http://www.deklomp.se/mat/musslor
_________________ Bojen sponsor
|
| 24 Mar 2012, 17:30 |
|
 |
|
Metamatic
|
Stekta fläskkottletter med ben, kokt potatis, mjölig naturligtvis. Brunsås gjord på fettet från kottletterna. Serveras med vanliga lingon i burk och saltgurka!
Basta.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 24 Mar 2012, 18:08 |
|
 |
|
Chatte
Joined: 28 Jul 2010, 15:01 Posts: 1910 Location: NORRKÖPING
|
Jag vart utkommenderad att fixa framsidan. Grävt och vänt på allt och lagt två extra plattrader. ...när jag kommer in 5 timmar senare så står hon och tillreder kål Kål är väl sådant som grisarna äter? Skillsmässan närmar sig 
|
| 24 Mar 2012, 18:27 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Chatte wrote: Jag vart utkommenderad att fixa framsidan. Grävt och vänt på allt och lagt två extra plattrader. ...när jag kommer in 5 timmar senare så står hon och tillreder kål Kål är väl sådant som grisarna äter? Skillsmässan närmar sig  Man brukar ju oftast få något mer än Kål, men jag förstår dej. Fast surkål är lite kul, och pizzasallad är ju kål, om det inte är kålpudding så 
|
| 24 Mar 2012, 19:04 |
|
 |
|
bjoel
|
Chatte wrote: Kål är väl sådant som grisarna äter?
Och du menar att du inte är en gris, alltså? 
|
| 24 Mar 2012, 20:03 |
|
 |
|
Chatte
Joined: 28 Jul 2010, 15:01 Posts: 1910 Location: NORRKÖPING
|
bjoel wrote: Chatte wrote: Kål är väl sådant som grisarna äter?
Och du menar att du inte är en gris, alltså?  Beror på vem man frågar 
|
| 24 Mar 2012, 23:23 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|