View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 17:46



Reply to topic  [ 13 posts ] 
MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
Hej!
Jag håller på och spånar på ett eget litet transistorstärkar-bygge.
Jag läser på för fulla muggar nu men mina tankar gled fort iväg åt ett håll.
Mosfetar ska tydligen efterlikna rör bäst eftersom de inte är linjära.
Jag vill ha ett litet dist/overdrive-steg i stärkaren. Vart ska jag placera det?
Sätter man det på ingången blir det väl lättare massa onödigt brus som förstärks?
En gammal vis man sa att man endast sätter mosfetarna i slutsteget för att det är där det ska dista.
(Så hade jag inte fattat det tidigare, bara att det är det ultimata om det spräcker lite extra där).
Kan man annars "kopiera" en befintlig pedalkrets efter ingångssteget fast leta på kompinenter som tål högre spänningar?
Vet någon vart jag kan hitta info om detta? Jag googlar men hittar inte riktigt något.

Hare gött!!


05 Mar 2012, 17:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
antar att det var en dum fråga


10 Mar 2012, 00:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
tokfan wrote:
Hej!
Jag håller på och spånar på ett eget litet transistorstärkar-bygge.
Jag läser på för fulla muggar nu men mina tankar gled fort iväg åt ett håll.
Mosfetar ska tydligen efterlikna rör bäst eftersom de inte är linjära.
Jag vill ha ett litet dist/overdrive-steg i stärkaren. Vart ska jag placera det?
Sätter man det på ingången blir det väl lättare massa onödigt brus som förstärks?
En gammal vis man sa att man endast sätter mosfetarna i slutsteget för att det är där det ska dista.
(Så hade jag inte fattat det tidigare, bara att det är det ultimata om det spräcker lite extra där).
Kan man annars "kopiera" en befintlig pedalkrets efter ingångssteget fast leta på kompinenter som tål högre spänningar?
Vet någon vart jag kan hitta info om detta? Jag googlar men hittar inte riktigt något.

Hare gött!!


Det blir inte bättre ljud för att transistorn/mosfeten klarar högre spänningar.
Ex. Har du 9volt's matning och transistorn bara klarar 3 volt så går den sönder

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


13 Mar 2012, 13:19
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
men om man lägger effekten senare i förstärkaren borde det väl bli mindre brus som förstärks från den? Jag har ingen koll, bara klurar lite.
Om man lägger den först kan man ju lika gärna bara köra med en distpedal?


13 Mar 2012, 13:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
Saken är ju den att skall du överstyra slutstegstrissorna så måste du köra på max volym och dessutom blir disten inte så rolig pga av a det just är trissor. Det bli skarp klippning som dessutom är symetrisk vilket ger mest udda övertoner(se grötig och vass).
Därför ska du nog strunta i att tänka dist i slutsteget och smäck den i preampen så kan du experimentera med olika kretsar som ger ett behagligare ljud. Bruset får man leva med eller sätta in en noise gate.
Du får ha olka spänning till preamp och slutsteg så slipper du ha så tåliga komponenter och kan lättare kopiera tex pedalkretsar. Ska du inte ha så mycket effekt så behöver du ju dock inte ha så hög spänning till slutsteg heller......

_________________
Johan Hansson


13 Mar 2012, 15:17
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
Ja det var så jag hade uppfattat det med sluttransistorerna också.
Den gamle vise mannen jag pratade med måste ha förklarat fel eller tänkt snett.
Drar man på min gamla keyboardförstärkare på botten låter det ju inte helt hundra.
Det får bli i försteget.

En fråga i förbifarten: Varför har så många förstärkare mosfetar i slutsteget?
Marshall har en stärkare som heter något med mosfet. Vad är vitsen med den?


13 Mar 2012, 16:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
När det kommer till gurastärkare så är det väl att mosfetar anses vara mer rörlika i sina parametrar och funktion.
Jag är inte jättekunnig på området.

_________________
Johan Hansson


13 Mar 2012, 20:48
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
Så som jag har lärt mig så ska transistorer låta likadant ända tills de distar då rören bildrar oktav-övertoner
och transistorerna mest kvarter eller kvinter eller lite allt möjligt. Och eftersom man inte vill ha dist i slutsteget
så borde det ju inte spela någon roll då? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta förutom att jag hört
rörstärkare som låter bra och transistorförstärkare som låter skit. Fast de transistorstärkare jag hört har varit billiga.
Annars har jag bara fått lite teori förklarad. (Han som förklarade är proffessor och gillar rör (men lirar inte gitarr) så det känns som att han måste ha rätt på något vis).
Det här var intressant tycker jag. Något som jag verkligen vill få koll på.
fråga professorn då tänker ni. Han har ofta inte tid och det vore bra att få koll från gitarrfolk som antagligen tänker mer lika som mig.

Tjo!


13 Mar 2012, 21:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
tokfan wrote:
En fråga i förbifarten: Varför har så många förstärkare mosfetar i slutsteget?


Det är helt enkelt en teknologi som passar bra för att bygga slutsteg (dvs bra prestanda vs kostnad). Det låter inte "rör" bara för att det är MOSFETs i slutsteget (även om marknadsföringen från vissa tillverkare gärna vill antyda att det är så).

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


14 Mar 2012, 12:17
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
okidoki.
Nu har jag fått mycket givande svar. Är ganska nöjd och tacksam.
Fast skriv gärna vidare om ni har något mer att tillägga. :D


14 Mar 2012, 13:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
Hur hade du tänkt att bygga slutsteget? Ska du kopiera en färdig gitarrkrets?
Varför bygger du inte rör?

_________________
Johan Hansson


14 Mar 2012, 20:29
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
Jag ska göra det som ex-jobb i skolan.
Fanns två projekt. ett rör och ett mostransistor. klasskompisen hann nypa rörprojektet innan
jag ens visste om att man fick göra ett så roligt exjobb.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska lägga upp slutsteget. Allt är väl redan gjort typ.
Jag vet inte hur jag ska starta över huvud taget. Jag är inte så insatt än.
Fattar allt med filter å förstärkning, avkopplingskondingar, bias och vise versa, men när alla steg
och saker ska sättas ihop till en stor klump känns det lurigare.
När jag kollar på befintliga scheman brukar det vara lite saker jag inte har en aning om vad det är.
kanske kan ta upp nåt exempel här snart när jag har tid.


14 Mar 2012, 22:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MOSFET dist/overdrive i eget litet bygge. var? hur?
har du något bra tips hur jag ska tänka när jag klurar ut slutsteg?
Jag googlar runt för fullt och ser massa olika variationer. tänkte köra klass B.


23 Mar 2012, 00:14
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.