View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 02:01

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Coca cola ändrar receptet pga krav på cancervarningsettikett 
Author Message

Post Coca cola ändrar receptet pga krav på cancervarningsettikett
pga av att dom fått krav i USA nu på cancer varnings etiketter på buteljer där,,
http://news.sky.com/home/world-news/article/16185327

men det görs ej här :shock: ,,,,,ah well,,,you figure out the rest .

fan börjar känna mig som Sverker här ,,ha ha :mrgreen:

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

10 Mar 2012, 21:27
Profile

Post Re: Coca cola ändrar receptet pga krav på cancervarningsetti
det är nog inte bara det ,
jag anar dock att dom kommer även ändras receptet här med snarligen ,
då studierna om orsaken till detta krav är relativt färskt

just nu sliter dom läskeblask kokarna även frenetiskt hur dom ska komma på en vettig sötningsteknik
,,aspartam tex är helt förbjudet i Japan tex och socker är en bristvara i världen !

vanlig cola idag är sockret så utspätt med Genmanipulerad majssirap att det är läskigt ,, vits,,, :mrgreen:
stevia som är bra o naturligt är lite för beskt osv o sucralos var inte så lyckat

men så "vanlig" cola är inte som förr hur man än vrider på det, fan det är ju inte ens "coca" i längre :wink: ah well,,,,,

Elmer Diktonius.

10 Mar 2012, 22:12
Profile

Det verkar röra sig om E150 a,b,c,d. Är man intresserad kan man läsa lite om en utredning publicerad 2011. Har skummat lite i sammanfattningen och man verkar kommer fram till att man borde ge restriktivare regler kring hur mycket av de cancerogena ämnena som får finnas i E150. De bör reduceras så mycket som det är tekniskt möjligt. Man anser att det flesta konsumenter ligger under RDI för alla varianter av E150(med dagens gränsvärden för de cancerogena ämnena) medans högkonsumenter ofta ligger över RDI. Har ingen aning om rapporten gett någon regeländring i Europa

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2004.htm

Är man intresserad av tillsatser i mat så rekommenderar jag boken "Den hemlige kocken". Man får även reda på att vanillinsocker görs genom att röta tall.

11 Mar 2012, 13:23
Profile

om vi vill få bort det så är det alltid upp till oss konsumenter att protestera på olika sätt annars kör dom bara på för det är enklast för dom så länge inga ny regler kommer
.. gör din röst hörd :)

Elmer Diktonius.

11 Mar 2012, 13:34
Profile

TC 7 wrote:
om vi vill få bort det så är det alltid upp till oss konsumenter att protestera på olika sätt annars kör dom bara på för det är enklast för dom så länge inga ny regler kommer

Dricker du Coca Cola?

11 Mar 2012, 14:02
Profile

TC 7 wrote:

Behöver väl inte protestera, räcker att skita i att köpa produkten och gå vidare med livet.
Gå ut en sväng idag och forska sedan i hur mycket skit du får i dig av dubbdäcken som river upp partiklar från vägbanan nu på vårkanten.
Tror du kan dricka coca cola dagligen och inte ens komma i närheten av riskerna med att bara gå ut.
Vi kan ju iförsig sluta köpa gitarrer och pedaler också då det garanterat står någon stackare i Kina o andas in en massa lacker utan vettig skyddsmask vid tillverkningen.
Att förhindra farliga produkter är ju det som sagt det absolut enklaste som finns, sluta konsumera prylarna.

Last edited by BiTTeR on 11 Mar 2012, 15:44, edited 1 time in total.

11 Mar 2012, 15:24
Profile ICQ WWW

Fast det handlar inte bara om coca cola och E150 som är en av de vanligaste färgämnena i mat och dryck. Vi utsätts för en jävla massa skit idag. Finns en dokumentär som heter Underkastelsen där Eva Röse upptäcker vilka kemikalier hon kommer att föra vidare till sina barn. Det är inte svårt att först varför allergier och ADHD är så vanligt nuförtiden. http://www.underkastelsen.se/.

11 Mar 2012, 15:40
Profile

BiTTeR wrote:
TC 7 wrote:

Behöver väl inte protestera, räcker att skita i att köpa produkten och gå vidare med livet.
Gå ut en sväng idag och forska sedan i hur mycket skit du får i dig av dubbdäcken som river upp partiklar från vägbanan nu på vårkanten.
Tror du kan dricka coca cola dagligen och inte ens komma i närheten av riskerna med att bara gå ut.
Vi kan ju iförsig sluta köpa gitarrer och pedaler också då det garanterat står någon stackare i Kina o andas in en massa lacker utan vettig skyddsmask vid tillverkningen.
Att förhindra farliga produkter är ju det som sagt det absolut enklaste som finns, sluta konsumera prylarna.

Precis , om slutar bry sig så är livet mkt enklare, helt klart,
jag tycker man ska göra sitt bästa så långt man förmår :D

/ föresten det mesta man får i sig från vägtrafiken är mer sand och medföljande stendamm från all sandning speciellt från Bussar och tyngre trafik som lättare drar up det dammet på hög höjd,(sten damm innehåller åxå metal partilkar naturligt, dubben som river upp är bara en liten del av boven i dramat, det är bara och gå ut o titta med egan ögon när en buss tex kör nära en trottorkant där det sandats mkt, och lär man sig hur sten är sammmansatt så fattar man, men dubb är ett elände ivilket fall, dom borde tas bort i storstäder ,,folk borde köra lugnare istället, jag har aldrig speciella vinterdäck i stan funkar hur bra som helst , på landet kan det mkt väl finnas behov kanske,

Men för och inte nämna folk som åker tunnelbana där är det betydligt mer metal partiklar i luften än från väg med dubbdäck , dom gjorde en rapport om det för massa år sen och det skrev s i tidningar men det "rann ut i sanden" som så mkt annat, tror dom bytte broms backar men thats it om jag minns rätt,

Elmer Diktonius.

Last edited by TC 7 on 11 Mar 2012, 17:27, edited 3 times in total.

11 Mar 2012, 16:45
Profile

bjoel wrote:
TC 7 wrote:

Dricker du Coca Cola?

jag har gjort ganska mkt förr (stor konsument) jag minns introduceringen av "familjeflaskan" på hela 75cl ha ha
men så det var när man var mer oinformerad, då brydde man sig inte alls,

jag skulle vilja dricka det om det inte innehöll så ännu mkt mer elände nu,
det är så mkt "billigt o utspätt skit" i allt tyvärr numer men jag försöker personligen sålla bort såna livsmedel om jag kan , man lär sig mer o mer om vad kroppen egentligen gillar o inte, men jag är ingen "Taliban" på något vis,
så med måtta nån gång ibland,
dock undviker jag den Sockrade GM Majssirap varianten, smakar hemskt det är för söt-klibbigt, en smaksak,,
jag minns på 60-70talet när det utan den skiten så var det godare iallafall vad jag minns, även om det var mer % socker så kändes det inte lika klibbigt på tänderna , nån mer som minns ??

själv då, dricker du Coca cola, isf föredrar du "vanlig" eller light varianter?
eller kör du alternativ ?

/PS min post är mer av det informativa slaget för dom som är intresserad av sånt här , och inget slag i bältet mot dom som inte bryr sig om dylika saker :)
det är så klart alltid upp till var o en o bry sig om vad man stoppar i sig ,

I only mean well;)

Elmer Diktonius.

11 Mar 2012, 16:49
Profile

TC 7 wrote:

Jag dricker ganska lite läsk, men när jag gör det blir det oftast original-CC. Den här färgämesdebatten känns rätt överdriven jämfört med hälsoeffekterna av allt socker som finns i läsk.

Ärligt talat känns det väl rätt vettigt ändå: "man" har kommit på att vissa tillsatser är farliga, alltså drar man ned på användningen. Vad skulle alternativet vara? Fortsätta använda det? De som dricker läsk vill ju uppenbarligan ha det söta slisket. Det krävs väl inget geni för att inse att det inte direkt är rent källvatten i läskflaskorna...

11 Mar 2012, 17:04
Profile

TC 7 wrote:
bjoel wrote:

Dricker du Coca Cola?

jag har gjort ganska mkt förr (stor konsument) jag minns introduceringen av "familjeflaskan" på hela 75cl ha ha
men så det var när man var mer oinformerad, då brydde man sig inte alls,

jag skulle vilja dricka det om det inte innehöll så ännu mkt mer elände nu,
det är så mkt "billigt o utspätt skit" i allt tyvärr numer men jag försöker personligen sålla bort såna livsmedel om jag kan , man lär sig mer o mer om vad kroppen egentligen gillar o inte, men jag är ingen "Taliban" på något vis,
så med måtta nån gång ibland,
dock undviker jag den Sockrade GM Majssirap varianten, smakar hemskt det är för söt-klibbigt, en smaksak,,
jag minns på 60-70talet när det utan den skiten så var det godare iallafall vad jag minns, även om det var mer % socker så kändes det inte lika klibbigt på tänderna , nån mer som minns ??

eller kör du alternativ ?

/PS min post är mer av det informativa slaget för dom som är intresserad av sånt här , och inget slag i bältet mot dom som inte bryr sig om dylika saker :)
det är så klart alltid upp till var o en o bry sig om vad man stoppar i sig ,

I only mean well;)

Intressant. Förr drack jag en del läsk (främst CC) men nu tycker jag inte att det smakar lika gott längre. Jag trodde det var ett mognads och ålderstecken ( :wink: ) men skulle det kunna bero på ändrade ingredienser? Finns majssirap i den läsk som säljs i Sverige?

Har för mig att jag läst/hört att majssirap är billigt i förhållande till socker och att majssirap därför ersätts allt i livsmedel i USA. En 'biverkning' med majssirap är att man lättare går upp i vikt än av vanligt socker och att det skulle vara en av orsakerna till 'fetmaepidimin' på andra sidan Atlanten. Någon som vet? :roll:

/R

11 Mar 2012, 18:13
Profile

Renegade wrote:
för mig att jag läst/hört att majssirap är billigt i förhållande till socker och att majssirap därför ersätts allt i livsmedel i USA. En 'biverkning' med majssirap är att man lättare går upp i vikt än av vanligt socker och att det skulle vara en av orsakerna till 'fetmaepidimin' på andra sidan Atlanten. Någon som vet? :roll:
/R

Ja, socker framtagen ur majs är billigare än rörsocker i USA, om jag fattat rätt. Vad svenska läsktillverkare häller i drickat har jag inte orkat kolla upp.

Den variant det snackats mest om är HFCS, som har extra hög andel fruktsocker (frukos) som ofta anses lite onyttigare än "vanligt socker" (sackaros). Att skylla USAs fetmatrend på att man ändrat sockerart i en av många onyttiga matvaror är dock en lite väl enkel bild av världen tror jag.

Även fruktjuice är fullproppat med socker och som det hörs på namnet en hel del fruktos.

11 Mar 2012, 18:27
Profile

bjoel wrote:
Renegade wrote:
för mig att jag läst/hört att majssirap är billigt i förhållande till socker och att majssirap därför ersätts allt i livsmedel i USA. En 'biverkning' med majssirap är att man lättare går upp i vikt än av vanligt socker och att det skulle vara en av orsakerna till 'fetmaepidimin' på andra sidan Atlanten. Någon som vet? :roll:
/R

Ja, socker framtagen ur majs är billigare än rörsocker i USA, om jag fattat rätt. Vad svenska läsktillverkare häller i drickat har jag inte orkat kolla upp.

Inte är det majssirap i alla fall :)
Sackaros skulle jag tro.

11 Mar 2012, 19:39
Profile

Som sagt, låter vi folk nyttja tobak, alkohol och dylikt så känns det väl som att det är fritt fram för det mesta. Vi blir ju allt äldre och vår värld skulle nog må bra av att folk dör av lite fortare då den åldrande befolkningen världen över ställer till rikligt med problem så de som vill slita lite fortare på kroppen, kör hårt!

11 Mar 2012, 20:45
Profile ICQ WWW

Ja, socker framtagen ur majs är billigare än rörsocker i USA, om jag fattat rätt. Vad svenska läsktillverkare häller i drickat har jag inte orkat kolla upp.[/quote]
Inte är det majssirap i alla fall :)
Sackaros skulle jag tro.[/quote]

Ja det finns i sverige i alla fall, jag har sett det i vissa butiker även en del korvkiosker pizzerior etc, cola, fanta och 7up med just Highfructose cornsyrup märkning, mkt av dessa sorter importeras i stora mängder förutom tillverkningen här.

Elmer Diktonius.

Last edited by TC 7 on 12 Mar 2012, 13:29, edited 1 time in total.

11 Mar 2012, 21:18
Profile

bjoel wrote:
Renegade wrote:
/R

Den variant det snackats mest om är HFCS, som har extra hög andel fruktsocker (frukos) som ofta anses lite onyttigare än "vanligt socker" (sackaros). Att skylla USAs fetmatrend på att man ändrat sockerart i en av många onyttiga matvaror är dock en lite väl enkel bild av världen tror jag.
Även fruktjuice är fullproppat med socker och som det hörs på namnet en hel del fruktos.

Det finns som du säger säkert flera orsaker men jag snabbgooglade och fann detta:

A Princeton University research team has demonstrated that all sweeteners are not equal when it comes to weight gain: Rats with access to high-fructose corn syrup gained significantly more weight than those with access to table sugar, even when their overall caloric intake was the same.

In addition to causing significant weight gain in lab animals, long-term consumption of high-fructose corn syrup also led to abnormal increases in body fat, especially in the abdomen, and a rise in circulating blood fats called triglycerides. The researchers say the work sheds light on the factors contributing to obesity trends in the United States.

http://www.princeton.edu/main/news/arch ... /91/22K07/

:shock:

Det låter ju inget bra om man säger så. :roll:

/R

11 Mar 2012, 21:31
Profile

Jag dricker kanske en halvliter light cola varje dag och ibland en del annan läsk utöver det.
förmodligen jätteonyttigt.

12 Mar 2012, 05:04
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]