View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:19

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Telia och fast nummer 
Author Message

Jag har Telia till mina fasta telefoner men Netatonce när det gäller ADSL.

Kan man säga upp sitt telefonnummer hos Telia och fortfarande ha kvar sitt internetabonnemang? Anledningen till frågan är att jag är för lat att ringa Telia för att fråga. :lol:

Skämt åsido. Jag vill stänga ner vår fasta telefon och endast använda mobiltelefon som primär lur och fortfarande ha internet, ADSL. Men i och med att jag stänger ner abonemanget hos Telia så försvinner väl automagiskt mitt telefonnummer också?

23 Mar 2012, 12:29
Profile ICQ WWW

http://www.pts.se/sv/Internet/Bredband- ... bonnemang/

23 Mar 2012, 12:48
Profile ICQ WWW

Tack! Luskade vidare i detta och kom fram rill att jag som "trogen kund" till Netatonce lugnt kan koppla bort Telias fasta abonnemang och köra ADSL, dessutom med en sänkt månadsavgift!

Så nu åker min fasta telefoni ut för gott ur huset och man sparar abonnemangsavgiften :D .

Jag tog också ett rejält sidosnack med supporten på Netatonce om 4G och får testa deras 4Gi mitt område där jag bor för att urskilja om det generellt fungerar bättre med 4G än ADSL där jag bor. Jag har idag 24Mbit ADSL abonnemang men kommer som bäst upp i 12 Mbit

4G 80Mbit sägs kunna gå rejält mycket snabbare så det är ett alternativ. Oom det nu inte blir lags vid streaming för då är det inte värt någonting. Dessutom får man ju superb teckning i hela huset och skulle det inte räcka så räcker väl en 4G router i källaren?

Någon här som kör 4G i hemmet (villa) fullt ut med datorer, HTP, streaming osv och är nöjd?

23 Mar 2012, 16:53
Profile ICQ WWW

Post Re: Telia och fast nummer
Stout wrote:
Så nu åker min fasta telefoni ut för gott ur huset och man sparar abonnemangsavgiften :D .

Det där provade vi också för några år sedan. Men vi insåg att hemtelefonen trots allt var värdefull, så vi fick ett förmånligt avtal med Telia med bredband/bredbandstelefoni. Vi har idag en telefonräkning på cirka 400 kr i kvartalet plus den fasta avgiften. :)

23 Mar 2012, 17:12
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Stout wrote:

Det där provade vi också för några år sedan. Men vi insåg att hemtelefonen trots allt var värdefull, så vi fick ett förmånligt avtal med Telia med bredband/bredbandstelefoni. Vi har idag en telefonräkning på cirka 400 kr i kvartalet plus den fasta avgiften. :)

Jag anser det inte vara skäl nog att ha fast telefoni längre bara för att släkten och undersökningsföretag (är nixad) ska få tag i en för att de är för snåla att ringa till en mobil. I mitt fall kostar det 225:-/mån med Telia (inkl några tjänster som nummerpresentation, Telia fritid osv) bara för att ha ett fast telefoniabonnemang. 2700:- pix om året som är roligare att slösa på annat (typ några goda middagar på krogen). Men det är inte pengarna som är haken utan principen att inte använda fast telefon mer än för inkommande samtal. Dessutom jobbar jag hemmifrån och har fast företagstelefon så då använder jag den för att ringa ut med :o

23 Mar 2012, 18:12
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Stout wrote:

jaharu, vad är det för Telia bredband som är så billigt tro?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

23 Mar 2012, 19:58
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Samtalskostnader har väl med hur mycket man ringer att göra - eller har jag missat nåt? :shock:

23 Mar 2012, 20:20
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Joshunznera wrote:

Samtalskostnader har väl med hur mycket man ringer att göra - eller har jag missat nåt? :shock:

aha, du betalar 400 per kvartal för att ringa alltså. Då missförstod jag dig, trodde att du batalde 400 för telefon/bredband.

Ringa för 400 är ju hardcore, det gör jag nog inte på 4 år ens 8)

sorry

23 Mar 2012, 20:23
Profile WWW

Har haft en sunkig hänglina (telia) i ett 50-tals bostadsområde mitt i stan till vi beslutade att ta in bredband. Hänglinan var ett arv ifrån tidigare ägare och bredbandet var redan förberett i kvarteret. Jag grävde ett halvmeterdjupt, fem meter långt dike, slapp en kostnad på 2500:- ca och behövde i slutändan bara betala ca 8000:- för installationen -snyggt och fint. Kunde säga upp fast telefoni (125 kr/mån bara för snöret), få betydligt högre fart och slipper nu en massa telefonförsäljare. Sammantaget ca 300 kr/månad, 250:- för bredbandskabel (lokala energibolaget/fjärrvärme) och 50:- till bredband2 för 100/100.
-Vilken skillnad!
Alla i hushållet har egna reggade mobiler så alla kan nås ändå. Ringer mycket skype direkt från mobilen och har börjat messa flitigare. Telefonboken har jag alltid med mig (i mobilen). Kopparkabeln och plinten den anslutits till kommer telia aldrig i helvete att uppgradera.

Överväger att säga upp vår tv-kabel oxå (ytterligare ett arv från tidigare ägare) för vi tittar nästan aldrig på tv numera - allt sköts via datorer.
Parkerar mig hellre i sängen när jag har tid med en juste laptop för att titta på laddad film eller play-tv än att hänga i tv-soffan och behöva lida igenom både reklam och tidspassning.
Kan utan att ljuga säga att vår månadskostnad för telefoni har sjunkit, snart ryker även TV-kostaderna. Fiberkabeln har även stärkt vårt fastighetsvärde.
Telia fasar nu ut kopparkabeln -it´s a dead end !

23 Mar 2012, 21:07
Profile

Jag har beställt fiber istället för de långt under 8G/B som nu erbjuds.
Efter det blir det IP telefoni för min del- både hem och till jobbet.

24 Mar 2012, 00:03
Profile ICQ WWW

Numera kostar det +30.000:- att få fiber indraget här jag bor i Limhamn Stamkabeln till fiberkabeln ligger 300 meter från vårt hus. Alla blev tillfrågade i området men för många tackade nej till fiberkabel med en anslutningskostnad på totalt 800:- för 12 år sedan. Samma generation som nu sitter på Facebook och upptäckte internet för 5 år sedan och kallar det "nätet" :roll: Alla som varit med sedan 1980-talet vet att det heter Internet!

24 Mar 2012, 01:09
Profile ICQ WWW

Vad är den fasta avgiften för Telia nuförtiden egentligen? 125 spänn i månaden fortfarande? FB säger att han ringer för 400 i kvartalet plus fasta avgifter. Jag har med IP-telefoni via comhem inte betalt nån månadsavgift för den fasta de senaste tre åren, vilket känns rätt rimligt då den i princip endast används för porttelefonsfunktionen(!) Måste man inte ringa en del för att månadsavgoift för fast telefon ska betala sig?

24 Mar 2012, 01:19
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:
Vad är den fasta avgiften för Telia nuförtiden egentligen? 125 spänn i månaden fortfarande? FB säger att han ringer för 400 i kvartalet plus fasta avgifter. Jag har med IP-telefoni via comhem inte betalt nån månadsavgift för den fasta de senaste tre åren, vilket känns rätt rimligt då den i princip endast används för porttelefonsfunktionen(!) Måste man inte ringa en del för att månadsavgoift för fast telefon ska betala sig?

En månadsavgift för fast telefoni betalar sig nog aldrig. Dock så t.ex med telia så är det väl månadsavgift även för IP-telefoni för jag vet när jag räknade på det hela för några år sen med vad jag behövde så skulle jag tjäna typ 40kr i månaden om jag bytte till IP-telefoni.

Comhem har väl nåt paket för där man får en produkt gratis va? Det där med grupprabatter o göra nåt för befintliga kunder har väl aldrig vart telias grej. Dock har jag nån rabatt på 55:- på mitt adsl av nån anledning, men skulle jag hoppa på nåt erbjudande försvinner ju den direkt.

25 Mar 2012, 08:35
Profile

Lemmy wrote:
Ersmarker wrote:

En månadsavgift för fast telefoni betalar sig nog aldrig. Dock så t.ex med telia så är det väl månadsavgift även för IP-telefoni för jag vet när jag räknade på det hela för några år sen med vad jag behövde så skulle jag tjäna typ 40kr i månaden om jag bytte till IP-telefoni.

Comhem har väl nåt paket för där man får en produkt gratis va? Det där med grupprabatter o göra nåt för befintliga kunder har väl aldrig vart telias grej. Dock har jag nån rabatt på 55:- på mitt adsl av nån anledning, men skulle jag hoppa på nåt erbjudande försvinner ju den direkt.

Det är en djungel av abbonnemang och erbjudanden hela tiden , tydligen har jag något 'kombinerat' fast telefon + ADSL för ett något lägre pris. varje gång man kollar över detta finns det något att spara mot att man binder sig.

Tänk dig alla som har gamla telefonabbonemang och betalar 4-5 kr i minuten , dom hör Telia aldrig av sig dom bara pyntar ett överpris år ut och år in fast dom inte är bundna , dom bara vet inte att priserna gått ned med 90% på några år, det är dom verkliga förlorarna!

26 Mar 2012, 16:54
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Tänk dig alla som har gamla telefonabbonemang och betalar 4-5 kr i minuten , dom hör Telia aldrig av sig dom bara pyntar ett överpris år ut och år in fast dom inte är bundna , dom bara vet inte att priserna gått ned med 90% på några år, det är dom verkliga förlorarna!

Det lönar sig som sagt att ringa och kolla då och då. Jag brukar ringa ngn gång varje år och snika till mig ngt. Sist ringde jag och frågade vad de hade för erbjudanden till mig så att jag skulle fortsätta med Telia. Jag fick direkt ett snäpp snabbare ADSSL för samma pengar som tidigare, efter lite tjat fick jag även en ny snabbare wiFi-router och 6 månader fritt Spotify. Allt detta bara genom att ringa ett samtal på 5 minuter och att binda på ett år. Det senare var ju inga problem eftersom jag inte tycker att jag har ngt alternativ till Telia just nu. Hur nöjd man än är med ett sånt avtal så känner man sig ju lurad ändå på ngt sätt. Irriterande att man ska behöva hålla på sådär bara för att få lägsta pris

26 Mar 2012, 18:20
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Mike Leaf wrote:

Det lönar sig som sagt att ringa och kolla då och då. Jag brukar ringa ngn gång varje år och snika till mig ngt. Sist ringde jag och frågade vad de hade för erbjudanden till mig så att jag skulle fortsätta med Telia. Jag fick direkt ett snäpp snabbare ADSSL för samma pengar som tidigare, efter lite tjat fick jag även en ny snabbare wiFi-router och 6 månader fritt Spotify. Allt detta bara genom att ringa ett samtal på 5 minuter och att binda på ett år. Det senare var ju inga problem eftersom jag inte tycker att jag har ngt alternativ till Telia just nu. Hur nöjd man än är med ett sånt avtal så känner man sig ju lurad ändå på ngt sätt. Irriterande att man ska behöva hålla på sådär bara för att få lägsta pris

Jasså, fick bara 3 månader Spotify..... :?

Nåväl , dom brukar höra av sig när bindningstiden ska gå ut, dom är väl rädda att man börjar kolla runt

26 Mar 2012, 21:13
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]