View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 05:40

Reply to topic  [ 15 posts ] 
4G som alternativ till ADSL 
Author Message

Utvecklar min tråd "Telia och fast nummer"-

Har halvtaskigt ADSL eftersom jag har långt till stationen. Får 12-13Mbit nerströms och 1.4 upp. 4G är ju på tapeten och frågan är om det är ett alternativ att skaffa 4G 80Mbit och skrota ADSL helt?

Jag har HTPC, kör VPN och tittar bla på BBC och lite amerikanska kanaler live och då är det inte kul om det stockar sig. Gör det så är ju 4G inget alternativ.

Någon som sitter på erfarenheter om 4G och vet med sig att det inte blir problem i lag och annat när man streamar eller tankar/laddar upp?

23 Mar 2012, 16:57
Profile ICQ WWW

Post Re: 4G som alternativ till ADSL
I teorin är det ju ett alternativ såklart, i praktiken är det ju däremot inte säkert eller ens troligt att din upplevelse kommer att bli bättre än de 12Mbit du har idag. Det är mycket som ska klaffa om du ska få riktigt snabbt 4G

Å andra sidan kan du ta med dig 4G-modemet, så om du surfar på olika ställen och aldrig samtidigt kan det ju vara en bra ide ändå. Funderade på samma sak för ett tag sedan men insåg att jag måste ha bredband både hemma och på landet samtidigt och då funkar det ju inte

Tipset är väl att du beställer på nätet (postorder)och testar, då har du ju lagstadgad 14 dagars ångerrätt och kan backa ur om prestandan inte är till belåtenhet 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

23 Mar 2012, 19:56
Profile WWW

Joshunznera wrote:
I teorin är det ju ett alternativ såklart, i praktiken är det ju däremot inte säkert eller ens troligt att din upplevelse kommer att bli bättre än de 12Mbit du har idag. Det är mycket som ska klaffa om du ska få riktigt snabbt 4G

Å andra sidan kan du ta med dig 4G-modemet, så om du surfar på olika ställen och aldrig samtidigt kan det ju vara en bra ide ändå. Funderade på samma sak för ett tag sedan men insåg att jag måste ha bredband både hemma och på landet samtidigt och då funkar det ju inte

Tipset är väl att du beställer på nätet (postorder)och testar, då har du ju lagstadgad 14 dagars ångerrätt och kan backa ur om prestandan inte är till belåtenhet 8)

Sanning med modifikation. Du har 14 ångerrätt, och du har rätt att inspektera produkten. Inte använda den.

EDIT: Däremot har väl telenor haft någon form av nöjd kund garanti som i praktiken fungerat som en testmöjlighet. Om de har kvar den, och om även andra hakat på den dealen skall jag hålla osagt.

23 Mar 2012, 20:11
Profile

kört telia 3g nu i ett bra tag

väder- och humörs-beroende hastighet, duger inte att titta på film på

men jäkligt gött att slippa den fasta-fånen-tråden, samt att kunna slösurfa när man är ute å sjöler dragena

nasara verkar dock börjat inse att jag har juppinalle :evil: , men man behöver ju inte svara när de ringer 8)

23 Mar 2012, 21:27
Profile

Lurwas wrote:
Joshunznera wrote:

Sanning med modifikation. Du har 14 ångerrätt, och du har rätt att inspektera produkten. Inte använda den.

EDIT: Däremot har väl telenor haft någon form av nöjd kund garanti som i praktiken fungerat som en testmöjlighet. Om de har kvar den, och om även andra hakat på den dealen skall jag hålla osagt.

Inspektera betyder i det sammanhanget att man har rätt att prova funktionen, inte bara kolla hur snygg den är 8)

23 Mar 2012, 21:43
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Inspektera betyder i det sammanhanget att man har rätt att prova funktionen, inte bara kolla hur snygg den är 8)

Säker? Finns två punkter som skulle kunna ställa till det, ett är att abonnemanget är en tjänst som man faktiskt tar i bruk om man provar det, och två är att det rör även mjukvarulicenser som hör modemet till?

23 Mar 2012, 22:03
Profile

Lurwas wrote:
Joshunznera wrote:

Säker? Finns två punkter som skulle kunna ställa till det, ett är att abonnemanget är en tjänst som man faktiskt tar i bruk om man provar det, och två är att det rör även mjukvarulicenser som hör modemet till?

I så fall får man nog lägga till det i texten när man säljer... Och vad det är för mjukvara förstår jag inte.

I mitt fall var det Telia som erbjöd 4G och de tillåter i alla fall att man provar ordentligt. Det enda jag måste se till är att jag inte förstör förpackningen och att inte modemet ser använt ut sedan jag har provat.

23 Mar 2012, 22:28
Profile WWW

Telia har det på prov i 14 dagar med ångerrätt.

Jag har checkat vidare och upptäckt att de firurar med limits, för tillfället 30GB så 4G är uteslutet för mig som streamar TV-program dagarna i ända och FTP:ar. Så jag förbrukar 30GB på någon/några dagar Det ska alltid vara någon hake när det gäller leverantörer av mobila lösningar :twisted:

Det var bättre förr när man körde 1200 baud mot FidoNet :lol:

23 Mar 2012, 22:50
Profile ICQ WWW

Bredbandsbolaget bl.a (åtminstone de två ggr jag tecknat adsl med dom) låter dig inte komma ut på nätet förrän du aktivt klickat "Ja" i första rutan du får upp när du öppnar webbläsaren vilken säger att du accepterar köpet och därmed häver ångerrätten.
Angående buffring osv via BBC live tv och andra liknande kanaler lär nog inte avhjälpas med snabbare bredband då hastigheten du uppnår för tillfället ska räcka gott och väl. Det är nog snarare på andra sidan felet ligger eller så kanske din VPN inte är så stabil.

23 Mar 2012, 22:52
Profile ICQ WWW

BiTTeR wrote:
Angående buffring osv via BBC live tv och andra liknande kanaler lär nog inte avhjälpas med snabbare bredband då hastigheten du uppnår för tillfället ska räcka gott och väl. Det är nog snarare på andra sidan felet ligger eller så kanske din VPN inte är så stabil.

Jag har inga problem i dag med ADSL att kolla på utländska kanaler via VPN. Frågeställningen var mer om man skaffar 4G och upptäcker att det inte fungear som det ska trots en "snabbare" lina. Har läst mig till att 4G buffrar på ett annat sätt. Ungefär som utländska streaming TV-kanaler där det börjar med sämre kvalité för att sedan anpassa sig till den bandbredd man i realiteten har. HD fungerar oklanderligt via VPN en fröjd att få äkta HD till skillnad från det skitet jag har i dag
med Boxer. Men jag kör WMC med tre FloppyTV kort så det är lite uråldrigt men ett väl fungerande system där all reklam klipps bort från programmen automagiskt. Men jag tittar sällan på svensk TV så snart åker väl Boxer abonnemanget ut också med protester från frugan till på köpet.

Frågan är sen vad som kommer att hända med TV-licensen och internet? De hittar väl snart på något "underfundigt" för att ta licenspengar för det också.

Nä, jag har givit upp tanken på 4G i hemmet som ersättning mot det jag har i dag. Fiber kostar +30.000:- att dra in. Det är då fan att man ska vara så inåst och bakbunden med tekniken i sitt eget hem. Ni har det bra som bor i Lägenhet eller inom en förening som slipper tänka själva. :lol:

24 Mar 2012, 00:53
Profile ICQ WWW

Telia kommer plocka bort kopparkabeln löpande de närmaste åren , hushållen kommer få en 4G basstation i huset med yttre antenn som kommer ENLIGT dom ge lika bra hastighet som nuvarande ADSL.

Vi har Telenor 4G på jobbet med yttre antenn och det är blixtsnabbt , men som sagt det är ju i stan,,,

Telias mobila bredband i Sörmland ger ju inte ens Turbo 3G idag , jag får bara 'edge' som är 256 k !

Om du säger upp ditt vanliga fasta telabbonnemang så ska du se att Telia tar tillbaka kostnaden p ådet IP abbonnemang du behöver istället.

Så ha kvar ADSL några år om 4G inte funkar, allt blir trådlöst inom c:a 5 år är mitt tips....

24 Mar 2012, 08:31
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Så ha kvar ADSL några år om 4G inte funkar, allt blir trådlöst inom c:a 5 år är mitt tips....

+1

nya tekniker lurar runt hörnet och "5G" kommer att innebära helt nya möjligheter för strömmande ljud och bild.

I mitt Sörmland är dock 3G (Telia) rätt snabbt, jag mätte just nu upp dryga 5Mbit ner, så det beror ju som alltid på var man finns i förhållande till stationerna.

24 Mar 2012, 08:59
Profile WWW

Skillnaden i framtiden är att alla troligtvis har lärt sig att ta betalt och suga ut pengar på alla möjliga sätt, utan att skämmas.

I dag kan man välja precis vad man vill göra på internet och är man tekniskt lagd eller helt enkelt intresserad av någonting så behöver det inte kosta ett öre, men i framtiden finns troligtvis inte den möjligheten, även om man är teknisk. De har låst en inne. Om det nu inte ska hackas hej vilt.

4G eller vad det nu blir som standard kommer att kosta per överföring eller mängd, de kommer att stänga portar så att man inte kan göra som man vill i framtiden, eller det kanske kommer att gå att accessa mot en avgift. Man kommer att tvingas köpa tjänster som man kanske inte egentligen behöver men måste ha för att någonting annat ska fungera på internet.

Vi är på väg mot en era som jag personligen inte ser fram emot. Ge mig bara en snabb lina så fixar jag resten till mig själv u!an inblanding av hippa företag som hittar på det ena och det andra i finstilta avtal.

24 Mar 2012, 10:08
Profile ICQ WWW

Stout wrote:
Skillnaden i framtiden är att alla troligtvis har lärt sig att ta betalt och suga ut pengar på alla möjliga sätt, utan att skämmas.

I dag kan man välja precis vad man vill göra på internet och är man tekniskt lagd eller helt enkelt intresserad av någonting så behöver det inte kosta ett öre, men i framtiden finns troligtvis inte den möjligheten, även om man är teknisk. De har låst en inne. Om det nu inte ska hackas hej vilt.

4G eller vad det nu blir som standard kommer att kosta per överföring eller mängd, de kommer att stänga portar så att man inte kan göra som man vill i framtiden, eller det kanske kommer att gå att accessa mot en avgift. Man kommer att tvingas köpa tjänster som man kanske inte egentligen behöver men måste ha för att någonting annat ska fungera på internet.

Vi är på väg mot en era som jag personligen inte ser fram emot. Ge mig bara en snabb lina så fixar jag resten till mig själv u!an inblanding av hippa företag som hittar på det ena och det andra i finstilta avtal.

Samtidigt är elektronikbranschen hårt konkurrenstutsatt och så länge operatörer och Åfkedjor 'krigar' om kunderna så hålls priserna nere , mardrömmen vore motsatsen , ett monopol statligt eller privat .

26 Mar 2012, 09:11
Profile ICQ WWW

Labbat lite med det där med 4G då jag jobbar som tekniknörd på nätverkssidan.

Snabbt, och för att inte grotta ner sig onödigt mkt.

VPN, du tappar ju lite där iom latencyn, då paket ska kollas på bägge sidor då det krypteras. Funkar, ja, perfekt, nja....

Testat köra hårdvaruvpn över en sådan, och hastigheten går upp och ner en hel del. Dovado routern är inte riktigt stabil ens med senaste firmware. Sätta en timer på den som bootar om den var natt kl 4 gör den stabilare, men fortfarande inte perfekt.

Du skriver vpn, är du server eller klient i den kedjan ? Räkna med en del mer pyssel om du planerar att styra upp något som liknar statiskt ip på 4G utan att spräcka budgeten.

Streama, yepp, men som sagt, är lite på dagsform och belastning på nätet. Mobilnätet är redan överlastat då det växt snabbare än planerat, men visst.

Som sagt, det går, och är bra då det funkar. Kostar inget att testa, men testa före du kör en uppsägning av ditt nuvarande.

08 Apr 2012, 20:02
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]