View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:56



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Statiska störningar, eller vad ih-e är det?? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Statiska störningar, eller vad ih-e är det??
Har fått upp ögonen för lite underligt fräsande i min gamla trotjänare, det låter som man steker ägg/statisk elektricitet i vissa lägen.

Svårt att säga när detta dök upp faktiskt, har visserligen gjort en del mindre moddar det sista, men inget som borde ställa till det...

Har medvetet låtit bli att lägga upp schemat, det är inte där problemet ligger utan mer allmän karaktär typ kabeldragning etc.

Förstärkaren är en Fender Dual Showman från -76. Ganska rejält moddad, elektrolyter bytta för ca tre år sedan. I huvudsak är det ett extra rör före vibratokanalen, de två rörhalvorna har lite olika komponentval så att man kan koppla in dem antingen en och en eller i serie in i vibratokanalen. Det är då upp till fyra gainsteg, men jag är ingen distoman, utan kör dem mer på mittemellanläge så att det blir en gô dynamik i det hela. Det finns i praktiken ett femte steg, mixerröret, men det drivs inte så hårt, är i stort sett rent, det är rören före som distar.

Det läge när fräset hörs är när båda rörhalvorna är seriekopplade (via en pot på typ 6) in i V2, om man spelar lätt blir det ett lite slumpmässigt sprakande. Vid powerchords kommer det på sluttampen, när signalen håller på att dö ut. Kan tänka mig att känsligheten är som högst för störningar i detta läge.

Rören i både V1,5 (extraröret) och V2 är Telefunken ECC83, har några hundra driftstimmar. Jag har en gammal datafläkt för rörkylning, likriktad glödström till den.

Kan det ha med ngn form av statisk elektricitet att göra? Andra idéer?

Tacksam för tips! :)

_________________
/Lennart


05 Mar 2012, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Statiska störningar, eller vad ih-e är det??
Min 1a tanke e nog fan rören i sig. I det att det å ena sidan förefallet dynamiskt och å andra sidan repeterbart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Mar 2012, 01:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Statiska störningar, eller vad ih-e är det??
Japp Jesper, det var V2, när jag bytte det till ett annat försvann oljudet. Tack för tipset!

Kan tänka mig att det går att sätta detta röret på ngn plats där det får leva ett lugnare liv... Det kommer från mitt Dynacordeko, där är en del rör som bara sitter där och häckar, men de ska ändå vara där.


Men, då blir jag orolig om det på något sätt kan vara ngn koppling jag gjort som förstör röret? Det borde hålla många år än...


Jag vet att slutrör och katodbias är ett säkert kort vad gäller kort livslängd, men preamprör???

Vad som kan sägas är att det är fyra gainsteg, alla symmetriska arbetspunkter med klassiska värden på anod/katod. Det röret som är skadat satt i V2-positionen, dvs som i vilken Twin som helst.

Jag hade en viss resonans i förstärkaren när jag moddade den för fyra-fem år sedan, när Normalkanalen (rent ljud) kopplades in började Vibratokanalen brumma, starkare och starkare. Löstes med att en optokopplare jordade signalen efter volympotten när Normalkanalen kopplas in.

Kan det bli någon form av strömrusning där, som frestar hårt på röret? dvs att oscillationen ligger och skickar en massa ström den vägen?

Jag yrar ja, men det känns inte riktigt bra att ett visserligen gammalt, men i stort sett NOS rör lämnar in... :cry: :?:

Tacksam för tips!

_________________
/Lennart


06 Mar 2012, 19:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.