
Statiska störningar, eller vad ih-e är det??
Har fått upp ögonen för lite underligt fräsande i min gamla trotjänare, det låter som man steker ägg/statisk elektricitet i vissa lägen.
Svårt att säga när detta dök upp faktiskt, har visserligen gjort en del mindre moddar det sista, men inget som borde ställa till det...
Har medvetet låtit bli att lägga upp schemat, det är inte där problemet ligger utan mer allmän karaktär typ kabeldragning etc.
Förstärkaren är en Fender Dual Showman från -76. Ganska rejält moddad, elektrolyter bytta för ca tre år sedan. I huvudsak är det ett extra rör före vibratokanalen, de två rörhalvorna har lite olika komponentval så att man kan koppla in dem antingen en och en eller i serie in i vibratokanalen. Det är då upp till fyra gainsteg, men jag är ingen distoman, utan kör dem mer på mittemellanläge så att det blir en gô dynamik i det hela. Det finns i praktiken ett femte steg, mixerröret, men det drivs inte så hårt, är i stort sett rent, det är rören före som distar.
Det läge när fräset hörs är när båda rörhalvorna är seriekopplade (via en pot på typ 6) in i V2, om man spelar lätt blir det ett lite slumpmässigt sprakande. Vid powerchords kommer det på sluttampen, när signalen håller på att dö ut. Kan tänka mig att känsligheten är som högst för störningar i detta läge.
Rören i både V1,5 (extraröret) och V2 är Telefunken ECC83, har några hundra driftstimmar. Jag har en gammal datafläkt för rörkylning, likriktad glödström till den.
Kan det ha med ngn form av statisk elektricitet att göra? Andra idéer?
Tacksam för tips!
